Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:37

"Linnie 050 > dat zal ik doen! :)

Little_King: maar we houden onze paarden dus niet op een vergelijkbare manier. Dus heeft die vergelijking ook geen zin.

Het beleid van SSB is als volgt:
Er is voor de Oostvaardersplassen gekozen om het ritme van de natuur te volgen. Dat betekent o.a. ook dat we niet actief ingrijpen in de grootte van de populaties maar dat de natuur bepaalt hoeveel dieren er kunnen leven. Als duidelijk is dat een dier niet zal overleven, wordt het door onze boswachters afgeschoten.
Dus wordt de populatie niet door mensen verkleind en dus wordt er niet "te vroeg" afgeschoten (want eerst moet blijken dat het dier niet zal overleven).

Daarbij wordt gesteld:
Het klopt dat het uiterlijk verandert. Het aantal bomen op het droge deel neemt af, deels omdat de bomen aan het einde van hun levenscylcus zijn en deels door begrazing van de dieren (er komen maar weinig nieuwe bomen op). Doordat het uiterlijk verandert, veranderen ook de soorten die daar op af komen. De populaties nemen nu ook af, dat is een trend die we langzaam aan zien. De populaties passen zich aan de veranderingen aan. En hebben ook een onderlinge verhouding. Dat hoort dus bij het de ruimte geven aan natuurlijke processen.

Met betrekking tot het verdwijnen/afnemen van bepaalde vogelsoorten:
Doordat er dit jaar een lang, droog seizoen was, zijn er weer andere flora, en daar komen weer andere soorten op af. Dat hoort dus bij het gebied, door allerlei veranderingen (in het landschap, het weer, het waterpeil etc) is er veel dynamiek. Dat is spannend, want in andere natuurgebieden ‘sturen’ we op soorten en proberen het landschap te behouden naar een bepaald refentiekader.

little_king

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:40

Nee gelukkig zeg dat we ze niet vergelijkbaar houden.
Dan zou ik elke winter 1 dood paard hebben.
In de lente er weer 1 aankopen en de volgende winter weer een dooie hebben.
Gelukkig dat ik ze anders houd :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:44

Tja Little_King, nu vergelijk je weer... je bijdrages zijn inhoudelijk niet erg interessant. Je reageert niet op de informatie die ik in dit topic heb toegevoegd, je blijft alleen star je eigen uitspraken herhalen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:47

Er valt weinig op jou zogenaamde informatie toe te voegen. Die vind ik dan totaal niet interessant :+
De grazers vergaan een honderdood. Veel grazers. Dat zijn de feiten en dat is interessant.
Wat moet daar nog meer over gezegd dan dat gewoon niet moet mogen?!!
En ja als jij piet klaas of truus elk jaar dieren dood laat gaan is het een schande, doet SBB dat is het goed.
Nou sorry 90% van de mensen denkt daar gelukkig anders over :)
En dat mag best vergeleken worden, dan wordt het voor sommige misschien inzichtelijk wat daar gebeurt.
En nee voor sommige niet, die vinden de hongerdood een beetje honger en prima.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:56

Je mag er van vinden wat je wil, maar waarom discussieer je mee op dit topic als je niets inhoudelijk toevoegt? Je hoeft mijn info niet interessant te vinden, maar het is wel inhoudelijk, terwijl jij alleen op betrekkingsnivo bezig bent en daar hebben we dus allemaal niets aan. Je standpunt is allang duidelijk, dus waarom blijf je het herhalen?
En die 90% die verzin je ter plekke, want dat weet jij helemaal niet.
Als jij vindt dat grazers niet een hongerdood mogen sterven (volgens mij worden ze afgeschoten maar dat terzijde) dan moet je wel consequent zijn en ook ageren tegen andere natuurgebieden hier in Nederland, maar ook in Afrika bijvoorbeeld.
Ik denk dat de dieren in de OVP het beter hebben dan de dieren in de Nederlandse dierentuinen, ook al krijgen die genoeg te vreten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:00

Jij voegt toch ook niks toe?
Al denk je zelf van wel.

Ja klopt, weer herhaling (zucht!!!)
Ze worden afgeschoten, als ze niet meer kunnen vluchten van de honger.
Op een dag na is dat niet gestorven van de hongerdood.
kom aan zeg! dat is hongerdood!!!
Als je ze nu in oktober schiet dan is het door afschot.

waarom zou ik tegen andere gebieden zijn waar ze het wel op tijd aanpakken?
Jij leest echt niet.

Maar weet je, ik ben wel weer weg hier.
Want tegen iemand als jou kan ik niet op, word ik echt pislink van.
Je leest niet, dramt maar wat. Je bent vaak persoonlijk tegen anderen.
Nee veel plezier verder in dit topic :D

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:03

De natuur kan best bepalen hoeveel dieren er in een gebied kunnen leven maar dat evenwicht wordt normaal gezien in stand gehouden door roofdieren en omdat dieren de kans hebben om te migreren. Dat hebben deze dieren niet, kan je dieren dat niet bieden dan moet je menselijk ingrijpen. En zoals het nu gaat zijn het eigenlijk gewoon veredelde weidepony's, ze zijn niet wild maar verwilderd in erg groot weiland waar uiteindelijk gewoon een hek omheen staat.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:10

Zo is het pluklief. Dat wordt even vergeten voor het gemak.

Het is gewoon een groep grote grazers op een groot stuk grond. Met hekken en water er om. De dieren kunnen niet migreren. Er zijn geen grote roofdieren. Dit stuk van de wereld is nogal dichtbevolkt, dus het is niet raadzaam om de dieren (grazers en roofdieren) maar te laten zwerven. Dan komen ze onder een trein of auto bijvoorbeeld. Honderd jaar geleden waren er minder treinen, geen auto's, en ook minder bevolking. Het is het een of het ander. Allebei gaat niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:11

Citaat:
Little_King: maar we houden onze paarden dus niet op een vergelijkbare manier. Dus heeft die vergelijking ook geen zin.

De vergelijking heeft wel degelijk zin, omdat een paard (of, in dit geval, een wat sobere pony zoals er vele rassen bestaan in Europa) altijd nog een paard is, hoe je hem ook houdt...

De behoeften van een paard veranderen niet naargelang je hem anders gaat houden. En dat zal in geval van gehouden dieren, altijd wel betekenen dat je ergens belemmeringen gaat opwerpen.

Meestal zullen die plaatsvinden in beweging, reproductie, enz. Het paard krijgt in ruil voor 'gehouden worden' ook best wel wat terug: medische verzorging, een jaar rond toegang tot voedsel, schuilplaats in de winter...

De situatie in de OVP is ironisch genoeg, dat het dier nog steeds 'gehouden wordt' alle definitiespelletjes ten spijt. Het heeft wel toegang over een iets groter areaal om te bewegen (maar alsnog beperkt door de hekjes) en heeft vrijheid van reproductie teruggekregen. Das soort van uitgeruild tegen toegang tot voedsel het jaar rond.

Tja, ook zo kan je dieren houden...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:39

Volgens mij zijn er toch al vele wetenschappelijke berekeningen over wat een grazer nodig heeft aan vierkante meters gras om te overleven, ervan uitgaande dat die grazer daar het hele jaar op moet leven. Het aantal grazers dat zich moet redden op het gemeten stuk is al wetenschappelijk vastgesteld veel te groot. De praktijk wijst al uit dat het gebied niet uit zichzelf de graasgroep verkleint, behalve dan dat de beesten bij bosjes doodgaan in de winter. Door gebrek aan andere wijzes van natuurlijke populatiebeperking (lees roofdieren en migratie) zal ieder jaar hetzelfde tafereel plaatsvinden, namelijk de hongerdood van een deel van de populatie. De hongerdood is ook wetenschappelijk onderzocht een zeer pijnlijke en langzame dood en ik vind dat wij als mensheid niet het recht hebben om deze situatie op deze manier toe te staan, juist omdat dit een gecreëerde situatie is. In een echt natuurlijke situatie is op zijn minst sprake van roofdieren die mede de populatie in toom houdt, namelijk zal de groep roofdieren groeien naar mate het aantal prooidieren groeit. Een grazer staat in de natuur nooit bovenaan de voedselketen namelijk.
Ik vind het idee achter het gebied prachtig, maar omdat het om een onvolledige voedselketen gaat, ben ik absoluut van mening dat er een extra groep moet worden toegevoegd dan wel nagebootst: toevoegen van grote roofdieren of het gehele jaar door afschot/ afvangen van een deel van de groepen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:46

zimbabwe schreef:
Citaat:
Volgens mij zijn er toch al vele wetenschappelijke berekeningen over wat een grazer nodig heeft aan vierkante meters gras om te overleven, ervan uitgaande dat die grazer daar het hele jaar op moet leven. Het aantal grazers dat zich moet redden op het gemeten stuk is al wetenschappelijk vastgesteld veel te groot.

De wereld gaat nog eens ten onder aan al dat wetenschappelijk geblablabla

Citaat:
De praktijk wijst al uit dat het gebied niet uit zichzelf de graasgroep verkleint, behalve dan dat de beesten bij bosjes doodgaan in de winter.

De populaties nemen nu ook af, dat is een trend die we langzaam aan zien.

Citaat:
Door gebrek aan andere wijzes van natuurlijke populatiebeperking (lees roofdieren en migratie) zal ieder jaar hetzelfde tafereel plaatsvinden, namelijk de hongerdood van een deel van de populatie. De hongerdood is ook wetenschappelijk onderzocht een zeer pijnlijke en langzame dood en ik vind dat wij als mensheid niet het recht hebben om deze situatie op deze manier toe te staan, juist omdat dit een gecreëerde situatie is.

Er is sprake van reactief beheer.

Citaat:
Ik vind het idee achter het gebied prachtig, maar omdat het om een onvolledige voedselketen gaat, ben ik absoluut van mening dat er een extra groep moet worden toegevoegd dan wel nagebootst: toevoegen van grote roofdieren of het gehele jaar door afschot/ afvangen van een deel van de groepen.

Lijkt me het mooiste als er grote roofdieren worden toegevoegd. Maar de gevolgen daarvan weet ik niet precies. Ik ben met SSB in gesprek over het waarom van wel of niet uitzetten van wolven. Tot nu toe vervult de mens die rol door het afschieten van dieren die de winter niet gaan overleven. Niet het hele jaar door dus, om de natuurlijke selectie niet te verstoren.

Ik ben gisteren naar de film geweest en hij is prachtig en absoluut de moeite waard om naartoe te gaan. :j
Dit is wel degelijk "echte natuur" :)
Het is geen film waarin alles door een roze bril wordt afgeschilderd, hij laat ook zien hoe meedogenloos de natuur kan zijn.
We moeten dit gebied koesteren.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:58

De vraag is of als je wolven hier uitzet ze hun werk goed doen, zeker als je ze uit een gebied haalt waar ze op dit moment voornamelijk op reeën etc. jagen, dan is een konik neer halen toch wel een stapje verder. En natuurlijk de vraag of Nederland wel klaar is voor de wolf, ik vrees dat er nog wel wat obstakels te nemen zijn voor er echt wolven welkom zijn in NL. Hopelijk komt de wolf zelf en weet dan ook de weg te vinden naar de OVP te vinden en niet dat ze vee gaan aanvallen want dan vrees is dat de wolf in Nederland geen lang leven beschoren is.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:03

Sorry, maar een wolf heeft een aaneengesloten gebied nodig van 1600 hectare. Per wolf. Dat is er niet in Nederland. Oftewel, ze komen onder een auto. Dat is nu al doodsoorzaak nummer een in een land als Duitsland, wat toch een stuk minder dichtbevolkt is als Nederland.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:17

Ik weet dus idd niet of het haalbaar is om wolven uit te zetten, zoals ik al aangaf, maar als ze het doen, gaat het hier dus om een afgezet gebied, dus onder een auto komen of schapen doodbijten is er dan niet bij. Maar misschien is het gebied te klein voor wolven. Dat zou kunnen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:18

Maar eten wolven ook heckrunderen en paarden? De sabeltandtijger is al een tijdje niet gesignaleerd dus vrees dat die niet terug gaat komen :D ..

Ik weet niet wie heeft gereageerd met : de wereld gaat nog eens ten onder aan het wetenschappelijk geblablabla...(is wel te zien onder een gequote stuk van mij.) Ik vraag me af waarom dit commentaar? Als de wetenschap uitwijst dat iets zo is, dan kunnen we het een feit noemen en volgens mij kun je slechts discussiëren en plan bepalen wanneer de feiten bekend zijn. Lijkt me dus zeker geen geblabla..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:24

Nikass schreef:
Ik weet dus idd niet of het haalbaar is om wolven uit te zetten, zoals ik al aangaf, maar als ze het doen, gaat het hier dus om een afgezet gebied, dus onder een auto komen of schapen doodbijten is er dan niet bij. Maar misschien is het gebied te klein voor wolven. Dat zou kunnen.

Maar ik denk wel dat een wolf zich minder makkelijk laat binnen houden dan grazers. En ik vrees dat zeker als ze een roedel zouden plaatsen die zich ook gaat voortplanten je al weer binnen afzienbare tijd een probleem hebt met de wolven.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:07

Wat zou er gebeuren als je rond Amsterdam een hoog hek zet... de supermarkten hun voorraad opraakt... en dus geen voedsel meer te vinden is...
Is eigenlijk hetzelfde als wat in de Oostvaardersplassen gebeurd op het moment.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:40

zimbabwe schreef:
Maar eten wolven ook heckrunderen en paarden? De sabeltandtijger is al een tijdje niet gesignaleerd dus vrees dat die niet terug gaat komen :D ..

Ik weet niet wie heeft gereageerd met : de wereld gaat nog eens ten onder aan het wetenschappelijk geblablabla...(is wel te zien onder een gequote stuk van mij.) Ik vraag me af waarom dit commentaar? Als de wetenschap uitwijst dat iets zo is, dan kunnen we het een feit noemen en volgens mij kun je slechts discussiëren en plan bepalen wanneer de feiten bekend zijn. Lijkt me dus zeker geen geblabla..

Dat was ik. Je moet even het topic zoeken onder medisch dat over wetenschap gaat. De meningen zijn nogal verdeeld over wat de wetenschap daadwerkelijk bewijst en er wordt maar al te gemakkelijk mee geschermd om het gelijk aan iemands kant te krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:42

Laptopmuis schreef:
Wat zou er gebeuren als je rond Amsterdam een hoog hek zet... de supermarkten hun voorraad opraakt... en dus geen voedsel meer te vinden is...

Dan gaat het recht van de sterkste gelden en krijg je natuurlijke selectie. Dat vinden wij in de mensen maatschappij niet gewenst. In het wild is dat normaal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:44

Laptopmuis schreef:

dat is idd hetzelfde, maar je moet bij SBB werken om dit niet in te zien -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:46

pluklief schreef:
De vraag is of als je wolven hier uitzet ze hun werk goed doen, zeker als je ze uit een gebied haalt waar ze op dit moment voornamelijk op reeën etc. jagen, dan is een konik neer halen toch wel een stapje verder. En natuurlijk de vraag of Nederland wel klaar is voor de wolf, ik vrees dat er nog wel wat obstakels te nemen zijn voor er echt wolven welkom zijn in NL. Hopelijk komt de wolf zelf en weet dan ook de weg te vinden naar de OVP te vinden en niet dat ze vee gaan aanvallen want dan vrees is dat de wolf in Nederland geen lang leven beschoren is.

Ze kunnen de weg erheen wel vinden, maar erin komen is heel wat lastiger...

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 01:02

Nikass schreef:
Laptopmuis schreef:

Dan gaat het recht van de sterkste gelden en krijg je natuurlijke selectie. Dat vinden wij in de mensen maatschappij niet gewenst. In het wild is dat normaal.

Weet je wat; we gaan het wat ruimer zien.
We plaatsen het hek niet rond Amsterdam maar we sluiten ketelbrug en afsluitdijk af en alle verbindingen naar de rest van Nl/Europa.
Ik voorspel dat het probleem in de ovp zeer snel over is, of hadden we in 40/45 ook een overschot aan katten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:37

Citaat:
dat is idd hetzelfde, maar je moet bij SBB werken om dit niet in te zien -O-

Hte niveau oop dit lijntje is geloof ik nog hetzelfde.

Bakken ngefindeerde kritiek.

"Dat ze het niet zien" bij staatsbosbeheer is bijvoorbeeld alvast niet waar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:00

Citaat:
"Dat ze het niet zien" bij staatsbosbeheer is bijvoorbeeld alvast niet waar.

Het gaat erom, wat ze ervan vinden, en wat ze eraan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:54

Nou, als staatsbosbeheer "er iets van vindt" dan mpliceert dat, dat ze dat *iets* dus zien.

En de oplossing (bijv. meer afschot, wolven, etc.) kan nu eenmaal niet door SBB in haar eentje wordne besloten en uitgevoerd.