Volkert van der G. is vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:43

Natuurlijk is het vreselijk als iemand een persoon ombrengt om voor ons onbegrijpelijke redenen, maar dat doen wel meer mensen en ik zie niet in waarom iemand die een populair iemand ombrengt anders behandeld zou moeten worden dan een willekeurige moordenaar.

Per geval moet gewoon bekeken worden hoe groot de kans is dat het opnieuw gebeurt en bij iemand die om een bepaalde reden iemand te doden, is die kans gewoon heel klein.
Is het iemand die een kick krijgt van doden, dan is het wat anders....

Daarbij maakt het ook wel wat uit of iemand het er voor over heeft om steeds in de gevangenis te komen en dus geen normaal leven meer te lijden, of dat het iemand is die zoiets heeft van "ik wil echt nooit meer in een gevangenis terecht komen".
De mensen die al deze jaren met hem werkten hebben veel beter zicht daarop dan een willekeurig persoon op een forum, lijkt mij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:48

Sammie schreef:
Ik noem dat eerder onwetendheid en nu ook nog eens het niet willen weten. Je kiest er nl. bewust voor om je niet te verdiepen in de essentiële verschillen. De redenen waaróm een rechter/ OM voor een straf kiest. Mopperen dan ook nooit meer als er een straf wordt opgelegd bij een dergelijke rechtszaak. Een dergelijke opstelling is erg jammer, want er gaat nl. een hoop informatie aan je voorbij. Er zijn nl. zat voorbeelden te bedenken waarbij levenslang écht niet nodig is omdat je het ook als ‘dom ongeluk’ kunt classificeren en een dergelijk persoon wil jij voor de rest achter de tralies zien.. Behalve als het een crime de passionele is. Dan hoeft het niet. Dan mag de dader na x jaar weer wél naar buiten. Erg vreemd vind ik dat.

kijk...daar moet jij je misschien eens in verdiepen...crime passionel.
Een vrouw die jarenlang mishandelt word door haar man en verkracht.Heel begrijpelijk dat die in ene de bijl pakt en het proces stopt.Dat soort ''daders''...ik noem dat geen dader maar goed...worden hier in Frankrijk heel erg beschermd.En terrecht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:53

geerke schreef:
Sammie schreef:
Ik noem dat eerder onwetendheid en nu ook nog eens het niet willen weten. Je kiest er nl. bewust voor om je niet te verdiepen in de essentiële verschillen. De redenen waaróm een rechter/ OM voor een straf kiest. Mopperen dan ook nooit meer als er een straf wordt opgelegd bij een dergelijke rechtszaak. Een dergelijke opstelling is erg jammer, want er gaat nl. een hoop informatie aan je voorbij. Er zijn nl. zat voorbeelden te bedenken waarbij levenslang écht niet nodig is omdat je het ook als ‘dom ongeluk’ kunt classificeren en een dergelijk persoon wil jij voor de rest achter de tralies zien.. Behalve als het een crime de passionele is. Dan hoeft het niet. Dan mag de dader na x jaar weer wél naar buiten. Erg vreemd vind ik dat.

kijk...daar moet jij je misschien eens in verdiepen...crime passionel.
Een vrouw die jarenlang mishandelt word door haar man en verkracht.Heel begrijpelijk dat die in ene de bijl pakt en het proces stopt.Dat soort ''daders''...ik noem dat geen dader maar goed...worden hier in Frankrijk heel erg beschermd.En terrecht.

In NL ook. Dat noemen we verzachtende omstandigheden.
Al weet ik iemand die ook haar man heeft vermoord (alcoholist die haar sloeg), zij moet als ik me niet vergis 3 jaar zitten. Het is namelijk nog steeds niet aan jou om het recht in eigen hand te nemen. Want waar trek je dan de lijn?
Zo kan je de moord op Fortuyn ook classificeren als crime passionel. Hij zag geen andere uitweg voor de samenleving, in zijn hoofd was er geen andere oplossing.

Niet helemaal gerelateerd, maar mijn buurman zei laatst ook dat hij het rechtssysteem belachelijk vond omdat je bijv je eigen huis niet mag verdedigen. En daarmee bedoelde hij dat je niet op iemand mag schieten die inbreekt in jouw huis. Vind ik volkomen logisch: als dat mag, dan mag de buurman die een hekel heeft aan kinderen ook zijn agressieve hond op een kind af sturen die stiekem in zijn tuin staat om een bal terug te pakken. Want het kind staat tenslotte op zijn grondgebied...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:53

Douraque schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens geerke. Sluit moordenaars maar op in Guantanomo Bay of San Quentin

Oh, dus niet alleen levenslang vastzetten maar ook martelen is gerechtvaardigd begrijp ik?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:56

Dát is geen crime de passionele.. Moorden uit liefde en jaloezie is (was) een crime de passionele. Onnodig om te zeggen dat er vaak een derde in het spel was.

Citaat:
De aan eerwraak gerelateerde crime passionnel komt in Europa echter veelvuldig voor. Tot 1975 kon in Frankrijk een man die zijn vrouw op heterdaad betrapte met een andere man en haar daarom tijdens het plegen van het delict vermoordde, vrijspraak krijgen. Omdat in veel Europese landen het rechtssysteem is gebaseerd op de Franse wet, gold dit ook in veel andere Europese landen. In sommige landen is een crime passionnel nog steeds een verzachtende omstandigheid. In tegenstelling tot de Franse crime passionnel is eerwraak echter geen impulsieve daad, maar een vonnis; bij betrapping op buitenhuwelijkse seks is een impulsieve reactie, dus zonder overleg met de familie, eervol.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_of_passion

En nu ik toch voor je bezig bent:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood_door_schuld
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodslag_( ... ABindiging)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord

Ik blijf het apart vinden dat je dergelijke verzachtende omstandigheden wel kan begrijpen, maar tig verzachtende omstandigheden bij een dood door schuld bijv. weer niet?

geerke

Re: Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:58

omdat ik zelf regelamtig in elkaar ben getrimd,dus ik weet hoe het voelt...real life dus....geen info uit een boek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:13

Geerke, het lijkt mij niet verstandig om met dergelijke persoonlijke verhalen te komen of je daardoor te laten leiden in een discussie die mijlenver afstaat van vrouwenmishandeling.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:13

In elkaar geslagen worden heeft niets te maken met een crime de passionele.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:24

Als je vanuit die plotse ‘haat’ gevoelens iemand ombrengt dan zou je kunnen spreken van doodslag. Goed ik ben geen rechter en de volgende voorbeelden zijn wat simpel , maar dergelijke verzachtende omstandigheden kunnen bij bijv. doodslag worden meegenomen. Stel dat je tijdens een (verdedigend) gevecht iemand terug duwt en hij/zij valt van de trap en breekt zijn nek. Dan worden naar al die omstandigheden gekeken. Het is naar mijn weten geen crime de passionele. Dat is bijv. als je thuis komt en je m/v ligt met een andere in bed en vervolgens ben je zo woedend dat je een keukenmes pakt en begint in te steken. Al schijnt het tegenwoordig wel zo te zijn dat weinig zaken nog als een cdp worden aangemerkt.

Maar die verzachtende omstandigheden kun je dus op andere situaties projecteren en meenemen. :) Jij hebt begrip voor een dergelijke situatie, omdat je dat zelf heb meegemaakt. Een ander heeft een dergelijke ervaring in een andere situatie en kan dus in een soortgelijke situatie begrijpen waarom iets gebeurd zoals het is gebeurd. Dat is bij Vrouwe Justitia allemaal bekend en wordt er dus per situatie gekeken naar de omstandigheden en vraagt zij zich af hoe deze van invloed zijn geweest op het strafbare feit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:53

Misschien dat de Franse gepassioneerde mentaliteit een rol speelt in het wetsstelsel in Frankrijk, zal ook wel dateren in de tijd van de duels...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:00

Moord is altijd met voorbedachte rade, er moet dus altijd een plan zijn, in het hoofd of als tastbaar bewijs. Voorbereidingshandelingen, zoals wapen en bv tape en touw om te knevelen zijn ook strafbaar, maar als je zelf terug trekt van je plan niet, wordt je op heter daad betrapt dus wel...

Dus moord daar zit een uitgedacht plan achter....

De rest is of doodslag, dood door schuld of zware mishandeling met de dood als gevolg, daar speelt de toedracht een rol. Een beraamde moord op een stelselmatige mishandelaar, is ook moord, maar daar spelen omstandigheden bij een rol en een vlaag van verstandsverbijstering is vaak ook wat ingebracht wordt. Een goede advocaat adviseert. Maar bij dit soort slachtoffers speelt berouw, angst en besef wel een rol. Speelt bij een beraamde moord dit niet, maar is het wraak, dan wordt er gekeken naar empatisch vermogen, sociaal aangepastheid, IQ, de hele ratteplan...dit bv bij Volkert, ze worden dan getest...Volkert heeft gezorgd geen TBS te krijgen, heel slim, maar of hij normaal is, vraag ik mij af, wat is de norm....

Moord moet je bewijzen en als je geen bekennende verdachte hebt, is dat soms moeilijk... Wel een lijk geen moordwapen, wel een moordwapen geen lijk...etc. Zo zijn er pracht films waar ik altijd graag naar kijk.. :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:37

russel schreef:
Misschien dat de Franse gepassioneerde mentaliteit een rol speelt in het wetsstelsel in Frankrijk, zal ook wel dateren in de tijd van de duels...

stamt het hele wetboek van strafrecht niet uit die tijd? :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:21

terug op volkert van der G
die moord op Pim Fortuin staat me nog vers in het geheugen. Als de dag van gister.
Is toch niet te bevatten dat die pipo nu vrij gelaten word!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:51

Erm, omdat jij je de moord nog kan herinneren mag hij niet vrij komen? Ik mis een argument.
Noem eens 1 reden waarom deze man anders behandeld zou moeten worden dan iemand anders die iemand vermoord heeft?
Iedereen die zich netjes gedraagd in de gevangenis, spijt heeft en het vooruitzicht geeft een "normale" burger te worden, heeft recht op vervroegde vrijlating.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:55

Ik weet het ook nog als de dag van gisteren. Terwijl ik met mijn moeder televisie zat te kijken, kwam ineens het nieuws dat er een politicus was neergeschoten. Het was toen nog niet bekend dat hij zou komen te overlijden.
Ik was op dat moment echt anti-Fortuyn en flapte er toen zelfs nog even iets uit in de trant van: 'dat is dan mooi zijn eigen schuld'. Ik was toen 14 en dacht er helemaal niet bij na wat mijn woorden op dat moment betekenden. Pas toen duidelijk was dat hij was overleden en ik de volgende dag de nietsverhullende foto van een overleden Pim Fortuyn op de voorpagina van de krant zag staan besefte ik pas wat er die vorige avond was gebeurd.
Later heb ik deze reportage van 3fm gevonden. Hierin vertellen diverse medewerkers van 3fm hoe zij die bewuste avond in en buiten de studio hebben beleefd, inclusief geluidsopname van tijdens en vlak na de aanslag. Ik zit het nu weer te luisteren en krijg er kippenvel van, zoveel indruk maakt het op mij.
https://www.youtube.com/watch?v=DTbTqCKgXBU
https://www.youtube.com/watch?v=CqSHMGzSJuY
Ik vind het dan ook ongelooflijk dat een moordenaar, in dit geval Volkert, alweer zo snel wordt vrij gelaten. Voor mijn eigen veiligheid ben ik niet bang, ik geloof niet dat hij een moordenaar is in de categorie 'willekeurig mensen op straat neerknallen', maar in mijn ogen heeft hij niet de straf gekregen die hij verdient. Even heel zwart wit gezegd: zolang iemand nog geen spijt heeft van zijn daden, moet hij zeker nog niet vrijkomen. Dit betekent namelijk dat hij bereid is om dezelfde daad nog eens te verrichten. Dan is het dus afwachten wie de volgende is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:59

Stomtoevallig kwam ik kort (2 weken!) voor de moord op Volkerts website terecht, en wat ik daar toen las, weet inmiddels de details niet meer, het ging over natuur en dierenrechten, deed me beseffen dat mensen met zulke denkbeelden in staat waren bloed te vergieten voor hun idealen...(de site was niet van Volkert alleen, het was wel zijn "voorwoord" dat ik las).

Van de website, in ieder geval die tekst, was na de moord geen spoor meer te vinden. (Natuurlijk ging ik meteen kijken zodra ik het wist...)
Maar het móet wat mij betreft wel om een zorgvuldig geplande aanslag gaan... wat inhoudt dat het geen impulsieve daad was van een heethoofd die je op een verkeerd moment tegen kunt komen, hij heeft echt zorgvuldig zijn doelwit uitgekozen...

De vraag is of het weer kan gebeuren... dat kun je niet met 100% zekerheid zeggen, van niemand... maar ik weet wel dat als er ooit weer een slachtoffer valt door Volkert, dat dat niet iemand zal zijn die voor dierenrechten strijdt...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:08

Lusitana schreef:
Erm, omdat jij je de moord nog kan herinneren mag hij niet vrij komen? Ik mis een argument.
Noem eens 1 reden waarom deze man anders behandeld zou moeten worden dan iemand anders die iemand vermoord heeft?
Iedereen die zich netjes gedraagd in de gevangenis, spijt heeft en het vooruitzicht geeft een "normale" burger te worden, heeft recht op vervroegde vrijlating.

O.k, stel ik schiet jou dood. Boem!!! Ontneem jou het leven, vreugde, genot en alle pracht gewoon omdat ik vind dat jij geen recht hebt verder te leven.

Elke dag dat ik vast zit gedraag ik mij keurig en zeg ik spijt te hebben van mijn daad. Ik kom vrij en mag weer buiten rond lopen. Genieten van al het moois om me heen.
Dan vind jij dat ik daar recht op heb omdat ik mij weer zo ,,keurig,, gedraag??

Niemand die een ander vermoord heeft nog recht om vrij rond te lopen!! Ook volkert van der G niet!! je bent geen normale burger als je iemand in koele bloeden vermoord en dat zal je nooit worden ook!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:14

rapido schreef:
Elke dag dat ik vast zit gedraag ik mij keurig en zeg ik spijt te hebben van mijn daad. Ik kom vrij en mag weer buiten rond lopen. Genieten van al het moois om me heen.
Dan vind jij dat ik daar recht op heb omdat ik mij weer zo ,,keurig,, gedraag??

De wet bepaalt dat je daar recht op hebt.
Wat ik vind laat ik buiten beschouwing, dat is nl niet van belang in strafrecht.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:14

In hoeverre zal Volkert genieten met 6 jaar een enkelband, wekelijks melden en nog een half volk achter zich aan?
Ik gok erop dat zijn straf nu pas begint.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:23

Moet ik toch even opmerken dat vi tegenwoordig geen recht meer is, ook niet als je je goed hebt gedragen. In de praktijk krijgen de meesten het wel, maar dat is iets anders.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:00

EskeGirl schreef:
In hoeverre zal Volkert genieten met 6 jaar een enkelband, wekelijks melden en nog een half volk achter zich aan?

Heb je er medelijden mee dan? Hij kan gaan en staan waar hij wil, is het niet in Nederland dan wel elders in Europa!! Geen haan die daar naar hem kraait

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:05

mwah..... dan heb je toch niet erg goed opgelet de aflopen paar dagen.. :D En ik gok dat je ook niet goed weet wat een enkelband en het uitzitten van die 1/3 straf inhoudt als je werkelijk denkt dat hij kan gaan en staan waar hij wil..

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:38

russel schreef:
Moord is altijd met voorbedachte rade, er moet dus altijd een plan zijn, in het hoofd of als tastbaar bewijs. Voorbereidingshandelingen, zoals wapen en bv tape en touw om te knevelen zijn ook strafbaar, maar als je zelf terug trekt van je plan niet, wordt je op heter daad betrapt dus wel...

Dus moord daar zit een uitgedacht plan achter....

De rest is of doodslag, dood door schuld of zware mishandeling met de dood als gevolg, daar speelt de toedracht een rol. Een beraamde moord op een stelselmatige mishandelaar, is ook moord, maar daar spelen omstandigheden bij een rol en een vlaag van verstandsverbijstering is vaak ook wat ingebracht wordt. Een goede advocaat adviseert. Maar bij dit soort slachtoffers speelt berouw, angst en besef wel een rol. Speelt bij een beraamde moord dit niet, maar is het wraak, dan wordt er gekeken naar empatisch vermogen, sociaal aangepastheid, IQ, de hele ratteplan...dit bv bij Volkert, ze worden dan getest...Volkert heeft gezorgd geen TBS te krijgen, heel slim, maar of hij normaal is, vraag ik mij af, wat is de norm....

Moord moet je bewijzen en als je geen bekennende verdachte hebt, is dat soms moeilijk... Wel een lijk geen moordwapen, wel een moordwapen geen lijk...etc. Zo zijn er pracht films waar ik altijd graag naar kijk.. :P

De lijn tussen doodslag en moord is heel dun hoor, je hoeft niet per se een heel uitgedacht plan te hebben, zolang je maar voorbedachte rade had. En dat kan al zijn als je maar 10 minuten de tijd hebt gehad om erover na te denken.

Maar goed, niet heel erg ontopic misschien :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:59

rapido schreef:
EskeGirl schreef:

Heb je er medelijden mee dan? Hij kan gaan en staan waar hij wil, is het niet in Nederland dan wel elders in Europa!! Geen haan die daar naar hem kraait

Medelijden? Nee hoor. Hij is alleen niet zo vrij als je denkt. Niet zo vrij als jij en ik.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:16