Janneke2 schreef:xLisaMaxime schreef:Maar het is toch nooit rascistisch geweest? Mensen maken er iets rascistisch van.
Ja, dat is nou precies het misverstand.
Het feest in welke gedaante ook bestaat meer dan duizend jaar.
Ruim honderd jaar terug werd het opeens mode om de tegenspeler van Sinterklaas nogal racistisch uit te dossen, nl als negerslaaf.
Het is beslist niet de kern van het feest, maar op het moment dat "men" Zwarte Piet zo ging uitbeelden, werd het feest racistisch.
(Maar wie die uitdossing niet herkent, "ziet niets". Iemand hier reageerde met '...maar Willem de Zwijger had toch ook zo'n witte kraag om?' - Ja, dat had hij, maar als puissant rijk man droeg hij dus geen oorringen.)
Ik weet niet of jij weleens naar schilderijen kijkt.. maar ik zie niet vaak een slaaf met zulke dure kleding aan..
Ook als je zoekt naar oude afbeeldingen van sinterklaas met zwarte piet zie je veel soberdere kleding...
In de 18e eeuw was het wel mode om je te laten afbeelden met een zwarte bediende (bediende, niet per se slaaf..), want dat gaf status. Dat deden ook families die niet eens een zwarte bediende haddden.
Dat zwarte piet erbij is gekomen, zou dus daarvan kunnen komen.
Maar gedurende de jaren heeft zich wel degelijke een metamorfose voorgedaan: zwarte piet is niet meer de bediende van, maar wordt nu afgebeeld als een onmisbare ondersteuning omdat die oude wazige man het echt niet meer in zijn eentje aankan.
Tevens heeft hij dus wel eerder de kleding van een edelman aan...
Het probleem is dat niemand écht weet waar zwarte piet op gebaseerd is. Er zijn ook mensen die roepen dat het Moren uit Spanje zouden zijn.. Hierdoor is er erg veel ruimte voor speculatie en eigen invulling van de rol van zwarte piet.
Dit zie je terug in de discussie en is het grote probleem.
Het grootste probleem is naar mijn idee dat de blanke Nederland een beetje aan zijn max is gekomen qua tolerantie. De maatschappij is al een stuk grimmiger geworden wb tolerantie en dit is voor velen de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen.
Ik snap best dat er bepaalde mensen met een negatief beeld naar zwarte piet gekeken wordt en dat zij daar geen prettige gevoelens aan over houden. Daar staat tegenover dat zij zélf deze invulling aan zwarte piet geven en daarmee hun gevoel bij zwarte piet zo invullen.
Daar staat tegenover dat er ook een grote groep mensen is die sinterklaas koesteren en gewoon niet meer willen inleveren, omdat er al zoveel (te veel?)toegegeven wordt. Zij worden hierdoor blind voor de argumenten van de andere groep.
Het is een optelsom van alles. (En wat zal de pvv gaan scoren bij de volgende verkiezingen op deze manier)