Zorg vermijden ivm eigen risico

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Zorg vermijden ivm eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:26

Wat niet meer dan logisch is. Als ik in de supermarkt met vakantie wil krijg ik geen doorbetaalde uren. Maar het loon is daar ook hoger

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:40

purny schreef:
Wat niet meer dan logisch is. Als ik in de supermarkt met vakantie wil krijg ik geen doorbetaalde uren. Maar het loon is daar ook hoger

Dit is omdat je een 0-urencontract hebt. Deze bestaan ook (nog) in de zorg. Je hebt dan inderdaad geen verlofuren, maar ontvangt edn opslag op je uurloon als reservering voor als je vrij neemt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:46

Op dit moment zit ik nog in de proefperiode dus ben benieuwd of ik er door kom.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:18

verootjoo schreef:
wendyenbram schreef:
Ik heb ik de zorg maar 4 weken vakantie. waarvan ik 3 in de zomer op MOET nemen, en 1 in het voorjaar. dan heb ik idd nog PBL uren, die vrij opneembaar zijn. zijn ze niet opgenomen? dan moet je die VOOR december opnemen. Dus ja vrij zat? maar niet vrij inzetbaar. En de vakanties die je aanvraagt moeten al heel vroeg aangevraagd worden. (15 december zomer, 15 oktober voorjaar en vrije dagen.) En 15 december aangevraagd = pas 15 februari weten of het is goedgekeurd.

PLB uren zijn 5 jaar geldig volgens cao vvt! Dus kijk goed dat ze je er niet bij naaien, want dat proberen ze bij ons ook :D tuurlijk is het voor je werkgever prettig dat ze opgenomen worden in hetzelfde jaar maar het kan je niet verplicht worden :)

Ik had ze idd opgespaard afgelopen 5 jaar, en heb ze dit jaar achter mijn bevallingsverlof opgenomen, omdat ze anders uit wilden betalen. Vanaf nu mogen we ze niet meer opsparen, en moet het dus opgenomen worden voor december, of het wordt zonder pardon uitbetaald als overuren. (en dat wil ik dus niet, omdat dat me te veel kost.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:50

In de GGZ mogen LFB-uren gewoon gespaard blijven worden. Ze groeien in waarde echter maar 5 jaar max mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:27

We gaan wel heel offtopic nu, niet?

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:00

Gisteravond een reportage op tv gezien over een nieuw medicijn wat mensen met Hepatitus C in drie weken kan genezen. Sinds het op de markt brengen zijn inmiddels alle kosten reeds terugverdiend.
Kosten om het te produceren zijn nu 100 euro per potje (medicatie voor 1 week) Minister Schippers heeft bepaald dat dit alleen gebruikt mag worden voor de hele zieken (mensen in de laatste fase, als de lever al gaat verschrompelen.) De farmacie rekent nl. 15.000 euro per week. 3- wekelijkse kuur komt dus op 45.000 euro.
Terwijl berekend is dat wanneer een driewekelijkse kuur 4500 kost, er gewoon ruimschoots winst op wordt gemaakt. Te meer omdat de kosten van research en ontwikkelen reeds terug zijn verdiend.
Het enige wat ik hierbij denk, dit kan niet waar zijn -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

Ik begrijp dat de farmacie de kosten voor research en ontwikkeling moet kunnen dekken. Maar zodra het goedkoper kan en voor meer mensen bereikbaar is, beperk je ook op een andere manier de zorgkosten. Maar helaas, wordt er alleen aan de eigen portemonnee gedacht. Misdadig. Er waren geluiden dat ze naar de rechter willen stappen omdat er inmiddels meer van dit soort voorbeelden zijn.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:31

silmitan schreef:
Gisteravond een reportage op tv gezien over een nieuw medicijn wat mensen met Hepatitus C in drie weken kan genezen. Sinds het op de markt brengen zijn inmiddels alle kosten reeds terugverdiend.
Kosten om het te produceren zijn nu 100 euro per potje (medicatie voor 1 week) Minister Schippers heeft bepaald dat dit alleen gebruikt mag worden voor de hele zieken (mensen in de laatste fase, als de lever al gaat verschrompelen.) De farmacie rekent nl. 15.000 euro per week. 3- wekelijkse kuur komt dus op 45.000 euro.
Terwijl berekend is dat wanneer een driewekelijkse kuur 4500 kost, er gewoon ruimschoots winst op wordt gemaakt. Te meer omdat de kosten van research en ontwikkelen reeds terug zijn verdiend.
Het enige wat ik hierbij denk, dit kan niet waar zijn -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

Ik begrijp dat de farmacie de kosten voor research en ontwikkeling moet kunnen dekken. Maar zodra het goedkoper kan en voor meer mensen bereikbaar is, beperk je ook op een andere manier de zorgkosten. Maar helaas, wordt er alleen aan de eigen portemonnee gedacht. Misdadig. Er waren geluiden dat ze naar de rechter willen stappen omdat er inmiddels meer van dit soort voorbeelden zijn.

Je wil niet weten hoeveel dat er zijn.... |(

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:59

Claudia1993_ schreef:
purny schreef:
Misschien schop ik nu veel mensen tegen het verkeerde been maar als je paarden hebt moet je ook niet zeuren dat je je zorgverzekering niet kan betalen.

Aan de de ene kant wel want een paard is een luxe dus als je je vaste lasten niet kunt betalen,
is het dan wel zo slim om een paard te hebben die ook heel duur kan uitvallen als je pech hebt?
Maar aan de andere kant; financiële situaties kunnen veranderen, moet je dan meteen je
paard weg doen als het even niet zo goed gaat?

Ik was gek op mijn pony, maar toen ik hem niet meer kon betalen heb ik hem toch echt weggedaan.
Beetje off-topic misschien, maar wilde er even op reageren.

Ja, zorg is duur, dat weet iedereen maar het feit dat de zorgverzekeraars zoveel winst maken
betekent toch ergens dat de premie/eigen risico best iets omlaag kan? Of in ieder geval niet elk
jaar omhoog...

vooral het laatste stukje daar moeten we zijn, waarom protesteren we niet meer daar tegen :j

en ook de manieren van sommige artsen om nog meer te kunnen vangen, daar word niets tot weinig aan gedaan dat is jammer

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:43

wendyenbram schreef:
Ik heb ik de zorg maar 4 weken vakantie. waarvan ik 3 in de zomer op MOET nemen, en 1 in het voorjaar. dan heb ik idd nog PBL uren, die vrij opneembaar zijn. zijn ze niet opgenomen? dan moet je die VOOR december opnemen. Dus ja vrij zat? maar niet vrij inzetbaar. En de vakanties die je aanvraagt moeten al heel vroeg aangevraagd worden. (15 december zomer, 15 oktober voorjaar en vrije dagen.) En 15 december aangevraagd = pas 15 februari weten of het is goedgekeurd.

Da's tegen de wet hoor. Officieel heeft je werkgever twee weken de tijd om op jouw schriftelijke verzoek om vakantie te reageren en als hij dat niet doet, staat je vakantie vast. Hij mag bovendien alleen weigeren bij een zwaarwegend bedrijfsbelang. Zou ik dus toch eens aankaarten :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:41

Ik weet het, Echter zegt leidinggevende dan gewoon. we zijn met 30 personen, en er moeten elke dag minimaal 6 personen aanwezig zijn. dus dat is zo`n gepuzzel, dat we dat niet eerder klaar kunnen hebben. Ja daar sta je dan. kan je zeggen wat je wilt, heeft geen zin.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 02:33

Kan zijn maar wat me wel perplex deed staan is dat bij vgz zon bestuurder even 9 ton vertrek premie kreeg en dan die buitenlanders die gratis zorg krijgen dit is niet goed te keuren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:21

ja, zo gaan mensen zorg vermijden. Collega van me moest 2 nieuwe kronen.
Kronen zijn erg duur en ze kon ze niet allebei tegelijk betalen. Nu stelde de arts voor om 1 kroon in 2014 te plaatsen (dat ze dus enkel haar resterende eigen risico moest betalen van 2014, dit was zoon 200 euro, en de rest vergoed zou worden) en de andere kroon in 2015, zodat ze uiteindelijk ongeveer 575 euro kwijt was aan die kronen. (en haar eigen risico voor 2015 was op, dus mocht ze iets hebben dit jaar, dan wordt dat wss vergoed - mits dat in haar zorgpakket zit).
nu heeft de arts 'per ongeluk' beide kronen gedeclareerd in 2015. dat was niet de afspraak, want 1 kroon is keurig gezet in 2014 en de andere in 2015, maar dus beide gedeclareerd op 2015. en dat komt erop neer dat ze meer dan 700 euro moet betalen. dit heeft mijn collega niet liggen en kan hierdoor dus haar rekening niet betalen.
Ze zei ook: als ik dit wist, had ik helemaal geen kronen laten plaatsen. Ze heeft ook nog de goedkoopste van de goedkoopste kronen genomen om zoveel mogelijk te besparen.
Hetzelfde met mijn oma, die gaat niet met een gebroken pols naar de huisarts omdat ze bang is dat ze extra moet betalen terwijl die pols 'vanzelf wel heelt'. :|
Ik merk het bij mezelf ook hoor. Ik wacht langer met iets, in de hoop dat t wel over gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:55

Dat is nogal een onzin verhaal aangezien kronen niet uit de basisverzekering komen en dus niet onder het eigen risico vallen...
Het zal met het budget van haar tandartsverzekering te maken hebben. En als de tandarts fout declareert kan dat gewoon gecorrigeerd worden....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:59