Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:45

chelle_dora schreef:
Ik denk dat het moeilijke van BJZ echter wel is, dat het niet één persoon is die een beslissing mag maken in naam van BJZ. Dat zijn (over het algemeen, uitzonderingsgevallen daar gelaten net als bij iedere organisatie) beslissingen die gemaakt worden na veel onderzoek, overleg en discussies tussen de meerdere partijen.

Ja, en nee. Er is zeker op papier veel overleg. Maar tegelijkertijd is het zo dat al dat overleg de zaken lang niet altijd zorgvuldiger maakt. In tegendeel zelfs. Je ziet te vaak in dat soort situaties dat het makkelijk voorkomt dat de tijd niet genomen wordt om iets goed te onderzoeken, maar vervolgens wordt de uitkomst van het overleg wel als waarheid gezien.

Bv, een medewerker komt met een vermoeden. Medewerker 2 heeft even geen tijd om het dossier door te lezen, maar kent medewerker 1, dus het zal wel goed zijn. Vervolgens komt medewerker 3, die ziet dat medewerker 1 en 2 het vermoeden bevestigen, en dan heb je al drie mensen die ervan overtuigd zijn. Tegen de tijd dat je bij de rechter komt heb je dan bv een dossier vol met mensen die elkaar bevestigen, zonder dat er ook werkelijk kritisch onderzocht is of het ook werkelijk klopt.

Maar bovendien voelt niemand zich erg verantwoordelijk, want iedereen is een beetje verantwoordelijk, en 'als ik het verkeerd had gezien, dan had medewerker n+1 dat wel gezegd, toch?' Dus de eerste medewerker vertrouwt op de controle van de tweede, en de tweede controleert niet omdat die op het oordeel van de eerste vertrouwt.
Dat zijn situaties waarin een heel klein dingetje ongecontroleerd gigantisch uit de hand kan lopen.

Citaat:
Het is niet zo dat iemand op een dag binnen komt wandelen en zegt "namens bureau jeugdzorg kom ik nu je kind ophalen, de rest zoeken we later wel uit'. óók daar gaat echt wel wat meer overleg aan te pas dan alleen een telefoontje van 1 persoon.

Nee, maar dat is dan ook niet het probleem. Hoeveel mensen erover besluiten doet er eigenlijk niet echt toe, wat telt is hoe juist dat besluit is. Het gaat erom hoevaak kinderen weggehaald worden bij hun ouders terwijl dat de verkeerde keuze is. En ook om hoevaak kinderen gelaten worden terwijl dat niet klopt.
Alleen we denken vaak dat meer mensen zorgen voor een beter besluit, en dat is niet zo.

Citaat:
Over het nét wat meer overdrijven voor budgettechnische zaken; daar kan bjz zich schuldig aan maken, maar de ouders net zo goed he! Genoeg ouders die alles nét wat overdrijven, waardoor een vader of moeder niet meer in de buurt van het kind mag komen. De boel nét wat rooskleuriger doen overkomen over een thuissituatie waardoor bjz dan toch maar afgewimpeld wordt en wel moet afdruipen.

Doet er niet toe. BJZ is een organisatie met grote macht: de macht om iets wat ontzettend fundamenteel is (namelijk het gezinsleven) te doorbreken. Dat brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee die veel verder gaat dan de verantwoordelijkheid van individuele ouders. Je kunt als overheid niet zeggen, 'jamaar hunnie doen het ook.' Dat individuele mensen er een potje van maken, liegen, bedriegen, moorden, mishandelen, verkrachten etc betekent nog niet dat de overheid dat terug mag doen. Omdat staat en individu geen gelijke partijen zijn, zijn de regels ook niet zomaar hetzelfde.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:46

Dat ze het filmpt vind ik eigenlijk alleen maar goed. dat ze het op internet zet moet ze zelf weten maar ze had inderdaad ook alle personen even kunnen blurren...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:52

Wij weten natuurlijk maar een kant van het verhaal, maar het blijft raar dat het kind nu van zijn moeder word gescheiden zodat hij een omgangsregeling krijgt met zijn vader. Ik kan niet begrijpen dat ze dit zo doen. en al helemaal niet op de manier waarop. Het filmpje is hartverscheurend. ik vind dat er toch ten alle tijden een omgang moet plaatsvinden tussen beide ouders.

Daarnaast vind ik het ook de moeder aan te rekenen dat er een conflict situatie is omtrent het kind. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal van de vader

_black_rose_

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:18

Er is niet alleen op papier overleg, ook in teamvergaderingen worden dit soort gevallen besproken. Daarnaast is het niet BJZ maar de kinderrechter die uiteindelijk de beslissing neemt of een kind uit huis geplaatst moet worden. Daar is echt veel meer voor nodig dan de observatie van 1 medewerker en 2 medewerkers die het bevestigen. Dit zijn complete boekwerken met observaties en feiten zoals schoolverzuim etc, gedaan door verschillende partijen en verschillende organisaties.

Het blijft natuurlijk toch altijd gaan om hele gecompliceerde situaties waarin er eigenlijk nooit een goede oplossing is, het is slecht, slechter, slechts en ik ben van mening dat wij geen van alle in staat zijn te oordelen of dit nu een slechte of de slechtse oplossing is.

Het grootste slachtoffer hier is Hans. Ik hoop dat hij dit alles kan verwerken en snel in een stabiele sitautie terecht mag komen waar hij zich als een normaal kind kan en mag gedragen en waar hij zich veilig voelt.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:33

KaiKarine schreef:
Jeugdzorgmedewerkers zijn HBO opgeleid, meestal SPH, maar zeker geen psychologen. Ik vind zelf de hele situatie schrijnend, in beide filmpjes, er is niemand die op een juiste manier de leiding neemt. Sterker nog, door het optreden verergert de hele situatie alleen maar. Hoe de achtergrond van dit verhaal ook moge zijn, de wijze waarop dit wordt uitgevoerd is in mijn ogen traumatiserend voor het kind en dat kan niet!

Ik kruip toch even uit mijn meeleesmodus. Wat jij stelt is zeker niet waar. Ik heb zelf een jaar stage gelopen bij Bureau Jeugdzorg, maar het gros wat daar werkt heeft een universitaire opleiding. De meesten zijn psycholoog, ontwikkelingspsycholoog of gedragswetenschapper. Waar ik stage liep was zeker de helft, als het niet meer was, universitair opgeleid.

Wat ook duidelijk moet zijn: 'Bureau Jeugdzorg' en 'jeugdzorg' zijn 2 verschillende begrippen. Jeugdzorg is een overkoepelend begrip waar pleegzorg, gezinsbegeleiding, opvanghuizen, individuele begeleiding (op school bijv.) en noem verder maar op onder valt. Bureau Jeugdzorg is een instantie die indicaties schrijft voor o.a. pleegzorg, gezinsbegeleiding, opvanghuizen, individuele begeleiding etc. maar voert dat zelf niet uit, ze indiceren het enkel. Ze indiceren bijvoorbeeld ook AWBZ indicaties.

Dat is wel belangrijk om je te realiseren wil je deze discussie aangaan. Jeugdzorg wordt in dit soort discussies vaak op 1 hoop gegooid, zonder dat men vaak weet waar ze het eigenlijk over hebben.

De filmpjes geven geen betrouwbare informatie waar je je mening naar kunt vormen (wat je natuurlijk wel altijd doet). Wat ik hier in ieder geval zie is het kind dat de dupe is van wie dan ook (de hele situatie). Maar zoals meerdere mensen hier wel aangeven: dit is het verhaal van 1 kant. Groot gelijk dat BJZ niet meer informatie geeft. Dat zou je zelf ook niet willen als het jouw kind aanging, want wat zijn de grenzen dan? De stricte geheimhouding is alleen maar terecht.

In mijn stages heb ik ook uithuisplaatsingen meegemaakt, niet vaak gelukkig. Het komt gelukkig niet heel vaak voor binnen het vrijwillige kader. De keren dat ik meegemaakt heb zijn altijd verlopen zonder politie en zonder veel hectiek. Daarbij moet ik dus wel opmerken dat ik binnen het vrijwillige kader stage gelopen heb en dat daar de ouders dan achter de UHP stonden (om op adem te kunnen komen, omdat het voor het kind beter was of wat dan ook). Dat soort verhalen hoor je sporadisch op internet. Maar juist de verhalen waar de media van smult, die komen uitgebreid in het nieuws. De goede kanten hoor je eigenlijk nooit, terwijl die er zeker wel zijn. Waar ik stage gelopen heb werkten de medewerkers met toewijding en echt met een hart voor het kind (gros is zelf ook moeder).
Een UHP gebeurt echt niet zomaar en echt niet "alleen maar" voor een omgangsregeling. Binnen het gedwongen kader komt het vaker voor en ik krijg de indruk dat we daar hier mee te maken hebben in het filmpje, maar dat is een uitspraak die ik voorzichtig doe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:39

_black_rose_ schreef:
Er is niet alleen op papier overleg, ook in teamvergaderingen worden dit soort gevallen besproken.

Voor de duidelijkheid, met 'overleg op papier' bedoel ik vooral dat op papier dat soort overleg netjes geregeld is, maar dat het dus niet betekent dat er tijdens dat overleg ook werkelijk diepgravend en kritisch naar de zaken gekeken worden.

Citaat:
Daarnaast is het niet BJZ maar de kinderrechter die uiteindelijk de beslissing neemt of een kind uit huis geplaatst moet worden.

Dit is in het topic al uitgebreid aan de orde gekomen.
Ik heb begrepen dat de rechter hier inmiddels wat kritischer op geworden is, maar uit onderzoek een aantal jaar geleden bleek heel duidelijk dat de rechter eigenlijk vrijwel automatisch de aanbevelingen van BJz overnam, zonder deze nog apart kritisch te toetsen. Dat is nou juist een van de redenen van veel frustratie - op papier ziet het eruit als een systeem met meerdere momenten van extra controle, maar als de mensen op die positie niet zelf hun mening vormen, als fouten gewoon in de dossiers blijven staan, etc, dan stelt die papieren werkelijkheid niet veel voor.

Citaat:
Daar is echt veel meer voor nodig dan de observatie van 1 medewerker en 2 medewerkers die het bevestigen. Dit zijn complete boekwerken met observaties en feiten zoals schoolverzuim etc, gedaan door verschillende partijen en verschillende organisaties.

Maar als de observaties gekleurd zijn (zie een van de voorbeelden uit het topic), de feiten niet kloppen en meningen en feiten regelmatig slecht gescheiden geworden (kritiek ombudsman) maakt dat de beslissing dus niet zorgvuldiger.
Sterker nog: veel papierwerk werkt dan vaak ook heel makkelijk verwarrend.

Over de situatie hier kan ik niet echt een oordeel geven, maar jeugdzorg als geheel is gewoon in diverse situaties niet zorgvuldig genoeg. Dat is onderzocht en aangetoond, en ik vind het dan ook verbazend met hoeveel gemak dat steeds wordt vergoelijkt.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:03

Shadow0 schreef:
chelle_dora schreef:
Ik denk dat het moeilijke van BJZ echter wel is, dat het niet één persoon is die een beslissing mag maken in naam van BJZ. Dat zijn (over het algemeen, uitzonderingsgevallen daar gelaten net als bij iedere organisatie) beslissingen die gemaakt worden na veel onderzoek, overleg en discussies tussen de meerdere partijen.

Ja, en nee. Er is zeker op papier veel overleg. Maar tegelijkertijd is het zo dat al dat overleg de zaken lang niet altijd zorgvuldiger maakt. In tegendeel zelfs. Je ziet te vaak in dat soort situaties dat het makkelijk voorkomt dat de tijd niet genomen wordt om iets goed te onderzoeken, maar vervolgens wordt de uitkomst van het overleg wel als waarheid gezien.

Bv, een medewerker komt met een vermoeden. Medewerker 2 heeft even geen tijd om het dossier door te lezen, maar kent medewerker 1, dus het zal wel goed zijn. Vervolgens komt medewerker 3, die ziet dat medewerker 1 en 2 het vermoeden bevestigen, en dan heb je al drie mensen die ervan overtuigd zijn. Tegen de tijd dat je bij de rechter komt heb je dan bv een dossier vol met mensen die elkaar bevestigen, zonder dat er ook werkelijk kritisch onderzocht is of het ook werkelijk klopt.

Maar bovendien voelt niemand zich erg verantwoordelijk, want iedereen is een beetje verantwoordelijk, en 'als ik het verkeerd had gezien, dan had medewerker n+1 dat wel gezegd, toch?' Dus de eerste medewerker vertrouwt op de controle van de tweede, en de tweede controleert niet omdat die op het oordeel van de eerste vertrouwt.
Dat zijn situaties waarin een heel klein dingetje ongecontroleerd gigantisch uit de hand kan lopen.

Klopt ook niet ;) Ik zal inzicht proberen te geven hoe er daadwerkelijk gewerkt wordt binnen BJZ om wat misverstanden die ik hier tegenkom uit de weg te ruimen. Dit is wat ik tenminste meegemaakt heb tijdens een jaar stage binnen de organisatie.

Een cliënt wordt aangemeld via de bureaudienst. De bureaudienst screent in een kort (telefonisch) gesprek wat de situatie globaal is: wat gaat er goed, wat gaat er minder goed, waar lopen ouders tegen aan, hoe is het gedrag, de gezondheid, school, etc. Aan de hand van de informatie die de melder geeft (in de meeste gevallen de ouders zelf, maar dit kan ook een huisarts zijn, maar dan wordt alsnog altijd de ouder gebeld om te vragen of ze hulp willen, aangezien het altijd eerst via het vrijwillige kader gaat), wordt een inschatting gemaakt of er met spoed een afspraak ingepland moet worden, of via het "reguliere" traject om het zo even te noemen. Bij spoed wordt er op zeer korte termijn een afspraak ingepland, dezelfde week nog. Kinderen tot 4 jaar zijn altijd "spoed" en oudere kinderen als het om een situatie gaat die ernstig bedreigend is voor de verdere ontwikkeling van het kind.

De cliënt krijgt een medewerker "toebedeeld" als vaste aanspreekpunt. Ouders geven soms zelf ook aan dat ze voorkeur hebben voor bijv. iemand met dezelfde levensovertuiging (geloof) of ouder/jonger iemand. Daar wordt zo mogelijk bij aangesloten. Vervolgens komt de cliënt mèt kind (tenzij het ècht niet anders kan, maar dan wordt er later nog een afspraak ingepland om alsnog het kind te kunnen spreken) op gesprek. De ouder kan het verhaal doen terwijl het kind erbij zit, daarnaast wordt ook het kind nog apart gesproken. Kinderen willen/durven sommige dingen niet te vertellen waar de ouders bij zijn. Ik heb bijvoorbeeld een situatie meegemaakt dat een kind in het bijzijn van de ouder niet veel vertelde, maar zonder de ouder zelf met het verhaal kwam dat moeder hem regelmatig met een koekenpan sloeg.
Dit is natuurlijk niet altijd zo. Vaak zijn kinderen wel ingeprent dat ze dat soort dingen niet mogen vertellen en zijn ze (vanzelfsprekend) loyaal aan de ouders.
Tijdens een gesprek van 1,5 a 2 uur, zo nodig langer wordt alles besproken wat van belang is om te weten. Niet alleen het probleem, maar ook algemene dingen: hoe ziet een dag er in het gezin uit, heeft het kind vriendjes, zit het op een sport, hebben ouders mensen op wie ze terug kunnen vallen etc. etc.
Gedurende het gesprek maakt de medewerker aantekeningen.

Direct na het gesprek werkt de medewerker de informatie uit op de computer, omdat de informatie dan nog 'vers' in het geheugen zit. Vrijwel alle medewerkers plannen na een gesprek ruimte in hun agenda om dat te kunnen doen. Verder zijn ze ook verplicht om ouders toestemming te vragen om informatie op te vragen bij derden (school, huisarts, begeleiding die er eventueel al is etc.). Vrijwel alle ouders geven daar toestemming voor. Wanneer die toestemming gegeven wordt, wordt er ook gebeld met de leerkracht van het kind om te vragen hoe het op school gaat, de huisarts om te vragen of die nog bijzonderheden heeft etc.

Iedere medewerker is bij BJZ onderverdeeld in een zogenoemd 'basisteam'. Je moet je voorstellen dat binnen het vrijwillige kader zo'n 40 mensen werken. Met 40 mensen kun je nooit allemaal tegelijk een goed gesprek voeren over cliënten. Om die reden zijn alle medewerkers verdeeld in basisteams. Een basisteam is dus een klein team met +/- 5 medewerkers èn een gedragswetenschapper.
Iedere week komt het basisteam 2 uur bij elkaar in een basisteamvergadering. Gedurende die 2 uur worden de cliënten besproken, met wie gaat het goed, met wie niet, wat zijn de zorgen etc. Ook cliënten die nieuw aangemeld zijn worden uitgebreid besproken. De medewerker gebruikt hiervoor de informatie die zij uitgewerkt heeft. Samen met het basisteam wordt uitgebreid besproken wat te doen. De andere teamleden stellen (kritische) vragen, waardoor de medewerker die de cliënt gesproken heeft soms ook weer op vragen wordt gebracht waar hij/zij niet aan gedacht heeft in het gesprek en wat dus naderhand nog gevraagd moet worden. Zijn er nog veel vragen die zijn blijven liggen, dan wordt de cliënt nogmaals op gesprek gevraagd. Is het maar 1 of enkele vragen, dan wordt dat telefonisch gedaan.
De gedragswetenschapper is altijd een psycholoog. De gedragswetenschapper is uiteindelijk degene die de beslissing neemt (in overleg met het hele basisteam). De medewerker heeft de gedragswetenschapper nodig om een indicatie te kunnen schrijven (voor bijv. thuisbegeleiding). De medewerker schrijft zo objectief mogelijk een verslag van de situatie. Hier mogen geen meningen in verwerkt worden. De medewerker mag bijvoorbeeld niet zeggen: "Jantje eet slecht", maar: "Moeder geeft aan dat Jantje slecht eet. Ze vertelt dat ze hiermee bedoelt dat ... " Dus alleen wat de ouder gezegd heeft.
Het verslag gaat vervolgens naar de gedragswetenschapper. De gedragswetenschapper kijkt het verslag na, voegt nog vragen toe (die nog uitgevraagd moeten worden aan de ouder(s)). De medewerker krijgt het verslag terug en past het aan waar nodig (lees: spelfouten, dingen die verder uitgewerkt/uitgevraagd moeten worden, subjectieve stukken eruit halen). Het stuk gaat wéér naar de gedragswetenschapper, de gedragswetenschapper kijkt het na, wordt eventueel nog een keer besproken met het basisteam en dàn wordt er pas een officieel verslag aangemaakt.
De ouders krijgen dat verslag ook te lezen en moeten toestemming geven als ze akkoord gaan met het verslag. Hebben ze vragen of opmerkingen, dan kunnen ze dit aangeven. Dat wordt vervolgens ook opgenomen in het verslag (op de volgende manier: Vader is op 13 juni 2014 langs gekomen om het gemaakte verslag te bespreken, hij geeft tijdens het gesprek aan dat ...).
Na goedkeuring van de ouders wordt het verslag doorgestuurd naar de instantie waar de indicatie ook naar toe gaat (bijv. Yulius).

Wekelijks wordt de cliënt dus besproken met het basisteam die daar echt de tijd voor neemt om het goed te bespreken. Mocht er tijdens de vergadering niet genoeg tijd zijn, of loopt de situatie zo dat het niet kan wachten tot de volgende vergadering, dan komt het basisteam eerder bij elkaar om de situatie te bespreken.

Het is dus echt niet zo dat er "zomaar" een beslissing genomen wordt zonder dat de andere medewerkers daar vanaf weten of de situatie eigenlijk niet kennen. Tenminste, niet waar ik van af weet van mijn stageplaats ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:30

Ingrid_92 schreef:
De cliënt krijgt een medewerker "toebedeeld" als vaste aanspreekpunt. Ouders geven soms zelf ook aan dat ze voorkeur hebben voor bijv. iemand met dezelfde levensovertuiging (geloof) of ouder/jonger iemand. Daar wordt zo mogelijk bij aangesloten. Vervolgens komt de cliënt mèt kind (tenzij het ècht niet anders kan, maar dan wordt er later nog een afspraak ingepland om alsnog het kind te kunnen spreken) op gesprek. De ouder kan het verhaal doen terwijl het kind erbij zit, daarnaast wordt ook het kind nog apart gesproken. Kinderen willen/durven sommige dingen niet te vertellen waar de ouders bij zijn. Ik heb bijvoorbeeld een situatie meegemaakt dat een kind in het bijzijn van de ouder niet veel vertelde, maar zonder de ouder zelf met het verhaal kwam dat moeder hem regelmatig met een koekenpan sloeg.
Dit is natuurlijk niet altijd zo. Vaak zijn kinderen wel ingeprent dat ze dat soort dingen niet mogen vertellen en zijn ze (vanzelfsprekend) loyaal aan de ouders.
Tijdens een gesprek van 1,5 a 2 uur, zo nodig langer wordt alles besproken wat van belang is om te weten. Niet alleen het probleem, maar ook algemene dingen: hoe ziet een dag er in het gezin uit, heeft het kind vriendjes, zit het op een sport, hebben ouders mensen op wie ze terug kunnen vallen etc. etc.

Hoeveel cliënten worden er in die 2 uur besproken als ik vragen mag? Dat vind ik namelijk aanzienlijk weinig tijd om meerdere situaties en cliënten echt goed te kunnen bespreken.

Verder weet ik uit ervaring dat dit niet altijd gaat zoals jij hierboven hebt verteld. Ik ben zelf als kind in aanraking gekomen met bureau Jeugdzorg en mijn ouders hebben nooit aan mogen geven of ze graag een jonger/ouder (oid) iemand wilden hebben. Ook ben ik niet apart genomen en is in dat eerste gesprek al meteen een beeld over mij gevormd dat ook uitgesproken werd naar zowel mij als mijn ouders aan het eind van datzelfde gesprek. Dat gevormde beeld raakte trouwens kant noch wal. Ze vonden me stil en verlegen, terwijl ik me uit onmacht en woede (ik wilde graag alleen met iemand praten en dat kon/mocht/gebeurde niet, ik zat gedwongen met mijn vader in 1 ruimte, mijn vader die ik ABSOLUUT niet wilde zien) compleet verzette tegen de situatie en alles behalve verlegen was op dat moment. Stil, ja, maar die stilte was heel duidelijk niet door verlegenheid, dat hadden ze makkelijk kunnen (maar zelfs als dit minder duidelijk was geweest) moeten zien.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 00:40

Ingrid92, jij bespreekt de ideale situatie zoals het zou moeten zijn maar helaas is dit in heel veel gevallen een utopie.

Het gaat al vanaf het begin mis in sommige gevallen.

Ouders scheiden niet omdat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden. Vaak blijven ze nog langer bij elkaar voor de kinderen en zijn de verhoudingen zwaar verstoord tegen de tijd dat ze daadwerkelijk uit elkaar gaan.

Het is niet omdat ik mediator ben dat ik dit zeg maar ik pleit er toch heel hard voor om een mediator in het begin van het scheidingsproces in te zetten. Advocaten gooien vaak nog eens olie op het vuur. Een mediator is onafhankelijk en kan een convenant opstellen waar beide ouders toestemming voor geven.

Hier worden al heel veel problemen mee voorkomen.

Dan nog is het natuurlijk niet ondenkbeeldig dat het fout gaat. Een van de ouders vecht de bezoekregeling aan en dan komen amk en bjz om de hoek kijken.

Wat heel jammer is dat zij vaak alleen een vechtscheiding zien waarbij beide ouders fout zitten. Die zijn er ongetwijfeld maar het komt ook zeer regelmatig voor dat één van de ouders de initiator is en de andere ouder buiten spel wil zetten. Dit kan zowel de vader als de moeder zijn.

De andere ouder moet zich verdedigen en wordt dan tegen wil en dank als partij gezien die mee doet aan de vechtscheiding.

Maar het meest kwalijk is nog wel dat amk, als justitieel apparaat, niet aan waarheidsbevinding hoeft te doen. Ook BJZ hoeft dit niet. Ze kunnen van alles beweren in hun rapportage's maar ze hoeven het nooit te toetsen aan de waarheid.

Ik vind dat een zeer kwalijke zaak. Het amk valt in Nederland onder justitie. Zij gebruiken BJZ als onderzoekers maar als er onwaarheden in een rapportage staan dat krijg je als repliek "wij hoeven niet aan waarheidsbevinding te doen". Ze kunnen in een rapportage zetten wat ze willen.
Las hier een voorbeeld van het hondje, dat komt heel veel voor door overijverige medewerkers.

Als er eens stil gestaan zou worden bij het feit dat beide ouders problemen kunnen maken maar dat het ook één van de ouders zou kunnen zijn en dat waarheidsbevinding bij zoiets belangrijks en kwetsbaars juist het hoogste goed is, dan zou er al een hoop verbeterd zijn.

Op de specifieke situatie wil ik niet eens inhoudelijk ingaat maar ik hoop van harte dat dit jochie niet over 10 jaar op school uitgelachen gaat worden om dit filmpje. Snap de wanhoop van de moeder maar dit is wel schadelijk voor het kind.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 00:48

Colorado schreef:
Ingrid_92 schreef:

Hoeveel cliënten worden er in die 2 uur besproken als ik vragen mag? Dat vind ik namelijk aanzienlijk weinig tijd om meerdere situaties en cliënten echt goed te kunnen bespreken.

Verder weet ik uit ervaring dat dit niet altijd gaat zoals jij hierboven hebt verteld. Ik ben zelf als kind in aanraking gekomen met bureau Jeugdzorg en mijn ouders hebben nooit aan mogen geven of ze graag een jonger/ouder (oid) iemand wilden hebben. Ook ben ik niet apart genomen en is in dat eerste gesprek al meteen een beeld over mij gevormd dat ook uitgesproken werd naar zowel mij als mijn ouders aan het eind van datzelfde gesprek. Dat gevormde beeld raakte trouwens kant noch wal. Ze vonden me stil en verlegen, terwijl ik me uit onmacht en woede (ik wilde graag alleen met iemand praten en dat kon/mocht/gebeurde niet, ik zat gedwongen met mijn vader in 1 ruimte, mijn vader die ik ABSOLUUT niet wilde zien) compleet verzette tegen de situatie en alles behalve verlegen was op dat moment. Stil, ja, maar die stilte was heel duidelijk niet door verlegenheid, dat hadden ze makkelijk kunnen (maar zelfs als dit minder duidelijk was geweest) moeten zien.

Dat had zo echt niet mogen gebeuren. Het zal ongetwijfeld ook niet overal zo aan toe gaan als waar ik stage gelopen heb. Het is ook niet zo dat daar alles perfect verliep natuurlijk, maar een kind even apart spreken was wel iets standaard wat altijd gedaan werd. Jammer (zacht uitgedrukt) dat dit zo gegaan is, aan de manier waarop je het zelf beschrijft merk ik wel dat je zelf heel goed doorhad wat er mis was. Hoe lang is het geleden? Het kan ook zijn dat het apart spreken van het kind destijds nog niet gedaan werd (teleurstellend genoeg).

Hoeveel cliënten er in 2 uur tijd besproken worden is verschillend per week, maar gemiddeld kwam het op zo'n 5 cliënten per medewerker, en dan ongeveer 20 kinderen in 2 uur tijd. Maar daar moet je ook bij voorstellen dat het niet allemaal even uitgebreid moet. Bij sommige kinderen wordt bijvoorbeeld alleen aangegeven dat de hulp gestart is. Bijvoorbeeld: Bij Pietje gaat de gezinsbegeleiding per blabla starten, er is al een kennismakingsgesprek geweest en dit en dat is besproken (heel kort). Uitgebreider hoeft zoiets dan niet als het allemaal goed verloopt. Per vergadering waren er dan +/- 5 a 7 kinderen die echt uitgebreid besproken werden, waar de hele situatie doorgelopen werd, vragen werden gesteld door collega's etc.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 00:59

Percy schreef:
Ingrid92, jij bespreekt de ideale situatie zoals het zou moeten zijn maar helaas is dit in heel veel gevallen een utopie.

Het gaat al vanaf het begin mis in sommige gevallen.

Ouders scheiden niet omdat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden. Vaak blijven ze nog langer bij elkaar voor de kinderen en zijn de verhoudingen zwaar verstoord tegen de tijd dat ze daadwerkelijk uit elkaar gaan.

Het is niet omdat ik mediator ben dat ik dit zeg maar ik pleit er toch heel hard voor om een mediator in het begin van het scheidingsproces in te zetten. Advocaten gooien vaak nog eens olie op het vuur. Een mediator is onafhankelijk en kan een convenant opstellen waar beide ouders toestemming voor geven.

Hier worden al heel veel problemen mee voorkomen.

Dan nog is het natuurlijk niet ondenkbeeldig dat het fout gaat. Een van de ouders vecht de bezoekregeling aan en dan komen amk en bjz om de hoek kijken.

Wat heel jammer is dat zij vaak alleen een vechtscheiding zien waarbij beide ouders fout zitten. Die zijn er ongetwijfeld maar het komt ook zeer regelmatig voor dat één van de ouders de initiator is en de andere ouder buiten spel wil zetten. Dit kan zowel de vader als de moeder zijn.

De andere ouder moet zich verdedigen en wordt dan tegen wil en dank als partij gezien die mee doet aan de vechtscheiding.

Maar het meest kwalijk is nog wel dat amk, als justitieel apparaat, niet aan waarheidsbevinding hoeft te doen. Ook BJZ hoeft dit niet. Ze kunnen van alles beweren in hun rapportage's maar ze hoeven het nooit te toetsen aan de waarheid.

Ik vind dat een zeer kwalijke zaak. Het amk valt in Nederland onder justitie. Zij gebruiken BJZ als onderzoekers maar als er onwaarheden in een rapportage staan dat krijg je als repliek "wij hoeven niet aan waarheidsbevinding te doen". Ze kunnen in een rapportage zetten wat ze willen.
Las hier een voorbeeld van het hondje, dat komt heel veel voor door overijverige medewerkers.

Als er eens stil gestaan zou worden bij het feit dat beide ouders problemen kunnen maken maar dat het ook één van de ouders zou kunnen zijn en dat waarheidsbevinding bij zoiets belangrijks en kwetsbaars juist het hoogste goed is, dan zou er al een hoop verbeterd zijn.

Op de specifieke situatie wil ik niet eens inhoudelijk ingaat maar ik hoop van harte dat dit jochie niet over 10 jaar op school uitgelachen gaat worden om dit filmpje. Snap de wanhoop van de moeder maar dit is wel schadelijk voor het kind.

Geloof me, ik heb daar in een jaar tijd met hele weken stage genoeg gezien dat ik me nog helder voor de geest kan halen hoe het daar geregeld was. Het kan per plaats verschillend zijn hoe het georganiseerd wordt. Ik kan me herinneren dat we wel eens verslagen binnenkregen vanuit andere regio's en dat die op een heel andere manier verslagen maakten. Dàt is wel iets wat ik kwalijk vind. Er zou landelijk gewoon 1 lijn daarin getrokken moeten worden.

Het is niet zo dat ik een ideale situatie schets die er eigenlijk niet is. Ik zal niet beweren dat het daar perfect en ideaal was, maar de manier waarop het georganiseerd werd, was zeker niet slordig en vluchtig te noemen zonder grondig onderzoek. Waarom zou ik dat immers doen? Ik werk er verder niet, heb er nu verder niets meer mee te maken, dus ik doe het niet om mijn werk o.i.d. te verdedigen, want dat is het dus niet. Ik geef alleen weer wat ík gezien heb op díe locatie.

Wat jij zegt over gescheiden ouders klopt. Laat ik ook voorzichtig zeggen dat de casussen met gescheiden ouders (lees: vechtscheiding) het lastigst waren. Met casussen waarbij de ouders nog bij elkaar waren maakten we over het algemeen weinig gekke dingen met mee. Juist in de casussen waar er sprake was van vechtscheiding was het vaak lastig om te weten te komen hoe de vork in de steel zat. Ik maakte mee dat er ouders waren die íedere dag opbelden om de andere ouder zwart te maken. En dan ging het echt niet altijd om het kind. Soms belde vader om te zeggen dat moeder het bankstel bij hem gesloopt had en vervolgens belde moeder om te zeggen dat vader kleren bij haar uit huis wilde komen halen, maar dat zij dat niet wilde hebben.
Bij BJZ wordt ook vaak geadviseerd in dat soort gevallen om een mediator aan de hand te nemen. Het hoeft in veel gevallen niet uit te maken wat nu precies de waarheid is. Wat wel waarheid is, is dat het gewoon niet meer botert tussen de ouders en dat het gewoon niet lekker loopt en spanningen oplevert bij het kind. Hoeveel kinderen lopen er bijv. wel niet rond met een diagnose ADHD, terwijl het naar mijn idee veel eerder voorkomt uit de onrust thuis? Maar dat terzijde.
Een ander verhaal is het als het gaat om mishandeling en seksueel misbruik. In dat geval moet je wel weten of er inderdaad sprake van is en wat dus de waarheid is.
Maar je kunt simpelweg niet altijd achter dè waarheid komen, omdat beide ouders hun eigen waarheid hebben en voet bij stuk zullen houden op dat gebied.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 01:10

Het probleem is dat iedereen alleen maar de gezinnen hoort die media aandacht opzoeken en dat zijn alleen de negatieve verhalen en ouders die het niet met bjz eens zijn. Dat er in een jaar honderden gezinnen goed geholpen worden en blij zijn met bjz dat hoor je niet. Op basis van die kleine klagende groep en fouten die gemaakt worden wordt een mening gevormd. Zonder de procedures bij bjz te kennen, positieve verhalen te horen en de beweegredenen van bjz te weten.... En zonder echte gedegen pedagogische kennis.. Die meningen zijn dus op 1 procent van het hele bjz verhaal gebaseerd en slaan dus kant noch wal....

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 01:14

Het gaat er nu niet over Hoe er gewerkt wordt bij JeugdZorg.
En wie er nu gelijk heeft.
Het gaat er nu over hoe deze mevrouw (die er vast voor geleerd heeft, en een opfriscursusje nodig heeft) met deze situatie omgaat.
Zij is diegene die het kind gerust kan en moet stellen.
En daarin schiet ze echt tekort.
Natuurlijk is de moeder overstuur en misschien niet redelijk, maar dan moet je hier naar handelen, en niet proberen je macht uit te vechten over de rug van het kind. Ze kijkt niet eens naar hem, ze staat eigenlijk gewoon een beetje (veel) arrogant te zijn.
Sneu voor het kind en jammer dat dit soort mensen in dit beroep mogen werken.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 01:25

En hoe kan jij op basis van zo'n filmpje in hemelsnaam al concluderen dat zij niet goed functioneert? En moet daarom dat kind terug geplaatst worden? En degene die het kind kan en moet geruststellen, is de moeder volgens mij... Maar dat wordt gemakshalve ook maar vergeten..
Ik zeg niet dat de bjz medewerker het perfect doet maar de meningen worden hier in de ronde gegooid over Frot filmpjes.. Momentopnames die alles kunnen zeggen maar ook totaal niets...

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:00

Ik vind bij dit alles dat er niemand aan het kind denkt....Terwijl hij juist de hoofdpersoon is.

Ik vind het heel belangrijk dat je als ouder snel kan en moet schakelen of het je nu bevalt of niet.
Als ouder kan je er alleen voor zorgen dat je kind weer bedaard en dat zie ik hier echt niet gebeuren ze is vooral ook bezig om iemand te bellen zonder bel te goed,de agent aan te vallen (met woorden) gebruik die energie voor je kind ....veel belangrijker op dat moment
Hoe vervelend de situatie ook is je moet handelen op zo'n moment maar in het belang van het kind.
Als de rechter iets heeft bepaald dan is dat gedaan op bewijsstukken of het wel of niet te recht is,dat is aan de ouder dan om dat helemaal uit te zoeken maar niet zo en niet waar je kind bij is.

Er scheiden veel ouders de laatste jaren en echt een heleboel gaan over de rug van de kinderen.
Zo schijnend allemaal.
Ouders die denken dat ze macht kunnen spelen over hun kind om zo iets af te dwingen bij de andere ouder.
Het gebeurd veel te vaak.

Maar als je een ouder vraagt wat je voor je kind wil doen .....zeggen ze bijna allemaal ik ga door het vuur voor mijn kind maar tijdens een scheiding vergeten ze het en is het kind (hun dierbaarste) hun pion om hun gelijk te krijgen of hun zin...........

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:32

Ik vind dat het erg onprofessioneel gedaan wordt, ik schrik hier echt van dat dit zo gebeurt. Het optreden van de politie is echt bedroevend. Jammer genoeg staat niet alles erop, maar de tranen schieten mij echt in de ogen. Dat Hans overstuur is en moeder emotioneel is logisch, was wel erg raar geweest als dat niet het geval was. En dan hebben sommige mensen hier het over een onopgevoed kind en een hysterische moeder..?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:44

Oh arme hansje, hoop dat er snel een oplossing komt die het beste is voor hem. Of dat nu bij zijn mama is of bij het pleeggezin. Maar dat hij mama in iedergeval regelmatig spreekt en ziet. Vond het afschuwelijk om 20 seconde van het filmpje te zien. Wat zou je zelf doen als ze je kind wo komen weghalen.. hoop dat die kleine zich sterk houd en alle liefde en rust krijgt die hij nodig heeft. Heel de dag zit het in mijn hoofd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:49

Ik vind het een erg lastige kwestie. Heb niet alles gelezen maar wel de filmpjes gezien.

Ik heb zelf het idee dat moeders toch wel een groot deel van het probleem vormt in het drama. Zij maakt ten eerste zelf zo'n drama dat een kind alleen maar overstuur kan raken. In het tweede filmpje houd zij het kind ook veel te veel bij zich door het constant te troosten en hem daarmee het signaal te geven dat het inderdaad allemaal zo erg is.

Denk dat hier een heel ander verhaal achter schuilt dan moeders wil laten geloven. Kind wordt niet zomaar uit huis geplaatst en politie/medewerkers jeugdzorg kunnen ook weinig met zo'n moeder.

Snap dat het allemaal heel traumatiserend is voor het kind maar ik vind de rel er omheen wel heel erg overtrokken.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:18

Wal-ge-lijk! Zoals zoveel "in het belang van het kind" bedoelde acties van deze instantie. En ja, ook ik kan erover meepraten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:29

Het gaat inderdaad om dat jochie en dat deze situatie voor hem veel langer en pijnlijker is geworden dan nodig was geweest. Ik denk dat moeder daar de grootste rol in speelt, maar vind wel dat de jeugdzorg medewerker misschien anders (daadkrachtiger) had kunnen/mogen optreden. Dus de manier waarop, daar heb ik wel moeite mee.

Maar in dit korte filmpje zie ik een aantal signalen waarvan mijn nekharen overeind gaan staan en die voor mij bevestigen dat er iets heel erg mis is in de thuissituatie van het jongetje. Dus mensen die zomaar gaan roepen dat hij terug thuis gebracht moet worden, maken mij eerlijk gezegd een beetje misselijk. Ik snap dat als je zelf kinderen hebt dit filmpje heel veel bij je oproept en dat je van harte hoopt dat jou of je kind nooit zoiets overkomt, maar als je goed voor je kind zorgt gebeurt dit niet.

Dat het kind roept dat hij wil blijven is logisch, maar (gelukkig) geen reden om hem niet uit huis te plaatsen. Veel mensen hebben de zeer onterechte veronderstelling dat een kind dat thuis wordt misbruikt/mishandeld/verwaarloosd graag thuis weg zou willen. Dat is onzin. Ook een kind dat een vreselijke thuissituatie heeft, wil meestal niet weg. Hoe slecht het ook is, het is vertrouwd, het is thuis, het is mama. Dat het ergens anders beter is, merkt het kind pas veel later.

Het soort facebook-acties waar mensen die er geen drol verstand van hebben zich ermee gaan bemoeien en massaal in opstand komen om dat jongetje terug bij zijn moeder te krijgen, maken me bang. Ik vind namelijk al dat er vaak véél te lang wordt gewacht met ingrijpen en kinderen naar een veilige situatie overplaatsen en ik vrees er echt voor dat die acties dat nog gaan verergeren. Bijna iedereen kiest partij voor de moeder, terwijl maar weinig mensen écht denken om het kind.

Ik ben blij dat er in ieder geval op bokt een aantal mensen zijn die verder denken :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:47

Junia schreef:
Ik snap dat als je zelf kinderen hebt dit filmpje heel veel bij je oproept en dat je van harte hoopt dat jou of je kind nooit zoiets overkomt, maar als je goed voor je kind zorgt gebeurt dit niet.

Dat is NIET waar. Er zijn meerdere situaties waarin jeugdzorg onterecht heeft ingegrepen en waar helemaal niets aan de hand bleek.
Een recent voorbeeld: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/22/jeu ... je-spelen/

NIKS aan de hand, prima zorgen voor je kind, en toch een beschuldiging van 'emotionele verwaarlozing' aan je broek.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:55

Ik heb het niet over een beschuldiging/ingrijpen, maar over een situatie die dusdanig escaleert zoals in het filmpje. Met een hoop gillen en toestanden en een moeder die haar kind overstuur helpt.

Ik heb liever dat er een keer te vaak wordt ingegrepen dan een keer te weinig, maar ik geloof dat ik daarin niet veel medestanders zal hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:02

Junia schreef:
Ik heb liever dat er een keer te vaak wordt ingegrepen dan een keer te weinig, maar ik geloof dat ik daarin niet veel medestanders zal hebben.

Ik zie liever beide niet omdat het wel om een kind gaat en het kind ook schade op kan lopen door die keer te vroeg (te vroeg = onnodig).

Om die reden zou ik ook echt niet bij BJZ willen werken. De timing is moeilijk en je doet het nooit goed; ouders zijn nooit happy, kinderen doe je er geen plezier mee(want kinderen zijn loyaal aan de ouders) dus nee bedankt...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-06-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:03

vuurneon schreef:
Junia schreef:

Ik zie liever beide niet omdat het wel om een kind gaat en het kind ook schade op kan lopen door die keer te vroeg (te vroeg = onnodig).

Dat sowieso!

Maar eerlijk gezegd heb ik de hoop op zo'n ideale situatie opgegeven. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Helaas ook op gebieden waar niets fout zou mogen gaan zoals bij jeugdzorg.
Laatst bijgewerkt door Junia op 14-06-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:08

Nou Junia, ik kan me helemaal in jouw reactie vinden. Moeder zendt inderdaad signalen uit die bij mij ook bellen doen rinkelen. Maar ze weet het goed te doen, subtiel. Dus veel mensen zullen achter haar staan, zeker in deze tijd waarin alles op sociale media gegooid wordt.

Er is hier echt maar één slachtoffer en dat is het kind ;(

Als ik moeder zo zie en hoor en lees komt het woord Borderline stoornis bij me boven drijven maar wie ben ik.