Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:24

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:27

En kijk dan eens naar de Pieten bij de TV intocht?

Die hebben gene gouden ringen. die hebben geen roe en de meeste hebben ook geen overdreven rode lippen

bliver

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:38

Ik denk dan weer heel simpel. slaven konden toch geen gouden ringen veroorloven :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:50

Voor zover ik weet kregen slaven gouden oorbellen zodat zij nog een redelijke begrafenis konden organiseren in die tijd.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 20-10-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:02

_Cowgirl schreef:
Voor zover ik kregen slaven gouden oorbellen zodat zij nog een redelijke begrafenis konden organiseren in die tijd.

Nou dat gaat in deze tijd ook niet meer op. Je komt net aan aan een boeketje als je geluk hebt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:31

Overal moet er meer geshowd worden hoe multiculti we wel niet zijn.
Zo worden in reclames expres gemixte klassen of groepjes mensen getoond,krijgt gtst ook donkere mensen en moslima's.
Overal wordt gehamerd op het geen onderscheid maken.
En nu plaatsen 'deze' mensen zichzelf buiten spel.
'Ze' zouden zich ook vereerd kunnen voelen dat wij 'zwarte' mensen gebruiken om een leuk en vrolijk feest mee te vullen.
Er komt nergens een zweep of geboeide piet aan te pas,niemand heeft vodden aan of is ondervoed en opgesloten.

Mijn dochter van zeven gelooft nog (net) en zij kwam thuis met vragen. Op school is er een heuse les aan besteedt om uit te leggen dat er een discussie gaande is.
'Sommige mensen vinden het niet leuk dat hij zwart is,maar daar kan piet toch niks aan doen?'
Mijn dochter vat het dus omgedraaid op: voor haar gevoel wordt piet nu gediscrimineerd en is zwart zijn niet leuk.

Hebben ze dat nou echt willen bereiken? :?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:48

Pearlx schreef:
M_D_H schreef:
Zwarte piet heeft al lang geen gouden oorbellen meer. De rode lippen mogen van mij part ook weg, maak die maar roze... maar alles veranderen? Nee...

Intochten 2013

Gorredijk http://media.nu.nl/m/m1nz3koapb5s.jpg

Den Bosch: http://imagene.youropi.com/sinterklaasi ... vent,11812)(c:0).jpg

Dievenburg: http://www.dasmooi.nl/files/2013/11/Sin ... sser-7.jpg

De ouden oorbellen zijn nog steeds aanwezig

We hebben het over landelijk toch?
Dat is namelijk de intocht die door de meeste mensen bekeken worden en dat zijn de pieten die door iedereen gezien worden ;)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:21

M_D_H schreef:
We hebben het over landelijk toch?
Dat is namelijk de intocht die door de meeste mensen bekeken worden en dat zijn de pieten die door iedereen gezien worden ;)

Maar dat lost dan toch nog steeds het probleem niet op? Kindjes die op tv pieten zonder oorbellen zien, maar tijdens de plaatselijke intocht wel? Ik herinner me haast niks meer van de intocht op tv vroeger, maar wel alles van toen Sint in ons dorpje aankwam.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:23

Welk probleem precies?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:20

Urielle schreef:
Ik vind trouwens niet dat het aan anderen is om te bepalen wat gezond is of tot welke leeftijd mijn kinderen mogen geloven. Het staat eenieder vrij dat voor zijn eigen kinderen te kiezen maar mijn kinderen hou je er maar mooi buiten. Wij doen zo lang als mogelijk aan de Sint.

Mijn opmerking was geen bepaling maar meer een inschatting van het gemiddelde. Als ouder kies je dat trouwens niet voor je kinderen, de meeste kinderen komen er buitenshuis achter (tenminste de mensen met wie ik er over gesproken heb, allemaal volwassen inmiddels want ik zou het niet aan een kind durven vragen :D ).

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:23

Mij maakt het niet uit wat de kleur is van onze Pieten, als mensen zich niet fijn voelen bij het idee dat ze 'zwart' zijn, waarom kan het dan niet veranderd worden? Is vast geen groot probleem, en een kleurrijk Sinterklaasfeest is misschien nog veel leuker. Maar Stroopwafel Piet en Kaas Piet, schaf dan het hele feest maar af. Mij maakt het niet uit, ik vind alles best! :j

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:06

Waarom voor die mensen wel lizzo en niet voor de mensen die het niet fijn vinden dat ze gekleurd worden.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:42

Lijkt me geen gezicht gekleurde pieten. Dan zijn het net M&M's

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 01:21

Lijkt me geen gezicht, weer Zwarte Pieten. Dan is het net blackface.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 01:35

Belachelijke hype, dat zogenaamde racisme. Jammer dat de kinderen nu de dupe moeten worden van het kneuterige volwassenengezeik van mensen die niet erg tolerant in het leven staan.

https://m.youtube.com/watch?v=_LZK1Ih-rm4

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 06:13

Youknowme schreef:
Waarom voor die mensen wel lizzo en niet voor de mensen die het niet fijn vinden dat ze gekleurd worden.

Zoals ik al zei, het maakt mij niks uit. Ik snap wel dat als er kleine donkere kinderen voor Zwarte Piet worden uitgemaakt dat dit veranderd word, maar denk dat dat heel klein of ook niet gebeurd. Het is idd een onnozele discussie.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:49

Dus de baart van sinterklaas ook maar afhalen. Zoveel mannen met baarden die sinterklaas of kerstman worden gevoerd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:06

Killyenn schreef:
Lijkt me geen gezicht, weer Zwarte Pieten. Dan is het net blackface.

Niet weer zwarte pieten...
Ze zijn namelijk nooit weg geweest ;)

Zwarte piet vergelijken met Black face is zo ontzettend onnozel...
Iedereen ziet de grote verschillen...

Youknowme schreef:
Dus de baart van sinterklaas ook maar afhalen. Zoveel mannen met baarden die sinterklaas of kerstman worden gevoerd.

Dat is wel echt een feit... De meeste mannen met lange witte baarden worden sinterklaas genoemd, terwijl de mannen met een kort wit baardje de kerstman genoemd wordt...

Gewoon lekker zwarte piet laten..er is geen probleem behalve het minderwaardigheidsgevoel wat sommige mensen hier hebben... en die moeten daar maar aan gaan werken ipv zich druk te maken om zwarte piet weg te krijgen...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:26

Bij het woord "black face" denk ik alleen maar aan een schapenras. Is het de bedoeling dat donkere mensen als schapen gekenmerkt/gezien worden? Lijkt mij meer denigrerend dan zwart genoemd te worden. Slaven werden zo ongeveer als schapen behandelt!!

Dat met die baarden hoor ik ook geregeld, geen baarden dragende man die zich daar door aangevallen voelt.
Ik heb een schimmel pony, hoe vaak er rond deze tijd wel niet de opmerking gemaakt word van "heeee, paard van sinterklaas" En dat zeggen hoofdzakelijk volwassen mensen.

Heb op FB een mintgroenige piet gezien, leek kots piet wel. Chronisch misselijk. Echt, daar ga je toch geen kind aan blootstellen?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:51

Er zijn wel ergere dingen aan de gang op de wereld.
Ik vraag me af wanneer deze mensen zich daar eens druk om gaan maken.
Ik ben erg ruimdenkend ook over discriminatie maar dit is echt weer een geval van ikke ikke.
Er werd een tijdje terug een vrouw gesnapt op winkel diefstal spullen verstopt in de kinderwagen.
Natuurlijk werd het woord discriminatie er ook weer bij gehaald.
Dit woord moet afgeschaft worden het word te pas en te onpas gebruikt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:55

Iemand al eens gekeken op de twitter en FB van quinsy gario?

Als er eentje een racist is is hij het, wat een ongelofelijke hersenloze klootviool is dat zeg. En maar mekkeren over ons. Inpakken en wegwezen dat soort gasten. Ben er kots misselijk van van wat er staat.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:11

Als je de term 'blackface' niet kent of begrijpt, vraag er dan naar in plaats van dit soort ongefundeerde opmerkingen te maken. Blackface is een erg oude en in activisme en academisch veel gebruikte term. Het beschrijft een eeuwenoude racistische traditie die zeker wel terug te zien is in zwarte Piet. Heeft niets met schapen te maken- tenzij je uiteraard het schapengedrag bedoelt van alle Nederlanders die vol trots hun koloniale verleden en racistische ondertoon in de samenleving ontkennen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:15

Iedereen kan zich rot discusieren, maar iedereen om me hen gaat het gewoon met zwarte piet vieren, ik hoor wel dat er velen hun kinderen de televisieintocht niet laten zien om ze niet te verwarren, men is het zat en bepaalt zelf wel hoe ze hun feesten vieren. Denk zelfs dat er dit jaar meer zwarte pieten zullen zijn als ooit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:17

Of stem allemaal af op de Belgische Tv. :D

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:26

@Petraaken,

Ik vind het echt prachtig hoe ze het daar vieren :)