Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:36

Tytonidae schreef:
Momenteel zit ik op een school waar ook redelijk wat moslims opzitten. Natuurlijk heb ik het over een jonge generatie maar ik ken een groepje meiden die ook actief proberen te bidden. Echter eisen zij geen gebedsruimte, maar gebruiken zij gewoon een studiehokje als gebedsruimte. Vaak nemen ze een koran mee om te kunnen bidden. Waar ik dan enigzins aan twijfel is waarom dit in een Walibi niet kan a la hoe de Efteling het aanpakt: Men vraagt ernaar en er wordt een restaurant of EHBO post toegewezen. Zo simpel is het. Overigens zag ik eerder in het topic iemand die zei dat ze dan een hele EHBO post innemen: Geloof me, de Efteling heeft echt wel genoeg EHBO posten om mensen te kunnen behandelen hoor, trust me, ze kunnen er echt wel eentje periodiek missen :Y) Ik stoor me niet perse aan het feit dat er een gebedsruimte wordt gemaakt(mijn oude school had er ook een), ik vind echter de plek waar deze wordt geplaatst, een pretpark, nogal out of the ordinary. Het lijkt mij dat mensen, mochten ze echt nodig willen bidden, dit ook op de WC of een stille plek in het park kunnen doen. Ik zag eerder in het topic vertellen dat haar/zijn familie raar werd aangekeken toen ze in de open lucht aan het bidden waren, en dat mensen hun toen raar aankeken. Dat is natuurlijk niet fijn, maar ook niet geheel onbegrijpelijk met berichten van extremisme die constant de wereld ingeslingerd worden.

Edit: Oud verhaal schijnbaar maar mijn mening blijft hetzelfde :)

Achja, dit zijn mijn '2 cents', please don't kill me now :7

Ik ben niet gelovig, maar: "amen" :D
Ik denk dat men tegenwoordig best een beetje huiverig wordt van al die extremen. En we krijgen de laatste tijd natuurlijk ook veel in het nieuws, dat voelt als "onze identiteit aanpassen". Zoals de Sinterklaas liedjes (ik hoorde van een collega, dat kerst en paas liedjes bij hun kids op school al veel eerder aangepast zijn, om ze multi culti te maken.). En moslims worden door de media wel een beetje "eng" gemaakt, tel daar de beelden van IS, Boko Haram etc bij op. Dan kunnen mensen denken: brrrr, oook nog een gebedsruimte in een pretpark...

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:37

Het betreffende artikel staat op dit moment op de 4de plaats van populaire artikelen en gezien het hier dus ook al een aantal pagina's ons bezig heeft gehouden, leeft er blijkbaar onder de Nederlanders onvrede wbt hoe er met hen word omgegaan ten opzichte van de allochtonen?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:37

Tallie1979 schreef:
Dus, conclusie in deze, als men het niet eens is met het kamp 'voor' dan zijn ze dom?

Hmm, bijzonder... Dat noem ik nou rascisme.. Gefeliciteerd mensen, jullie zijn geen haar beter dan kamp 'tegen'! :D

Dat is inderdaad exact wat men hier doet.
Slaat ook helemaal niets op om iemand 'dom' of 'minder intelligent' te noemen in een discussie, dan geef je zelf al aan dat je geen gegronde argumenten meer hebt :=

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:38

Tytonidae schreef:
Momenteel zit ik op een school waar ook redelijk wat moslims opzitten. Natuurlijk heb ik het over een jonge generatie maar ik ken een groepje meiden die ook actief proberen te bidden. Echter eisen zij geen gebedsruimte, maar gebruiken zij gewoon een studiehokje als gebedsruimte. Vaak nemen ze een koran mee om te kunnen bidden. Waar ik dan enigzins aan twijfel is waarom dit in een Walibi niet kan a la hoe de Efteling het aanpakt: Men vraagt ernaar en er wordt een restaurant of EHBO post toegewezen. Zo simpel is het. Overigens zag ik eerder in het topic iemand die zei dat ze dan een hele EHBO post innemen: Geloof me, de Efteling heeft echt wel genoeg EHBO posten om mensen te kunnen behandelen hoor, trust me, ze kunnen er echt wel eentje periodiek missen :Y) Ik stoor me niet perse aan het feit dat er een gebedsruimte wordt gemaakt(mijn oude school had er ook een), ik vind echter de plek waar deze wordt geplaatst, een pretpark, nogal out of the ordinary. Het lijkt mij dat mensen, mochten ze echt nodig willen bidden, dit ook op de WC of een stille plek in het park kunnen doen. Ik zag eerder in het topic vertellen dat haar/zijn familie raar werd aangekeken toen ze in de open lucht aan het bidden waren, en dat mensen hun toen raar aankeken. Dat is natuurlijk niet fijn, maar ook niet geheel onbegrijpelijk met berichten van extremisme die constant de wereld ingeslingerd worden.

Edit: Oud verhaal schijnbaar maar mijn mening blijft hetzelfde :)

Achja, dit zijn mijn '2 cents', please don't kill me now :7

Maar, ja ja daar kom ik weer, ik wil mensen graag snappen.

Waarom is een bidplaats zo 'over the top' in zo een onwijs groot park? Dat park (ieder goed lopend park) heeft alle ruimte en al het geld om de klanten tevreden te houden. Ik denk niet dat ze speciaal iets gaan bouwen maar één standaard kamer klaar maken en doorgeven. Waar bij jouw school telkens gevraagd moet worden (denk dat hier ook een standaard kamer is gekomen?) kunnen ze in Walibi gaan bidden in een kamer zonder dat ze personeel van het werk moeten houden.

Het ergste is nog dat Walibi gewoon bestaat om mensen blij te maken want ze betalen er gewoon voor. We eisen toch ook een mooi restaurant en mooie schone wc's en een mooi grasperkje en een leuk dit en dat want anders gaan we niet. En dat is niet eens om een geloof maar gewoon om onze mening. :o

En trouwens liedjes aanpassen, mag het? Er zitten nu eenmaal buitenlandse kindertjes in de klas tussen de Nederlandse, moet je daar maar oerhollands gaan zingen? Dadelijk voelen die kinderen zich rot/gepest door die liedjes maar dat mag want dat is Nederlandse traditie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:41

Monica72 schreef:
Het betreffende artikel staat op dit moment op de 4de plaats van populaire artikelen en gezien het hier dus ook al een aantal pagina's ons bezig heeft gehouden, leeft er blijkbaar onder de Nederlanders onvrede wbt hoe er met hen word omgegaan ten opzichte van de allochtonen?

Of uit interesse, want ik lees dat soort dingen niet vanuit een onvrede.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:41

SFC heeft de moeite gedaan om zich via pb iets verder te verduidelijken. En we waren het zowaar eens met elkaar. Dus ik accepteer dat de posts zijn zoals ze zijn en zie ze niet persoonlijk.

Daarnaast heeft het geen zin om er drukte over te blijven maken, het is helemaal niet actueel meer.. :')

vuurneon

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:43

En is de stilteruimte er allang :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:44

En kraait er al 2 jaar geen haan naar :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:44

vuurneon schreef:
En is de stilteruimte er allang :')

En het is 'gewoon' een stilteruimte :+

Heerlijk hoe wij mensen zo op hol kunnen slaan, zowel de voor als tegen partij _O-

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:45

Maar dat maakt het toch niet gelijk 'dood' als onderwerp? :o

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:45

Ik denk dat als men het direct over een stilteruimte had genoemd ipv een bidruimte voor moslims, dit een hoop weerstand had gescheeld! Haha

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:50

@SFC

De meiden vragen het niet, ze doen het gewoon en iedereen is er OK mee! Er is ook geen standaard kamer want het is echt first come first serve :) Ze pakken gewoon het eerste beste kamertje wat leeg is.

Echt over de top vind ik het niet hoor, ik vind het 'ongewoon'(klinkt ook zo maar ik hoop dat je het snapt!) Ik bedoel hiermee: Een pretpark is een plek voor lol en gekheid! Bidden is iets persoonlijks, iets serieus. Geloof en een pretpark zijn een beetje een gekke clash. Natuurlijk wil jij een schone WC en een mooi grasperkje en lekker eten enz. maar dat zijn dingen die bijdragen aan de beleving van het pretpark als geheel. Een geloof is veel persoonlijker, serieuzer, en staat eigenlijk compleet los van de beleving van zo'n pretpark. Als ik zelf gelovig zou zijn zou ik niet willen bidden in een pretpark, maar dat is natuurlijk mijn mening en iemand die gelovig is kan er natuurlijk ook heel anders over denken. :Y)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:51

[/quote]
Maar, ja ja daar kom ik weer, ik wil mensen graag snappen.

Waarom is een bidplaats zo 'over the top' in zo een onwijs groot park? Dat park (ieder goed lopend park) heeft alle ruimte en al het geld om de klanten tevreden te houden. Ik denk niet dat ze speciaal iets gaan bouwen maar één standaard kamer klaar maken en doorgeven. Waar bij jouw school telkens gevraagd moet worden (denk dat hier ook een standaard kamer is gekomen?) kunnen ze in Walibi gaan bidden in een kamer zonder dat ze personeel van het werk moeten houden.

Het ergste is nog dat Walibi gewoon bestaat om mensen blij te maken want ze betalen er gewoon voor. We eisen toch ook een mooi restaurant en mooie schone wc's en een mooi grasperkje en een leuk dit en dat want anders gaan we niet. En dat is niet eens om een geloof maar gewoon om onze mening. :o

En trouwens liedjes aanpassen, mag het? Er zitten nu eenmaal buitenlandse kindertjes in de klas tussen de Nederlandse, moet je daar maar oerhollands gaan zingen? Dadelijk voelen die kinderen zich rot/gepest door die liedjes maar dat mag want dat is Nederlandse traditie?[/quote]

Beetje flauw: maar komen er dan ook "fastpass" systemen (net als bv Eurodisney) om de wachtrij voor de stilteruimte beperkt te houden?

Nee, die liedjes mag je niet aanpassen. Sorry.... Het Sinterklaas feest is een "traditie". Daar doen we niemand kwaad mee. Waarom moeten wij onze tradities aanpassen???? Waarom stoppen bepaalde volkeren dan niet met het slachtfeest om maar iets te noemen wat soms stof tot discussie onder ons Hollanders is? Die gaan toch ook door met hun tradities in ere houden? En wij mogen dat niet?

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:59

Oja, ik wil niet teveel op het hele liedjes aanpassen gebeuren ingaan maar dat er woorden worden aangepast omdat ze te oud zijn, nou dan mag je het hele nederlandse volkslied ook wel veranderen. Ik ben niet van Duits bloed en ik heb helemaal niks te maken met die hele koning van Spanje. :Y)
Besides, oerhollands hoort toch echt bij het land. Het is een stuk van onze geschiedenis. Als ik naar Engeland zou verhuizen en daar een toneelstuk van Shakespeare zou bijwonen en ik zou me gepest of rot voelen door het oud Engels in het theaterstuk, is dat mijn probleem. Dat hoort nou eenmaal bij het theaterstuk en bij Engeland. Dan had ik maar niet moeten verhuizen :+

Edit: Als 21-jarige heb ik ook nog nooit met echte authentieke 'kaatseballen' gespeeld en toch wist ik wat het waren(het woord zegt het zelf al) en had ik geen problemen met de tekst. Ik vond het juist altijd leuk bij dat liedje om te fantaseren hoe al het genoemde speelgoed eruit zag!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 02:14

Tallie1979 schreef:
Ik denk dat als men het direct over een stilteruimte had genoemd ipv een bidruimte voor moslims, dit een hoop weerstand had gescheeld! Haha

tja populistische journalistiek, zegt wat het volk graag wil horen.
zo is het nu eenmaal en zo zal het altijd blijven..

journalistiek net zoals politici weten exact hoe ze iets kunnen brengen zodat iedereen gelijk op de achterste benen staat en hun artikel of woorden de volle aandacht zullen krijgen. En als het lawaai over het een is afgenomen, roeptoeteren ze wat anders en dan staan dezelfde mensen weer overeind.

in plaats van eerst te achterhalen waar nu eigenlijk sprake van is en na te gaan wat er nu eigenlijk precies gevraagd of gezegd wordt.. scharen 'we' ons allemaal achter 1 roeptoeter, in dit geval de Telegraf en doen we precies wat ze van ons verlangen.. Aanleiding geven voor een vervolgverhaal..

kuddegedrag heet dat wellicht zit dat gewoon verankerd in wat wij onze cultuur noemen. Hopelijk leren we er wat van..

want heeft iemand er überhaupt iets van gemerkt de afgelopen twee jaar? er daadwerkelijk last van gehad of er zich aan gestoord in Walibi? En waar zijn die teruglopende cijfers waar men zo zeker van was een paar pagina's geleden?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 02:20

Tytonidae schreef:
nou dan mag je het hele nederlandse volkslied ook wel veranderen. Ik ben niet van Duits bloed en ik heb helemaal niks te maken met die hele koning van Spanje.

daaraan zie je maar weer dat heel 'Nederlands bloed en glorie' feitelijk een inmenging is van andere culturen..

zing gewoon net als ik vroeger deed.. als klein kind kon ik Duitser bloed blijkbaar niet goed verstaan, of kon dat niet plaatsen.. De eerste jaren dat ik het 'volkslied' kon zingen.. Zong ik dan ook uit volle borst:

Ben ik van Duister bloed..

hoe eerlijk kun je als kind zijn. toen al snapte ik blijkbaar dat Nederland een smeltpot is en altijd is geweest van binnenvallende volkeren en culturen en er eigenlijk geen sprake is van 'Oerhollands'.. we hebben altijd binnen gehaald en binnengebracht om te profiteren van kracht van anderen als het ons uitkwam en het te verguizen zodra we het niet meer nodig hebben of aanpassingen gevraagd worden in het straatbeeld

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:39

Wat een ophef over een artikel uit 2012...

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:04

Doanique schreef:
Maar iedereen die zo negatief reageert; hebben jullie er last van dan? Dat er een leeg gebouw staat en dat daar dan toevallig iemand in gaat zitten bidden? Daar hebben jullie toch niks mee te maken.

Ja, wij hebben daar last van. Pas je aan in het land waar je heengaat, en accepteer daar de gewoonten! Wij eisen toch ook geen katholieke kerk in het oosten??

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:38

Twist1991 schreef:
Jezus Christus...

Dit is waarom ik me schaam voor mijn mede nederlanders en waarom het hele idee dat nederlanders tolerant zijn volledig achterlijk is. Wat een racisme en islamofobie! Jullie hebben het over minderheden, moslims, meerderlanders!? Dit zijn gewoon Nederlanders met toevallig een andere achtergrond en een andere religie en als zij die willen uitoefenen moeten ze dat gewoon kunnen doen. En als Walibi hun tegemoet wil komen door een ruimte in te richten waar Moslims rustig kunnen bidden, wat is daar in hemelsnaam mis mee!? Ik kan niet begrijpen dat mensen zo extreem xenofoob zijn dat ze werkelijk bang zijn dat moslims Nederland overnemen wanneer er een gebedsruimte in een pretpark wordt ingericht. Wat zijn jullie allemaal schijterds en jullie moeten je schamen. Echt werkelijk waar, heb je weleens met een moslim gepraat?! Weet je uberhaubt wel wat de Islam inhoudt? Gatverdamme echt wat een verschrikkelijke reacties. Hier wordt ik gewoon verdrietig van

Zo, jij bent zelf wel heel tolerant en respectvol naar gelovigen. Je begint al met Jezus Christus... Het maakt blijkbaar niks uit dat alle Christenen hier op Bokt zich daar aan storen?

Dat is dus precies wat ik bedoelde in mijn eerdere post. Mensen kunnen dat gewoon zeggen, omdat Christenen niet meteen met allerlei bedreigingen aan komen zeulen. En iedereen weet dat heel goed. En iemand reageerde ook op mijn post dat Christenen geen behoefte zouden hebben aan een stille ruimte om even te bidden voor het eten? Nou naar mijn weten moet het altijd stil zijn in de ruimte als er gebeden of gedankt wordt voor het eten. Christenen doen gewoon niet zo moeilijk als dat een keer niet kan en passen zich aan. Bij moslims moet iedereen zich maar aan hun aanpassen. Ik heb bij New York Pizza gewerkt, daar was al het vlees halal. In plaats van gewone ham moest het kalkoenham zijn (veel minder lekker) Een wereldwijde american pizza keten. Serieus, waar gaat dat over? Ik vind het echt belachelijk. Dat heeft ook niks met tolerantie te maken maar met alles aanpassen naar hun zinnen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:44

Ik vind het belachelijk!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:44

2012

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:00

Ik schrik wel een beetje van de reactie's hier.
Misschien wordt het tijd dat we gewoon gaan accepteren dat de Islam nu ook een grote religie is in Nederland, die net zo goed recht hebben op dit soort aanpassingen. Persoonlijk vind ik het een mooi en normaal gebaar dat Walibi een gebedsruimte inricht als daar vraag voor is.
Het gaat er allemaal wel over dat andere religie's en culturen zich moeten aanpassen, maar ik vind ook dat de gedachtegang van sommige mensen mag worden aangepast, alsof dit land meer van hen is omdat de voorouders al generatie lang in Nederland wonen, wat een middeleeuwse gedachtegang zeg.

Goed bezig Walibi!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:11

benangelique schreef:
2012

Maar dat willen ze niet lezen :D

Ik vraag me wel af hoeveel van de bokkers die hier zo op tegen zijn in de afgelopen 2 jaar in Walibi geweest zijn. En hoeveel last jullie van dit stiltecentrum hebben gehad bij die bezoeken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:28

Tytonidae schreef:
@SFC

De meiden vragen het niet, ze doen het gewoon en iedereen is er OK mee! Er is ook geen standaard kamer want het is echt first come first serve :) Ze pakken gewoon het eerste beste kamertje wat leeg is.

Echt over de top vind ik het niet hoor, ik vind het 'ongewoon'(klinkt ook zo maar ik hoop dat je het snapt!) Ik bedoel hiermee: Een pretpark is een plek voor lol en gekheid! Bidden is iets persoonlijks, iets serieus. Geloof en een pretpark zijn een beetje een gekke clash. Natuurlijk wil jij een schone WC en een mooi grasperkje en lekker eten enz. maar dat zijn dingen die bijdragen aan de beleving van het pretpark als geheel. Een geloof is veel persoonlijker, serieuzer, en staat eigenlijk compleet los van de beleving van zo'n pretpark. Als ik zelf gelovig zou zijn zou ik niet willen bidden in een pretpark, maar dat is natuurlijk mijn mening en iemand die gelovig is kan er natuurlijk ook heel anders over denken. :Y)

Dat kan wel zo zijn, maar sommige moslims houden zich er gewoon aan het 5x bidden per dag, of ze nou wel in een pretpark, restaurant of weet ik veel waar zitten. Dat doet niets af aan hun beleving of die beleving van jouw. Ze moeten gewoon 5x per dag bidden. Dan liever in zo'n stilteruimte, dan op de WC zoals iemand noemde (lekker hoor, bidden op de wc)of op een stille plek, waar alsnog iedereen langsloopt en je raar aanstaart. Nee hoor, niets mis met dit idee, wat ze in 2012 hadden en wat er ondertussen allang is ;) En naar volle tevredenheid word gebruikt blijkbaar.

Ik schrik van de intolerantie tegenover moslims hier. Nederland een multicultureel land waar iedereen word geaccepteerd. Dikke onzin. Wat zijn er nog veel Nederlandse onwetende mensen die ontzettende discrimineren. Bah. Schokkend gewoon. Nederland hoort zich diep te schamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:29

Zie het probleem niet eigenlijk...
En nou ben ik niet eens een moslim fan, want ik houd al helemaal niet van het vaak denigrerende gedrag tegenover ons vrouwen, maar...
Ze vragen er netjes om en ze krijgen het, prima toch?
En trouwens wat denken jullie dat de Hollanders, die geëmigreerd zijn naar het buitenland veel te vaak doen?
Echt niet integreren met de plaatselijke bevolking hoor, welnee, die zitten op zondag allemaal bij een geklit in hun "eigen" kerk...