Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:32

MarvanTom schreef:
Shadow0 schreef:
Ik wilde graag deze link delen: http://hetgrotemiddenoostenplatform.nl/ ... w-zuidhof/
Ik vind het een zeer lezenswaardig stuk.

Mee eens. :j
Met dank voor het delen; hier staat meer info in dan in de column van de Telegraaf.

Ik denk dat we de discussie juist wel kunnen stoppen als je dit meer (objectieve,want daar had ik het over) info vind bevatten als het stuk uit de telegraaf. Weet überhaupt iemand het verschil hier tussen objectief en subjectief. (je kunt heel makkelijk controleren wat er in de ggeschiedenis voor vredesvoorstellen e.d zijn gedaan en wat er daarna gebeurde,iemand die denkt dat het raketschild eigenlijk overbodig vind is net zo objectief als een jood die denkt dat het al 100.000 levens heeft gered.

Als Hamas al heel wat jaartjes geleden een voorstel hadden geaccepteerd (wat Israel wel accepteerde) hadden ze nu een gebied gehad dat drie keer zo groot was als wat ze nu hebben.

En nu stop ik echt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:45

gekvanfleur schreef:
(je kunt heel makkelijk controleren wat er in de ggeschiedenis voor vredesvoorstellen e.d zijn gedaan en wat er daarna gebeurde,

Volgens mij is dat helemaal niet zo eenvoudig eigenlijk. Ik bedoel, de officiele voorstellen zijn wel makkelijk te controleren, maar alle niet-officiele zaken zijn een stuk lastiger. Er zit namelijk nogal een groot verschil tussen wat men zegt en wat men doet.

Om maar een voorbeeld te noemen: de afspraken over grenzen en wat aanvaardbaar gedrag is in bepaalde gebieden zijn er al. Afgesproken door de VN, ik geloof in 1967 al. Daar hoeft helemaal niet meer over onderhandeld te worden. Maar die afspraken waren er al en werden niet gerespecteerd, en er is eenzijdig besloten om die afspraken niet na te komen.

Zo hoort dat natuurlijk niet. Normaal gesproken is een contract bv bindend en kun je dat alleen maar openbreken met instemming van beide partijen. Het is niet ok als een verkoper ineens eenzijdig gaat zeggen: 'oh trouwens, ik heb de prijs verdubbeld' en dat als je als koper dan reageert met 'nee, we hadden een afspraak' de verkoper klaagt dat je niet flexibel bent. Het is ook niet ok om iemand op straat z'n telefoon af te pakken en dan te onderhandelen over de eisen van teruggave, en dan te zeggen dat de ander niet open staat voor onderhandelingen. Het is zeker niet ok om die persoon dan ook z'n portemonnee af te pakken en dan in ernst te zeggen 'als je eerder had ingestemd had je je portemonnee in elk geval nog kunnen hebben dus het is je eigen schuld.'

Citaat:
Als Hamas al heel wat jaartjes geleden een voorstel hadden geaccepteerd (wat Israel wel accepteerde) hadden ze nu een gebied gehad dat drie keer zo groot was als wat ze nu hebben.

Afgezien van wat ik hierboven heb gezegd (Israel heeft helemaal niet het recht om eenzijdig die grenzen te veranderen en dan te zeggen dat de andere partij niet wil onderhandelen) is het helemaal niet zeker of dat de situatie werkelijk had opgelost. Het is niet zo gelopen, dus het blijft speculeren hoe dat werkelijk gelopen was.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:16

Shadow0 schreef:
Er zijn lange periodes geweest waarin Hamas geen raketten heeft afgeschoten Hamas is nooit gestopt, hoe kom je daarbij?, toch heeft dat niet geleid tot een betere situatie in Gaza of het zoeken naar constructievere oplossingen. Hoewel Israel zegt dat ze niet uit zijn op oorlog en het gaat om verdediging, wijzen de geschiedenis en de cijfers anders uit: Israel doodt stelselmatig meer mensen dan dat zij zelf slachtoffers hebben Dat zal best, zij beschermen hun burgers beter, in tegenstelling tot Hamas, die ze als schild gebruikt.. Daarnaast hebben zij kolonisatie toegestaan in gebieden waar ze niets te zoeken hebben, in strijd met diverse VN-resoluties. Hun invloedsgebied is behoorlijk uitgebreid. Zij hebben de overmacht en gebruiken die niet om slechts om de grenzen van destijds te beschermen en hun eigen mensen te beschermen, maar vallen actief aan en breiden actief hun gebied uit. Kijk eerst maar eens wat de achtergronden zijn. Ze vallen niet actief aan tenzij ze geprovoceerd worden.

Daarnaast: het gaat om het doden van 1000 onschuldige, niet betrokken mensen, waaronder honderden kinderen.

Ik meen het. Dat zal best, maar daar kun je Israel niet alleen de schuld van geven, heb je de filmpjes op internet niet gezien waarop mensen uit de Gazastrook vertellen dat ze niet weg mogen van Hamas ?

Het gaat om het doden van 1000 onschuldige, niet betrokken mensen, waaronder honderden kinderen. Heb je dat op je in laten werken? 1000 onschuldige mensen. Meer dan 3 keer zoveel als bij de recente vliegramp, om geen andere reden dan dat ze pech hadden op de verkeerde plek geboren te worden, in een conflict waar de meeste mensen in de palestijnse gebieden niets te kiezen hebben. Het is oorlog en nogmaals, Hamas gebruikt zijn eigen burgers als schild. Wie dood gaan maakt hun echt niets uit, het maakt ze niet eens uit als ze zelf dood gaan.

Zelfs in het geval dat je echt denkt dat het om 'menselijke schilden' gaat - zelfs dan snap ik niet dat je de prijs kunt verantwoorden. Hamas moet zich hierin verantwoorden, niet Israel.Stel dat er hier in Nederland een gek een kind ontvoert. Of een schoolklas vol kinderen gijzelt. Vind je het dan werkelijk aanvaardbaar dat de ME al die kinderen neerschiet, alleen maar om de daders te kunnen pakken / doden? Is dat een mensenleven waard? Is een totaal andere situatie. Israel schiet niemand persoonlijk neer, ze bombarderen. En ze waarschuwen vooraf zodat mensen weg kunnen komen en alleen raketinstallaties of wat Hamas ook heeft in de ziekenhuizen en scholen vernietigd worden.

Daarnaast worden honderdduizenden mensen opgejaagd en worden hun huizen in puin geschoten. Dat is simpelweg nooit aanvaardbar. Dat kun je als mens niet goedpraten of aanvaarden. Dat is geen verdediging meer. Als je de verantwoordelijkheid daarvoor bij de ander legt, heb je iets aan menselijkheid verloren. De doden zijn mensen die geen keuze hadden: zij wonen in een gebied waar ze niet uit kunnen, waar ze niet fatsoenlijk in hun bestaan kunnen voorzien. Wat hadden ze moeten doen volgens jou om wel te mogen blijven leven? Zij kunnen niets doen, hun leiders wel

Verder, heb je het artikel uit mijn link gelezen? Hoe denk je daarover? Ja ik heb het artikel gelezen. Mensen die op vakantie gaan kunnen niet oordelen over wat daar gebeurt, hun visie is ernstig gekleurd. Als ik dan zie dat er echte angst is bij mijn familie, mijn schoonzusje, zelfs mijn broertje die voorheen zijn auto liet repareren in de Gaza strook... Haar ouders, haar familie. Dat is de werkelijkheid.

Als ik voor mezelf mag spreken, ik kan wel janken om wat er gebeurt. Onschuldige mensen worden het slachtoffer aan beide kanten, want denk je nou heus dat die soldaten graag dood willen? Maar Hamas zegt zelf dat zij voor de dood zijn en niet voor het leven, dus hoe denk je dat dit verder gaat ??? En het gekke is dat vroeger al deze mensen vredig samenleefden op dezelfde grond, tot de vorming van de staat.

MarvanTom: het is jammer dat jij zo'n eenzijdige visie hebt. En dat je niet ziet dat ik niet voor doden ben, maar slechts probeer aan te geven dat Israel niet de grote boosdoener is. Ze zeggen niet voor niets 2 kijvers 2 schuld... Misschien verwoord ik het een beetje kernachtig, maar er wordt hier teveel gezegd door mensen die de achtergronden niet weten en die voor mijn gevoel zomaar wat roepen.

Electra63

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:49

Ik vind de mening van MarvanTom juist niet eenzijdig. Zij is van Joodse afkomst, het lijkt mij daarom dat zij juist wel wat weet van de achtergronden, toch voelt zij tevens mee met de Palestijnse slachtoffers.
Hierboven wordt geschreven over de angst van familieleden in Israël, wat denk je van de angst van de Palestijnen? In Israël wordt je nog beschermd, de Palestijnen hebben helemaal geen bescherming en kunnen geen kant op.
Al met al, leef ik mee met alle slachtoffers van iedere oorlog wereldwijd. De illusie dat dit ooit zal ophouden, met name in het Midden-Oosten, die heb ik niet meer. Helaas vallen de slachtoffers vooral onder kinderen en vrouwen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:53

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:14

Jullie zouden voor de gein Maxx op Nederland 1 moeten zien. Klagen dat een rondreis in Israël eindigt in 4 dagen vast zitten daar...

Voor de rest vind ik deze discussie erg leerzaam. :j

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:26

Electra63 schreef:
Ik vind de mening van MarvanTom juist niet eenzijdig. Zij is van Joodse afkomst, het lijkt mij daarom dat zij juist wel wat weet van de achtergronden, toch voelt zij tevens mee met de Palestijnse slachtoffers.

Dat je Joods bent wil niet zeggen dat je weet wat er in Israel speelt... Dat je moslim bent wil toch ook niet zeggen dat je weet wat in Irak speelt? Meer hoef ik niet te zeggen denk ik.

Ik voel mee met alle slachtoffers (uit Israel en uit de Gaza strook), want zoals in elke oorlog zijn de verkeerden (de burgers) de klos.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:37

hahahatsjoe schreef:
Electra63 schreef:

Dat je Joods bent wil niet zeggen dat je weet wat er in Israel speelt... Dat je moslim bent wil toch ook niet zeggen dat je weet wat in Irak speelt? Meer hoef ik niet te zeggen denk ik.

Ik voel mee met alle slachtoffers (uit Israel en uit de Gaza strook), want zoals in elke oorlog zijn de verkeerden (de burgers) de klos.

Dat klopt, maar eerder werd gesteld, dat mensen die op vakantie gaat naar Israël niet kunnen oordelen wat daar gebeurt en dat jouw familie weet wat echte angst is. Begrijp mij niet verkeerd, dat is verschrikkelijk voor hen, maar ook families in Gaza leven in angst, zij worden minder beschermd dan de mensen in Israël.......
Het lijkt mij dat MarvanTom, juist omdat zij van Joodse afkomst is, ook de verhalen kent van familieleden in Israël, toch staat zij heel anders in deze discussie dan jij. Zij legt niet alleen de schuld bij Hamas neer. Maar ik doe nu het woord voor MarvanTom, dat klopt niet. Ik wilde alleen melden, dat ik juist de mening van haar waardeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:14

Ik heb het net gezien Magda :j .

Goede kennis van mij waar ik het al eerder over had is inmiddels nog steeds in Israël.
De groep mannen waarmee hij voetbaltoernooien organiseerde zijn inmiddels terug in Nederland.
Vrouw en kinderen zijn vervolgens ook naar Israël gekomen.
Ze plaatsen steeds prachtige foto's van zowel Israëlisch als Palestijns grondgebied.
Vandaag is hij met zijn gezin bij het meer van Galilea (Tiberias) en gisteren in Betlehem en eerder met de mannen in Beit Jamima, Jeruzalem, de woestijn van Judea en de berg Carmel (Haifa).
De omgeving is daar best mooi.
Ze merken natuurlijk veel van de spanningen maar door hun geloof zijn ze niet bang voor de dagelijkse spanningen waar ze mee geconfronteerd worden.
Toch komen ook van hen geluiden over hoe ingewikkeld de strijd is tussen het leger van Israël en Hamas.
De Palestijnse christenen praten niet over ondrukking van Joodse nederzettingen maar ondervinden wel de angst die door beide partijen veroorzaakt wordt door raketten.
Ze willen net als de Messiaanse belijdende Joden (zij die geloven in de geboorte van Jezus) vrede maar door de strijd met Hamas wordt dit bemoeilijkt.
Overigens zijn deze Palestijnse Christenen hun leven ook niet zeker en kunnen ze hun geloof niet openlijk uiten.
Hamas blijkt volgens hen wel degelijk burgers te gebruiken als schild waardoor deze mensen ook bereid zijn te sterven voor Allah.
Dus ja ik hoor het dan wel via via en ik ben er nooit geweest maar ik hecht wel even wat meer waarheid aan deze verhalen dan wat de media wil doen geloven.
Toch denk ik ook dat Israël het prima af kan met alleen hun raket afweersysteem, dan zouden er minder slachtoffers vallen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:46

Ik vind dat er hier geen discussie gevoerd hoeft te worden over Hamas versus Israel.

Wanneer je zo met je medemensen om gaat, ben je de discussie niet waardig.

niet als Hamas en niet als Israel of wie dat ook moge zijn. _-:(

Dieren gedragen zich zelfs zo niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:07

Hahahatsjoe schreef:
Is een totaal andere situatie. Israel schiet niemand persoonlijk neer, ze bombarderen.

Dit is helaas niet helemaal waar.
Meer en meer heeft het IDF te maken met rechts extremisten binnen het leger (en ook binnen de bevolking) en deze lui zweren wraak voor elke gedode soldaat.

Citaat:
On Tuesday, July 29, Efrati announced on Facebook that he received information from sources within the Israel Defense Forces (IDF) revealing what he claims to be the real reason for the Shuja'iyya massacre which occurred nine days prior on July 20: namely that civilians were targeted and killed by Israeli soldiers as punishment for the death of soldiers in their units.

http://globalvoicesonline.org/2014/08/0 ... shujaiyya/

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:21

Waarschuwing: het filmpje bij dit verhaal bevat zeer schokkende beelden van een Israëlische sniper die iemand neerschiet. Het is beter dat filmpje niet te klikken, het artikel is zo ook leesbaar.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:34

Even daar gelaten wie er hier gelijk heeft,en of er uberhaubt iemand gelijk heeft.
We hebben het hiet over een bezetter en een onderdrukte....mijns inziens kun je moeilijk stelling innemen tegen een onderdrukte en voor een bezetter.
Dat neemt niet weg dat een onderdrukte niet alles maar kan maken,maar een kat in het nauw maakt rare sprongen,,,,,

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:31

ceasario schreef:
Ik vind dat er hier geen discussie gevoerd hoeft te worden over Hamas versus Israel.

Wanneer je zo met je medemensen om gaat, ben je de discussie niet waardig.

niet als Hamas en niet als Israel of wie dat ook moge zijn. _-:(

Dieren gedragen zich zelfs zo niet.

Ik denk dat we de dodenherdenking van WO II maar moeten afschaffen . Mijn inziens gaat het dan niet meer om een herdenking van "nooit meer oorlog en slachtoffers" , maar meer om een folklore en medelijden opwekken. |(

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:15

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:49

hahahatsjoe schreef:
Is een totaal andere situatie. Israel schiet niemand persoonlijk neer, ze bombarderen. En ze waarschuwen vooraf zodat mensen weg kunnen komen en alleen raketinstallaties of wat Hamas ook heeft in de ziekenhuizen en scholen vernietigd worden.

Dat zijn taalgoochelspelletjes om te doen alsof je dan niet verantwoordelijk bent voor het doden van die mensen. Dat is natuurlijk kul. Sorry, maar nee. Als je een bom gooit op een plek en er vallen doden dan ben je daarvoor verantwoordelijk, veel ingewikkelder dan dat is het niet.

En mensen aankondigen dat ze weg moeten wezen (iets wat me zeker in een ziekenhuis niet eenvoudig lijkt) is niet genoeg. Bovendien - waar moeten ze heen?

Citaat:
Zij kunnen niets doen, hun leiders wel

Precies - zij kunnen niets doen, maar gaan wel dood. Dat is precies waarom het handelen van Israel zo onmenselijk is. Ze straffen mensen die zelf niets kunnen doen om die straf te ontlopen. Dat is onmenselijk en wreed.

Citaat:
Als ik dan zie dat er echte angst is bij mijn familie, mijn schoonzusje, zelfs mijn broertje die voorheen zijn auto liet repareren in de Gaza strook... Haar ouders, haar familie. Dat is de werkelijkheid.

Nee, dat is een deel van de werkelijkheid. Angst is een gevoel - het staat lang niet altijd in verhouding tot de werkelijkheid. Grote gevaren kunnen gebagatelliseerd worden, relatief kleine gevaren kunnen uitvergroot worden. Angst alleen is geen aanvaardbare reden om 1000 onschuldige mensen te doden. Dat lijkt mij een hele simpele menselijke constatering. Als je je angst zoveel macht geeft dat je die menselijkheid uit het oog verliest, dan is de situatie heel ernstig.

Citaat:
Ze zeggen niet voor niets 2 kijvers 2 schuld...

Ik ga nu toch iets doen waar ik niet van hou: een godwin. Sorry daarvoor. Maar ik wil graag laten zien waarom dit echt niet klopt. Vind je namelijk dat het verzet in WO II een 'waar 2 kijven hebben 2 schuld' situatie was? Vind je dat de Duitsers toen het recht hadden om na een verzetsactie gewoon willekeurig wat huizen langs te gaan, vaders naar buiten te halen en voor het dorp neer te schieten, soms mogelijk af te wenden als de verzetsmensen zich aangeven, soms gewoon uit wraak?

Die tactieken in WO II, vond je die begrijpelijke en aanvaardbaar, deels gewoon onze eigen schuld omdat we ons gewoon hadden moeten schikken in de situatie en ons niet mochten verzetten?

Het 2 kijven-2 schuld is vaak waar als de partijen enigzins gelijkwaardig aan elkaar zijn. Het is niet waar als er een grote machtsongelijkheid is. Het was niet waar in WO II, het is niet waar als een volwassene een kind in elkaar slaat, het is niet waar als een bende criminelen een enkele persoon overvalt.

(En al zou het wel zo zijn, dan nog wil ik nog eens benadrukken dat die 1000 mensen, inclusief honderden kinderen, niet een van de 2 zijn. Zij hebben slechts de pech op de verkeerde plek geboren te zijn - zij hebben geen keuze maar zien hun huizen in puin geschoten worden, en hun familieleden erbij.)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:07

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:13

Hahahatsjoe: je geeft steeds linkjes van slechts 1 bron. Persoonlijk denk ik dat je daarmee een vrij eenzijdig beeld schept, en wellicht ook zelf niet verder kijkt dan slechts 1 kant van de situatie? Waarom kun je wel begrip opbrengen voor mensen in Israel die in angst leven, maar niet voor mensen in Gaza, die ook in angst leven maar waar het risico bovendien een stuk groter is?

Maar mijn antwoord blijft duidelijk: als je willens en wetens bommen gooit op plekken waar onschuldige mensen zijn, ben je schuldig aan hun dood. Ingewikkelder dan dat is het niet. Inmiddels gaat het om meer dan 1800 mensen, waaronder zo'n 1400? onschuldigen en vele, vele kinderen.

Zelfs als 'de ander' mensen als menselijk schild zou gebruiken, is het altijd nog eigen keuze wat je ermee doet. Het geeft nog altijd niemand het recht om dat schild (dus nadrukkelijk: een mens!) dood te schieten of kapot te bombarderen en te doen alsof dat niet je eigen keuze is. En al helemaal niet in deze aantallen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:26

Shadow0, ik breng begrip op voor de gewone mensen in Gaza, daar heb ik het ook niet over. Eenzijdig beeld? Misschien, maar zijn daarom de filmpjes en de foto's die ze plaatsen leugens? Dacht het niet. En wat je in je laatste alinea zegt, Israel MOET zich verdedigen. Als ze de vuile trucjes van Hamas laten voor wat ze zijn, dan bestaat er straks geen Israel meer. En dus gooien ze bommen, na een waarschuwing vooraf. En zelfs gewone burgers van Gaza hebben daar begrip voor, zoek maar eens op filmpjes op het internet.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 11-08-14 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prive-communicatie verwijderd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:02

hahahatsjoe schreef:
En wat je in je laatste alinea zegt, Israel MOET zich verdedigen. Als ze de vuile trucjes van Hamas laten voor wat ze zijn, dan bestaat er straks geen Israel meer.

Dat is simpelweg onjuist. Er is geen enkele rationele reden om aan te nemen dat Hamas Israel kan overnemen.

Citaat:
Het antisemitisme hier op bokt verbaasd mij die Cesario voorop en ook een beheerdster die oogkleppen voor heeft..

Ik wil benadrukken dat ik geen beheerder van Bokt ben (beheer is herkenbaar aan de rode gebruikersnamen, dat zijn op dit moment BartVB, Jessica en Oscar). Ik reageer verder ook geheel persoonlijk, met mijn positie in het team heeft dat volstrekt niets te maken.

Daarnaast vind ik het zeer beledigend en neem het zwaar op dat je met beschuldigingen van antisemitisme komt. Daar is simpelweg geen sprake van.

Ik geef kritiek op een handelswijze, omdat ik het niet aanvaardbaar vind dat er 1800 mensen de dood vinden. Ik geef ook kritiek op de manier waarop die handelswijze goedgepraat wordt. Maar dat heeft niets met antisemitisme van doen: dat gaat om het veroordelen van mensen simpelweg omdat ze bij een verkeerde groep behoren. Daar is geen sprake van, en ik wil heel nadrukkelijk stellen dat dat voor mij niet geldt. Ik vind het handelen van Israel, als land, in deze situatie fout, maar dat staat los van joodse mensen, en het staat zelfs los van alle individuele inwoners van Israel. Het veroordelen van gedrag is niet hetzelfde als het veroordelen van mensen!

Ik zou willen verzoeken om de discussie niet te laten escaleren met beschuldigingen van antisemitisme, dat doet de argumenten geen recht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:16

hahahatsjoe schreef:
Shadow0, ik breng begrip op voor de gewone mensen in Gaza, daar heb ik het ook niet over. Eenzijdig beeld? Misschien, maar zijn daarom de filmpjes en de foto's die ze plaatsen leugens? Dacht het niet. En wat je in je laatste alinea zegt, Israel MOET zich verdedigen. Als ze de vuile trucjes van Hamas laten voor wat ze zijn, dan bestaat er straks geen Israel meer. En dus gooien ze bommen, na een waarschuwing vooraf. En zelfs gewone burgers van Gaza hebben daar begrip voor, zoek maar eens op filmpjes op het internet.

Het antisemitisme hier op bokt verbaasd mij die Cesario voorop en ook een beheerdster die oogkleppen voor heeft..
Ben zelf joods van de tweede generatie en als ik bedenk dat hier door idd deze twee en een papagroom dit soort leuzen worden geroepen ben ik bang om zelfs in Nederland Joods te zijn

Dit is een PBtje dat ik kreeg van iemand die ik niet ken.... Zou tot nadenken moeten stemmen.

Je kan ook overdrijven zeg.............. heb je weleens gelezen hier op Bokt wat er gezegd wordt over moslims of allochtonen?

Ik lees hier alleen goed onderbouwde meningen van verschillende bokkers, het is onzin om dit op antisemitisme te gooien.

Omdat jij zo graag schermt met foto's en filmpjes? Heb je van de week de foto op FB gezien van een aantal jonge kinderen in een ijscokar? Bij gebrek aan een koelvriescel? Dat is pas onterend en beschamend. Kleine, jonge kinderen, opgestapeld in een vrieskist !! Ik ga deze foto niet plaatsen, maar je hebt hem vast gezien.
Net zag ik op het nieuws, hele wijken weggevaagd, geen huis (appartement) staat meer overeind, de bewoners daar hebben helemaal niets meer, wat een wanhoop moeten deze mensen voelen. Buiten het verdriet, omdat er waarschijnlijk gewonden en/of doden zijn onder hun familieleden.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:12

Degenen die echt geinteresseerd zijn in het conflict tussen Israel en Hamas bekijken dit filmpje van een Amerikaanse professor. Hierin wordt geen standpunt ingenomen, maar slechts het conflict uitgelegd (en de voorgeschiedenis daarvan) en waarom het conflict niet of heel moeilijk op te lossen is. En Shadow0, in dit filmpje wordt ook een stukje bevestigd van wat ik in mijn vorige post zei.Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

http://www.jewsnews.co.il/2014/08/05/so ... ever-made/

Even voor de duidelijkheid: het vetgedrukte in mijn vorige post is een PBtje dat ik van iemand anders kreeg die Joods is. Zo voelt zij zich dus bij bepaalde dingen die in dit topic gezegd zijn.

Electra63: elke dode is er 1 teveel. Het feit dat er wijken weggevaagd zijn is treurig :-(. Wat ik al eerder zei, de verkeerden woren het slachtoffer, namelijk de gewone onschuldige burgers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:21

hahahatsjoe schreef:
Degenen die echt geinteresseerd zijn in het conflict tussen Israel en Hamas bekijken dit filmpje van een Amerikaanse professor. Hierin wordt geen standpunt ingenomen, maar slechts het conflict uitgelegd (en de voorgeschiedenis daarvan) en waarom het conflict niet of heel moeilijk op te lossen is. En Shadow0, in dit filmpje wordt ook een stukje bevestigd van wat ik in mijn vorige post zei.Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

http://www.jewsnews.co.il/2014/08/05/so ... ever-made/

Even voor de duidelijkheid: het vetgedrukte in mijn vorige post is een PBtje dat ik van iemand anders kreeg die Joods is. Zo voelt zij zich dus bij bepaalde dingen die in dit topic gezegd zijn.

Electra63: elke dode is er 1 teveel. Het feit dat er wijken weggevaagd zijn is treurig :-(. Wat ik al eerder zei, de verkeerden woren het slachtoffer, namelijk de gewone onschuldige burgers.

Dan zijn we het nog ergens over eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:36

hahahatsjoe schreef:

Dan geldt wat ik zei voor haar: ik vind het een groot probleem dat kritiek op een handelswijze wordt uitgelegd als antisemitisme want daar heeft het niets maar dan ook niets mee te maken. Dat polariseert de discussie en dat is niet goed.

Daarnaast denk ik dat het de discussie erg onoverzichtelijk maakt als er pb'tjes worden doorgeplaatst - het is dan niet meer duidelijk wie wat zegt. (Het is overigens ook niet toegestaan.)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:38

Dit is eigenlijk alles wat ik probeer te zeggen:

Afbeelding

Soms heb je gewoon iemand nodig die dat kan samenvatten. ;)

Electra63 schreef:
Het lijkt mij dat MarvanTom, juist omdat zij van Joodse afkomst is, ook de verhalen kent van familieleden in Israël, toch staat zij heel anders in deze discussie dan jij. Zij legt niet alleen de schuld bij Hamas neer. Maar ik doe nu het woord voor MarvanTom, dat klopt niet. Ik wilde alleen melden, dat ik juist de mening van haar waardeer.

Ja, ik vind het goed verwoord, Electra63.
Ik kan beide partijen begrijpen: de ene partij heeft nog steeds een fikse trauma van WO2 en wil alles 'controleren' en de andere partij wordt daardoor onderdrukt.
Bij te veel druk komt het weer eens tot een uitbarsting. Als een vulkaan.
En dat dan 1 partij kiest voor de aanval alszijnde de beste verdediging en daarbij voornamelijk kinderen, vrouwen en bejaarden doodt en als toppunt ook VN-mensen en ziekenhuizen, scholen en schuilplekken bombardeert, ben je in mijn ogen hardstikke fout bezig.
Zo wordt Hamas alleen maar meer gevoed met haat en later weer wraak.

De sterkste zou in dit verhaal ook de wijste moeten zijn, net wat OsMo zegt.
Eigen grenzen aanhouden, enkel verdedigen en eens zullen die veredelde vuurpijlen van Hamas stoppen...
Als hun doden zijn begraven, als het leed wat verzacht wordt met rust en geen bommen meer inslaan in dorpen of steden.
Maar ja... Zucht!