Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:03

Janneke2 schreef:
xLisaMaxime schreef:
Maar het is toch nooit rascistisch geweest? Mensen maken er iets rascistisch van.

Ja, dat is nou precies het misverstand.
Het feest in welke gedaante ook bestaat meer dan duizend jaar.
Ruim honderd jaar terug werd het opeens mode om de tegenspeler van Sinterklaas nogal racistisch uit te dossen, nl als negerslaaf.
Het is beslist niet de kern van het feest, maar op het moment dat "men" Zwarte Piet zo ging uitbeelden, werd het feest racistisch.
(Maar wie die uitdossing niet herkent, "ziet niets". Iemand hier reageerde met '...maar Willem de Zwijger had toch ook zo'n witte kraag om?' - Ja, dat had hij, maar als puissant rijk man droeg hij dus geen oorringen.)

Ik weet niet of jij weleens naar schilderijen kijkt.. maar ik zie niet vaak een slaaf met zulke dure kleding aan..
Ook als je zoekt naar oude afbeeldingen van sinterklaas met zwarte piet zie je veel soberdere kleding...

In de 18e eeuw was het wel mode om je te laten afbeelden met een zwarte bediende (bediende, niet per se slaaf..), want dat gaf status. Dat deden ook families die niet eens een zwarte bediende haddden.
Dat zwarte piet erbij is gekomen, zou dus daarvan kunnen komen.
Maar gedurende de jaren heeft zich wel degelijke een metamorfose voorgedaan: zwarte piet is niet meer de bediende van, maar wordt nu afgebeeld als een onmisbare ondersteuning omdat die oude wazige man het echt niet meer in zijn eentje aankan.
Tevens heeft hij dus wel eerder de kleding van een edelman aan...

Het probleem is dat niemand écht weet waar zwarte piet op gebaseerd is. Er zijn ook mensen die roepen dat het Moren uit Spanje zouden zijn.. Hierdoor is er erg veel ruimte voor speculatie en eigen invulling van de rol van zwarte piet.
Dit zie je terug in de discussie en is het grote probleem.

Het grootste probleem is naar mijn idee dat de blanke Nederland een beetje aan zijn max is gekomen qua tolerantie. De maatschappij is al een stuk grimmiger geworden wb tolerantie en dit is voor velen de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen.

Ik snap best dat er bepaalde mensen met een negatief beeld naar zwarte piet gekeken wordt en dat zij daar geen prettige gevoelens aan over houden. Daar staat tegenover dat zij zélf deze invulling aan zwarte piet geven en daarmee hun gevoel bij zwarte piet zo invullen.
Daar staat tegenover dat er ook een grote groep mensen is die sinterklaas koesteren en gewoon niet meer willen inleveren, omdat er al zoveel (te veel?)toegegeven wordt. Zij worden hierdoor blind voor de argumenten van de andere groep.
Het is een optelsom van alles. (En wat zal de pvv gaan scoren bij de volgende verkiezingen op deze manier)

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:42

http://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus

we schrappen hulpjes in de huidige vorm van piet en gaan terug naar de krampussen. Dat zal alle tere door racistische piet bezoedelde kinderzieltjes vast een stuk beter doen :P

gezellig naar de krampuslauf kijken met sinterklaas en zijn krampuskornuiten..
zijn we gelijk van het hele zwartepietengezeik af ( en ja ik ben dus voor zwarte piet of GEEN piet, niet zo'n domme regenboogpiet, dat slaat de plank totaal mis. )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:04

WAT is er mis met een setje verklede smarties? >;) :')

Best kool die Krampussen,

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:13

http://youtu.be/J4hFpulH9wo

Zo doen wij het hier met sinterklaas.
Ik kan me dus echt niet storen aan de kleurrijke pieten, ze vallen op deze manier beter op dan ALS ze allemaal zwart waren :D

Love_myhorse

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:24

Ik doe gewoon mijn boodschappen bij de AH.

Er zijn ergere dingen die mij meer zorgbaren, ebola, Isis..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:44

Zahlina ik zie daarvoor zwarte pieten?
Enkel hoeven ze daar niet geschminkt te worden.
En dat bedoel ik niet racistisch

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:50

Klopt daks, maar onze zwarte Pieten worden nog steeds geschminkt.
Al een aantal jaar hebben we hier de mix tussen zwarte en gekleurde Pieten, Iedere Piet kiest hier waar ze voor gaan.
En voor de kinderen is het feest niet anders.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:08

Dus de zwarte zwarte pieten zien het daar ook niet als discriminatie?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:33

Bij de Lidl verkopen ze zwarte Sinkterklaas chocolaatjes. Met witte baard, rooie mijter en zwart gezicht.

Haha. En lekker joh. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:35

Zahlina schreef:
http://youtu.be/J4hFpulH9wo

Zo doen wij het hier met sinterklaas.
Ik kan me dus echt niet storen aan de kleurrijke pieten, ze vallen op deze manier beter op dan ALS ze allemaal zwart waren :D

Ah ja wel grappig.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:42

Gisteren nieuw inpakpapier gehaald voor Sinterklaas MET ZWARTE PIETEN!!! :D *\o/*
(Er was ook echt alleen maar inpakpapier met zwarte pieten, dus gelukkig doet niet iedereen mee aan die gekte :) )

Maar hoe zit dat nou met Jip en Janneke? Die waren door Hema toch ook uit de schappen gehaald?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:51

SilverStorm schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus

we schrappen hulpjes in de huidige vorm van piet en gaan terug naar de krampussen. Dat zal alle tere door racistische piet bezoedelde kinderzieltjes vast een stuk beter doen :P

[ Video ]

gezellig naar de krampuslauf kijken met sinterklaas en zijn krampuskornuiten..
zijn we gelijk van het hele zwartepietengezeik af ( en ja ik ben dus voor zwarte piet of GEEN piet, niet zo'n domme regenboogpiet, dat slaat de plank totaal mis. )

[ Video ]

Cool zijn ze he de Krampussen. Zo wordt hier dus Sinterklaas gevierd. (Sint volledig bezopen met een bedelaar en 2 engelen aan zijn zijde)
Alleen zijn de Krampussen hier ook in opspraak. Het is een zeer apart gebruik dagenlang lopen de Krampussen door het dorp en gooien mensen die ze tegenkomen op de grond en rapen ze vervolgens weer op.
We wonen hier nu 3 jaar en ik snap nog steeds niet waar dat gooien nou op slaat en dat gaat er ook hard aan toe.

De maskers worden met de hand uit hout gesneden en ik zag van de week alweer in de supermarkt een briefje hangen dat de krampus huiden weer te koop zijn.

En wij vonden vroeger Piet met de roe al eng :D

Dit is bij ons in het dorp.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:20

Heb je een logeerkamer?
Heb altijd al eens de krampussen in het echt willen zien.
Meelopen als krampus staat zelf nog op mn bucketlist :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:36

minikatje schreef:
Heb je een logeerkamer?
Heb altijd al eens de krampussen in het echt willen zien.
Meelopen als krampus staat zelf nog op mn bucketlist :D

Ik ben er dit jaar zelf niet (zit dan in NL), maar volgend jaar ben je van harte welkom hoor.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:07

Ik geloof dat ik zelf nachtmerrie's van die krampussen zou krijgen :=

Las trouwens laatst een stukje ik dacht in het AD over een meisje van 5 (welke zelf bruin van huidskleur is) Zich af vroeg of zwart zijn zo slecht is,omdat zwarte pieten nu niet meer zouden mogen.En of ze zelf dan ook niet meer verkleed als Pietje mocht.
Vond dat eigenlijk wel een grappige visie vanuit een kind gezien.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:40

beatje schreef:
Ik geloof dat ik zelf nachtmerrie's van die krampussen zou krijgen :=

Las trouwens laatst een stukje ik dacht in het AD over een meisje van 5 (welke zelf bruin van huidskleur is) Zich af vroeg of zwart zijn zo slecht is,omdat zwarte pieten nu niet meer zouden mogen.En of ze zelf dan ook niet meer verkleed als Pietje mocht.
Vond dat eigenlijk wel een grappige visie vanuit een kind gezien.

Eerder bijna schrijnend.. Stel dat kinderen zich dit inderdaad echt gaan afvragen en zelf donker van huidskleur zijn. Zijn zij dan zelf ook 'slecht'?
Je legt met deze discussie wel heel veel nadruk op huidskleur en dus verschillen tussen mensen en etnische groepen.
Terwijl in mijn optiek huidskleur uitermate oninteressant is, maar het persoon en het karakter van persoon van belang zijn..
Ook een heel interessant discussiepunt als je het mij vraagt :)