Ik heb het hele topic doorgelezen, en ik heb me toch wel over een paar dingen verbaasd.

Zo vind ik dat écht alle buitenlanders dit land per direct mogen verlaten zodra ze zich niet naar ons land zetten. Nederlands spreken? Het allerbelangrijkste!
Helaas heeft een vriendin afgelopen week een ongelukje gehad met een asielzoekster. Haar telefoon (wel een dure trouwens!) heeft ze daarbij laten vallen, hoppa scherm kapot. Nou, wij willen dat natuurlijk wel voor haar verzekeren, naast dat we willen checken of alles goed met haar is. Wij hebben alles geprobeerd (wat we konden spreken, maar ook een heleboel gebaren.) Engels, Frans en Duits. Wat bleek? Ze kon alleen maar Mongools, en een beetje Spaans spreken. Ja, dan houd het toch eigenlijk wel op. Wat kun je dan nog doen? Eigenlijk niets. En daarom vind ik het zo belangrijk dat die mensen Nederlands spreken als je hier woont, op zijn minst Engels, Frans of Duits. (Uiteindelijk nog wel gelukt met hulp, maar daar ga ik even niet verder op in.)

Verder vind ik dat als je hier bent opgegroeid en de cultuur hebt, je ernaar gedraagt en je inzet voor Nederland (dus door gewoon te werken) je mag blijven. Prima, daar heb ik absoluut geen moeite mee. Dan hoeft niemand van mij weg. (Eigen geloof mag je natuurlijk ook houden! Zo lang het niet ten koste van andere is.).
Maar, zodra je gaat profiteren van wat wij, Nederlanders, voor je betalen? Je geen baan zoekt en maar op je luie reet zit? Ga dan alsjeblieft weg. Ons zuurverdiende geld willen we graag houden. Veel mensen in Nederland zijn werkeloos. Als het ware 'stelen' de (bijv.) Polen onze banen. Mocht je ontslagen worden en je kan niets vinden, dus je gaat opzoek naar een baantje als bijv. schoonmaakster, echt niet dat je daaraan komt! Je bent 1. Te hoog opgeleid. 2. Te duur. Voor wie kiezen ze dan? Juist, de goedkope buitenlanders. Terwijl iedereen prima voor dat geld wil werken.

Ik moet wel zeggen eigenlijk dat buitenlanders me meer intimideren. Dat kan natuurlijk liggen aan mij, maar ik vind ze sneller boos en agressief overkomen. Zeker als ze dan nog in hun eigen taaltje tegen elkaar gaan praten.
Waarschijnlijk vergeet ik nu dingen te zeggen, daar mag je me prima op wijzen, een respectvolle discussie wil ik wel aangaan. Anders? Nee, neem de moeite niet.