Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liesjecryos schreef:Ik vraag me nu echt af waar de grens is hier in Nederland.
Dadelijk mag pasen ook niet want de partij van de dieren vindt het mishandeling dat zo een haas aan het werk moet met zo een mandje.
Ik moet nog de eerste zwarte persoon tegenkomen die het feest racisme vindt.
En waar ik vroeger woonde was het bijna ''zwart'' die buurt van de Surinamers en allemaal deden ze vrolijk mee.
StormHeidi schreef:Boras schreef:Dat mag, maar daar heb je dan geen reden toe.
O nee?. Als 'zwarte' piet, wel racistisch overkomt op donkere mensen, waarom mag 'witte' piet dan niet racistisch overkomen op blanke mensen?.
MoriMann schreef:StormHeidi schreef:
O nee?. Als 'zwarte' piet, wel racistisch overkomt op donkere mensen, waarom mag 'witte' piet dan niet racistisch overkomen op blanke mensen?.
Omdat een blanke per definitie niet op huidskleur gediscrimineerd kan worden. En nee, ook dat is geen discriminatie. Blank zijn is inherent aan bevoorrecht zijn. Ook als je het niet bent. En als je het niet bent, dan is het je eigen schuld en net goed. Zo werkt het in de wereld tegenwoordig![]()
Beetje overdreven natuurlijk, maar in de praktijk komt het daar steeds meer wel op neer. "Black Power" is goed, positief en wordt aangemoedigd. "White Power" is racisme. Net als dat feminisme hier en daar bijna doorslaat naar 'mannen mogen vrouwen niet onderdrukken, vrouwen zouden mannen moeten onderdrukken'.
ingeb0rg schreef:Om van de discussie over Sinterklaas en Zwarte Pieten af te zijn zou iedereen onderstaande moeten lezen, dan is de discussie meteen over !
De geschiedenis van Sint Nicolaas.
St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.
De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.
Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.
Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.
Ik vind het gezemel. Het is iets discriminatie maken. Dit feest is niet bedacht als discriminatie.
Citaat:Omdat een blanke per definitie niet op huidskleur gediscrimineerd kan worden.
Nikass schreef:Volgens mij klopt dit verhaal niet, maar zelfs als het wel klopt dan wil dat dus zeggen dat st Nicolaas in staat was om zwarte mensen te kopen. Dat zegt toch wat over de verhoudingen. Denk niet dat er zwarte mensen waren die blanke kindertjes konden kopen, of wel soms?
Nikass schreef:ingeb0rg schreef:Om van de discussie over Sinterklaas en Zwarte Pieten af te zijn zou iedereen onderstaande moeten lezen, dan is de discussie meteen over !
De geschiedenis van Sint Nicolaas.
St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.
De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.
Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.
Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.
Ik vind het gezemel. Het is iets discriminatie maken. Dit feest is niet bedacht als discriminatie.
Volgens mij klopt dit verhaal niet, maar zelfs als het wel klopt dan wil dat dus zeggen dat st Nicolaas in staat was om zwarte mensen te kopen. Dat zegt toch wat over de verhoudingen. Denk niet dat er zwarte mensen waren die blanke kindertjes konden kopen, of wel soms?
Mindim schreef:De verhoudingen zijn altijd scheef geweest. Maar waarom daar een kinderfeest voor om zeep helpen, waar zwarte piet juist de held is en de kinderen bang zijn van de sint.
Elpharo schreef:Citaat:Ik heb nu een zoontje van 1 en krijg van mensen leuke kinderboeken, met onder andere allerlei oude versjes en liedjes erin. Hebben jullie wel eens gelezen hoe onaardig die zijn? Dikke meisjes, broodmagere jongens, oude wijven, boze heksen....Betekent dat dat we die ook niet meer moeten voorlezen of zingen? Tuurlijk niet. Het gaat om de rijm, om het melodietje. Kinderen willen meezingen, maar beseffen helemaal niet wat ze zingen. Tegen de tijd dat ze dat wel doen, vinden ze die liedjes toch niet meer leuk.
Shadow0 schreef:Mindim schreef:De verhoudingen zijn altijd scheef geweest. Maar waarom daar een kinderfeest voor om zeep helpen, waar zwarte piet juist de held is en de kinderen bang zijn van de sint.
Waarom heb je het toch over 'een kinderfeest om zeep helpen'? Waarom zouden overleg en een paar aanpassingen het feest om zeep helpen? Ik heb het vaker gevraagd, maar eigenlijk nog steeds geen antwoord op gehad.
Nikass schreef:Het gaat er niet om of kinderen de associatie hebben met discriminatie, het gaat om de bevolkingsgroep die zich gediscrimineerd voelt.
En als een volk, dat door ons zo ontzettend vernederd, mishandeld en uitgebuit is, zich gekwetst voelt door het feit dat wij deze geschiedenis volledig negeren, dan begrijp ik dat. En dan ben ik van mening dat een respectvollere houding en een meer bescheiden opstelling op zijn plaats is.