'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:12

Jesser schreef:
Ik kan het zeker met je eens zijn maar dan moet je ook mijn laatste zin quoten, waarin ik aangeef dat ik wel degelijk consequent was.

Op de meeste punten ben ik het met je eens hoor, alleen ben ik het dus niet eens met de veronderstelling dat een opvoeding zonder tikken per definitie leidt tot grenzeloosheid of brutaal gedrag zoals je kinderen impliceerden in het stuk dat ik gequote heb.

Verder stel ik dat ik denk dat een gebrek aan consequentie daar wel voor zorgt, maar dat was niet van betrekking op jou.

StalNollie

Re: 'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 00:25

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:23

Rumina schreef:
Goyaja schreef:
Ik studeer zelf pedagogiek en wordt dood gegooid met: oplossingsgericht werken, positief benaderen, grensoverschrijdend gedrag negeren en goed gedrag positief benoemen. Hier ben ik het compleet mee eens.
Maar een kind dat gedrag laat zien wat niet door de beugel kan (expres op de voet van je zusje staan, hoe kan ik dat nou negeren), geef ik gerust een time-out. Altijd op dezelfde manier, altijd binnen hetzelfde tijdsbestek.
Een kind dat in een woedeaanval bijvoorbeeld op de voet van zijn of haar zusje gaat staan geef je een time-out van de situatie. Het is in eerste instantie niet eens een straf. De gedachte achter dese methode is dat een kind de kans krijgt om zijn of haar woede eruit te laten, even af te koelen, voor je het kind duidelijk maakt dat het gedrag ongewenst is. Jonge kinderen kunnen nu eenmaal niet goed hun emoties controleren, maar ze kennen al wel enkele normen en waarden en weten dus wel wat wel en niet mag.

Ik vind dit artikel dus onvolledig en compleet misplaatst.
Ja, op een inadequate manier de time-out als straf gebruiken kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling. Maar dat is te weinig contact met leeftijdsgenoten ook en teveel televisie kijken ook.

Maar die woede er uit laten en afkoelen kan ook prima in dezelfde ruimte, kan ook bij je op schoot (tenzij je net een hand aan het verbinden bent ;)) Die woede, boosheid en verdriet mag je delen, ook als het op zijn hevigst is.

Maar vind jij dan niet dat je het kind dan "beloont" met aandacht? Als een kind verdrietig is mag hij/zij het zeker met me delen en ook lekker bij me uit komen huilen, maar frustraties mag je delen zonder anderen daarmee pijn te doen. Kleuters weten dit ook zeker al!
Die time-out in een andere ruimte is dan ook dat het kind even geen aandacht bij je zoeken kan en dus niet beloond wordt voor zijn/haar daden...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:51

Ik heb niet alles gelezen hoor, 12 pagina's is beetje veel.

Zelf ben ik alleenstaande mama en me zoontje is nu sinds de 10e 3 geworden. Ook hem zet in de time out hoek. Waarom? Omdat als hij zo gefrustreerd is of baldadig dit het enige is wat werkt. Hij heeft een time out plek en dat weet hij. Hij krijgt 1 waarschuwing en luistert hij niet dan vertel ik hem wat hij fout doet en dat hij even moet zitten tot hij afgekoeld is. Dit werkt bij hem heel goed. Erna zegt hij netjes sorry en knuffel ik hem en laat hem weer spelen.

Ik vind dit juist een hele goede methode. Zo kan je kind even rustig worden, en weet dat hij wat fout gedaan heeft en er even over nadenken. Een discussie aangaan heeft geen zin, dat snapt zo'n kind helemaal niet en vind ik ook niet horen. Als mama zegt nee is het nee. Erna is het ook gewoon klaar en hebben we het er niet meer over.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:25

Soms hoeven kinderen ook geen meer prikkels, en is het juist fijn als ze even alleen zijn. En alles even kunnen laten bezinken. Ze steeds overladen met aandacht is in mijn ogen ook niet goed. Moet er zelf ook niet aan denken. Laat mij soms ook een poos met rust en ik ben er weer bij.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:32

Ons zoontje is ook baldadig agressief zelf naar andere kindere na intensief met hem aan de slag te zijn gegaan en juist positief te blijven hebben we een heel ander mannetje en dat na zes maanden. Dat hadden we nooit bereikt als we dit met een time out hadden gedaan. Werkte averechts ons zoontje had ons nodig zo min mogelijk prikkels maar die kreeg hij door zich te ontladen bij een van ons.nalleen kan hij dit niet,

Gea het is niet overladen met aandacht maar toegeven aan gevoelens die ze niet onder woorden kunnen brengen,.
Waarom kinderen de eerste maanden vooral geborgenheid willen geven en na twee jaar ineens een time out en heel die geborgenheid vergeten die toen zo belangrijk was waarom niet als kids ouder worden,

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:55

Ik had het niet specifiek over 2 jarigen. En zoiets gaat toch ook niet van de 1 op de andere dag? En tussen een paar maanden en 2 jaar zit ook nogal een termijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:33

vandaag was jo frost op bezoek bij Rtl live, erg interessante discussie die ze had met euh.... ook iemand die kinderpscycholoog (oid) was maar die een hele andere aanpak had.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:24

Eerlijk? Ik vind het allemaal slapjes geworden. Toen ik nog jong was, kreeg ik gerust een tik onder mijn kont als ik echt iets verkeerds had gedaan (ookal werd ik 100x gewaarschuwd). Het moet allemaal op de pedagogische manier, want als je je kind bij de arm pakt, valt dat onder mishandeling. Ik vind het een grote b*llsh*t. Een kind zal niet voor niets een grote mond hebben, maar als ik de meeste kinderen nu hoor praten tegen de ouders... Had mijn kind niet moeten zijn, die had echt wel een tik onder de kont gehad.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:11

ja want met slaan los je alles op. Ik blijf het een teken van zwakte vinden. En nee je hoeft ook heus geen discussies met je kind te beginnen. Maar er zijn ook nog talloze andere manieren. Ik denk met conseqent zijn en dingen die je zegt ook doet er ook wel mee komt.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:44

Ik zeg niet dat je met slaan alles oplost, maar ik (persoonlijk) ga geen discussie aan met een kind van 5/6/7 jaar, wat zijn zin niet krijgt en loopt te gillen en te bléren en mij een schop tegen m'n schenen verkoopt (bij wijze van). Vind dit topic trouwens wel heel interessant om te lezen :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:59

wemkelover schreef:
ja want met slaan los je alles op. Ik blijf het een teken van zwakte vinden. En nee je hoeft ook heus geen discussies met je kind te beginnen. Maar er zijn ook nog talloze andere manieren. Ik denk met conseqent zijn en dingen die je zegt ook doet er ook wel mee komt.

Tussen slaan en een tik zit nog wel een groot verschil IMO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:25

Beiden zijn zwak. Zodra je lichamelijk geweld gaat gebruiken ga je een grens over.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:44

dat vind ik dus ook.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:52

Dat vinden jullie...

Maar kinderen waarmee altijd naar gediscussieerd wordt zijn nou niet bepaald het equivalent van lieve brave kinderen...
Over het algemeen zijn die kinderen behoorlijk on op gevoed...

Niemand is ooit dood gegaan van een corrigerende tik, maar de kinderen die ze gehad hebben zijn wel een stuk beter opgevoed.

Niemand zegt ook dat ze alleen maar ene corrigerende tik verdienen... maar iemand die stevig over de grens gaat die verdient wel een corrigerende tik...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:33

M_D_H schreef:
Dat vinden jullie...

Maar kinderen waarmee altijd naar gediscussieerd wordt zijn nou niet bepaald het equivalent van lieve brave kinderen...
Over het algemeen zijn die kinderen behoorlijk on op gevoed...

Niemand is ooit dood gegaan van een corrigerende tik, maar de kinderen die ze gehad hebben zijn wel een stuk beter opgevoed.

Niemand zegt ook dat ze alleen maar ene corrigerende tik verdienen... maar iemand die stevig over de grens gaat die verdient wel een corrigerende tik...

Ik denk dat het over de grens gaan voornamelijk ontstaat doordat de ouders niet consequent zijn. Als nee altijd nee is, dan is er geen over de grens gaan. Lijkt me heel makkelijk. Ik blijf erbij dat als een kind genoeg gegeten (en niet teveel suiker) en geslapen heeft en genoeg aandacht krijgt (redelijkerwijs) dan zijn heel veel problemen te voorkomen. Of misschien heb ik wel een heel makkelijk kind. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:46

Kinderen die worden geslagen zijn absoluut niet per definitie beter opgevoed.

En kinderen die niet geslagen worden wordt niet altijd mee in discussie gegaan.

zulke uitspraken zijn zo kortzichtig en duidelijk een gebrek aan gedegen onderzoek en informatie naar de vele aspecten van het opgroeien en opvoeden van kinderen en de hersenontwikkelingen die kinderen doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:59

Kantteking...
Hoe kan het toch dat je partner een tik geven of een vreemde een tik geven of dieren fysiek hardhandig opvoeden door praktisch de gehele maatschappij wordt afgekeurd en zelfs strafbaar is, maar zoveel mensen het wel volstrekt normaal en geaccepteerd vinden om weerloze kinderen te slaan onder het mom van het is maar een tik en ze moeten maar luisteren. Onvoorstelbaar en vooral heel erg verdrietig.
Opgevoede empathische kinderen of eerder empathische volwassenen met respect voor zijn/haar medemens bereik je niet dmv fysiek geweld en machtsmisbruik. Dat bereik je door voor te leven. Gedrag te laten zien wat jij van je kind verwacht. Door te laten zien dat je al het leven met respect behandelt. En wat dacht je van het zelfrespect en de eigenwaarde van je kind? Je wilt toch geen volwassene dr maatschappij in sturen die vooral gehoorzaamheid en reageert op macht. Die over zijn (lichamelijke) grenzen laat lopen omdat die dat gewend is. Toch liever iemand die probleemoplossend kan denken. Zelfvertrouwen heeft. Zijn grenzen kent.

Ik voed mijn zoon niet op om een gehoorzaam hondje te zijn. Ik probeer van hem een mens te maken die een mooie bijdrage zal leveren aan deze wereld en hem psychisch zo gezond mogelijk door al dat opgroeien heen te loodsen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:16

Ik stel me nu toch echt wel de vraag, willen sommigen hier bewust het verschil niet zien tussen iemand fysiek en mentaal terroriseren en corrigeren, of zien jullie het echt niet? Of hebben alle mensen die hierover vallen alleen maar hele foute voorbeelden in hun omgeving?
Ik heb hier denk ik nog niet gereageerd maar dit blijft me doorheen dit hele topic (dat ik een hele tijd terug heb doorgespit) echt heel hard opvallen. Terwijl er genoeg mensen reageren die zelf ooit weleens een mep kregen en hier duidelijk echt niet slechter door geworden zijn.

Zeker bij die laatste post... Ik vind het knap hoe je mishandeling op hetzelfde level kunt zetten als corrigeren. Je voelt zelf toch ook wel aan dat daar een duidelijke grens tussen zit? Net als dat er een verschil zit tussen je kind doodverwennen en nooit corrigeren en opvoeden zonder slaan, om het effe op jouw eigen terrein te vergelijken. Of mag ik dan ook zeggen dat dat één pot nat is? In dat geval heeft iedereen hier die nooit eens een tik verkoopt rotverwende, irritante, arrogante k*tkinderen, die nooit grenzen hebben geleerd, iedereen hun willetje willen opleggen, niet luisteren naar de mening of het idee van een ander, verwachten alles in hun schoot geworpen te krijgen en bij de minste tegenslag totaal de controle verliezen want ze hebben géén idee hoe ermee om te gaan.

Edit: Blijkbaar heb ik hier al wel gereageerd maar niet vaak :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:29

M_D_H schreef:

Dit is dus precies de misvatting die maakt dat mensen blijven slaan/tikken. Dat is al zó vaak wetenschappelijk aangetoond dat ik me afvraag hoe het kan dat er nog mensen zijn die dit denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:35

Dus als jouw partner jou een tik geeft om je te 'corrigeren' is dat volledig acceptabel? Op school dan de lijfstraffen ook weer invoeren om goed te kunnen 'corrigeren'?
En het is duidelijk dat je er wel wat aan over houdt. Anders zou je het niet zo normaal vinden om kinderen met tikken te moeten corrigeren.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:40

Ik ben tegen iedere vorm van slaan of tik of schop onder je hol.

nergens voor nodig en je leert een kind dat straffen met fysiek slaan toegestaan is.

Minstens 50 kinderen worden in Nederland jaarlijks doodgeslagen, door hun 'lieve' ouders, die zich niet konden inhouden in frustratie.
schokkend

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:42

Toch gaat het hier allang niet meer over het onderwerp van het topic: Is kinderen in de hoek zetten mishandeling?
Velen vinden van niet maar het is toch een soort van afzondering en negeren en afstoten. Dus geestelijk vind ik dat best heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:57

Eens [***].

Om het eens door te trekken naar de paarden... Is een groot deel van bokt tegen een join up. Dat je dat absoluut niet zomaar moet gebruiken om een paard op zijn plek te zetten omdat je een paard dan breekt omdat je hem uit de kudde zet en dit geestelijk kan breken. Mijns inziens de time out voor hen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:53

suze_ schreef:
Dus als jouw partner jou een tik geeft om je te 'corrigeren' is dat volledig acceptabel? Op school dan de lijfstraffen ook weer invoeren om goed te kunnen 'corrigeren'?
En het is duidelijk dat je er wel wat aan over houdt. Anders zou je het niet zo normaal vinden om kinderen met tikken te moeten corrigeren.

Aangezien dat het enige beeld is dat je ervan wilt hebben en je weer een erg ridicule vergelijking trekt, ga ik er ook niet meer inhoudelijk op in, mede omdat het inderdaad ook erg offtopic is.

Overigens wel een grappige sidenote, het angstigste, zieligste, 'hondjesachtigste' kind dat ik ooit gekend heb (en ja, die voldeed op verschillende vlakken wel aan je eerdere omschrijving van de zogenaamd verrot geslagen kinderen) is nooit ook maar met een vinger aangeraakt door ouders of iemand anders. Bizar he?! En zo waren er wel meer waarvan ik het kind niet had willen zijn :P
Over time-outs geen idee overigens. Misschien was dat kind daarom wel zo getraumatiseerd inderdaad :') Omdat het misschien eens een keer op de trap had moeten zitten.