Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammie schreef:Ik noem dat eerder onwetendheid en nu ook nog eens het niet willen weten. Je kiest er nl. bewust voor om je niet te verdiepen in de essentiële verschillen. De redenen waaróm een rechter/ OM voor een straf kiest. Mopperen dan ook nooit meer als er een straf wordt opgelegd bij een dergelijke rechtszaak. Een dergelijke opstelling is erg jammer, want er gaat nl. een hoop informatie aan je voorbij. Er zijn nl. zat voorbeelden te bedenken waarbij levenslang écht niet nodig is omdat je het ook als ‘dom ongeluk’ kunt classificeren en een dergelijk persoon wil jij voor de rest achter de tralies zien.. Behalve als het een crime de passionele is. Dan hoeft het niet. Dan mag de dader na x jaar weer wél naar buiten. Erg vreemd vind ik dat.
geerke schreef:Sammie schreef:Ik noem dat eerder onwetendheid en nu ook nog eens het niet willen weten. Je kiest er nl. bewust voor om je niet te verdiepen in de essentiële verschillen. De redenen waaróm een rechter/ OM voor een straf kiest. Mopperen dan ook nooit meer als er een straf wordt opgelegd bij een dergelijke rechtszaak. Een dergelijke opstelling is erg jammer, want er gaat nl. een hoop informatie aan je voorbij. Er zijn nl. zat voorbeelden te bedenken waarbij levenslang écht niet nodig is omdat je het ook als ‘dom ongeluk’ kunt classificeren en een dergelijk persoon wil jij voor de rest achter de tralies zien.. Behalve als het een crime de passionele is. Dan hoeft het niet. Dan mag de dader na x jaar weer wél naar buiten. Erg vreemd vind ik dat.
kijk...daar moet jij je misschien eens in verdiepen...crime passionel.
Een vrouw die jarenlang mishandelt word door haar man en verkracht.Heel begrijpelijk dat die in ene de bijl pakt en het proces stopt.Dat soort ''daders''...ik noem dat geen dader maar goed...worden hier in Frankrijk heel erg beschermd.En terrecht.
Citaat:De aan eerwraak gerelateerde crime passionnel komt in Europa echter veelvuldig voor. Tot 1975 kon in Frankrijk een man die zijn vrouw op heterdaad betrapte met een andere man en haar daarom tijdens het plegen van het delict vermoordde, vrijspraak krijgen. Omdat in veel Europese landen het rechtssysteem is gebaseerd op de Franse wet, gold dit ook in veel andere Europese landen. In sommige landen is een crime passionnel nog steeds een verzachtende omstandigheid. In tegenstelling tot de Franse crime passionnel is eerwraak echter geen impulsieve daad, maar een vonnis; bij betrapping op buitenhuwelijkse seks is een impulsieve reactie, dus zonder overleg met de familie, eervol.
Lusitana schreef:Erm, omdat jij je de moord nog kan herinneren mag hij niet vrij komen? Ik mis een argument.
Noem eens 1 reden waarom deze man anders behandeld zou moeten worden dan iemand anders die iemand vermoord heeft?
Iedereen die zich netjes gedraagd in de gevangenis, spijt heeft en het vooruitzicht geeft een "normale" burger te worden, heeft recht op vervroegde vrijlating.
rapido schreef:Elke dag dat ik vast zit gedraag ik mij keurig en zeg ik spijt te hebben van mijn daad. Ik kom vrij en mag weer buiten rond lopen. Genieten van al het moois om me heen.
Dan vind jij dat ik daar recht op heb omdat ik mij weer zo ,,keurig,, gedraag??
EskeGirl schreef:In hoeverre zal Volkert genieten met 6 jaar een enkelband, wekelijks melden en nog een half volk achter zich aan?
Ik gok erop dat zijn straf nu pas begint.
russel schreef:Moord is altijd met voorbedachte rade, er moet dus altijd een plan zijn, in het hoofd of als tastbaar bewijs. Voorbereidingshandelingen, zoals wapen en bv tape en touw om te knevelen zijn ook strafbaar, maar als je zelf terug trekt van je plan niet, wordt je op heter daad betrapt dus wel...
Dus moord daar zit een uitgedacht plan achter....
De rest is of doodslag, dood door schuld of zware mishandeling met de dood als gevolg, daar speelt de toedracht een rol. Een beraamde moord op een stelselmatige mishandelaar, is ook moord, maar daar spelen omstandigheden bij een rol en een vlaag van verstandsverbijstering is vaak ook wat ingebracht wordt. Een goede advocaat adviseert. Maar bij dit soort slachtoffers speelt berouw, angst en besef wel een rol. Speelt bij een beraamde moord dit niet, maar is het wraak, dan wordt er gekeken naar empatisch vermogen, sociaal aangepastheid, IQ, de hele ratteplan...dit bv bij Volkert, ze worden dan getest...Volkert heeft gezorgd geen TBS te krijgen, heel slim, maar of hij normaal is, vraag ik mij af, wat is de norm....
Moord moet je bewijzen en als je geen bekennende verdachte hebt, is dat soms moeilijk... Wel een lijk geen moordwapen, wel een moordwapen geen lijk...etc. Zo zijn er pracht films waar ik altijd graag naar kijk..
rapido schreef:EskeGirl schreef:In hoeverre zal Volkert genieten met 6 jaar een enkelband, wekelijks melden en nog een half volk achter zich aan?
Ik gok erop dat zijn straf nu pas begint.
Heb je er medelijden mee dan? Hij kan gaan en staan waar hij wil, is het niet in Nederland dan wel elders in Europa!! Geen haan die daar naar hem kraait