Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

romy_paard

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:09

oke, ja ik snap het!! dat is echt te achtebaks.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:10

Ik ben ook enorm monogaam, ik heb nog nooit de drang gehad naar meerdere partners.
Maar ik heb niks tegen mensen die deze drang niet hebben, als de communicatie er is en beiden zijn tevreden, dan kan ik het alleen maar aanmoedigingen.

Maar wanneer je beloofd monogaam te zijn, en je kan jou beloftes niet waarmaken... bedrog is nooit goed. :) Plus dat de impact van je daden op de andere groot kunnen zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:13

Shadow0 schreef:
maralyn schreef:
Zou ik ook maar de intentie voelen om wat te doen met een ander, zou ik het voor die tijd al uit maken.
Ik wil niet dat iemand anders pijn heeft, door mijn gevoelens.

Het uitmaken doet toch ook pijn bij de ander?

Als jij geen dubbele relatie wilt hebben is dat je volste recht. Maar vul niet te veel voor anderen in. "Dat is ook niet eerlijk naar jou toe" is soms iets te makkelijk een excuus voor 'ik wil er niet mee dealen'.

Uitmaken doet altijd pijn.
Maar vreemdgaan in mijn ogen nog veel meer.

Eigenlijk wil ik niets voor anderen invullen. Ieder leeft zijn leven en moet daar gelukkig mee zijn.
Ik houd van eerlijkheid (leugentje om bestwil daargelaten) en ook tegen mijn partner.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:15

Shadow0 schreef:
Nee, maar doordat de maatschappij de norm van levenslang-heteroseksueel-monogaam behoorlijk dwingend oplegt (er zitten wat scheuren in, maar de tegendruk is ook weer behoorlijk sterk), komen veel mensen in conflict met zichzelf en de omgeving. Vreemdgaan en bedrog zijn dan vaak de makkelijkste uitweg - uiterlijk aan de norm voldoen omdat je niet open mag of kunt zijn over de genuanceerdere gevoelens en behoeften die je hebt.

Stel je even voor dat er géén structuur van levenslang-hetero-monogaam zou zijn. Dan is her een fundamentele reorganisatie van de belastingtructuur, erfrecht en watalnietmeer nodig zijn op individuele basis.
Dan nóg zet het de structuur op losse schroeven want de vaste woon/verblijfplaats wordt ook flexibel.
De Staat kan ons dan veel minder makkelijk vinden.

We moeten opdat we te managen zijn, officieel in zo weinig mogelijk hokjes.
Dat dit botst met individuele rechten/behoeftes wordt ´opgelost´ door een morele waarde te promoten.
Dat dit dan persoonlijke problemen oplevert en in massaal vreemdgaan/bedrog uitmondt is voor de Stáát niet zo´n probleem. Die mensen wonen in pricipe nog steeds hoofdzakelijk volgens één model.

De crux is dat de Staat een belang heeft bij één model. De moraal daarvan dient dus hooggehouden te worden.
Individueel hebben we dat belang helemaal niet; hebben we ons eigen individueel verschillende behoeftes. Zélfs onder een maatschappelijk opglegde norm!
Zie het enorme % vreemdgaan.

Aan de organisatie van de samenleving kunnen we niet snel, mogelijk zelfs helemaal niet, iets aan veranderen.
We kunnen wel voorkomen dat we er zélf door met vreemdgaan/bedrog geconfronteerd worden. Hetzij als ontsnapping hetzij door een ontsnappende partner.
Wanneer we als opvoeders onze eigen grut zouden leren dat de Disney droom niet de werkelijkheid is en dat er meer keuze zijn, hebben ze een kans om niet eerst zelf in die valkuil te stappen.
Wanneer we als opvoeders onze eigen grut geen vreemdgaan/bedrog zouden voordoen, maar integer eerlijk, openheid tonen, dan is de kans groot dat ze dít nadoen.

Waarom zouden we onze partners wíllen bedriegen? Doe het dan niet! Is echt niet zo moeilijk.
Als bonus heeft on grut een stabieler thuis, een beter voorbeeld, meer kans op geluk.
Wat houdt ons tegen??
We zijn tóch al niet levenslang sexueel exclusief. Kom er gewoon voor uit :)*

We worden allemaal vrij geboren.
Wanneer je van iemand houdt wil je dat die gelukkig is.
Waarom dan diens vrijheid inperken?
Waarom dan inperken + bedriegen, zelf wél vreemdgaan.
Nogmaals, we doen het tóch.

Inderdaad sammie, waar baseer jij op dat de mens inherent liegt en ook in polygame situaties vreemd zal gaan?
Daarbij; waarom dan eigenlijk iets afspreken als je er vanuit moet gaan dat de partner toch zal liegen als dit beter uitkomt.
Dan kan je beter niet structureel samenwonen maar opportunistisch je eigen egoistische leven leiden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:39

Shadow0 schreef:
Sammie schreef:
Ik denk dat het bedriegen (het liegen) gewoon een eigenschap is van de mens. Ook in een wereld waar polygamie de norm is, zal men bedriegen.

Heb je daar ook een onderbouwing voor? Volgens mij is liegen namelijk niet echt de standaard - de waarheid spreken is meestal makkelijker (scheelt een denkniveau), en mensen gaan meestal pas liegen om zich aan te passen aan bepaalde normen. Ik weet - apen liegen ook, maar toch maar in bepaalde omstandigheden en niet voortdurend. Mensen ook niet.

Ik heb over een eigenschap van de mens. Niet dat het een standaard is. Dat is het zeer zeker niet. Liegen is nog steeds niet maatschappelijk geaccepteerd. Kinderen van 1,5 jaar liegen al. Het is dus een ingebakken iets. Mensen liegen dus al ruim voor het feit dat ze zich moeten aan passen aan normen.

De waarheid spreken is overigens helemaal niet altijd makkelijker hoor :D Liegen wordt niet alleen gedaan uit eigen behoud of eigen bescherming, maar ook om andere mensen te beschermen. Als je iemand z'n pas gekapte haar spuuglelijk vindt, wordt het je zelden in dank afgenomen als je dit ook daadwerkelijk op een die manier uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:56

Sammie schreef:
De waarheid spreken is overigens helemaal niet altijd makkelijker hoor

Denktechnisch gezien wel.

In sociaal opzicht kan liegen wel de norm zijn of de gemakkelijkste keuze - maar dat heeft deels te maken de manier waarop we die sociale omgeving inrichten. Als je je best doet om een veilige en open sfeer te creeren waarin mensen de waarheid mogen spreken, is liegen ook veel minder nodig en gebeurt dus ook veel minder.

Er is overigens een heel, heel groot verschil tussen liegen of het te onpas delen van een negatief oordeel over iets waar je eigenlijk niet eens iets mee te maken hebt. :)

(En een van de oplossingen daarvoor is dan ook dat we oordelen wat minder centraal maken in onze omgang. Dat mensen minder afhankelijk zijn van het oordeel van anderen, en dat je uit jezelf ook minder een oordeel wilt vellen over anderen. Maar goed, ook die omslag zal niet eenvoudig zijn en voorlopig verzetten veel mensen zich daartegen.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:59

Ik denk dat je opvattingen gaan over een niet bestaande ideale wereld Shadow0, niet onze dagelijkse realiteit. Heb je m´n eerdere post gelezen, over iemand die niet kan liegen...?

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:01

Hoe wordt vreemdgaan hier opgevat? Flirten, zoenen, seks?
Ik neem aan zoenen en seks, dan ben ik nog nooit vreemdgegaan. Wel een keer bedrogen.
Als flirten erbij hoort, moet ik mij heel erg schuldig voelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:02

Ik bedoelde natuurlijk wel op het moment dat je gevraagd wordt wat vind je van mijn nieuwe kapsel. Maar er zijn ook andere momenten te verzinnen waarin er helemaal geen reden is om te liegen, maar het wel doet. De vraag hoe gaat het met je wordt in zeker 95 % van de gevallen beantwoord met Goed. Zelden met hoe het eigenlijk gaat :)

Ik vraag mij af of oordelen te maken heeft met liegen. Oordelen gebeurt ook zonder het uit te spreken, anders heb je nl. geen groep waar je bij hoort. Ook in een samenleving waarin open relaties e.d. volledig geaccepteerd zou zijn, wordt er gelogen. Liegen (en oordelen trouwens ook - snel een inschatting maken van de situatie) zit gewoon ín de mens.

En verder wat Kuggur zegt :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:05

Kuggur: ja, ik heb je post gelezen. Maar... we doen erg makkelijk alsof de huidige situatie onveranderlijk is. Dat is 'ie duidelijk niet: er zijn voldoende situaties waar men al op een vrij open en oordeelarme manier met elkaar omgaat, en daar is liegen (en bv manipuleren) gewoon veel minder nodig en kun je veel makkelijker jezelf zijn. En kunnen, toevalligerwijs, ook mensen met sociale handicaps makkelijker functioneren :)

Maar het verbaast me altijd weer hoeveel verzet er is als ik situaties beschrijf over hoe het ook kan - en dat terwijl ze allang bestaan. Niet perfect, maar je ziet duidelijk dat een andere omgang de nood aan liegen veel minder maakt en openheid werkelijk kan stimuleren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:09

Shadow0 schreef:
Maar het verbaast me altijd weer hoeveel verzet er is als ik situaties beschrijf over hoe het ook kan - en dat terwijl ze allang bestaan. Niet perfect, maar je ziet duidelijk dat een andere omgang de nood aan liegen veel minder maakt en openheid werkelijk kan stimuleren.

Praktische bestaande voorbeelden?
Ik kan ze gemist hebben maar ik heb alleen idealistische beschrijvingen van je gelezen hoe iedereen volgens jou met elkaar zou moeten omgaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:12

Sammie schreef:
Ik vraag mij af of oordelen te maken heeft met liegen. Oordelen gebeurt ook zonder het uit te spreken, anders heb je nl. geen groep waar je bij hoort.

Dat is echt een rare conclusie hoor. Die dingen zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Ten eerste kun je het oordelen jezelf voor een groot deel afleren. Kwestie van gewoon oefenen. Dan kom ik toch weer even op je kapselvoorbeeld uit: zowel in de vraag 'hoe vind je dit' als in het antwoord ('mooi' of 'lelijk') ligt de wens om te oordelen besloten. De vrager wil bevestiging, en dat komt op z'n minst ten dele omdat de vrager gewend is aan een maatschappij waarin er op die manier gekeken wordt.

Maar als je jezelf aanwent om minder dat soort vragen te stellen, en ook minder dat soort antwoorden te geven (ik heb in alle eerlijkheid meestal niet zo'n oordeel over kapsels, en kan hooguit een mening geven of voor mijn gevoel past bij iemand, en ik kan eventueel terugkoppelen over hoe iets op mij overkomt. Dus niet zozeer mooi of lelijk, maar bv zakelijk of rebels. En of dat goed of fout is hangt dan maar af van wat je wilt.)

Citaat:
Ook in een samenleving waarin open relaties e.d. volledig geaccepteerd zou zijn, wordt er gelogen.

Dat zei je al, maar ik vind je onderbouwing wat summier. Je brengt het als stelling, maar eigenlijk hebben we dit nauwelijks uitgeprobeerd. Maar de paar antropologische studies van kleine dorpjes waar men niet echt huwelijken kent, wijzen er niet op dat het noodzakelijk is dat er veel bedrogen wordt, dacht ik.

Citaat:
Liegen (en oordelen trouwens ook - snel een inschatting maken van de situatie) zit gewoon ín de mens.

Dat valt wel mee. We maken het over het algemeen veel groter en belangrijker en onveranderlijker dan het hoeft te zijn. Da's een keuze, geen noodzaak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:17

Kuggur schreef:
Ik kan ze gemist hebben maar ik heb alleen idealistische beschrijvingen van je gelezen hoe iedereen volgens jou met elkaar zou moeten omgaan.

Nee, geen praktische voorbeelden, althans, niet waar jij wat aan hebt. Want het zijn gewoon kleinschalige groepjes / omgevingen / gemeenschappen. Maar ik heb wel diverse keren ervaren wat het is om wel in open situaties met mensen om te gaan, en ook in welke situaties je merkt dat er onwaarheden ontstaan, omdat er geen ruimte is om open te zijn (en hoe verwoestend dat effect is trouwens.)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:19

Harpoon schreef:
Ik neem aan zoenen en seks, dan ben ik nog nooit vreemdgegaan. Wel een keer bedrogen.

Ligt eraan. Flirten kan ook te ver gaan. Een klein grapje moet kunnen, maar zodra mijn vriend bijv. tijdens het uitgaan samen continu meer aandacht besteed aan bijv. de barkeepster dan aan mij kan ik daar mij heel ongemakkelijk bij voelen en zal ik ook echt tegen mijn vriend op een gegeven moment zeggen "hey liefje, moet ik wegaan of wil je wel een gezellige avond met mij?". Gelukkig is dit nog niet voorgekomen. Maar als je soms ziet hoeveel dames met mijn vriend proberen te flirten terwijl ik er gewoon naast zit.. Dan denk ik soms echt wat hebben die dames voor een plaat voor hun hasses. Toen ben ik ook een keer echt bitchy geweest en heb 1 dame toen ff gezegd dat als ze niet snel zou wieberen dat ze wel even mijn nagels mocht voelen. Maar die dame kwam ook zo hopeloos over, continu maar doorgaan terwijl vriendlief niet op haar reageerde en haar negeerde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:20

Shadow0 schreef:
Kuggur schreef:

Nee, geen praktische voorbeelden, althans, niet waar jij wat aan hebt. Want het zijn gewoon kleinschalige groepjes / omgevingen / gemeenschappen. Maar ik heb wel diverse keren ervaren wat het is om wel in open situaties met mensen om te gaan, en ook in welke situaties je merkt dat er onwaarheden ontstaan, omdat er geen ruimte is om open te zijn (en hoe verwoestend dat effect is trouwens.)

Wel, ik kan niet zeggen dat dit antwoord zeer onverwacht komt. Het verandert dus niets aan mijn mening over je beweringen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:22

Harpoon schreef:

Flirten vind ik geen vreemdgaan, maar zonder jouw medeweten veelvudig contact met een ander hebben waardoor er gevoelens kunnen ontstaan vind ik wel not done!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:33

Kuggur schreef:
Wel, ik kan niet zeggen dat dit antwoord zeer onverwacht komt. Het verandert dus niets aan mijn mening over je beweringen.

Wat voor antwoord had je dan gewild?

Maar goed - misschien kan ik toch een voorbeeld bedenken: letterlijk bloot lopen. Juist diverse sauna's en naturistenterreinen voelen veel minder veroordelend over het uiterlijk dan veel andere zwembaden en recreatieplekken. Dat er niets te bedekken is, maakt mensen enerzijds kwetsbaarder maar daardoor ook minder kwetsend. Er zijn mensen met borstamputaties of littekens of iets dergelijks die zich minder bekeken voelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:37

Tsja, vage manier van discussieren houd je er op na. Dit heeft maar zeer weinig met leugens te maken, en nog minder met de kritiek die ik gaf op jouw luchtkastelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:48

RedPassion schreef:
8nnemiek schreef:
De helft, dat geloof ik echt niet hoor. Zoals er onder jongeren maar wat in het rond gedate wordt kan ik me er nog iets bij voorstellen.. maar als je toch gelukkig getrouwd ben, samenwoont, gezinnetje.. nee, dat zijn er echt niet zo veel, zeker niet de helft.

Ik denk het juist wel! 'Gelukkig' getrouwd zijn er volgens mij niet zo veel.

Dat denk ik ook, alleen verlaten deze soort mannen liever hun vrouwen niet, want dat wordt te duur als er gescheiden gaat worden..............(alimentatie etc.).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:53

Ik had een collega die zelf als kind uit een gemeenschap kwam waar de partners gedeeld werden en moeders op elkaars kroost pasten. Je zou dus denken dat zou iemand erg voor open relaties zou zijn, maar zij was er kapot van toen haar verloofde een oogje bleek te hebben op een ander.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:54

Ragdollcat schreef:
RedPassion schreef:

Ik denk het juist wel! 'Gelukkig' getrouwd zijn er volgens mij niet zo veel.

Dat denk ik ook, alleen verlaten deze soort mannen liever hun vrouwen niet, want dat wordt te duur als er gescheiden gaat worden..............(alimentatie etc.).

Grappig hoe je het automatisch over "deze soort mannen" hebt.
Denk je niet dat er gewoon evenveel vrouwen in huwelijken zitten waar ze niet (meer) tevreden mee zijn maar om dezelfde soort (bv financiele) redenen niet vertrekken...?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:57

zeker weten Kugger@ :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:04

Kuggur schreef:
Tsja, vage manier van discussieren houd je er op na. Dit heeft maar zeer weinig met leugens te maken, en nog minder met de kritiek die ik gaf op jouw luchtkastelen.

Maar wat wil je dan horen? Het zijn geen luchtkastelen, maar het zijn wel situaties die zich niet makkelijk in een paar regeltjes op bokt laten vangen, want ik kan niet zeggen 'land X doet het zo' en dat is het dan, want daarvoor is het uiteraard te complex. Ik kan alleen zeggen dat ik heel duidelijk ervaar dat als de nadruk gelegd wordt op een minder oordelende omgang met elkaar, de behoefte aan liegen ook veel minder wordt. Mensen liegen vaak om aan de sociale norm te voldoen en omdat ze zich onveilig voelen. Neem dat weg en liegen en bedrog wordt veel minder. (Het verdwijnt ongetwijfeld niet geheel, maar het maakt wel heel veel uit.)

Neem de sociale druk weg met de oordelen over hoe iedereen z'n relatie in moet richten, en ik weet zeker dat er veel minder mensen vreemd gaan. Een deel zal meer aan de behoefte tegemoet kunnen komen, een ander deel voelt zich niet zo klem gezet tussen allerlei hele absolute keuzes en alleen dat maakt denk ik al veel uit. Ik ben het dus niet eens met de stelling van Sammie dat het 'toch wel blijft', ook in een maatschappij waar andere relatievormen gewoner zijn. Ik denk dat je een heel groot verschil gaat zien.

En dat is mijn ervaring al - maar omdat het niet over hele afgebakende omgevingen gaat en ik ze niet zo op een dienblaadje kan presenteren wil jij die ervaringen niet aannemen.

De sauna is een vrij concreet voorbeeld, waar mensen juist door de helemaal openheid en kwetsbaarheid van iedereen, de noodzaak voor mensen ook minder is om bv nepborsten en gevulde bikini's en bedekkende kleding voor opvallende littekens te zoeken. (Hmm, dat had ik wellicht iets duidelijker kunnen omschrijven.) En dat voorbeeld gaf ik vooral ook omdat het wel wat verder gaat dan mijn ervaring.

Maar goed, zelfs al is het mijn persoonlijke utopia, ik blijf toch proberen om zo met mensen om te gaan dat het ook voor jouw neef een minder grote belemmering is dat hij niet kan liegen.

Sizzle: de bedoelingen van die gemeenschappen zijn ongetwijfeld goed, maar ik heb wel het idee dat ze nog een generatie of 5 aan wijsheid missen voor de goede balans gevonden wordt daarin. 't Is alleen wel opvallend hoe elk falen meteen leidt tot het afwijzen van het hele concept. Maar 1 op de 3 huwelijken loopt stuk en (terug ontopic) zowat de helft van de mensen gaat ergens vreemd in hun leven, maar toch wijzen we op grond daarvan niet meteen het hele model af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:07

Dit was in Thailand waar polygamie niet raar is en ze dus zeker geen onervaren hippies waren of zo.
Maar dat meisje was dus heel overtuigt monogaam terwijl dit niet vanuit huis was meegegeven.
Ik heb het daarbij niet over afwijzen van een leefwijze, vond het gewoon frappant.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:11

sallandval schreef:
Ik zat eens even te kijken hoe dat nou zit met de genetische component van ontrouw en vond zo gauw twee artikelen die openbaar zijn:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0896627310001376
http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FTHG%2FTHG7_06%2FS1369052300004979a.pdf&code=596a6e07017ffb9d3592b187924f0996

Ontrouw is schijnbaar deels genetisch bepaald en de onderzoeken hiergenoemd ondersteunen de oude theorie (althans de theorie die ik ken) dat vrouwen een man zoeken ter mede opvoeding en bescherming van hun kindjes, maar dat ze gedurende hun vruchtbare periode 'shoppen' bij (vaak ranghogere mannen) om genetisch superieure kindjes te maken.

Hier moeten ze dan wel over liegen, anders lopen ze weer de kans op kindermoord en zelf vermoord worden. Klinkt best als een nuttige strategie dan, die hypocrisie :D . Mannen schijnen in de loop van de geschiedenis toch te hebben bewezen niet zo goed om te kunnen gaan met uitstapjes van hun vrouwen.

Misschien dat ik daarom geen neiging heb tot vreemdgaan, ik heb geen toegang tot ranghogere mannen dan de mijne <3 .

Helmaal top.
Ik ben je zeer erkentelijk.

Bevestigt inderdaad wat ook als sociologisch is onderbouwd; dat vrouwen rond de eisprong overspeliger gedrag vertonen.

Dat heeft voor het voortbestaan van de soort een groot voordeel dus het is volstrekt logisch dat dit strategisch voordelige gedrag genetisch vastgelegd is.

Het is maar de vraag of de kostwinnende man er nadeel van ondervindt. Hij heeft tenslotte het voordeel van vrije sexuele toegang tot de vrouw.
Om hem te binden is het noodzaak dat hij ook buiten de vruchtbare periode heeft, zij daarbuiten dus sexuele drang heeft.
Daar heeft de evolutie ook voor gezorgd. Ziedaar de clitoris. Uniek in de wereld van de zoogdieren en met alleen lol in sex als rol.

Dat alles gaat fout zodra de kostwinnende man belang heeft bij zekerheid over zijn vaderschap.
Dan is de lol in sex door de vrouw funest voor zijn belang.
Omdat dit pas begint te spelen na de agrarische eveolutie, bij het ontstaan van grote ongelijkheden, heeft de evolutie bij lange na geen tijd gehad onze genen aan te passen.
Er was dus een kunstmatige beteugeling van de vrouw nodig.
Besnijdenis is een oplossing, de kuisheidsgordel een andere en de morele castratie uiteraard ook.
Dit laatste is onze westerse sexuele exclusiviteit als moraal met name op de vrouw gericht.
Onderzoek daarnaar toont daardoor met name bij de vrouw een enorm verschil tussen wat zij erkent sexueel opwindend te vinden en wat sensoren op het lichaam aangeven wat haar daadwerkelijk lichamelijk opwindt.
HEEL triest.