Michael schumacher in coma na ski-ongeluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:27

Hoe komt Michael Schumacher uit z'n coma?
Michael Schumacher komt langzaam uit zijn kunstmatige coma, meldt de Franse sportkant l'Equipe. Artsen in het ziekenhuis in het Franse Grenoble hebben de procedure gestart om Schumacher langzaam wakker te laten worden.

Het gaat ongeveer vier weken duren om de racelegende weer bij bewustzijn te laten komen. Maar hoe gaat dat in z'n werk, iemand uit z'n coma halen? We vroegen het aan Hans Hamburger, neuroloog en het hoofd van het Amsterdam WaakSlaapCentrum.

Hoe ziet dat er uit, een kunstmatige coma?

"Iemand in een kunstmatige coma wordt meestal vlak na een ernstig ongeluk enige tijd gekoeld en in kunstmatige slaap gehouden", vertelt Hamburger. "De narcose is nodig om de koeling te kunnen toepassen, maar kan je geleidelijk verminderen als je temperatuur weer genormaliseerd is."

"De narcose zorgt dat dat je stofwisseling vermindert. Daardoor ontstaat er minder hersenzwelling. Dat voorkomt verdere schade. Als er hersenoedeem ontstaat, is de druk in het hoofd vaak zo groot dat de bloedstroom in gevaar komt. Dan krijg je steeds meer schade door zuurstoftekort. Door die narcose wordt dat voor een deel voorkomen."

Hoe wordt iemand dan weer wakker?
"Die koeling wordt na een aantal dagen verminderd en dan wordt gekeken hoe de hersenfuncties zijn. Als die redelijk zijn en de ademhaling is mogelijk stabiel, dan kun je proberen het narcosemiddel heel langzaam maar zeker weg te laten om te kijken wat iemand zelf doet. En dat is in feite wat er met Schumacher ook gebeurt."

"Je kijkt dan of iemand zelf kan ademen. Als dat niet zo is, wordt diegene weer beademd - als dat wel zo is, wordt het narcosemiddel helemaal gestaakt. Als het goed is ontwaakt iemand. De vraag is altijd of dat gebeurt, ja of nee."

bron:http://nos.nl/op3/artikel/604230-hoe-komt-michael-schumacher-uit-zn-coma.html

suuzepuus

Re: Michael schumacher in coma na ski-ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:13

volgens mij wordt er niet meer over gesproken in de media of wel? ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met hem gaat....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:53

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:27

Er gingen geruchten op twitter dat hij dood is maar het ziekenhuis spreekt dat tegen.
Helaas geen officiele berichten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:40

Mijn neefje heeft langere tijd in coma gelegen (niet kunstmatig) wat ik daarvan geleerd heb is dat er nagenoeg geen kennis is over het fenomeen coma. De betrokken professor raadde mijn zusje aan op haar eigen gevoel af te gaan, omdat alles mogelijk is en er geen feiten bekend zijn.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:43

Is je neefje weer ok?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:22

suuzepuus schreef:
volgens mij wordt er niet meer over gesproken in de media of wel? ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met hem gaat....

Er was van te voren aangegeven dat ze het niet breeduit uit gingen meten in de media tenzij er echt iets te melden viel.
Hij kan dan wel een internationaal idool zijn, hij is in de eerste plaats een echtgenoot en vader.
En hij kan zelf niet beslissen of hij wel of niet in de media komt nu, dus doen zij dat voor hem, en beter safe than sorry.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:37

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:48

Aan de ene kant niet raar als je (ik neem aan) als je al zolang een tube in je keel hebt....
Want volgens mij is dat wel een risico als je al zolang geïntubeerd bent....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:35

Ja, klopt. Een longontsteking komt echt heel vaak voor bij beademing.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:37

Hopelijk komt ie er bovenop. Alleen weten we natuurlijk niet hoe zijn weerstand is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:12

Longontsteking, zeiden ze in het ziekenhuis toen mijn schoonvader recent een hersenbloeding had gehad, is zo ongeveer standaard na een hersenletsel, coma en beademing. Ernstig, maar lang niet altijd dodelijk. Wel heel vervelend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:17

Gevonden vandaag op nu.nl:

'Schumacher zal nooit volledig herstellen'
Michael Schumacher zal nooit meer volledig herstellen van de hersenschade die hij opliep bij zijn ongeluk. Dat stellen verschillende neurochirurgen.

"Een volledig herstel is onwaarschijnlijk", zei dokter Tipu Aziz, professor neurochirurgie aan de universiteit van Oxford.
Schumacher liep eind vorig jaar zwaar hersenletsel op zijn een ski-ongeluk. De 45-jarige Duitser wordt sindsdien in de universiteitskliniek van Grenoble in een kunstmatige coma gehouden.

Eind vorige maand meldden de artsen dat ze pogingen gingen doen om de zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1 weer bij te laten komen.

Zorgelijk
Aziz liet weten dat dokters elke paar dagen proberen om iemand uit een coma te halen. "Als je geen positieve signalen begint te krijgen, wordt het zeer zorgelijk", aldus de dokter.
"Het feit dat hij nog niet ontwaakt is, duidt er op dat het letsel extreem ernstig is en dat een volledig herstel onwaarschijnlijk is."

Handicaps
Dokter Colin Shief, neurochirurg bij het nationaal ziekenhuis voor neurologie en neurochirurgie in Londen, denkt ook dat oud-coureur nooit meer de oude wordt. "Als Schumacher überhaupt ooit uit de coma komt, zal hij aanzienlijke handicaps hebben."

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:08

Hoorde vandaag dat het ietsje beter ging met Michael.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:13

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:03

Hoorde net op de radio dat MS nu af en toe bij kennis is.
Dus dat is positief

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:44

Ja dat hoorde ik ook!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:02

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:11

Eerder hadden ze er erover dat hij af en toe bij kennis was, maar later idd van bewustzijn.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:27

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:37

Je link werkt helaas niet bij...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:39

Bij mij wel:

STIMME RUSSLANDS Der siebenfache Formel 1-Weltmeister Michael Schumacher ist aus dem Koma erwacht und hat seine Frau erkannt, teilte Sabine Kehm, die Managerin des berühmten Rennfahrers, dem deutschen Fernsehsender RTL mit.

Die Managerin betonte, der Pilot sei noch sehr schwach. Er kommt eine Weile zu sich und schläft dann wieder ein. Trotzdem merkt Kehm an, dass Schumacher nach seiner Gesundung selbständig mit der Presse sprechen können werde.
Der legendäre deutsche Rennfahrer Michael Schumacher hatte sich am 29. Dezember 2013 beim Skilaufen mit seinem Sohn eine schwere Hirnverletzung zugezogen.

Van bovenstaande bron.

Ik ben niet goed in Duits, maar volgens mij staat hier goed nieuws!! *\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:42

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:49

-O-

Ik hoop echt dat het nog goed komt....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:31