Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:11

vuurneon schreef:
Lizzyy schreef:
Misschien even een brutale vraag nog, maar mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan een gemiddelde HBO studie? (mijn voorkeur HvA Bedrijfskunde MER)
ik reken op 10.000 euro (2000 euro schoolgeld, 500 euro aan boeken per jaar = 2500 per jaar x 4 = 10.000) is dat rendabel of reken ik het te zonnig?

Ruim gerekend zelfs :)
Collegegeld is 1900 euro nu. Dus scheelt weer 100 dit jaar. 500 euro boeken, zie wel dat de school het aangeeft maar je kan ook handig inkopen natuurlijk om geld te besparen!

HvA zit nu op 1906 euro. Als alles volgens de planning verloopt begin ik in 2015-2016 met mijn HBO. Gok dat het dan wel op 2000 euro zit. Boeken vallen dus iets lager uit, dat scheelt weer. Ben inderdaad van plan om het tweedehands aan te schaffen, valt weer mee!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:12

Winged schreef:
Lizzyy schreef:
Misschien even een brutale vraag nog, maar mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan een gemiddelde HBO studie? (mijn voorkeur HvA Bedrijfskunde MER)
ik reken op 10.000 euro (2000 euro schoolgeld, 500 euro aan boeken per jaar = 2500 per jaar x 4 = 10.000) is dat rendabel of reken ik het te zonnig?

Ik ben in 2011 afgestudeerd en betaalde het laatste jaar rond de 1750 euro aan schoolgeld geloof ik. Het is elk jaar iets meer geworden. Boeken +/- 500. Wel was ik er al vrij snel achter dat je beter pas kan kopen zodra je zeker weet dat je de boeken nodig hebt.

Dat is inderdaad ook wel een slim idee. Merk ik nu op het MBO ook. Zijn zoveel boeken welke ik echt gewoon nog nooit in heb gezien!

Annepanne92

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:19

Zoek ook naar PDF'jes online van de boeken. Of kijk eens op de bibliotheek op je school/uni. Ik studeer nu al bijna 4 jaar en heb nog maar 2 boeken gekocht ooit.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:10

Hier was ik voor mijn opleiding in het eerste jaar naast schoolgeld ongeveer 500 euro kwijt aan materiaal. Boeken 750 euro (alles aangeschaft, niet aan te raden).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:04

Bedankt voor jullie tips :) zal het zeker in mijn achterhoofd houden!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:22

50 uur in de week aan een studie? Dan zijn jullie óf aan het overdrijven, óf je hoort niet thuis op de universiteit.

Ik had naast mijn HBO 2 tot 3 bijbaantjes en deed na mijn HBO twee universitaire studies tegelijkertijd en toen baalde ik nog dat ik maar één bijbaantje naast kon doen. En ja ik woonde op mezelf (of eigenlijk samen) en op de uni had ik ook nog 2 uur reistijd van deur tot deur dus 4 in totaal (zonder vertraging).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:34

Laatste jaar studie zat ik rustig boven de 50 uur := iets met onderzoek en scriptie, zat rustig 5 dagen van 8 tot 19 onderzoeken af te nemen en dan nog na die tijd alles verwerken. Was ook het enige moment dat ik werk echt heb afgezegd voor een tijdje (was namelijk een baantje voor doordeweeks) en ook het enige moment dat ik echt zoveel uur aan de studie zat in de week.
Maar ik ken weinig studenten die normaal gesproken op 50 uur komen of ze lopen co-schappen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:36

Met een moeilijke bèta studie(WO werktuigbouwkunde ,lucht-en ruimtevaarttechniek,technische natuurkunde)zit je al snel op 40+ uur, dus niet thuishoren op de universiteit slaat nergens op.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:53

vuurneon schreef:
Laatste jaar studie zat ik rustig boven de 50 uur := iets met onderzoek en scriptie, zat rustig 5 dagen van 8 tot 19 onderzoeken af te nemen en dan nog na die tijd alles verwerken. Was ook het enige moment dat ik werk echt heb afgezegd voor een tijdje (was namelijk een baantje voor doordeweeks) en ook het enige moment dat ik echt zoveel uur aan de studie zat in de week.
Maar ik ken weinig studenten die normaal gesproken op 50 uur komen of ze lopen co-schappen.

Ok afstuderen vind ik wat anders, maar ik moet de eerste student nog tegen komen die gedurende 4 tot 6 jaar 50 uur per week aan de studie zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:15

Het is ontzettend studie gebonden. Als je al 30+ contacturen hebt en je daarnaast vaak projecten en ook nog flink stof in te leren. Dan gaat het heel hard. En nee, dat is niet iedere periode. Maar wel meer dan de helft van het schooljaar.

Maar er zijn ook zat studies waar dit niet het geval is. Je kan dat echter niet als de norm zien en de rest van de studenten voor lui verklaren.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:36

Ik kan me dan weer niets voorstellen bij twee bijbaantjes. Ik zit elke dag van 08.30 - 17.15 op de universiteit en dat is nog zonder zelfstudie. Ik heb een bijbaantje, maar om er nu twee te hebben of er nog een universitaire opleiding bij te doen.. Redelijk lastig (om maar niet te zeggen onmogelijk zonder dat ik vertraging oploop)
Dat zegt meer over het niveau van de universitaire opleiding die jij gedaan hebt (in mijn ogen dan), dan over het niveau van mij/andere studenten.
Sommige opmerkingen hier doen zeer. Ik ben vooral niet lui, ik wilde vooral niet op kamers en ben niet hele weken aan het feesten (verre van). Ik wilde gewoon graag een opleiding doen die alleen in Wageningen beschikbaar is. Helaas -O- . Deze keuze kost me nu achteraf een eurootje of €15.000. En dan heb ik mijn bachelor nog redelijk gefinancieerd gekregen.

Trouwens voor de mensen die niet snappen hoe je aan zulke hoge schulden komt, want school kost tenslotte maar €2500,- per jaar.
Ik moest dus op kamers, omdat het onmogelijk is om om half 9 op school te komen met een reistijd van 3 uur. Hiervoor krijg ik €279 basisbeurs en €258 aanvullende beurs. De overheid gaat er naast deze beurzen vanuit dat je zelf de rest bij elkaar werkt (dus nog zo'n €250,-). Dit lukt mij gemiddeld genomen over het jaar met flink aanpotten, eigenlijk net niet. Maar straks zal ik €366 beurs krijgen. Dit is dus zo'n €171 minder dan voorheen. Aangezien ik al zo vaak en zoveel mogelijk werk, weet ik niet waar ik die extra €171 vandaan moet halen. En ik had inderdaad wel een studie in de buurt kunnen doen, maar moet de studiekeuze daarop gebaseerd worden? Ik geloof dus niet dat dankzij het afschaffen van de studiefinanciering, slimme keuzes gemaakt worden.
Maar goed, mijn opleiding duurt 5 jaar (waarvan ik het vijfde jaar niet eens studiefinanciering krijg, dus laten we hier uitgaan van 4 jaar)
In 4 jaar scheelt het dus 171 * 12 * 4 = €8208. En dan heb ik nog geluk dat ik aanvullende beurs krijg.
Ik denk even aan een vriendin van mij. Ouders dragen niet bij maar ze krijgt geen aanvullende beurs. Zij werkt maximaal, kan eigenlijk niet meer werken dan dat ze al doet. Voor haar zou het verschil tussen wel of geen beurs in die vier jaar =
279 * 12 * 4 = 13.392.

Als je dan bedenkt dat de gemiddelde studieschuld nu al €15.000 is, is het niet onlogisch om te denken dat deze nog harder stijgt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:05

edit dubbelpost
Laatst bijgewerkt door sallandval op 03-06-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:07

Douce schreef:
Ik kan me dan weer niets voorstellen bij twee bijbaantjes. Ik zit elke dag van 08.30 - 17.15 op de universiteit en dat is nog zonder zelfstudie. Ik heb een bijbaantje, maar om er nu twee te hebben of er nog een universitaire opleiding bij te doen.. Redelijk lastig (om maar niet te zeggen onmogelijk zonder dat ik vertraging oploop)
Dat zegt meer over het niveau van de universitaire opleiding die jij gedaan hebt (in mijn ogen dan), dan over het niveau van mij/andere studenten.

Zo veel verschil zit er niet in het niveau van universitaire opleidingen in Nederland, al zit er wel verschil in de verdeling leren, lezen en practica bijvoorbeeld. Ik leer (lees) gelukkig wel vrij makkelijk.

Citaat:
(bron RUG.nl) Een studiejaar bestaat uit 42 studieweken. De zwaarte van de vakken wordt uitgedrukt in studiepunten. Normaal gesproken kun je per half jaar (semester) 30 studiepunten halen, ofwel 60 per jaar. Eén punt staat voor een studielast van 28 uur.
De puntenberekening is opgebouwd volgens het ECTS-systeem (European Credit Transfer System), deze is overal hetzelfde en is zodanig opgebouwd dat alle studenten het moeten kunnen halen.

Veel studenten halen die 40 uur niet: http://www.utwente.nl/ces/vop/archief_nieuwsbrief/afleveringen%20vanaf%20okt%202005/nieuwsbrief%2011/hoe_bereken_je_nu_studielast/

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:48

Qua contacturen verschilt het inderdaad behoorlijk :j

(Als ik zie wat ik betaalde en hoeveel contacturen ik had... Was best schandalig. Soms een heel blok 4 uur per week college met een enorme groep studenten is niet bepaald kwaliteit bieden)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:59

vuurneon schreef:
Qua contacturen verschilt het inderdaad behoorlijk :j

(Als ik zie wat ik betaalde en hoeveel contacturen ik had... Was best schandalig. Soms een heel blok 4 uur per week college met een enorme groep studenten is niet bepaald kwaliteit bieden)

Minder mag een school best doen, nakijken van opdrachten kost docenten bovendien vaak meer werk dan colleges geven (en van een opdracht maken leer je in veel gevallen ook meer). Maar méér dan die 40 uur per week mag niet zomaar, die studielast is gewoon wettelijk vastgesteld en staat bovendien in elk OER.

Wie op een uni zit die zich niet houdt aan zijn eigen OER moet klagen bij het CHBO, niet op bokt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:01

Ik bedoelde ook hoorcollege, dus opdrachten? Nee. Krijg je als ze vooral studenten willen binnenharken ipv zich richten op wat ze eigenlijk wel aankunnen. Iets dat docenten ook heel vervelend vonden natuurlijk, maar ja... Zij bepaalden het beleid niet. Docent zat ook niet te wachten op zoveel studenten in 1 te kleine ruimte.

Als er dan geen stufi meer is in de vorm van een gift na succes, doe dan de studenten ook een lol en kijk als school goed en zeer kritisch naar de kwaliteit, dat ze ook echt waar voor hun geld krijgen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:22

Wat ik het vervelende vind is dat ze zeggen dat ze geld gaan steken in de studie. Waarom bezuinigen ze dan eerst alles weg?

Bij ons word echt op alles bezuinigd. Krijgen we dit dan allemaal weer terug?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:26

vuurneon schreef:
Ik bedoelde ook hoorcollege, dus opdrachten? Nee. Krijg je als ze vooral studenten willen binnenharken ipv zich richten op wat ze eigenlijk wel aankunnen. Iets dat docenten ook heel vervelend vonden natuurlijk, maar ja... Zij bepaalden het beleid niet. Docent zat ook niet te wachten op zoveel studenten in 1 te kleine ruimte.

Als er dan geen stufi meer is in de vorm van een gift na succes, doe dan de studenten ook een lol en kijk als school goed en zeer kritisch naar de kwaliteit, dat ze ook echt waar voor hun geld krijgen.

4 uur hoorcollege en verder niks? Welke studie was dat dan als ik vragen mag? Een docent die dat inderdaad erg vind kan dat heel makkelijk vertellen bij een visitatie/audit hoor, dan wordt er wel wat aan gedaan. Zo vrijblijvend als hier (lijkt wel) gedacht wordt is het allemaal niet om onderwijs te verzorgen in NL.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:34

Mwah viel tegen, nogal een vervelende hoofd zat er en die had brave volgelingen en ja, bij de audits werd wel geklaagd en konden wij als studenten het ook aangeven natuurlijk. Maar ja, je kon geen ruimte tevoorschijn toveren die er niet was :+

Zal misschien ook voor kritischere studenten zorgen een sociaal leenstelsel :) en dat is ook goed!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:36

Mizora schreef:
Het is ontzettend studie gebonden. Als je al 30+ contacturen hebt en je daarnaast vaak projecten en ook nog flink stof in te leren. Dan gaat het heel hard. En nee, dat is niet iedere periode. Maar wel meer dan de helft van het schooljaar.

Maar er zijn ook zat studies waar dit niet het geval is. Je kan dat echter niet als de norm zien en de rest van de studenten voor lui verklaren.

Inderdaad. Tel daarbij stages op (40 uur) plus het maken van stageverslagen, scriptie, etc etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:53

gelukkig hebben we 35 jaar om het terug te betalen! mijn vader had me verteld dat wat je terug moet betalen 1 tot 4% van je uiteindelijke jaarinkomen is.. moet kunnen! De overheid moet zn geld ook ergens vandaan halen.. ben blij dat de OV er niet uit gaat!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:03

Hier een overzichtelijk artikel dat misschien wel nuttig is.
http://www.dub.uu.nl/artikel/nieuws/vij ... elsel.html

5 vragen over het sociaal leenstelsel schreef:
Wie in september 2015 aan een nieuwe opleiding begint, heeft geen recht meer op een basisbeurs, maar vallen onder het nieuwe leenstelsel. Maar wat zijn de gevolgen hiervan als ze later een huis willen kopen? En krijgen studenten uit arme gezinnen nog extra geld? Vijf vragen en antwoorden over het leenstelsel.

Niet zulke rijke ouders?
Iedereen die in september 2015 aan een bachelor- of masteropleiding begint, verliest zijn basisbeurs, ook studenten uit armere gezinnen. Maar studenten van wie de ouders jaarlijks minder dan 46.000 euro verdienen, behouden wel hun recht op een aanvullende beurs. Die wordt vanaf 2015 met 100 euro verhoogd, naar maximaal 365 euro per maand. Hoeveel studenten precies krijgen, hangt af van het inkomen van de ouders. Hoe meer die verdienen, hoe lager de aanvullende beurs. De aanvullende beurs is een gift voor wie het diploma binnen tien jaar haalt.

Ziek of gehandicapt?
Studenten met een handicap of chronische ziekte doen vaak iets langer over hun opleiding. Daarom krijgen zij nu nog een jaar extra basisbeurs: 1200 euro voor wie bij zijn ouders woont en 3350 euro voor studenten die op zichzelf wonen. Net als alle andere studenten verliezen gehandicapten de basisbeurs, maar ze krijgen wel een kwijtschelding van 1200 euro als ze hun diploma behalen. Uitwonende gehandicapten gaan er dus meer op achteruit, zij moeten 1150 euro extra inleveren.

Gaan afgestudeerden per maand inderdaad minder terugbetalen?
Ja. Oud-studenten mogen er straks 35 jaar over doen om hun lening terug te betalen, nu is dat vijftien jaar. Dat betekent onder meer dat het maandbedrag omlaag gaat, omdat de totale schuld verdeeld wordt over een langere periode. Het nadeel daarvan: oud-studenten moeten uiteindelijk ook meer rente betalen. Het loont dus om sneller af te betalen.

Maar de maandelijkse aflossing is om nog een andere reden lager: die wordt in het nieuwe systeem meer afhankelijk van je inkomen dan nu het geval is. Terugbetalen hoeft bovendien pas als je meer verdient dan het minimumloon. Die drempel ligt nu nog rond bijstandsniveau. Het ministerie van Onderwijs geeft inzicht: wie nu afstudeert met een schuld van 20.000 euro, moet bij een jaarinkomen van 30.000 euro maandelijks 107 euro gaan terugbetalen. In het nieuwe leenstelsel is diezelfde oud-student maandelijks slechts 36 euro kwijt.

Wat als afgestudeerden even niet willen terugbetalen?
Soms komt aflossen even niet zo goed uit. Omdat dertigers veel geld uitgeven aan kleine kinderen bijvoorbeeld, of omdat ze nog een wereldreis willen maken. Daarom kunnen terugbetalers vijf keer een jokerjaar inzetten: een jaar waarin de lening even niet wordt afgelost. Met deze jokerjaren erbij kunnen studenten dus in totaal veertig jaar over de aflossing doen. Let op: de rente loopt in die jaren gewoon door.

Kunnen de pubers van nu later nog een huis kopen?
Geen probleem. Sterker nog, volgens de Nederlandse Vereniging van Banken kun je straks een hogere hypotheek krijgen dan huizenkopers die de afgelopen jaren zijn afgestudeerd. Als de basisbeurs in 2015 verdwijnt, wordt het terugbetaalregime namelijk soepeler. Studenten zijn maandelijks minder geld kwijt, omdat ze er twintig jaar langer over mogen doen om hun schuld af te betalen én omdat hun inkomen zwaarder meetelt. Op dit moment gaan hypotheekverstrekkers er vanuit dat afgestudeerden maandelijks 0,75 procent van hun studielening moeten terugbetalen. Dat rekenpercentage wordt waarschijnlijk lager.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:31

een jokerjaar, hoe verzinnen ze het....

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:50

Fijn dat de aanvullende wel gewoon blijft bestaan. Dat studeren alleen voor de rijkeren wordt, is dus totaal niet waar!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:52

Heb ik dan zo'n dure school? :+ 290 euro per maand..... x3 jaar = € 10440,00 voor een HBO thuisstudie.