Shadow0 schreef:Er zijn lange periodes geweest waarin Hamas geen raketten heeft afgeschoten Hamas is nooit gestopt, hoe kom je daarbij?, toch heeft dat niet geleid tot een betere situatie in Gaza of het zoeken naar constructievere oplossingen. Hoewel Israel zegt dat ze niet uit zijn op oorlog en het gaat om verdediging, wijzen de geschiedenis en de cijfers anders uit: Israel doodt stelselmatig meer mensen dan dat zij zelf slachtoffers hebben Dat zal best, zij beschermen hun burgers beter, in tegenstelling tot Hamas, die ze als schild gebruikt.. Daarnaast hebben zij kolonisatie toegestaan in gebieden waar ze niets te zoeken hebben, in strijd met diverse VN-resoluties. Hun invloedsgebied is behoorlijk uitgebreid. Zij hebben de overmacht en gebruiken die niet om slechts om de grenzen van destijds te beschermen en hun eigen mensen te beschermen, maar vallen actief aan en breiden actief hun gebied uit. Kijk eerst maar eens wat de achtergronden zijn. Ze vallen niet actief aan tenzij ze geprovoceerd worden.
Daarnaast: het gaat om het doden van 1000 onschuldige, niet betrokken mensen, waaronder honderden kinderen.
Ik meen het. Dat zal best, maar daar kun je Israel niet alleen de schuld van geven, heb je de filmpjes op internet niet gezien waarop mensen uit de Gazastrook vertellen dat ze niet weg mogen van Hamas ?
Het gaat om het doden van 1000 onschuldige, niet betrokken mensen, waaronder honderden kinderen. Heb je dat op je in laten werken? 1000 onschuldige mensen. Meer dan 3 keer zoveel als bij de recente vliegramp, om geen andere reden dan dat ze pech hadden op de verkeerde plek geboren te worden, in een conflict waar de meeste mensen in de palestijnse gebieden niets te kiezen hebben. Het is oorlog en nogmaals, Hamas gebruikt zijn eigen burgers als schild. Wie dood gaan maakt hun echt niets uit, het maakt ze niet eens uit als ze zelf dood gaan.
Zelfs in het geval dat je echt denkt dat het om 'menselijke schilden' gaat - zelfs dan snap ik niet dat je de prijs kunt verantwoorden. Hamas moet zich hierin verantwoorden, niet Israel.Stel dat er hier in Nederland een gek een kind ontvoert. Of een schoolklas vol kinderen gijzelt. Vind je het dan werkelijk aanvaardbaar dat de ME al die kinderen neerschiet, alleen maar om de daders te kunnen pakken / doden? Is dat een mensenleven waard? Is een totaal andere situatie. Israel schiet niemand persoonlijk neer, ze bombarderen. En ze waarschuwen vooraf zodat mensen weg kunnen komen en alleen raketinstallaties of wat Hamas ook heeft in de ziekenhuizen en scholen vernietigd worden.
Daarnaast worden honderdduizenden mensen opgejaagd en worden hun huizen in puin geschoten. Dat is simpelweg nooit aanvaardbar. Dat kun je als mens niet goedpraten of aanvaarden. Dat is geen verdediging meer. Als je de verantwoordelijkheid daarvoor bij de ander legt, heb je iets aan menselijkheid verloren. De doden zijn mensen die geen keuze hadden: zij wonen in een gebied waar ze niet uit kunnen, waar ze niet fatsoenlijk in hun bestaan kunnen voorzien. Wat hadden ze moeten doen volgens jou om wel te mogen blijven leven? Zij kunnen niets doen, hun leiders wel
Verder, heb je het artikel uit mijn link gelezen? Hoe denk je daarover? Ja ik heb het artikel gelezen. Mensen die op vakantie gaan kunnen niet oordelen over wat daar gebeurt, hun visie is ernstig gekleurd. Als ik dan zie dat er echte angst is bij mijn familie, mijn schoonzusje, zelfs mijn broertje die voorheen zijn auto liet repareren in de Gaza strook... Haar ouders, haar familie. Dat is de werkelijkheid.
Als ik voor mezelf mag spreken, ik kan wel janken om wat er gebeurt. Onschuldige mensen worden het slachtoffer aan beide kanten, want denk je nou heus dat die soldaten graag dood willen? Maar Hamas zegt zelf dat zij voor de dood zijn en niet voor het leven, dus hoe denk je dat dit verder gaat ??? En het gekke is dat vroeger al deze mensen vredig samenleefden op dezelfde grond, tot de vorming van de staat.
MarvanTom: het is jammer dat jij zo'n eenzijdige visie hebt. En dat je niet ziet dat ik niet voor doden ben, maar slechts probeer aan te geven dat Israel niet de grote boosdoener is. Ze zeggen niet voor niets 2 kijvers 2 schuld... Misschien verwoord ik het een beetje kernachtig, maar er wordt hier teveel gezegd door mensen die de achtergronden niet weten en die voor mijn gevoel zomaar wat roepen.