Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:16

Sammie schreef:
Het gaat niet om het overtuigen, het gaat om het begrijpen en inzicht hebben in. Wat je met die informatie doet, is aan jou. (maar dan moet je natuurlijk wel eerst alle of tenminste bijna alle informatie hebben) :)
Als er fysieke bewijzen zijn, hoe kun je dan ontkennen dat ze er zijn? Als dat bewijs er nl. is, heb je ook het bewijs voor diverse stappen van evolutie. Het komt nu nu een beetje op mij over alsof je zegt ik heb hier een ijsje in mijn handen, maar dat is voor mij geen ijs. Ook al noemen jullie het zo en ook al heb ik het in mijn handen.

1000 maal dit.. _/-\o_

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 02:02

Ik verbaas me er echt over hoeveel bokkers er zijn die denken dat je als christen een ontzettend gedwongen leven hebt. Ik weet niet hoe dat komt, maar die 10 geboden uit het oude testament lijken me sowieso schappelijk om je normaal te gedragen op deze aardbol. (niet stelen, 6 dagen werken 1 dag vrij, niet doodslaan, niet stelen, geen valse getuigenis spreken over uw naasten, niet echtbreken, niet begeren iets van van uw naasten is.) Ja, dat afgoden hebben en tekeningen maken van wat boven of onder de aarde is gaat niet op als je atheïst bent waarschijnlijk. Ik zie de zondag trouwens niet als een dag waarop je heel de dag moet lezen en bidden en 2x per dag in de kerk moet zitten. Maar als een dag die God ons heeft gegeven om tot rust te komen.

Mensen merken in het dagelijks leven niks aan mijn geloof. Een ander opleggen is wel het laatste wat ik doe, want het heeft totaal geen zin. Veel mensen veroordelen je om je geloof, sommige discrimineren je zelfs omdat je een christelijke achtergrond hebt. Kijken niet meer naar jou als persoon maar naar jouw geloof en het stereotype dat daar bij gevormd is. We zijn niet allemaal als christen the biblebelt opgerold. Geen enkele kerkelijke gemeente is hetzelfde, geen hervormde, geen katholieke, geen gereformeerde en geen evangelische en alles wat daar rond, in of tussen valt. Ze hebben allemaal een eigen gemeente en een eigen manier van denken en handelen. Je hebt nou eenmaal in elke vorm van kerk de lichtere en strengere gemeentes. Hier hebben wij bijvoorbeeld een gereformeerde "vrijgemaakte" gemeente. Maar als je daar zwanger raakt zonder getrouwd te zijn moet je schuld bekennen en vergeving vragen voor in de kerk.Dat spreekt mij als christen ook niet aan, ik vind dat iemand aan de schandpaal nagelen. Als je weg gaat uit de gemeente wordt je door alle leden met de nek aangekeken. Deze vrijgemaakte zijn veel zwaarder in dit soort dingen als in mijn eigen gemeente die de titel "protestant" of hervormd/gereformeerd draagt.

Palmera

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 02:13

Nee, ik steel niet, ik sla niemand dood, ik zal niet echtbreken (ben ook niet getrouwd), ik heb mijn naasten lief, heb respect voor alles wat leeft en werk 6 dagen per week(overigens inclusief de zondag).
Klinkt vrij gelovig? Toch geloof ik nergens in. Het is gewoon mijn leven. Is er een God die mij hiervoor beloont? En wil ik dat? Antwoord op beide vragen is nee.
Ik ben wat ik ben en heb geen God nodig. Overigens met respect voor eenieder die wel gelooft.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:00

Sammie schreef:
Het gaat niet om het overtuigen, het gaat om het begrijpen en inzicht hebben in. Wat je met die informatie doet, is aan jou. (maar dan moet je natuurlijk wel eerst alle of tenminste bijna alle informatie hebben) :)
Als er fysieke bewijzen zijn, hoe kun je dan ontkennen dat ze er zijn? Als dat bewijs er nl. is, heb je ook het bewijs voor diverse stappen van evolutie. Het komt nu nu een beetje op mij over alsof je zegt ik heb hier een ijsje in mijn handen, maar dat is voor mij geen ijs. Ook al noemen jullie het zo en ook al heb ik het in mijn handen.

Neem aan dat je hiermee niet op mij doelt, want dan lees je mij post niet goed, maar dan lees je wat je wilt lezen.
Ik zeg alleen wat ik geloof en dat ik iemand die helemaal niet gelooft in de oerknal, dat ik het die ook niet ga opleggen. Ik respecteer daarin ieders geloof.
Geef wiskunde en daarbinnen maakt het geen deel uit van het examenprogramma.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:04

Overigens voor de mensen, die de TS flauw vonden om niet eerst haar eigen mening te geven.....
Dan heb je niet goed opgelet, want een "gelovige" weet dat God met een hoofdletter is.
Anderen misschien ook, maar een "gelovige" zeker, dus je had je antwoord daar eigenlijk al.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:46

Tendance schreef:
Overigens voor de mensen, die de TS flauw vonden om niet eerst haar eigen mening te geven.....
Dan heb je niet goed opgelet, want een "gelovige" weet dat God met een hoofdletter is.
Anderen misschien ook, maar een "gelovige" zeker, dus je had je antwoord daar eigenlijk al.

Ahum,...ik weet dat als Atheïst ook. Ik ben niet erg sterk in grammatica en spelling. Maar dat weet ik wel. Ik schrijf het alleen af en toe expres zonder hoofdletter.

16.7 hoofdletter uit respect
regel 16.S

Een naam voor een heilig persoon of een heilig begrip schrijven we met een hoofdletter.

Deze regel heeft betrekking op namen voor God of een godheid, op voornaamwoorden die naar de godheid verwijzen, en op namen voor andere heilige begrippen waarvoor men respect of ontzag wil uitdrukken. Samenstellingen* met deze woorden behouden de hoofdletter, maar afleidingen* schrijven we met een kleine letter. Als een dergelijk woord niet (meer) naar een heilig persoon of begrip verwijst, verliest het de hoofdletter.

God

Ik zie niet waarom ik voor iets waavan ik meen dat het niet bestaat uit respect een hoofdletter moet gebruiken. :o

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:08

NatasjavE schreef:
Tendance schreef:

Ahum,...ik weet dat als Atheïst ook. Ik ben niet erg sterk in grammatica en spelling. Maar dat weet ik wel. Ik schrijf het alleen af en toe expres zonder hoofdletter.

16.7 hoofdletter uit respect
regel 16.S

Een naam voor een heilig persoon of een heilig begrip schrijven we met een hoofdletter.

Deze regel heeft betrekking op namen voor God of een godheid, op voornaamwoorden die naar de godheid verwijzen, en op namen voor andere heilige begrippen waarvoor men respect of ontzag wil uitdrukken. Samenstellingen* met deze woorden behouden de hoofdletter, maar afleidingen* schrijven we met een kleine letter. Als een dergelijk woord niet (meer) naar een heilig persoon of begrip verwijst, verliest het de hoofdletter.

God

Ik zie niet waarom ik voor iets waavan ik meen dat het niet bestaat uit respect een hoofdletter moet gebruiken. :o

O echt :') ik dacht gewoon zo: god
Maar het is dus God haha. Ben al niet zo goed in spelling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:53

Tendance schreef:
Neem aan dat je hiermee niet op mij doelt, want dan lees je mij post niet goed, maar dan lees je wat je wilt lezen.
Ik zeg alleen wat ik geloof en dat ik iemand die helemaal niet gelooft in de oerknal, dat ik het die ook niet ga opleggen.

Over het lezen wat je wil lezen gesproken ;)
Citaat:
Het gaat niet om het overtuigen, het gaat om het begrijpen en inzicht hebben in.

En waar komt dat gedoe over die hoofdletter nou weer vandaan..? :P Het is altijd God met een hoofdletter geweest in onze taal. Alleen de OP-titel is volgens mij wel juist, als je het hebt over een god. Want dat kan net zo goed Neptunus zijn oid. Imo niet echt boeiend :D :D

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:00

Het maakt mij niet uit. Iedereen mag geloven wat ze willen, en ik wil het er ook best met ze over hebben. Alleen krijg ik er de kriebels van als iemand zijn geloof opdringt. Ongeacht welk geloof.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:47

Gezien de taalvaardigheid van veel bokkers had ik daar maar niet te veel conclusies aan verbonden ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:08

Sammie schreef:
Tendance schreef:
Ik zeg alleen wat ik geloof en dat ik iemand die helemaal niet gelooft in de oerknal, dat ik het die ook niet ga opleggen.

Over het lezen wat je wil lezen gesproken ;)
Citaat:
Het gaat niet om het overtuigen, het gaat om het begrijpen en inzicht hebben in.

En waar komt dat gedoe over die hoofdletter nou weer vandaan..? :P Het is altijd God met een hoofdletter geweest in onze taal. Alleen de OP-titel is volgens mij wel juist, als je het hebt over een god. Want dat kan net zo goed Neptunus zijn oid. Imo niet echt boeiend :D :D

Ik beweer niet, dat jij leest wat je wilt lezen.
Ik begreep alleen uit jouw stukje, dat jij dacht, dat ik zeg dat de oerknal niet gebeurd is. Dat zeg ik namelijk niet.
Ik vroeg dan ook alleen of je op mij doelde met de opmerking die je maakte. Als dat namelijk wel zo bedoelde, dan begrijp je mijn standpunt niet.

En over dat stukje met een hoofdletter, was omdat ik mensen zie mopperen op de TS, dat ze haar mening niet wilde geven.
Natuurlijk zijn er veel mensen, die niet geloven, die weten dat je God met een hoofdletter schrijft, maar ik kan me niet voor stellen, dat als je wel gelooft, je het dan niet zou weten.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 19-01-15 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:09

Persoonlijk denk ik namelijk, dat God en de oerknal wel degelijk samengaan en dat je de verhalen uit de Bijbel niet allemaal letterlijk moet nemen.
Maar ook dat had ik al eerder gezegd.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:59

Ik vind het wel jammer dat mijn vorige vraag niet beantwoord word, maar goed.

Ik heb een andere vraag, voor zowel gelovigen als ongelovigen. Wat vinden jullie van de kerk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:08

Tendance schreef:
Ik begreep alleen uit jouw stukje, dat jij dacht, dat ik zeg dat de oerknal niet gebeurd is. Dat zeg ik namelijk niet.

Je laatste reactie ging over micro en macro evolutie (volgens zijn dit sowieso termen die vooral bij het creationisme voorkomen?). Vervolgens zeg je dat er bewijzen zijn voor macro evolutie, maar jij hebt er geen een gezien dat jou heeft overtuigd. Je gebruikt zelf het woord bewijs. Zijnde het toont aan dat het is gebeurd. Hoe kun je dan alsnog zeggen dat het niet zo is gebeurd. Vandaar dat voorbeeld met dat ijsje. Je zegt zelf dat er bewijs is, maar dat jij ontkent dat het er is. Kijk als jij zegt dat bewijs is er, maar ik wijs het gewoon af want <insert lijst met redenen>. Prima… Maar ik heb nu het idee dat je niet volledig op de hoogte bent van de evolutietheorie en het bewijsmateriaal waarop dit gebaseerd is. En dat idee krijg ik door een aantal antwoorden/reacties die je gaf. En wat mij betreft hoef die kennis echt niet tot in detail te wezen, dat is het bij mij ook niet :+ , gewone basiskennis over natuurlijke selectie/ evolutie is voldoende. Daarom raadde ik je ook aan om het boek Kaas en de evolutietheorie te lezen. Dat is een eenvoudig boek en dat legt het mooi simpel uit, zonder al te veel in detail te treden. Dat stuk over Godsdienst kun je dan overslaan, maar als jij je kennis alleen baseert op moderne wetenschap en de Bijbel dan moet ik je teleurstellen.. Zo werkt het dus niet. Die man kan leuk schrijven en er zitten aardige hoofdstukjes bij, maar op het gebied van evolutie en ook leeftijd van de aarde zit hij er echt faliekant naast. Daar zijn genoeg bewijzen van te vinden.

Of probeer misschien deze video eens?

En het is al eerder gezegd, maar de oerknal heeft niks maar dan ook echt niks met de evolutietheorie te maken. Laten we die discussie dan even parkeren voor een eventueel later moment. :) Dat maakt het er alleen maar ingewikkelder op.

xLisaMaxime schreef:
Ik heb een andere vraag, voor zowel gelovigen als ongelovigen. Wat vinden jullie van de kerk?
Kun je misschien iets specifieker zijn. ;) Enige idee hoeveel kerken er zijn? ‘De’ kerk bestaat niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:14

Ik weet ook dat god in theorie met hoofdletter moet dat werd ons zo geleerd in de lagere school maar ook ik schrijf het bewust zonder hoofdletter. :+
Niet altijd er van uit gaan dat het onwetendheid is. :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:38

xLisaMaxime schreef:

Van de kerk is heel veel te vinden. Een heel breed begrip.

Voor mij staat het voor een machtscentrum(van welleer?), onderdrukking van andersdenkende, onderdrukking van de vrouw, onderdrukking van homoseksuele.

En mooie kunst. Zowel beeldhouw en schilderkunst en muziek.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:44

Afbeelding

Dit vind ik wel een hele sterke

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:47

Niet om het een of ander maar die hebben we in dit topic alleen al nu wel gezien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:08

EEEEUUUUUUUHHHHHHH Sammie, ik denk, dat je het toch echt over iemand anders hebt. Ik heb de woorden micro en macro nog nooit op heel bokt genoemd. Ik vraag me af of ik deze woorden ooit ergens op internet geschreven heb.
Je projecteert nu dus dingen op mij, die ik niet geschreven heb.
Vandaar dat ik dus niet snap, dat jij zegt, dat ik dingen gezegd heb, die ik absoluut niet zo geschreven heb.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:11

Met de kerk bedoel ik echt de kerk in het algemeen, niet een specifieke.
En dan precies over van NatasjevE zegt! Zelf ben ik het dan ook met haar eens. Op de kunst na dan, niet zo mijn smaak :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:14

xLisaMaxime schreef:
Op de kunst na dan, niet zo mijn smaak :+

Cultuurbarbaar :+

De Domtoren, de Pieta van Michelangelo en de matthäus passion zijn prachtig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:39

Tendance schreef:
EEEEUUUUUUUHHHHHHH Sammie, ik denk, dat je het toch echt over iemand anders hebt. Ik heb de woorden micro en macro nog nooit op heel bokt genoemd. Ik vraag me af of ik deze woorden ooit ergens op internet geschreven heb.
Ah wacht! Nee je hebt gelijk.. Ik snap alleen niet waarom jij dan wel uitgebreid op mijn post in ging. Hij was dus gericht richting Gerlindie, daar stond mijn reactie dus ook direct onder. :)

En hoeveel penissen gaan we hier nu nog tegenkomen... := ? Buiten dat het mi echt werkelijk nergens op slaat, is dit nu al de derde keer dat die voorbij is gekomen :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:20

Sammie schreef:
Tendance schreef:
Ah wacht! Nee je hebt gelijk.. Ik snap alleen niet waarom jij dan wel uitgebreid op mijn post in ging. Hij was dus gericht richting Gerlindie, daar stond mijn reactie dus ook direct onder. :)

En hoeveel penissen gaan we hier nu nog tegenkomen... := ? Buiten dat het mi echt werkelijk nergens op slaat, is dit nu al de derde keer dat die voorbij is gekomen :+

Ik ging niet zo heel uitgebreid op jouw post in. Ik vroeg in eerste instantie gewoon of je het over mij had.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:46

Met een hele uitleg daarna over hoe en wat ;) Maar goed maakt verder niet uit. Probleem opgelost. Kan gebeuren. :) Er zijn ergere dingen in de wereld :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:49

Nou.................................