kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:03

Jammer en 'sneu' maar zie het probleem niet heel erg.

Hij kon eenmaal niet ergens anders terecht, denk dat ze dat heus liever gehad hadden.
Misschien waren de geïnteresseerde dierentuinen qua welzijn niet goed genoeg, dan vind ik dit een betere keuze.
En hij is niet verspild. Happens everyday :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:12

Pearlx schreef:
Dat lijkt me bij ieder kind toch verschillend. Zoals ik al eerder zei, je hebt kinderen die goed met de dood om kunnen gaan en bijvoorbeeld al een aantal keren een huisdier hebben verloren waarbij ze goed begeleid zijn door de ouders. In mijn geval werden er zelfs dieren geslacht bij ons thuis toen ik klein was en hielp ik daar ook in mee, terwijl mijn vriendinnetje al begon te huilen bij de christelijke liedjes op school ("oh hoofd vol bloed en wonden") omdat ze zich dat dan voorstelde. :')

Maar als je bijvoorbeeld een kind bent uit een huishouden zonder dieren en je dieren vooral kent van tv/boeken met een hoge knuffel factor of bijvoorbeeld uit een vegetarisch gezin komt en nog nooit een stuk rauw vlees van dichtbij hebt gezien, laat staan hoe dat van een dier wordt gehaald kan ik me goed voorstellen dat ze er iets aan over kunnen houden!

Als je het stukje film goed bekijkt, dan hoor je dat er vier dingen zijn wat je met kinderen dient te doen bij verwerken van verdriet.

1) luisteren naar de kinderen
2) geef correcte informatie
3) omring ze met warmte en genegenheid
4) hou herinneringen aan overleden personen levend.

En op 52,35h: kinderen beschermen is kinderen in eenzaamheid laten afrekenen met verdriet.

Denk je niet dat, als ouders vegetarisch zijn en ze niet uitleggen waarom, ze tekortschieten in punt 2 van deze vier punten?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:22

Even, tussen haakjes:

(Waarom gaven ze hem niet weg, of beter nog, verkochten ze hem?
Ik weet niet hoor, maar die leeuwen hebben een stuk meer te verorberen als je @#$*@ €5000 hebt..
Of ligt het nu aan mij??)

Maar nog even daarnaast, misschien hebben ze hier wel een heel goede reden voor gehad.

Toch vind ik het niet kunnen, dat ze dit zomaar onder ogen van kinderen hebben gedaan, je brengt niet alleen hen een hoop ellende -ze wilden tenslotte gewoon een leuk dierentuindagje?!- maar ook hun begeleiders, die zaten hier denkik niet op te wachten..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:27

Yasmijntje schreef:
Even, tussen haakjes:

(Waarom gaven ze hem niet weg, of beter nog, verkochten ze hem?
Ik weet niet hoor, maar die leeuwen hebben een stuk meer te verorberen als je @#$*@ €5000 hebt..
Of ligt het nu aan mij??)

Het had geen 5000 Euro geweest, maar 500.000 Euro. Dat was - volgens zeggen - geboden.
De dierentuin is lid van een Europees fokprogramma genaamd Europese Associatie van Dierentuinen en Aquaria (EAZA). Ze kregen van dat fokprogramma het advies om het dier in te laten slapen omdat het dier genetisch niet waardevol genoeg is voor dat fokprogramma. Er is gezocht naar een plek, maar dat lukte in het begin niet. Uiteindelijk zegt men dat er wat interessenten waren, maar niemand weet of die bij de organisatie hoorden van dat fokprogramma, en niemand zegt van wie het bod van 500.000 Euro gekomen is. Volgens nieuwsberichten mogen dierentuindieren van dierentuinen die bij deze organisatie EAZA zijn aangesloten niet worden verkocht aan dierentuinen die niet bij die organisatie zijn aangesloten. En alle dierentuinen die wel in aanmerking kwamen, die hadden geen interesse.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:38

Yasmijntje schreef:
Toch vind ik het niet kunnen, dat ze dit zomaar onder ogen van kinderen hebben gedaan, je brengt niet alleen hen een hoop ellende -ze wilden tenslotte gewoon een leuk dierentuindagje?!- maar ook hun begeleiders, die zaten hier denkik niet op te wachten..

Het is echt niet zo dat ze er zomaar tegenaan zijn gelopen hoor! Wie wilde kijken, die moest daar echt naartoe.

Yasmijntje

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:57

Okè, mijn fout dan :)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:28

ik begrijp sommige reacties niet, het lijkt wel of dit zomaar "normaal'is wat hier gebeurt is.

nou ik vind van niet want als de verantwoordelijken voor deze actie zich beter in het verleden hadden voorbereid op een verantwoordelijke manier van fokken was deze giraffe waarschijnlijk niet eens geboren geweest .

Nu zou het dus zomaar kunnen dat er wederom van dit soort in hun ogen "mislukkelingen"geboren gaan worden is toch belachelijk daar zijn dierentuinen toch niet voor bestemd om een fokkerij te beginnen met kansloze dieren voor de eigen leeuwen, ik denk dat er genoeg aanbod is om die toch wel te voeden.

IIg ik ben er wel door geschokt zeker omdat er blijkbaar nog genoeg kansen buiten die dierentuin voor opvang zijn aangeboden als dat er niet was geweest dan was de situatie toch wel heel anders geweest.

Ook he thele circus erom heen is gewoon walgelijk vind het een schande

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:46

Maar waarom zou je vlees van buitenaf kopen als je het zelf kan fokken? Je gaat toch ook geen hooi kopen als je zelf gras genoeg hebt?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:59

Ik heb vaak genoeg in een dierentuin poten en delen van watusirunderen of andere grazers zien liggen bij de leeuwen of de gieren. Ik moet zeggen dat ik dat liever zie dan een gewone koe of een varken.

Als er teveel dieren van hetzelfde geslacht worden geboren waar geen bestemming voor is of gevonden kan worden vind ik dit een goede oplossing. Die dieren hebben een goed leven gehad, hebben in een groep en met ruimte op kunnen groeien. Ze hebben het veel beter dan menig dier dat bij ons op het bord beland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:00

spekenham schreef:
ik begrijp sommige reacties niet, het lijkt wel of dit zomaar "normaal'is wat hier gebeurt is.

Het ís normaal wat hier gebeurt. Álle dierentuinen werken op deze manier hun overbodige (vaak mannelijke) dieren weg. Het gebeurt alleen meestal in het geniep. Denenmarken heeft ervoor gekozen om het in het openbaar te doen. Ik vind dat een stuk netter dan stiekem achteraf, na sluitingstijd, precies hetzelfde doen (en dan bv de volgende dag liegen dat 'arme Marius' een poot had gebroken en daarom niet meer gezellig in de groep rondliep)

Waarbij je je nu opeens afvraagt of dit bericht wel klopt, en zo ja, of dit een gevalletje 'door de brand uit de brand' was: [VN] Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:28

Gisteravond was bij Pauw en Witteman de directeur van Diergaarde Blijdorp over deze actie.

Hij was het er ook volkomen mee eens. sterker nog, gemiddeld 5x per jaar gebeurd het bij een willekeurig dier in Diergaarde Blijdorp alleen. Hij had het alleen niet zo aangepakt. ook zegt hij dat ze in Denemarken veel minder een aahh wat zielig gevoel hebben als wij hier in Nederland. Dat is het verschil, daar verschijnt in de krant een berichtje dat iedereen zaterdag nog kan komen kijken omdat maandag het dier word afgemaakt. nu zijn ze een stap verder gegaan om ook te ontleden en te laten zien dat de leeuwen en lekker van smullen :)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:45

Ibbel schreef:
spekenham schreef:

Het ís normaal wat hier gebeurt. Álle dierentuinen werken op deze manier hun overbodige (vaak mannelijke) dieren weg. Het gebeurt alleen meestal in het geniep. Denenmarken heeft ervoor gekozen om het in het openbaar te doen. Ik vind dat een stuk netter dan stiekem achteraf, na sluitingstijd, precies hetzelfde doen (en dan bv de volgende dag liegen dat 'arme Marius' een poot had gebroken en daarom niet meer gezellig in de groep rondliep)

Waarbij je je nu opeens afvraagt of dit bericht wel klopt, en zo ja, of dit een gevalletje 'door de brand uit de brand' was: [VN] Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Moeten ze niet zo overbodig fokken dan is het ook niet nodig, nou vind het dus niet normaal, dierentuinen moeten dan maar beter fokbeleid toepassen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:49

spekenham schreef:
Ibbel schreef:

Moeten ze niet zo overbodig fokken dan is het ook niet nodig, nou vind het dus niet normaal, dierentuinen moeten dan maar beter fokbeleid toepassen.

Dat is niet eerlijk wat je zegt. Juist in dierentuinen is er een goed fokbeleid met overleg door allemaal verschillende dierentuinen. doe je dit niet, krijg je inteelt, en zullen dieren uitsterven. in dierentuinen fokken is niet een kwestie van een willekeurig mannetje en een willekeurig vrouwtje bij elkaar zetten..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:51

Het dier moet afgemaakt worden omdat zijn genen niet de voldoen, bij mijn gevoel komt dat omdat de genen van de ouders niet voldoen, hij heeft ze tenslotte van pa EN ma overgekregen? die worden toch ook niet afgemaakt om hun genen? Nee ze laten ze leven om nog meer giraffen te kunnen fokken met foute genen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:53

Fokbeleid is er natuurlijk best, alleen je zit altijd maar weer met die mannelijke overschotten.... Er zijn in fokprogrammas minder mannetjes nodig.

Allemaal onnatuurlijk natuurlijk, en zinloos heel dit fokgebeuren, maar zolang je fokt, zul je ook mannetjes fokken.

Die overigens vast niet alleen minder bruikbaar zijn 'omdat je er minder nodig hebt' (in de natuur zijn ze er ook niet voor niets) maar die ook gewoon heel onhandig zijn. Zoals iedere paardenhouder met hengsten weet, moet je daar vaak extra voorzieningen voor treffen, zijn ze vaak wat lastiger in de omgang en zodra je dieren van beide geslachten samen wilt houden of juist niet, zul je duurdere en betere voorzieningen moeten treffen, zeker als je meer mannetjes hebt.

De situatie in een dierentuin is daar in de meeste gevallen niet voor geschikt, wat zal leiden tot gruwelijke gevechten tot de dood erop volgt.

En dáár is de tere dierentuinbezoekersziel vast helemaal niet tegen bestand. ;)

Maar goed, ik zie dit dan nog liever dan de salamitransporten shetlandhengstjes ieder najaar vanuit Hedel. Wat in principe net zoiets is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:54

Omdat een vrouwtje wel goed was geweest met dezelfde genen geloof ik, en het is nu eenmaal fiftyfifty.
Maar wat is nou het probleem eigenlijk? Er moeten toch dieren gefokt worden om die leeuwen eten te geven dus er moet toch dieren geboren worden die geslacht moeten worden?
Maakt het nu echt zoveel uit of het een koe of giraffe is? Heeft die giraffe echt meer recht op leven dan een koe?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:58

speurneusc schreef:
Het dier moet afgemaakt worden omdat zijn genen niet de voldoen, bij mijn gevoel komt dat omdat de genen van de ouders niet voldoen, hij heeft ze tenslotte van pa EN ma overgekregen? die worden toch ook niet afgemaakt om hun genen? Nee ze laten ze leven om nog meer giraffen te kunnen fokken met foute genen?

De ouders voldoen wel, maar er werd erg gehoopt op eem vrouwgirafje. dan was er niks aan de hand geweest. helaas werd dit een mannetje, en daar waren ze minder blij mee en was er geen ruimte.

verder heb je altijd een overpopulatie aan mannetjes, in het wild worden ze er na 18 maanden uitgeschopt. hier kan dat niet. wat moet je er dan mee? wat is er dan mis aan afschieten en opvoeren? in het wild is dat toch niet anders? mannetjes gaan er vandoor, de helft word opgevreten en gedood. Er zit alleen geen fokbeleid achter..

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:02

Ik snap niet waarom hier door sommigen zo moeilijk over gedaan wordt. Giraffen willen paren, leeuwen willen eten. Giraffe heeft een pijnloze dood gehad (is in het wild wel anders). Wat moeten die leeuwen dan eten? En wat moeten de dierentuinen doen met het overschot. Dan kunnen sommigen wel zeggen moeten ze er niet meer mee fokken maar dan ontneem je hun natuurlijke gedrag en dat is pas zielig. Jammer dat ik die uitzending heb gemist van Pauw en Witteman. Ik vind het wel goed dat er een beetje openheid van zake wordt gegeven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:03

Eén van de dierentuinen die het dier wilde opvangen was een dierentuin uit Groot-Brittannië.
Waar ze een "bachelor"-kudde hebben met jonge mannetjes. Meer nog, die betreffende dierentuin had zelfs al eerder een giraf (ook een jong mannetje) overgenomen van dezelfde zoo waar nu die giraf vermoord is.
Volgens wat ik erover gelezen heb, waren zij tot hun spijt niet tijdig op de hoogte gebracht (pas toen al aangekondigd werd dat hij gedood zou worden) anders hadden zij dat dier direct al willen hebben.

Maw het dus dikke zever dat er geen geschikte alternatieven voorhanden waren.
Dit was namelijk een dierentuin die ook lid is van al die organisaties én die reeds eerder zaken had gedaan met die Deense zoo.

Lees hier maar:
http://www.theguardian.com/world/2014/feb/09/marius-giraffe-killed-copenhagen-zoo-protests

Citaat:
Yorkshire Wildlife Park (YWP) was among several zoos that offered to rehouse Marius – a private individual apparently also offered to buy him for €50,000 (£41,000) – but received no response. In a statement, the park said without knowing the full details it would be inappropriate to comment further.

Copenhagen zoo's silence was more surprising because Yorkshire's head of hoofed animals is Danish, and the YWP has already taken a young male giraffe from the Danish zoo.

"YWP has a state-of-the-art giraffe house built in 2012 with a bachelor herd of four male giraffes and the capacity to take an extra male, subject to the agreement of the European stud book keeper. One of the YWP giraffes is Palle, who came from Copenhagen zoo in September 2012, when he was the same age as Marius," the statement said.

Laatst bijgewerkt door Luckystory op 11-02-14 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:06

De grap is dat al die 'overbodige' mannetjes in de natuur wel degelijk regelmatig een vrouwtje verschalken en aldus zorgen dat niet enkele dominante mannetjes een genetische bottleneck in kuddes kunnen vormen met alle problemen van dien. :D

En dat ze dus helemaal niet 'overbodig' zijn in de natuur. (Waar roofdieren trouwens net zo goed vrouwtjes en jonkies uit de kuddes opvreten.)

Dat maken wij mensen, met onze fokcriteria ervan. Alleen daarom kan een fokprogramma nooit selectie in de natuur vervangen.
(Ook al niet omdat de wisselwerking tussen natuur en dieren ontbreekt in een fokprogramma.)

Niet dat het allemaal veel uitmaakt. Maar zolang er dieren in het wild zijn, zou het geld van die fokprogrammas beter naar de wilde populaties en hun behoud kunnen gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:31

zullen we dan het doodschieten van vee hier ook maar verbieden als dit zo cru is voor het beest.
jeetje zegt die petitie, kunnen we geen petitie opzetten vanaf de andere zijlijn.

jeetje zeg wij Nederlanders zouden zoiets nooit doen? wat doen wij dagelijks 100derden beesten worden geschoten en belanden op ons bord.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:41

100derden? Zeg maar duizenden stalnollie. Dat gaat de hele dag aan de lopende band. Dus ik vind het een beetje hypocriet dat er om 1 giraf zo'n ophef over gemaakt wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:57

Over die 'overbodige' mannetjes.. die kunnen ze toch gewoon apart in een verblijf zetten? Gaiapark heeft alleen maar mannetjes neushoorns bijvoorbeeld.
Zo'n mooie dieren, zonde om die af te maken vind ik. Ik vind dat een dierentuin daar gewoon rekening mee moet houden.. kun je een jong mannetje niet kwijt, dan moet je gewoon niet meer fokken..
En daarnaast.. met een geweer door de kop geschoten zoals ik het lees?? De schedel van een giraffe is zo dik en de hersenen in verhouding zo klein.. wat als die kogel was afgeketst en het dier flink gewond er vandoor was gegaan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:18

Wat als hij in Afrika had gelopen met een leeuw aan zijn kont?

Wat heb je nou aan "wat als"?

Het is een genadige dood geweest, zijn vlees is opgegaan, dus nuttig.

Wat wil men nog meer?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:21

Tja, ik zie niet in waarom dit dier niet gewoon opgegeten kan worden door leeuwen. Gebeurd in Afrika ook.

En ik zie de noodzaak van de ophef niet zo. Er worden dagelijks genoeg koeien, schapen en varkens door de kop geschoten voor consumptie. :)