Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:55

LesleyxLinn schreef:
[Als je mij wil beschuldigen van vooroordelen, zoek dan eerst uit waar ik mijn mening op baseer.
Want dat komt zeker niet alleen van het journaal. Ik ben trouwens zelf gedoopt en heb de communie gedaan, alleen ik doe er verder niks mee.

Ik ken meerdere homostellen die niet worden geaccepteerd door zowel de islam als het christendom. En nee, niet alleen door buitenstaanders, gewoon door directe familie. En dat zijn nette mensen, vaak ouderen.

En inderdaad, de reden van het topic, ik ben ook tegen halal slachten. Mocht het tegenwoordig nog echt officieel halal geslacht zijn is het al beter, maar vaak hebben ze echt geen goed leven achter de rug.

Ook via mijn opleiding maatschappelijke dienstverlening en juridische dienstverlening ben ik veel tegen zaken tegen gekomen. Maar dat is inderdaad vaak het uitschot. Neemt niet weg dat het vaker gebeurd dan je denkt.

Het zou inderdaad andersom moeten zijn. Maar helaas is niet zo.

Dar mensen die op de islam afgeven vaak niet gelovigen zijn zou zo maar kunnen. De gelovigen begrijpen sneller dat ze regels na willen leven. En dat begrijp ik als niet gelovige dus juist niet. Ik kan mij niet voorstellen dat - als er een god bestaat - hij zou willen dat er zulke regels worden nageleefd.

En het ergste vind ik nog dat veel moslims alleen de - voor mij - negatieve regels naleven.
Zo is een vrouw heilig, maar ze worden flink onderdrukt.
Je mag geen bloed laten stromen. En kijk dan naar de criminaliteitscijfers.
Maar varkensvlees eten ze allemaal niet 8)7

Nu kom ik wel heel discriminerend over, maar ook ik ga uit van het goede in de mens.
Ik ken meerdere moslims die wel goed met hun geloof om gaan.
Maar helaas is het 'uitschot' toch een groot deel van het geloof.

Ga je de mensen van orthodox christendom en de joden ook de 8)7 geven? Zij eten ook geen varkensvlees. En het gaat lekker in die landen waar ze orthodox christelijk zijn (en mekaar het licht in de ogen niet gunnen) en kijk even naar Israel en Palestina. Veel Nederlanders eten wel varkensvlees en oei wat zijn wij netjes O:)

Moord, doodslag, onderdrukking, dit zijn handelingen van mensen, niet van religies. Als elk levend individu nou wat respect zou hebben voor een ander (geloof, denkwijze, hobby, eten, whatever), dan zou de wereld er een stuk leuker uitzien. Maar dat geldt dan voor iedereen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:18

LesleyxLinn schreef:
En het ergste vind ik nog dat veel moslims alleen de - voor mij - negatieve regels naleven.

Nu kom ik wel heel discriminerend over, maar ook ik ga uit van het goede in de mens.

Nouja wat denk ik ook zo is, er wordt gesproken over gelovig is naastenliefde enzovoort, je ziet dat soort positieve dingen echt wel terug als je naar arme landen gaat en daar in contact komt met bv moslims.
Maar hier in Nederland is door allerlei omstandigheden uiterlijk vertoon belangrijker geworden voor veel moslims.
Kijk hoe goed moslim ik ben met mijn baard en hoofddoek en bidden en de regels naleven.
In arme landen is dit vaak bijzaak, eerst moet je zorgen voor je onderhoud, er zijn geen vangnetten, uitkeringen en anti-discriminatie bureaus als je bv persé je hoofddoek op wil of 5x per dag bidden en dat kan niet op je werk bijvoorbeeld.
In die landen is het vaak eerst jezelf redden, intentie is goed dus de rest komt later wel.

Daarbij is er in principe geld genoeg om een schaap te kopen als je hier woont, dus als moslim word je hier ook nog eens aangekeken en veroordeeld door de gemeenschap als je dat niét doet.
Vooral dit laatste is voor best veel moslims een probleem: o jeetje, ik doe het fout en krijg misschien problemen als ik geen schaap wil slachten, want ik kan het wél betalen...
Omdat veel moskeeën en imams gefinancierd en opgezet zijn door rijke, maar strenge (salafistische) landen (daar komt dus ook ons huidige probleem vandaan met radicaliserende jongeren), wordt er ook nog eens vanuit de moskee vaak heel ouderwets en fundamentalistisch naar gekeken: als je het niet doet kom je in de hel!!
Deze strenge angstaanjagende manier is wat mij betreft ook écht iets van hier,(en Saoedi Arabië) ; in arme moslimlanden komt veel meer het goede terug, en mensen die vertrouwen hebben in hun geloof...

In iets modernere landen zoals Turkije is het allang niet meer zo vanzelfsprekend om allemaal een schaap te staan slachten, dat is zeker in de steden helemaal niet zo populair...

Daardoor vind ik dat hier écht belachelijk veel teveel schapen geslacht worden als mensen er alleen maar mee willen "pronken" en daarna onnodig in vriezers liggen weg te rotten (... dat gebeurt; niet elke moslim lust graag schaap) terwijl andere mensen dus honger hebben.

Datzelfde geldt wat mij betreft voor de idioterie met onze feestdagen; we lopen te vreten alsof er nooit meer eten is daarna.
Laatst bijgewerkt door Nic op 23-09-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:21

Rocamor schreef:
LesleyxLinn schreef:
[Als je mij wil beschuldigen van vooroordelen, zoek dan eerst uit waar ik mijn mening op baseer.
Want dat komt zeker niet alleen van het journaal. Ik ben trouwens zelf gedoopt en heb de communie gedaan, alleen ik doe er verder niks mee.

Ik ken meerdere homostellen die niet worden geaccepteerd door zowel de islam als het christendom. En nee, niet alleen door buitenstaanders, gewoon door directe familie. En dat zijn nette mensen, vaak ouderen.

En inderdaad, de reden van het topic, ik ben ook tegen halal slachten. Mocht het tegenwoordig nog echt officieel halal geslacht zijn is het al beter, maar vaak hebben ze echt geen goed leven achter de rug.

Ook via mijn opleiding maatschappelijke dienstverlening en juridische dienstverlening ben ik veel tegen zaken tegen gekomen. Maar dat is inderdaad vaak het uitschot. Neemt niet weg dat het vaker gebeurd dan je denkt.

Het zou inderdaad andersom moeten zijn. Maar helaas is niet zo.

Dar mensen die op de islam afgeven vaak niet gelovigen zijn zou zo maar kunnen. De gelovigen begrijpen sneller dat ze regels na willen leven. En dat begrijp ik als niet gelovige dus juist niet. Ik kan mij niet voorstellen dat - als er een god bestaat - hij zou willen dat er zulke regels worden nageleefd.

Ga je de mensen van orthodox christendom en de joden ook de 8)7 geven? Zij eten ook geen varkensvlees. En het gaat lekker in die landen waar ze orthodox christelijk zijn (en mekaar het licht in de ogen niet gunnen) en kijk even naar Israel en Palestina. Veel Nederlanders eten wel varkensvlees en oei wat zijn wij netjes O:)

Moord, doodslag, onderdrukking, dit zijn handelingen van mensen, niet van religies. Als elk levend individu nou wat respect zou hebben voor een ander (geloof, denkwijze, hobby, eten, whatever), dan zou de wereld er een stuk leuker uitzien. Maar dat geldt dan voor iedereen.

Je mist de intentie van mijn verhaal. Elena begon over Moslims. En ik begrijp niet dat ze zich wel houden aan bijvoorbeeld het niet eten van vlees, maar niet aan de belangrijkere regels.
Dat heeft niets met het eten van een bepaald soort vlees te maken, dit was een voorbeeld.

Het zijn inderdaad handelingen van mensen. Maar de religie speelt daar echt wel een groot deel aan mee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:42

LesleyxLinn schreef:
Je mist de intentie van mijn verhaal. Elena begon over Moslims. En ik begrijp niet dat ze zich wel houden aan bijvoorbeeld het niet eten van vlees, maar niet aan de belangrijkere regels.
Dat heeft niets met het eten van een bepaald soort vlees te maken, dit was een voorbeeld.

Het zijn inderdaad handelingen van mensen. Maar de religie speelt daar echt wel een groot deel aan mee.

dat zijn vooroordelen en gebaseerd op populistische journalistiek en het nalopen van roeptoeters wiens familie met een nare bijsmaak heeft geregeerd en daarom door de Nederlandse regering aan de kant is geveegd, om vervolgens een paar generaties later nog steeds een afkeer van de islam heeft gekregen.. in mijn ogen misplaatste kwaadheid..

als je zoals overduidelijk blijkt, je nog nooit hebt verdiept in de verschillende godsdiensten en hoe men daadwerkelijk leeft dan kun je beter geen vooroordelen ergens heenwerpen want dit is gewoon ergerlijk.

en ik begon niet over moslims.. daar gaat het hele topic al over.. jij bent degene die beweert dat gelovigen over minder over naastenliefde weten dan ongelovigen.. omdat ongelovigen meer naasteliefde tonen.. Het feit dat je niet over moslims spreekt maar over het geloof in het algemeen, maakt het echt niet minder een vooroordeel, je scheert er alleen gewoon nog meer over de kam die je zelf gemaakt hebt.

puur gebaseerd op excessen journalistiek.. op het moment dat er een geloof bekend is, dan wil men maar al te graag er bij vermelden.. als je zo zwart wit kijkt.. dan moet je dus alle berichten waar geen geloof bij staat toeschrijven aan ongelovigen.. maar dat zie ik je nog niet doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:50

4 oktober valt dit jaar op zaterdag, toch?

Op een zaterdag zijn er geen slachthuizen actief volgens mij.

Tenzij er een uitzondering gemaakt wordt voor het slachtfeest dat dit jaar op een zaterdag valt....

Maar dan nog....... dieren hebben er geen weet van welke soort dag het is.

Het is alleen dat men is blijven hangen van hoe het er vroeger aan toe ging, dat er gekeeld wordt, ze moeten met de moderne middelen komen en humaan gaan slachten (verdoofd/ bedwelmd).
Er moet netjes met de dieren omgegaan worden en snel gaan.

Helaas worden er volop offerdieren mishandeld bij het leven en tijdens het kelen.

Niemand kan me wijsmaken dat het geen pijn en angst veroorzaakt en dat het in 1 seconde dood is bij het doorsnijden van de hals.

Het ligt toch in de bedoeling dieren met respect te behandelen bij deze geloof, voor alles wat leeft???? komt helaas weinig van in de werkelijkheid.

NatasjavE

Re: Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:55

Nee het schijnt dat de slachthuizen wel open zijn op 4 oktober.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:13

elenaMM77 schreef:
dat zijn vooroordelen en gebaseerd op populistische journalistiek en het nalopen van roeptoeters wiens familie met een nare bijsmaak heeft geregeerd en daarom door de Nederlandse regering aan de kant is geveegd, om vervolgens een paar generaties later nog steeds een afkeer van de islam heeft gekregen.. in mijn ogen misplaatste kwaadheid..

als je zoals overduidelijk blijkt, je nog nooit hebt verdiept in de verschillende godsdiensten en hoe men daadwerkelijk leeft dan kun je beter geen vooroordelen ergens heenwerpen want dit is gewoon ergerlijk.

en ik begon niet over moslims.. daar gaat het hele topic al over.. jij bent degene die beweert dat gelovigen over minder over naastenliefde weten dan ongelovigen.. omdat ongelovigen meer naasteliefde tonen.. Het feit dat je niet over moslims spreekt maar over het geloof in het algemeen, maakt het echt niet minder een vooroordeel, je scheert er alleen gewoon nog meer over de kam die je zelf gemaakt hebt.

puur gebaseerd op excessen journalistiek.. op het moment dat er een geloof bekend is, dan wil men maar al te graag er bij vermelden.. als je zo zwart wit kijkt.. dan moet je dus alle berichten waar geen geloof bij staat toeschrijven aan ongelovigen.. maar dat zie ik je nog niet doen.

Dat zijn geen vooroordelen. Het zijn gewoon feiten die je zo op kan zoeken bij het bureau van statistiek.

Jij begon er over dat het opvallend is dat veel mensen op de islam afgeven, terwijl ik het daar niet specifiek over had. En daar ben ik op in gegaan.

Daarnaast heb ik niet gezegd dat gelovigen minder over naastenliefde weten.
Grote kans dat jij er meer over weet dan ik. Maar ik weet ook dat er veel meer gelovigen moeite hebben met o.a. homoseksualiteit.

Maar even ontopic: Ik vind het ook wel ironisch dat het op 1 dag valt. Ik verwen mijn dieren iets meer dan normaal en die dieren gaan anders op een andere dag wel dood..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:32

Voor veel dieren in Nederland is het elke dag dierendag zo worden ze verwend!
Is toch helemaal niks officieels aan?? ,,dierendag,,
varkens, kalfjes, kippen enz worden ook gewoon geslacht die dag. Geen slager die zijn winkel sluit!

En dat de moslims dan onze normen en waarden (dierendag dus) moeten accepteren en géén schapen slachten die dag vind ik onzin. Dan doen ze het wel een dag eerder of later! Red je het schaap ook niet mee

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:19

rapido schreef:
varkens, kalfjes, kippen enz worden ook gewoon geslacht die dag. Geen slager die zijn winkel sluit!

En dat de moslims dan onze normen en waarden (dierendag dus) moeten accepteren en géén schapen slachten die dag vind ik onzin. Dan doen ze het wel een dag eerder of later! Red je het schaap ook niet mee

Helaas is dat echt niet zo, relatief gezien. Dieren worden door zo ontzettend veel mensen verkeerd gehouden, zowel vee als huisdieren. Of jij vindt het al verwennen als ze hun eten elke dag krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:35

Geryon schreef:
rapido schreef:

Helaas is dat echt niet zo, relatief gezien. Dieren worden door zo ontzettend veel mensen verkeerd gehouden, zowel vee als huisdieren. Of jij vindt het al verwennen als ze hun eten elke dag krijgen.

Precies, het is maar wat je verwennen noemt. Leuk als je als hond elke dag je dure brokjes krijgt, maar als je de hele dag alleen zit en geen enkele uitdaging krijgt, ben je niet echt verwend. Zulke honden ken ik legio.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 00:37

[***] schreef:
Cinderella schreef:
Tja de Nederlandse tradities worden toch al vaker aan de kant geschoven.. alles om maar te laten zien hoe 'multicultureel' wij wel niet zijn, ten koste van de eigen cultuur.

Ik zou jou en alle anderen die niet vinden kunnen omdat het ten koste gaat van de "eigen" cultuur het volgende willen adviseren:

Richt een stichting/clubje/vereniging of wat dan ook op, er is vast nog wel ergens een potje of subsidie te verkrijgen, trommel een groep medestanders (er zijn er hier in dit topic al heel wat) en ga lekker folders verspreiden en demonstreren tegen deze waanzin. Intussen vraag je aan je werkgever om een gedeeltelijke vergoeding omdat je vrij moet nemen voor je idealen of je vraagt een uitkering aan(zal ook vast wel iets voor zijn). Dát is typisch Nederlands!! En je slaat 2 vliegen in 1 klap. Je demonstreert tegen het feit dat Dierendag en het offerfeest tegelijk vallen én je maakt gebruik van allerlei typische Nederlandse voorzieningen.....

Misschien moet jij maar even in een hoekje gaan zitten afkoelen?
Ik maak me er verder totaal niet druk over hoor, ik erger me gewoon aan een aantal recente ontwikkelingen in onze maatschappij.
Dat jij spreekt over een uitkering aanvragen en foldertjes uitdelen, dàt is een bekrompen visie. Ik vraag me af of jij in je handjes hebt lopen klappen na deze post, of dat je ondertussen zelf ook wel snapt dat het gewoon in en in triest is om zoiets neer te zetten :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 00:40

Het hele geneuzel van de laatste 12 pagina's niet doorgelezen maar puur uitgaande van het feit dat het slachtfeest dit jaar - toevallig - op dierendag valt.

In mijn ogen puur een geval van "bad luck". Een dag en een datum is niet meer dan een dag en een datum. En doet geen afbreuk aan de traditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:54

Cassidy schreef:
Het hele geneuzel van de laatste 12 pagina's niet doorgelezen maar puur uitgaande van het feit dat het slachtfeest dit jaar - toevallig - op dierendag valt.

In mijn ogen puur een geval van "bad luck". Een dag en een datum is niet meer dan een dag en een datum. En doet geen afbreuk aan de traditie.

Heerlijk, die nuchterheid... +:)+

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:27

Cassidy schreef:

Jaaa nog iemand die denkt wat ik denk tot op de letter :) _/-\o_

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:29

In België is het het laatste jaar dat de schapen onverdoofd mogen geslacht worden.
Vanaf volgend jaar zullen er ook zoveel 'tijdelijke slachtvloeren' niet meer zijn en moeten ze naar een erkend slachthuis. Dus zal de halal er af zijn.
Mogelijks komen er dan ook straffen op het foutief slachten (thuis en zonder verdoving).

Het is jammer dat het nu gelijk valt. Zal onze beesten nog wat meer verwennen.

(kleine inspeling op eerdere opmerkingen. De moslims die naar hier komen, waren in hun thuisland al niet gewild, of voelden zich daar niet goed. Dus komen ze naar hier en wij moeten dat dulden? Durf maar eens als Belg of NLer naar daar gaan en je niet aan alle banale en oerdomme regeltjes aanpassen. Je zult het snel geweten hebben, zeker als vrouw. En wij moeten dat hier geld en onderdak geven????)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:31

Keandra schreef:
(kleine inspeling op eerdere opmerkingen. De moslims die naar hier komen, waren in hun thuisland al niet gewild, of voelden zich daar niet goed. Dus komen ze naar hier en wij moeten dat dulden? Durf maar eens als Belg of NLer naar daar gaan en je niet aan alle banale en oerdomme regeltjes aanpassen. Je zult het snel geweten hebben, zeker als vrouw. En wij moeten dat hier geld en onderdak geven????)

De moslims die naar hier komen? Die zijn zo verschillend dat je daar echt geen plaatje op kunt plakken. Weleens gehoord van oorlog? Syrie, Irak? Zou jij daar voor je lol blijven? Zou jij daar je kinderen willen laten opgroeien, met het risico dat ze ieder moment door een gek onthoofd kunnen worden? Nah... Laten wij dat dan hier inderdaad maar onderdak geven.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:32

Keandra schreef:
In België is het het laatste jaar dat de schapen onverdoofd mogen geslacht worden.
Vanaf volgend jaar zullen er ook zoveel 'tijdelijke slachtvloeren' niet meer zijn en moeten ze naar een erkend slachthuis. Dus zal de halal er af zijn.
Mogelijks komen er dan ook straffen op het foutief slachten (thuis en zonder verdoving).

[..]

Je zult zeker bedoelen dat Halal slagers verdooft moeten slachten?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:16

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:48

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:54

geerke schreef:
MarjanB schreef:
Nogmaals op de dag zelf word hier in Nederland minder geslacht dan in de dagen ervoor....

en de eerste schapen zijn alweer verdwenen
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... n-gestolen

maar dat zijn geen moslims hoor die dat doen.... :+

Gevalletje iemand heeft een poging gedaan die sieluge beestjes van de slacht te redden? :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:20

Nee die dieren worden gestolen voor de slacht. Voor het offerfeest vragen ze juist zware ramlammeren. Dus 1 + 1 is 3 in dit geval (iets met synergie-effect)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:41

MarjanB schreef:
Nee die dieren worden gestolen voor de slacht. Voor het offerfeest vragen ze juist zware ramlammeren. Dus 1 + 1 is 3 in dit geval (iets met synergie-effect)

Gestolen goed gedijt niet, dus volgens mij ben je dan offertechnisch niet goed bezig....

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:44

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:17

Er wordt op 4 én 5 oktober volop geslacht voor het offerfeest.
Ondanks dat het in het weekend valt en daardoor de verplichte keuring en toezicht veel duurder is dan op door de weekse dagen.
Ik merk juist de hele week al een afname in het aantal slachtingen en ook volgende week zal het een stuk rustiger worden.
Het zijn dus niet zozeer méér lammeren en stiertjes die worden geslacht, maar vooral meer geconcentreerd in een kort tijdbestek.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:30

Dat zal Allah toch niet prettig vinden lijkt me, als er gestolen dieren geslacht worden op het offerfeest? Of kijkt die ook niet zo nauw?