Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:03

Het verzoek tot de participatiewet is gisteren 2 december voorgelegd aan de tweede kamer. Het is nu aan de tweede kamer om dit te gaan beoordelen. En dat ging geloof ik wel een tijd duren. Dacht dat er in het eerste kwartaal van 2014 meer duidelijkheid kwam.

LBLGypsyCobs

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:05

Ze hebben net besloten om Roemenen en Bulgaren die werk zoeken toe te laten in Nederland.
Volgens de Roemeense regering gaat het maar om een paar 1000 Roemenen die hier op de arbeidsmarkt komen.
Dus er blijft nog minder over...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:06

Dat is al heel lang besloten hoor. :o maar dat gaat inderdaad in 2014 al in. Belachelijk vind ik het. :o

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:19

Ik lees net dat die motie vandaag door de Kamer is goedgekeurd, niet dat we er dankzij Europa aan ontkomen...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:21

Oohh dan was het het voorstel wat ik al eerder gelezen had :o dan heb ik niks gezegd haha

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:31

Nederland gaat leeglopen! Overal pompen we geld in en in ons zelf? Vind het diep triest dat er zoveel jonge kinderen gepest worden vanwege de armoede in huis. Bah!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:50

vuurneon schreef:
Nee, de overheid wil dat niet schrappen maar aanpassen; de voorhuwelijkse situatie qua eigendom, geld wordt opgenomen, ipv standaard gelijk overzetten op 'gemeenschappelijk'

Enne als een relatie dusdanig ongelijkwaardig (en je je ook zo voelt) is puur vanwege inkomen, dan zit er in de relatie ook iets niet goed :=
Je kiest voor elkaar, dus ook voor wat er kan komen of al speelt :) baanzekerheid is ook voor gezonde mensen niet meer zo vanzelfsprekend :=

wat betreft relatie wel of niet goed zitten, is niet te meten aan wel of niet afhankelijk zijn en de gevoelsmatige impact daar van, daarvoor spelen er allerlei factoren mee , juist het niet zelf kunnen! genereren van een inkomen door handicap en daardoor al vrij afhankelijk moeten! zijn op bepaalde vlakken bijvoorbeeld.
maar de situatie in de maatschappij is wel zo dat je geacht word je eigen inkomen te genereren , emancipatie voor vrouwen, homo's en gehandicapten , dat draai je met het schrappen van het inkomen van iemand die geen eigen inkomen kan genereren idd terug.
ben het eens dat als je echt heul veul verdient in het huishouden er idd wel een grens gesteld mag worden , net zoals dat een gezin wat 2 ton per jaar aan inkomsten heeft wat mij betreft niet echt kinderbijslag nodig heeft
maar mijn ervaring is dat die grens in NL standaard te laag word gesteld.
wat is de norm waarbij ze dit zouden willen doen zeg maar...
als ik kijk naar onze situatie, wij krijgen geen huurtoeslag, wel die 6,5 procent voor ons kiezen gehad, dus zouden ze in theorie ook wel mijn wajong willen schrappen...dat zou voor mij exit trouwen/contract of als ze echt slecht willen, exit samenleven zijn, puur omdat door mijn beperking, we dan echt te veel zouden moeten inleveren ,
ik wil niet de oorzaak zijn voor het opgeven van het sociale leven en de passies van mijn partner zoals dat nu is. we moeten nu al genoeg op letten waar het geld blijft,

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:56

Lekker gaan werken met je angst stoornissen en andere psychische aandoeningen!!! Van thuis zitten word je alleen maar nog gekker!!

Dat geklaag ook over uitkeringen, in andere landen moet je werken voor je poen, doe je dat om wat voor rede niet dan ook geen geld!! geloof me, daar bestaat al die psychische ziektes geen eens!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:22

Nee, maar wel meer ontspoorde heftige criminaliteit door doorgedraaiden dan hier....

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:27

rapido schreef:
Lekker gaan werken met je angst stoornissen en andere psychische aandoeningen!!! Van thuis zitten word je alleen maar nog gekker!!

Dat geklaag ook over uitkeringen, in andere landen moet je werken voor je poen, doe je dat om wat voor rede niet dan ook geen geld!! geloof me, daar bestaat al die psychische ziektes geen eens!!

Jij bent lekker kort voor je kop zeg :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:12

lekker gefundeerd ook :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:32

zouden jullie ook zijn als je eigen baas bent en heeeeeel veeeeeel belasting moet betalen.....

En wat als je als eigen baas zijnde arbeids ongeschikt word??? geen uitkering voor jou maar je eigen spaar centen op vreten!

Echt ik kots van die lui die niks hoeven te doen en van de staat leven! Uitzonderingen daar gelaten!!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:03

Is dat de schuld van die zieke mensen of van de politiek die bepaalt hoeveel belasting je moet betalen? Of misschien wel van jezelf, omdat je ook voor een baas kan gaan werken?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:12

rapido schreef:
zouden jullie ook zijn als je eigen baas bent en heeeeeel veeeeeel belasting moet betalen.....

En wat als je als eigen baas zijnde arbeids ongeschikt word??? geen uitkering voor jou maar je eigen spaar centen op vreten!

Echt ik kots van die lui die niks hoeven te doen en van de staat leven! Uitzonderingen daar gelaten!!!

Nou zal ik dan ook maar lekker kort door de bocht doen.
Als jij hier zoveel moeite mee hebt, had je maar geen eigen baas moeten worden had je ook niet zoveel belasting hoeven betalen. Jij had die keuze.

Mensen die ee psygische aandoening hebben niet, zo worden ze OF geboren OF het overkomt ze om wat reden dan ook. Ik denk niet dat het hun keuze was. Ik denk dat ze ook gewoon hun eigen geld wouden verdienen. Zich niet steeds moeten verdedigen tegen mensen zoals jij. Dat ze ook gewoon konden genieten van het leven, als je ziek bent kan dat niet.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:17

Komen we toch weer terug bij het verhaaltje dat als je een been breekt het heel duidelijk is, je rolstoel gebonden bent is het ook heel duidelijk maar chronisch ziek zijn in je kop? Dat is maar raar, je mankeert je niks aan je handen dus dan kan je prima werken.

Het frustreert mij enorm, en aan een ieder die denkt dat de psychisch zieken er zo makkelijk mee wegkomen. Stap in mijn leven! Voel hoe je brein je lijf je overneemt, hoe je in ziekenhuizen terecht komt met allerlei vage (heftige) klachten en uiteindelijk na maanden onderzoek je voor de zoveelste keer te horen krijgt: Het is psychisch. Ik hoop met heel mijn hart dat die egoïstische mensen die wel een verstandelijk gehandicapte hun geld gunnen zelf met een psychische stoornis in aanraking komen. En dan doel ik niet op het najaarsdipje want dat is voor de meeste psychiatrische patiënten een peace of cake!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:28

LBLGypsyCobs schreef:
Vergeet niet dat het hebben van een paard en zeker het stallen ervan in volpension een luxe is.
Het is geen eerste levensbehoefte, zoals het betalen van de boodschappen, huur en energierekening.

Als iemand van zijn Wajong uitkering een paard in volpension kan zetten is die uitkering te hoog.
Ik gun iedereen het plezier van het hebben van een paard, maar niet ten koste van belastingbetalend Nederland, waar bejaarden steeds minder gewassen worden door geldgebrek en er steeds meer uit de zorg verdwijnt.

Ik denk niet dat dat lukt.. Van 700 a 900€.
Sterker nog.. Daarvan op jezelf wonen is (bijna) niet te doen.

Paard daarvan onderhouden is onmogelijk.

Wanneer de wajong in de bijstand regeling terecht komt.. Krijgen veel wajongers helemaal niets.
Afhankelijk zijn is niet iets wat je een ander toewenst.

Trouwens.. Ze zouden wat aan aan het werken én een wajong moeten doen.
Ik zou zeggen: niet er op achteruit of zelfs per trapje een tientje erbij.
Zo voelt het toch als een extraatje..
Nu is het zo dat wanneer je werkt je er minstens +-130€ op achteruit gaat per maand.
Natuurlijk ben je dankbaar voor je overgebleven netto centjes van +- 700€. Maar op deze manier vis je de slechte "vissen" waarvan de goede de dupe zijn niet uit het net..

En.. Een ondergeschoven kindje: vrijwilligerswerk. Al is het twee uur per week. Voor afgekeurden.. Voor werkzoekenden.. Voor wie dan ook!
Oh zo belangrijk..ze zoeken zoveel mankracht!
Even een oudje een half uurtje duwen, of de nagels lakken. Of een vrolijke aanwezigheid zijn. Dat kan met duf hoofd, dat kan op zoveel manieren.
Dan geeft iedereen iets terug op zijn eigen manier voor het goede sociale vangnet.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 06-12-13 01:40, in het totaal 4 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:34

Mieke_Cunna schreef:
Komen we toch weer terug bij het verhaaltje dat als je een been breekt het heel duidelijk is, je rolstoel gebonden bent is het ook heel duidelijk maar chronisch ziek zijn in je kop? Dat is maar raar, je mankeert je niks aan je handen dus dan kan je prima werken.

Het frustreert mij enorm, en aan een ieder die denkt dat de psychisch zieken er zo makkelijk mee wegkomen. Stap in mijn leven! Voel hoe je brein je lijf je overneemt, hoe je in ziekenhuizen terecht komt met allerlei vage (heftige) klachten en uiteindelijk na maanden onderzoek je voor de zoveelste keer te horen krijgt: Het is psychisch. Ik hoop met heel mijn hart dat die egoïstische mensen die wel een verstandelijk gehandicapte hun geld gunnen zelf met een psychische stoornis in aanraking komen. En dan doel ik niet op het najaarsdipje want dat is voor de meeste psychiatrische patiënten een peace of cake!

Ik ben ook afgekeurd op tussen mijn oren maar dat bleek wel degelijk een fysieke oorzaak te hebben.
Al getest op Lyme met een goede test bij prohealth of in duitsland?
dat kan gigantisch uiteenlopende klachten geven namelijk.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:24

Ik heb gisteren een gesprek gehad op het werkplein van uwv ( of cwi ik weet t ff niet )
Ik had 2 weken geleden te horen gekregen dat ik wajong toegekend krijg, maar ik moest eerst op gesprek bij het werkplein.
Gisteren dus gedaan, en vond het eigenlijk een heel positief gesprek.
Wat de bedoeling is dus voor mij , is dat ik eerst aan mezelf ga werken ( dmv therapie e.d. ) ik krijg mn wajong miv januari, en dan moet ik in mei weer contact opnemen met mijn werkbegeleidster omdat ik dan een evaluatie gesprek heb gehad met mijn psychiater. Dat gesprek moet ik gewoon door geven aan mijn werk begeleidster, en dan zien we weer wat er dan gaat gebeuren. Mocht het zo zijn dat ik weer beter ben, willen ze me helpen om de juiste baan te vinden wat bij mij past. Ik hoef helemaal niet op een sociale werkplaats te werken, want daar ben ik te slim voor zei ze, dus daar ben ik wel blij mee want dat is echt iets wat ik vertik om te doen. Maar ze gaan op de gewone arbeidsmarkt helpen om een passende baan te vinden.
Mocht ik nou niet beter worden ondanks mn therapie, moet ik opnieuw naar deverzekeringsarts en hij keurt mij dan volledig af.
Ook had ik gelijk gevraagd hoe het nou zit met de inkomen van mn vriend, nou dat is dus niet afhankelijk en mag hij gewoon zoveel verdienen als hij wil/kan. Dus daar ben ik wel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:28

Nee ik snap ook niet hoe ze het doen met een paard, ik ga waarschijnlijk op mezelf met mijn wajong en verdien nog een beetje bij (ben wel op zoek naar vast werk , maar dan eerst verhuizen...)

Nu krijg ik 740 wajong , dan nog zorgtoeslag wat ook nog naar beneden gaat en later huurtoeslag de eerste maanden niet dat moet verwerkt worden etc. In totaal nog geen 1000 euro per maand , dan moet mijn huur-zorg-tv internet mijn oude dongel en de telefoon eraf , de boodschappen gas en electra water en nog geld voor de konijnen zodat ze in geval van nood eten of naar de dierenarts kunnen. Zolang ik de huurtoeslag nog niet heb kan ik niks voor de konijnen opsparen , het is gewoon heel krap en kan zeker geen paard veroorloven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:45

wemkelover schreef:
rapido schreef:

Nou zal ik dan ook maar lekker kort door de bocht doen.
Als jij hier zoveel moeite mee hebt, had je maar geen eigen baas moeten worden had je ook niet zoveel belasting hoeven betalen. Jij had die keuze.

Mensen die ee psygische aandoening hebben niet, zo worden ze OF geboren OF het overkomt ze om wat reden dan ook. Ik denk niet dat het hun keuze was. Ik denk dat ze ook gewoon hun eigen geld wouden verdienen. Zich niet steeds moeten verdedigen tegen mensen zoals jij. Dat ze ook gewoon konden genieten van het leven, als je ziek bent kan dat niet.

Ja en sommige mensen met een ,,psychische,, aandoening hebben ook gewoon eens een flinke rot schop onder hun reet nodig!! Niet blijven piepen en in zelf medelijden hangen, gewoon lekker wat gaan doen!
Ze kunnen ook hele dagen achter hun computertje facebooken en Bokken maar zodra ze wat verplicht word raken ze in een crisis!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:49

rapido schreef:

Ja en sommige mensen met een ,,psychische,, aandoening hebben ook gewoon eens een flinke rot schop onder hun reet nodig!! Niet blijven piepen en in zelf medelijden hangen, gewoon lekker wat gaan doen!
Ze kunnen ook hele dagen achter hun computertje facebooken en Bokken maar zodra ze wat verplicht word raken ze in een crisis!

Ondernemers zoals jij hebben ook een rotschop nodig, zeuren over belasting betalen als eigen baas zijde; andere mensen als zondebok aanwijzen, nou, ga je toch lekker ergens in loondienst als je het ondernemerschap niet aankunt? Zeuren om niks wat mij betreft.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:19

Mijn vriend heeft ook wajong maar wij hebben echt mijn paard verkocht tot onze
Grote spijt..
Het doet onwijs pijn maar als we straks op onszelf willen, hebben wij echt geen mogelijkheid om een paard daarbij te onderhouden.
Ik heb dan wel geen vast inkomen maar alsnog zouden wij het samen niet kunnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:24

Lante schreef:
Ondernemers zoals jij hebben ook een rotschop nodig, zeuren over belasting betalen als eigen baas zijde; andere mensen als zondebok aanwijzen, nou, ga je toch lekker ergens in loondienst als je het ondernemerschap niet aankunt? Zeuren om niks wat mij betreft.

Lekkere instelling! Jij zal het ver schoppen in je leven :=
Ik mag graag veel belasting betalen! teken dat ik goed verdien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:53

Om op de OP te reageren: ik heb ook (nog) een wajong op basis van psychische klachten. Momenteel nog volledig afgekeurd maar met kans op herstel. Ik hoop zelfs op den duur de wajong kwijt te raken maar dan wel omdat ik het niet meer nodig heb en zelf mn centjes kan verdienen. Dit is echter wel een zeeeeer optimistische gedachte, vermoedelijk ga ik nooit helemaal functioneren.
Ik vrees echter ook voor alle veranderingen, maar dat doe ik al een paar jaar eigenlijk.... Ze roepen al jaren dat het aangepakt wordt, maar in de praktijk komt daar nog weinig van. Ik ben zeer dankbaar voor elke maand dat ik mn uitkering mag ontvangen, maar die continue onduidelijkheid kan erg veel stress opleveren. Daarom lees ik alle speculaties daarover maar niet meer, ik steek mn hoofd in het zand totdat het allemaal definitief is.

rapido schreef:
Lekkere instelling! Jij zal het ver schoppen in je leven :=
Ik mag graag veel belasting betalen! teken dat ik goed verdien.

Voel jij je beter over jezelf door een toch al kwetsbare groep even volledig af te zeiken? Wees er maar trots op! Geniet lekker van je 'verdiende' centjes want van interne kwaliteiten moet je het duidelijk niet hebben. Ooit gehoord van empathie? Zoek het eens op zou ik zeggen, kan je iets van leren. Aan inzicht en intelligentie heb je ook niks teveel, getuige je opmerkingen.
Wel prettig dat je een poging doet om "psychische" te schrijven (aanhalingstekens horen bovenaan te staan) want als het tussen aanhalingstekens staat impliceer je dat je alleen praat over psychisch geneuzel wat niet valt onder echte psychische problemen en waarvoor je ook zeker geen uitkering hoort te krijgen.
Oh en in andere landen komen die ziektes niet voor? Laat me niet lachen zeg. Zullen we oorlogskindertjes ook maar even vertellen dat hun ptss aanstellerij is? Onee, dat hoeft niet want daar bestaat dat niet! Is dat even fijn voor ze :-)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:40

rapido schreef:

Dit vind ik zeer kwetsend. Zodra er druk op mij komt raak ik in crisis, en so what? Dat is juist mijn beperking!
Ik zou zó graag willen dat ik mezelf een rotschop zou kunnen geven en dat ik dan ineens goed functioneer. Ik zou zó graag een opleiding willen volgen, afronden en werken. Echter mag ik blij zijn als ik op een dag mijn kamer opgeruimd krijg. Ik heb vrijwilligerswerk, wat ik kan doen omdat er daar geen druk op me ligt. Ieder zijn kwaliteiten en beperkingen. Dit is de mijne en ik moet er mee leven. En nogmaals; als een schop mij zou genezen was ik nu volstrekt normaal!