Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:15

Overigens is het van joi respectloos om in het andere topic te roddelen. ;) je emotie speelt een rol.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:17

Niet met iemand om willen gaan om de mening van die persoon is niet respectloos. Kortzichtig. Maar niet respectloos.

En het heeft verder weinig van doen met de discussie in dit topic.

Wel jammer dat er geen antwoord is gekomen op één van mijn vragen/stellingen... Zou één onschuldige dode niet al voldoende reden moeten zijn om de hele doodstraf af te schaffen?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:17

ingedebruijn schreef:
Littera schreef:
Het zou je sieren om iets minder kinderachtig te reageren.

Ik vraag jou niet om je mening te veranderen. Ik vraag je alleen of je beseft dat we het hebben over mensen die als baby in hun moeders armen hebben gelegen. Over mensen die met een tasje op hun rug de drempel van de basisschool zijn binnengestapt. Over mensen die verliefd zijn geweest. Over mensen die geliefd waren. Mensen zoals jij en ik.
Deze mensen hebben iets gruwelijk fout gedaan. Daar verdienen ze straf voor.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je als mens zijnde bewust een ander mens wil doden (geldt evengoed voor de crimineel), en dat je, als een crimineel dat doet, jezelf tot datzelfde niveau wilt verlagen om hem naar een andere wereld te helpen.

Goed, excuses daarvoor. Ik heb/heb alleen nooit zoveel met dat soort opmerkingen. Natuurlijk weten we dat het om mensen gaat. Verandert alleen nog altijd mijn mening niet.

Ik vroeg niet of je het wist, maar of je het besefte. Ik had namelijk het idee dat sommige personen in dit topic misdadigers niet zagen/zien als menselijke wezens, maar puur als misdadigers, als een ander ras dat niet als menselijk kan worden beschouwd. En dat is niet zo.
Vandaar dat ik die vraag in het algemeen stelde.

Dankjewel voor je excuses, ik waardeer het heel erg dat je ze maakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:21

Daar heb je gelijk in maar hoeveel terecht schuldige blijven er dan wel rond lopen?

Van de week is is bijvoorbeeld die jongeman geweest wat een moeder en vier kinderen van het leven heeft berooft. Jongen kwam lachend geboeid naar buiten terwijl vaders drie agenten om.de oren was aan het slaan omdat hij naar zijn vrouw en kinderen wilde maar niet kon/mocht. Dan kookt mijn bloed en zeg ik eerlijk hop direct naar de 'slachtbank'.

Heb jij nog nooit gedacht bij een openbare zaak die verdient het leven niet?

Excuus voor foto autocorrect maakt overuren :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:22

Ik zag het even als hetzelfde. Ja het zijn misdadigers maar uiteindelijk mensen. Alleen blijf ik bij mn standpunt.
Ik snap je punt nu wel beter! Bedankt voor de uitleg :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:23

_San87_ schreef:
Niet met iemand om willen gaan om de mening van die persoon is niet respectloos. Kortzichtig. Maar niet respectloos.

Wel jammer dat er geen antwoord is gekomen op één van mijn vragen/stellingen... Zou één onschuldige dode niet al voldoende reden moeten zijn om de hele doodstraf af te schaffen?

Daar moet ik over nadenken. Maar als je 10jaar vastzit voor niets uiteindelijk, kun je die 10jaar ook niet terugkrijgen. Je vrouw kan hertrouwd zijn, je kinderen kunnen iemand anders papa noemen. Zullen we dat niet ook afschaffen?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:24

KimD schreef:
Daar heb je gelijk in maar hoeveel terecht schuldige blijven er dan wel rond lopen?

Van de week is is bijvoorbeeld die jongeman geweest wat een moeder en vier kinderen van het leven heeft berooft. Jongen kwam lachend geboeid naar buiten terwijl vaders drie agenten om.de oren was aan het slaan omdat hij naar zijn vrouw en kinderen wilde maar niet kon/mocht. Dan kookt mijn bloed en zeg ik eerlijk hop direct naar de 'slachtbank'.

Heb jij nog nooit gedacht bij een openbare zaak die verdient het leven niet?

Excuus voor foto autocorrect maakt overuren :')

Persoonlijk zie ik liever duizend schuldigen vrij dan één onschuldige dood.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:24

KimD, als ik ook mag antwoorden.. Nee dan voel ik medelijden en dan denk ik "Hoe heb jij zo diep kunnen zinken? Ik hoop dat je geholpen wordt"

Gnome

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:26

Hebben jullie ook dat programma Buch in de bajes gezien? Daar kwam ook een man voorbij die al jaren vast zat en nog steeds iedereen wilde vermoorden en nergens spijt van had. Zo iemand voegt toch niets meer toe aan de wereld.. wat moet je met zulke mensen?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:28

ingedebruijn schreef:
Hebben jullie ook dat programma Buch in de bajes gezien? Daar kwam ook een man voorbij die al jaren vast zat en nog steeds iedereen wilde vermoorden en nergens spijt van had. Zo iemand voegt toch niets meer toe aan de wereld.. wat moet je met zulke mensen?

Niks, daar kun je niks mee. Maar moeten ze daarom maar dood?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:29

@ KimD: Levenslang opsluiten is natuurlijk geen rondlopen :). Dat besef je hoop ik wel.

Ik heb in mijn jeugd wel gedacht, die verdient het leven niet. Ik geef ook eerlijk toe dat ik, toen ik jonger was nog voor de doodstraf was. Echter wordt men wijzer met de jaren (nou ja, de meeste mensen dan toch) en informatie en documentatie heeft mij doen inzien dat de doodstraf niet iets is waar ik achter kan staan :).

Ik ken de zaak van die jongen niet, maar zoals jij het omschrijft, mag zo'n persoon van mij levenslang opgesloten zitten. Dag in dag uit verteld mogen krijgen wat hij moet doen en wanneer, wat hij moet eten en wanneer, wanneer hij moet plassen, wanneer hij moet douchen, wanneer hij naar buiten moet, wanneer hij een boek moet lezen, wanneer hij moet, moet, moet. Confronteren met wat die persoon gedaan heeft.

Dat vind ik een passende straf. Een levenlang boeten voor het nemen van mensenlevens. Niet het er met een jantje van leien afmaken in de dodencel. Wat is denk jij erger? 10 tot 30 jaar wachten tot je doodgaat, of een leven lang wachten tot je doodgaat?

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:

Daar moet ik over nadenken. Maar als je 10jaar vastzit voor niets uiteindelijk, kun je die 10jaar ook niet terugkrijgen. Je vrouw kan hertrouwd zijn, je kinderen kunnen iemand anders papa noemen. Zullen we dat niet ook afschaffen?

Na tien jaar kun je nog een leven terug opbouwen (overigens krijg je ook een schadevergoeding). Als je dood bent, dan gaat dat niet. Het punt is, dood is onomkeerbaar. Opsluiten is dat niet. En dat is een wezenlijk verschil.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:31

Typisch hoe sommige mensen hier reageren, ''oh dan ben jij vast een trol''. :=

Mensen, als iemand mij een tijdmachine aanbiedt, dan stap ik graag weer terug in de middeleeuwen want daar hoor ik, lees ik :D.
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 29-10-13 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Gnome

Nou Ik zou de keuze wel weten ja..

Vind het wel jammer dat mensen die voor de doodstraf zijn een beetje belachelijk gemaakt worden. Zo komt het in ieder geval op mij over laat dat duidelijk zijn. Ieder zijn mening dus laten we het leuk houden.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Wat ik bijzonder vind om te zien in deze discussie, is het feit dat het accepteren van andermans mening, ook al ben je het hier niet mee eens, als zeer moeilijk wordt ervaren. We hebben nog altijd vrijheid van meningsuiting in dit land en men heeft dus het recht dit te gebruiken. Natuurlijk mag je komen met tegenargumenten, maar het feit dat er wordt gedacht dat men (en dan vooral de mensen die voor de doodstraf zijn) niet serieus genoeg over de stelling heeft nagedacht, vind ik nagenoeg storend. Mensen hebben nou eenmaal verschillende meningen en denken dus ook verschillend over deze stelling, maar dat betekent niet dat zij niet bedacht hebben dat het hier om 'mensenlevens' gaat. Jammer dat vooral de mensen die voor de doodstraf zijn worden gezien als een stel personen dat niet helemaal goed is in de bovenkamer. Want dat zijn ze wel degelijk, ze hebben slechts een andere mening en die zul je gewoon moeten accepteren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:33

nadja15 schreef:
Wat ik bijzonder vind om te zien in deze discussie, is het feit dat het accepteren van andermans mening, ook al ben je het hier niet mee eens, als zeer moeilijk wordt ervaren. We hebben nog altijd vrijheid van meningsuiting in dit land en men heeft dus het recht dit te gebruiken. Natuurlijk mag je komen met tegenargumenten, maar het feit dat er wordt gedacht dat men (en dan vooral de mensen die voor de doodstraf zijn) niet serieus genoeg over de stelling heeft nagedacht, vind ik nagenoeg storend. Mensen hebben nou eenmaal verschillende meningen en denken dus ook verschillend over deze stelling, maar dat betekent niet dat zij niet bedacht hebben dat het hier om 'mensenlevens' gaat. Jammer dat vooral de mensen die voor de doodstraf zijn worden gezien als een stel personen dat niet helemaal goed is in de bovenkamer. Want dat zijn ze wel degelijk, ze hebben slechts een andere mening en die zul je gewoon moeten accepteren.

Amen!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:33

_lies_ schreef:

Littera is de nickname, niet "sommige mensen".

En ik heb daar mijn excuses voor aangeboden, want dat had ik inderdaad niet zo moeten zeggen. Ik had na moeten denken voor ik dat plaatste en dat heb ik bij mijn plaatsingen daarna ook gedaan.
Hoop ik. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:34

ingedebruijn schreef:

Heb je dan ook de aflevering gezien over die pedofiel? Die het zo erg vond en ook van z'n eigen zei, dat hij liever wilde dat ze hem levenslang vasthielde, maar dat ze dat niet deden (oid)? Zo'n man gun je dan toch ook niet de doodstraf?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:34

ingedebruijn schreef:

Vind het wel jammer dat mensen die voor de doodstraf zijn een beetje belachelijk gemaakt worden. Zo komt het in ieder geval op mij over laat dat duidelijk zijn. Ieder zijn mening dus laten we het leuk houden.

Als je die mening hebt vraag ik me gewoon af of je je er ooit echt in verdiept hebt. En of je je wel realiseert dat die mensen niet alleen maar 'slecht' zijn. Ja, ze hebben op een bepaald moment in hun leven een verkeerde keuze gemaakt, een keuze waarvan ze misschien op meerdere momenten op terug hadden komen. Dat betekend niet dat ze de rest van hun leven achter die keus staan, gelukkig niet. Soms is het erger om te leven met een schuldgevoel dan dood te zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:35

Een pedofiel mag van mij zo doorlopen naar de hemel... walgelijk!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:36

Littera schreef:
_lies_ schreef:

Littera is de nickname, niet "sommige mensen".

En ik heb daar mijn excuses voor aangeboden, want dat had ik inderdaad niet zo moeten zeggen. Ik had na moeten denken voor ik dat plaatste en dat heb ik bij mijn plaatsingen daarna ook gedaan.
Hoop ik. :)

Dat heb je inderdaad terug genomen dus oude koeien uit de sloot halen is niet netjes.

Littera

nadja15 schreef:

Ik stelde die vraag niet omdat ik de mensen die voor zijn dom zou vinden. Integendeel.

Ik kopieer even een eerdere reactie van mezelf als je daar geen bezwaar tegen hebt, waarin ik die vraag uitleg:
"Ik vraag jou niet om je mening te veranderen. Ik vraag je alleen of je beseft dat we het hebben over mensen die als baby in hun moeders armen hebben gelegen. Over mensen die met een tasje op hun rug de drempel van de basisschool zijn binnengestapt. Over mensen die verliefd zijn geweest. Over mensen die geliefd waren. Mensen zoals jij en ik.
Deze mensen hebben iets gruwelijk fout gedaan. Daar verdienen ze straf voor.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je als mens zijnde bewust een ander mens wil doden (geldt evengoed voor de crimineel), en dat je, als een crimineel dat doet, jezelf tot datzelfde niveau wilt verlagen om hem naar een andere wereld te helpen."

Ik hoop dat je nu snapt hoe ik het bedoelde. :)

Tussen twee haakjes: ik heb nooit, nooit, nooit iemand willen kwetsen met mijn inbreng in deze discussie. Als ik dat wel heb gedaan, bied ik hierbij mijn excuses aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Het zal mijn tekortkoming zijn, maar ik vind het goedkeuren van een moord, om wat voor reden dan ook, behoorlijk krankzinnig, eigenlijk.

ingedebruijn schreef:

Voor je dat soort boude uitspraken doet, wellicht eerst eens het verschil weten tussen een pedofiel en een pedoseksueel?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:37

_San87_ schreef:
Het zal mijn tekortkoming zijn, maar ik vind het goedkeuren van een moord, om wat voor reden dan ook, behoorlijk krankzinnig, eigenlijk.

ingedebruijn schreef:

Voor je dat soort boude uitspraken doet, wellicht eerst eens het verschil weten tussen een pedofiel en een pedoseksueel?

Moet zeggen dat ik ook niet precies het verschil weet, maar zal het fragment uit buch/bajes opzoeken voor je..

het is een ziekte heh..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:39

Mavelle schreef:
ingedebruijn schreef:

Als je die mening hebt vraag ik me gewoon af of je je er ooit echt in verdiept hebt. En of je je wel realiseert dat die mensen niet alleen maar 'slecht' zijn. Ja, ze hebben op een bepaald moment in hun leven een verkeerde keuze gemaakt, een keuze waarvan ze misschien op meerdere momenten op terug hadden komen. Dat betekend niet dat ze de rest van hun leven achter die keus staan, gelukkig niet. Soms is het erger om te leven met een schuldgevoel dan dood te zijn.

Waarom zou ik me daar niet in verdiept hebben? Het is simpelweg mijn gevoel dat ik ervoor ben. Dat gaat niet veranderen. Jij bent er tegen, prima maar ga dan niet doen alsof ik deze mening eigenlijk niet kan hebben. Dat als ik er een nachtje over slaap anders over denk. Ik blijf bij mijn mening een het zou fijn zijn als dat gerespecteerd wordt ook al denk jij er anders over.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:39

_San87_ schreef:
Maar wie ben jij om te beslissen dat iemand geen recht meer heeft om te leven? Vind je dat niet heel extreem? En ben jij dan niet, theoretisch, net zo erg als die moordenaar die besluit dat iemand het recht niet meer heeft om te leven?

Nee vind ik niet, want ik besluit niet op een mooie dag om even een paar mensen te gaan uitmoorden, gewoon omdat ik daar zin in heb :).
Plus daarbij beslis ik er niet over, want in Nederland is er geen doodstraf en dat vind ik ook prima.
Zoals ik in mijn eerste post al zei, gaat het mij meer om de extreme gevallen en dan nog moeten belangen goed afgewogen worden en omstandigheden :j. Is dat allemaal netjes gebeurd, vind ik het prima.

Jaja, ik zal nu wel weer een heleboel reacties hierop krijgen en ik ben vast een trol en middeleeuws en dieptriest etc. maar dat vind ik eerder van de mensen die hier per sé hun mening aan anderen moeten opdringen, omdat die zo fantastisch is.
Nee, we moeten allemaal een kindermoordenaar warm in de armen sluiten, omdat god dat wil :+:.
Volgens mij schiep god de mens niet om onschuldigen uit te moorden en nee het is geen oog om oog tand om tand want een moordenaar is niet onschuldig en degene die hem executeert zorgt alleen maar voor gerechtigheid.
Joe :evaw: