Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:34

Rowdine schreef:
Wat ik me dus echt afvraag: hebben diegenen die hebben gekampt met overgewicht een gebrek aan het gevoel van volzitten? Of is daar dan doorheen gegeten/gedronken?

Ik heb zeker wel een verzadigingsgevoel. Alleen als je veel eet is je maag groter, dus kan je die grote hoeveelheid eten. Als je minder gaat eten ´krimpt´ je maag als het ware ook, waardoor je sneller vol zit als je een (te) grote maaltijd eet. Ik eet ook vaak kleine beetjes, zit snel vol. Ik ben nu veel sneller verzadigd dan vroeger. Wat uiteraard ook ligt aan het soort voedsel!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:40

Janine1990 schreef:
Urielle schreef:
Volgens mij zit er in cola ook iets verslavends. Ik móet dat echt hebben en word slap en enorm geïrriteerd als dat niet kan.

Ik had vroegah, in de vier klas havo (zo'n 8 jaar geleden) een klasgenootje die verslaafd was aan red bull. Haar moeder zorgde altijd dat ze dat kreeg. Correctie, Golden Power... Afschuwelijk!!
Maar boooos dat ze was als er geen GP op voorraad was!!! Hoofdpijn, ziek en dan maar over op ibuprofen tot ze weer een paar blikjes op had...

Ik weet niet wat er in Cola zit, ik drink het bijna nooit... Sowieso drink ik nauwelijks frisdrank. Ik ben er enkele maanden geleden mee gestopt. Het is gewoon niet echt mijn ding. Ik heb wel gelezen dat mensen er gigantisch van afvielen als ze daar mee stopten. Maar aangezien alles wat ik dronk light was, was dat niet het geval. Ik heb in ieder geval geen suikerdip meer door nepsuikers.

Wat ik niet snap (niemand persoonlijk) is dat er zoveel frisdrank gedronken wordt. Dat mensen tegenwoordig vreemd opkijken als je vraagt om gewoon kraanwater. Dat drink ik namelijk net zo lief, of spa rood voor het borrelgevoel. Nu lukt het me af en toe wel om een glas frisdrank te drinken. Maar onlangs vergeten om zelf water mee te nemen. Hele dag weg en de voorraad bestond uit frisdrank. Gatver zeg, daar word je echt niet blij van!! Vult enorm, zit in de weg e.d.

En dan te bedenken dat menig persoon de hele dag door frisdrank drinkt en dit niet per se light is... Wat is er mis met water en/of thee?

Wij hebben idd eigenlijk nooit frisdrank of pakken sap in huis. Alleen met verjaardagen. Hier drinken we alleen water of thee of soms war aanmaaksiroop in het water. Je water kan je trouwens ook heel makkelijk een smaak geven met wat fruit. Paar schijfjes citroen zijn heel lekker.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:41

Oh en ik dronk vroeger een fles (1,5 liter) cola per dag. Ik ben gewoon cold turkey gestopt en drink alleen nog maar water en thee. Heeeeel af en toe frisdrank maar dat is voornamelijk als er niets anders is. Mensen zijn nu gewend dat ik altijd water vraag op een verjaardag, maar als ik voor het eerst bij mensen kom, dan zeggen ze meteen 'maar we hebben ook cola, sinas, cassis en dubbelfriss hoor!'. Doe mij maar gewoon water. Koffie en redbull drink ik overigens niet tot zelden want dan slaan mijn hersenen op hol :') Gaatjes heb ik ook elk jaar weer, slecht gebit, ouders allebei al een kunstgebit. Niets aan te doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:42

Wat betreft verzadigingsgevoel: ik ben dus ook zo'n bodemloze put.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:53

Cayenne schreef:

Joh ik wist dus helemaal niet dat dit bestond. Lijkt me vreselijk moeilijk als je geen natuurlijke rem hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:58

Rowdine schreef:
Cayenne schreef:

Joh ik wist dus helemaal niet dat dit bestond. Lijkt me vreselijk moeilijk als je geen natuurlijke rem hebt.

Het is voor mij dan ook steeds zaak om bij iedere portie te denken 'dit is een normale portie voor één persoon' en het daarbij ook laten. Ik kon dus rustig een bak lasagna van 1 kilo wegwerken. Geen enkel probleem mee. Daarna zat ik dan wel even vol, maar na een uur of 2 ging er zo weer een pak koekjes in.

Ondertussen eet ik normale porties, maar dat verzadigde gevoel heb ik nog steeds niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:53

N.a.v. opmerkingen op pagina 9.

De schoolarts komt hier voor alle kinderen en kinderen waar iets mee is, onder andere kinderen met overgewicht, komen ieder jaar 2 keer voor een consult.

School heeft tegenwoordig veel te veel taken die oh zo belangrijk zijn in de maatschappij. Maar dat doen we er nog wel allemaal bij hoor! En ondertussen maar klagen dat het zo droevig is gesteld met het rekenen en de spelling van kinderen die van de basisschool af komen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:59

Volgens mij is het vroeger nooit anders geweest en toen was het rekenen en spelling prima. Alleen administratief is er meer bij gekomen met de leerplannen en dat soort gedoe.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:10

Er is in de 13 jaar dat ik voor de klas sta al heel veel veranderd en dat is zeker niet alleen administratief.. maar dat is een discussie voor een ander topic.

In ieder geval besteed ik wel aandacht aan gezond eten in de klas. We hebben bijvoorbeeld met mijn groep een tijdje al het drinken wat kinderen meenamen in de pauzes bekeken om te zien hoeveel suiker er in zit. Suikerklontjes erbij gelegd om goed verschil te kunnen zien. Dan zie je kinderen schrikken van de hoeveelheid suiker.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:26

Cayenne schreef:

Dat heb ik wel overgehouden aan een maagverkleining... ik voel nu gelukkig wel wanneer ik vol ben :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:34

Maar supervixen, is dat dan geen algemeen beleid op jullie school? Er zijn scholen waar kinderen geen ongezonde dingen mogen meenemen. Dat gaat wellicht wat ver, want de mars wordt gewoon uit de broodtrommel gevist.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:47

Wat ze van mij wel zouden mogen invoeren op onze school is fruit trakteren bij verjaardagen. Nu is het cake, taart of ijs. Ten eerste meldt mijn dochter wel eens dat ze drie stukken cake op heeft wat imo écht onnodig is, ten tweede wens ik de juffen veel succes met al die suikerbommetjes nadien, en ten derde ben ik nog steeds een beetje verontwaardigd over de discussie over dochter 2 die allergisch is en geen cake, taart, ijs, koek, .... mag en die ik een trommeltje snoepjes had meegegeven. Dan kon de juf er met verjaardagen iets uit halen voor haar. Maar hea dát was ongezond en mocht niet!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:14

Ik drink ook in principe alleen water en thee zonder suiker. Mocht ik nou ergens in een restaurant zitten dan drink ik wel frisdrank of chocomel of zo, omdat ik water dan gewoon zonde van mijn geld vind.

Ik ben nu 8 jaar van de middelbare school af, maar bij ons was er helemaal geen aandacht voor gezond eten en drinken. Op de basisschool ook niet. Maar ik vermoed dat dat ook pas echt de laatste jaren is gekomen.

Ik snap die ouders niet, die hun kinderen volstoppen met die energiedrankjes. :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:05

dorientjuh schreef:
Ik drink ook in principe alleen water en thee zonder suiker. Mocht ik nou ergens in een restaurant zitten dan drink ik wel frisdrank of chocomel of zo, omdat ik water dan gewoon zonde van mijn geld vind.

Ik ben nu 8 jaar van de middelbare school af, maar bij ons was er helemaal geen aandacht voor gezond eten en drinken. Op de basisschool ook niet. Maar ik vermoed dat dat ook pas echt de laatste jaren is gekomen.

Ik snap die ouders niet, die hun kinderen volstoppen met die energiedrankjes. :n

Neem je spa rood, kan je niet uit de kraan halen :P
Moet je wel lekker vinden natuurlijk :')
In een restaurant zal ik inderdaad een wijntje drinken. Maar dan is het ook echt lekker! Elke vrijdag en/of zaterdag wijn wordt zo saai.

Op school op cake, taart en ijs trakteren vind ik ook de grootste onzin! (mini) Gebak kregen wij alleen als de zoon van de bakker jarig was! En dan was er nog iemand jarig, die zorgde altijd voor iets dat je niet kon eten... Die ouders kozen dat gezamenlijk uit geloof ik.

Ben alleen wel benieuwd wat voor allergie je dochter heeft, Urielle, dat ze geen taart, cake, ijs en koek mag, maar wel snoepjes. Kan ik me even niet zo heel veel bij voorstellen. Wellicht mijn gebrek aan kennis over allergieën.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:13

Spa Rood hou ik inderdaad niet van. :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:50

Janine1990 schreef:
Ben alleen wel benieuwd wat voor allergie je dochter heeft, Urielle, dat ze geen taart, cake, ijs en koek mag, maar wel snoepjes. Kan ik me even niet zo heel veel bij voorstellen. Wellicht mijn gebrek aan kennis over allergieën.

Melk en ei.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:07

Urielle schreef:
Cayenne schreef:
Dat is je verslaving die praat ;)

I know, zit ook gelijk:
Maar er staan nog twee sixpacks.
Maar het is niet het juiste moment want. ...
Maar blablabla

Lust je sinas?
Ik heb nu bijna nooit meer cola in huis, maar wel sinas. (En aanmaak)
Als ik cola heb, dan kan ik het ook niet laten staan. "Verdien of gezellig" .

Als het je lukt om een poos helemaal geen cola meer te drinken, zal je idd zoals ik al eerder gelezen en zelf ervaren heb, de chemische smaak proeven die niet lekker is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:20

Sinas is net zo slecht hoor. Alle frisdranken kun je eigenlijk wel op een grote hoop gooien.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:33

Sammie schreef:
Sinas is net zo slecht hoor. Alle frisdranken kun je eigenlijk wel op een grote hoop gooien.

Tuurlijk is sinas net zo slecht, alleen voel ik daarvan geen "verslavings- neiging". En van de sinas afstappen is dus geen probleem, terwijl het wel redelijk goed als vervanger werkt, vind ik. (Wanneer het goed koud is gezet)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:50

Ik ga maar gewoon braaf over op water en thee denk ik.

(Op welke dag beginnen de meeste diëten? Antwoord: morgen :P )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:56

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:57

Wat mij ook opviel toen ik drastisch ging minderen met suiker en dus ook overging op thee was dat mijn smaak veranderde. Eerst kon iets me niet zoet genoeg zijn, nu heb ik de suiker niet meer nodig om iets lekker te vinden. Ook ben ik nu veel meer een fijnproever en kan ik dus echt genieten van goede thee. Veel suiker verpest je smaak :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:57

Hahaha inderdaad! (Plaatje)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:23

@sammie: ja de kinderen moeten iets gezonds meenemen, maar we zitten in een wijk waar ouders denk ik niet altijd een goed beeld hebben van wat gezond is. Elk jaar besteden we er aandacht aan dmv brieven en mondelinge toelichting, maar het blijft lastig voor sommige ouders. Er zijn kinderen die braaf fruit meenemen, bruin brood met mager beleg en water drinken, maar er zijn ook kinderen die koekjes meenemen met veel suiker erin of chocola erop. Met onze populatie zijn we soms echter ook al blij dat ze íets meenemen. Er zijn bij ons ouders die van een minimaal bedrag rond moeten komen en in de schuldsanering zitten.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:53

verootjoo schreef:
Wat mij ook opviel toen ik drastisch ging minderen met suiker en dus ook overging op thee was dat mijn smaak veranderde. Eerst kon iets me niet zoet genoeg zijn, nu heb ik de suiker niet meer nodig om iets lekker te vinden. Ook ben ik nu veel meer een fijnproever en kan ik dus echt genieten van goede thee. Veel suiker verpest je smaak :=

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik dronk vroeger thee met zoetjes, 3!! zoetjes wel te verstaan. Anders vond ik het niet te drinken.
Dronk zeker 1L cola op een dag en veel zoetigheid. Kon me niet zoet genoeg.
Nam ik een bakje yoghurt ging er zoetstof of suiker door heen, want anders was het te zuur.

Tegenwoordig drink ik thee zo goed als zonder zoetstof, soms doe ik er 1 zoetje in, gewoon omdat het net wat lekkerder is. Drink voornamelijk water.
Mijn yoghurt/kwark eet ik zonder zoet, vind smaken zoveel lekkerder.

je waardeert smaken steeds meer!! Kan er nu ook echt van genieten!

Wel moet ik zeggen dat toen ik net stopte ik wel echt "afkick" verschijnselen had. Kun je mijn vriend navragen. Ik was snel humeurig, snel aangebrand, trilde echt erg en moest en zou suiker eten. Gelukkig had ik niets in huis met suiker, dus kon dat niet. Maar het was echt vreselijk. Heeft ongeveer 2 weken geduurd en toen ging het over. Net als de hoofdpijn toen. Ben blij dat ik heb doorgezet, want nu, echt genieten!