Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:maralyn schreef:Zou ik ook maar de intentie voelen om wat te doen met een ander, zou ik het voor die tijd al uit maken.
Ik wil niet dat iemand anders pijn heeft, door mijn gevoelens.
Het uitmaken doet toch ook pijn bij de ander?
Als jij geen dubbele relatie wilt hebben is dat je volste recht. Maar vul niet te veel voor anderen in. "Dat is ook niet eerlijk naar jou toe" is soms iets te makkelijk een excuus voor 'ik wil er niet mee dealen'.
Shadow0 schreef:Nee, maar doordat de maatschappij de norm van levenslang-heteroseksueel-monogaam behoorlijk dwingend oplegt (er zitten wat scheuren in, maar de tegendruk is ook weer behoorlijk sterk), komen veel mensen in conflict met zichzelf en de omgeving. Vreemdgaan en bedrog zijn dan vaak de makkelijkste uitweg - uiterlijk aan de norm voldoen omdat je niet open mag of kunt zijn over de genuanceerdere gevoelens en behoeften die je hebt.
Shadow0 schreef:Sammie schreef:Ik denk dat het bedriegen (het liegen) gewoon een eigenschap is van de mens. Ook in een wereld waar polygamie de norm is, zal men bedriegen.
Heb je daar ook een onderbouwing voor? Volgens mij is liegen namelijk niet echt de standaard - de waarheid spreken is meestal makkelijker (scheelt een denkniveau), en mensen gaan meestal pas liegen om zich aan te passen aan bepaalde normen. Ik weet - apen liegen ook, maar toch maar in bepaalde omstandigheden en niet voortdurend. Mensen ook niet.
Sammie schreef:De waarheid spreken is overigens helemaal niet altijd makkelijker hoor
Shadow0 schreef:Maar het verbaast me altijd weer hoeveel verzet er is als ik situaties beschrijf over hoe het ook kan - en dat terwijl ze allang bestaan. Niet perfect, maar je ziet duidelijk dat een andere omgang de nood aan liegen veel minder maakt en openheid werkelijk kan stimuleren.
Sammie schreef:Ik vraag mij af of oordelen te maken heeft met liegen. Oordelen gebeurt ook zonder het uit te spreken, anders heb je nl. geen groep waar je bij hoort.
Citaat:Ook in een samenleving waarin open relaties e.d. volledig geaccepteerd zou zijn, wordt er gelogen.
Citaat:Liegen (en oordelen trouwens ook - snel een inschatting maken van de situatie) zit gewoon ín de mens.
Kuggur schreef:Praktische bestaande voorbeelden?
Ik kan ze gemist hebben maar ik heb alleen idealistische beschrijvingen van je gelezen hoe iedereen volgens jou met elkaar zou moeten omgaan.
Harpoon schreef:Hoe wordt vreemdgaan hier opgevat? Flirten, zoenen, seks?
Ik neem aan zoenen en seks, dan ben ik nog nooit vreemdgegaan. Wel een keer bedrogen.
Als flirten erbij hoort, moet ik mij heel erg schuldig voelen.
Shadow0 schreef:Kuggur schreef:Praktische bestaande voorbeelden?
Ik kan ze gemist hebben maar ik heb alleen idealistische beschrijvingen van je gelezen hoe iedereen volgens jou met elkaar zou moeten omgaan.
Nee, geen praktische voorbeelden, althans, niet waar jij wat aan hebt. Want het zijn gewoon kleinschalige groepjes / omgevingen / gemeenschappen. Maar ik heb wel diverse keren ervaren wat het is om wel in open situaties met mensen om te gaan, en ook in welke situaties je merkt dat er onwaarheden ontstaan, omdat er geen ruimte is om open te zijn (en hoe verwoestend dat effect is trouwens.)
Harpoon schreef:Hoe wordt vreemdgaan hier opgevat? Flirten, zoenen, seks?
Ik neem aan zoenen en seks, dan ben ik nog nooit vreemdgegaan. Wel een keer bedrogen.
Als flirten erbij hoort, moet ik mij heel erg schuldig voelen.
Kuggur schreef:Wel, ik kan niet zeggen dat dit antwoord zeer onverwacht komt. Het verandert dus niets aan mijn mening over je beweringen.
RedPassion schreef:8nnemiek schreef:De helft, dat geloof ik echt niet hoor. Zoals er onder jongeren maar wat in het rond gedate wordt kan ik me er nog iets bij voorstellen.. maar als je toch gelukkig getrouwd ben, samenwoont, gezinnetje.. nee, dat zijn er echt niet zo veel, zeker niet de helft.
Ik denk het juist wel! 'Gelukkig' getrouwd zijn er volgens mij niet zo veel.
Ragdollcat schreef:RedPassion schreef:
Ik denk het juist wel! 'Gelukkig' getrouwd zijn er volgens mij niet zo veel.
Dat denk ik ook, alleen verlaten deze soort mannen liever hun vrouwen niet, want dat wordt te duur als er gescheiden gaat worden..............(alimentatie etc.).
Kuggur schreef:Tsja, vage manier van discussieren houd je er op na. Dit heeft maar zeer weinig met leugens te maken, en nog minder met de kritiek die ik gaf op jouw luchtkastelen.
sallandval schreef:Ik zat eens even te kijken hoe dat nou zit met de genetische component van ontrouw en vond zo gauw twee artikelen die openbaar zijn:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0896627310001376
http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FTHG%2FTHG7_06%2FS1369052300004979a.pdf&code=596a6e07017ffb9d3592b187924f0996
Ontrouw is schijnbaar deels genetisch bepaald en de onderzoeken hiergenoemd ondersteunen de oude theorie (althans de theorie die ik ken) dat vrouwen een man zoeken ter mede opvoeding en bescherming van hun kindjes, maar dat ze gedurende hun vruchtbare periode 'shoppen' bij (vaak ranghogere mannen) om genetisch superieure kindjes te maken.
Hier moeten ze dan wel over liegen, anders lopen ze weer de kans op kindermoord en zelf vermoord worden. Klinkt best als een nuttige strategie dan, die hypocrisie. Mannen schijnen in de loop van de geschiedenis toch te hebben bewezen niet zo goed om te kunnen gaan met uitstapjes van hun vrouwen.
Misschien dat ik daarom geen neiging heb tot vreemdgaan, ik heb geen toegang tot ranghogere mannen dan de mijne.