1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:31

JoAnn, ik ben een pas afgestudeerde op zoek naar een eerste job.
Mag ik dan vragen waarom dat van enige relevantie zou zijn?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:32

Shirley schreef:
Arme beestjes .... dat daar geen alarm op zit :?
Wat triest ;(

Daar zit normaal wel een alarm op

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:35

Winged schreef:
Marjoow schreef:
Er zijn al zoveel mooie innovaties op het gebied van melkveestallen, ik vraag me werkelijk af waar de varkenssector blijft...

Daar wordt hard aan gewerkt, denk aan luchtwassers etc in stallen. Maar ook aan nieuwe regelgeving hoe varkens gehouden moeten worden. En daarnaast 'het draait om dat kleregeld': Wanneer gaat de consument een keer de werkelijke prijs van het vlees betalen?

Overigens voor de mensen die denken dat varkens dag in - dag uit in smalle hokjes zitten: Dat is niet zo. Ze zitten in die hokjes als er wordt bevallen / gezoogd wordt. In de tussentijd liggen ze vaak in gezamelijke ruimtes waar ze genoeg ruimte hebben om te kunnen bewegen.

Ja klopt, per varken twee meter geloof ik, kunnen ze heerlijk op betonnen roosters liggen en als ze zich vervelen kunnen ze altijd nog elkaars oren en
staart eraf bijten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:37

Fellor schreef:
Daar is altijd een oplossing voor. Kwestie van willen, kwestie van je leven naar beneden bijstellen voor een periode voor het welzijn van de dieren, kwestie van opnieuw opbouwen voor de juiste keuze. Zolang mensen geen offers brengen gebeurd er niks.

Zolang het maar die andere mensen zijn die de offers brengen nietwaar?
Hier in IJsland wind de consumentenbond zich er momenteel over op dat het vlees wat duurder is geworden, zonder zich ook maar één gedachte te besteden aan de waanzinnige verhogingen van de productiekosten. Er zouden weinig stedelingen willen werken voor het uurloon van de gemiddelde schapenboer....

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:16

Fellor schreef:
Daar is altijd een oplossing voor. Kwestie van willen, kwestie van je leven naar beneden bijstellen voor een periode voor het welzijn van de dieren, kwestie van opnieuw opbouwen voor de juiste keuze. Zolang mensen geen offers brengen gebeurd er niks.

Wat denk jij dan dat er met die lieve varkentjes gebeurt als de boer er ineens mee stopt? Dat ze dan met zijn allen gezellig door de modder kunnen wroeten ineens. >;) Verhoog je het welzijn van je dieren door er gewoon met te stoppen en ze allemaal te laten slachten? :? En dan verschuif je het probleem al helemaal want dan moet er vlees uit andere landen hebben, waar de dieren er alleen maar van kunnen dromen te leven als Nederlandse varkens. En idd zoals Kuggur zegt, zolang anderen maar offers brengen. Wat voor melk, vlees en eieren koop jij?

En waar haalt iedereen vandaan dat die varkens op elkaar gepropt zaten?
Echt boeren kunnen het nooit goed doen hè. :n Zou leuk zijn als alle boeren er maar mee stoppen, dan heeft de consument geen eten meer. :)

En over dat vrije uitloop gedoe, die stallen zijn nu dus zo dicht gemaakt omdat men geen stankoverlast wil. Nu ruikt men niks meer, maar is het nog niet goed omdat de varken in een gesloten stal zitten. Ik snap niet waarom 'burgers' menen zich overal maar mee te moeten bemoeien. Als je in het buitengebied gaat wonen dan weet je toch dat je tussen de dieren (met bijbehorende geuren) komt te wonen? :? Het liefst ziet men kleine boederijtjes waar de boer en boerin op klompen lopen met een rode zakdoek om, waar 5 koeien, 10 varkentjes, 8 schapen worden gehouden en een paar kippen over het erf scharrelen (want dat ziet er zo leuk en authentiek uit als we eens een fietstochtje over het platteland maken), maar verder wil men niks ruiken of horen en al helemaal niet meer betalen voor vlees en melk. Lekker hypocriet. :roll: Uiteindelijk is het de burger die ervoor gezorgd heeft dat dieren in dit soort stallen moeten staan.
Laatst bijgewerkt door Loose op 21-06-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:21

zoals ik al eerder zei is iedereen hier weer de hypocriet himself ,
wel boos zijn op de boer naar zelf geen last willen hebben van :

duurder vlees
stank overlast
enz

word dan vegatarieer als het je zo dwars zit

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:36

little_birdy schreef:

duurder vlees
stank overlast
enz

Dat ben ik ook... en toch zit het me dwars ;-)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:38

maar dan kun je er meer niet aan doen, dan zou ik het als ik jou was gewoon loslaten. Want hiermee kom je toch nergens en je maakt jezelf alleen maar ongelukkig,

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:39

Ninx schreef:
little_birdy schreef:

duurder vlees
stank overlast
enz

Dat ben ik ook... en toch zit het me dwars ;-)

Geen veganist? Wel melkproducten en eieren? Enfin je voelt vermoedelijk al welke kant het opgaat.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:40

ninx ik zelf ook hoor :)

maar vind de rest zo verschrikkelijk hypocriet reageer dan lekker niet als je toch je stukje varken nog
opeet met smaak savonds

niks tegen vleeseters maar wel tegen hypocriete mensen

onzin een ei gaat geen dier aan dood en aan melk van weide koeien ook niet (biologische melk bijvoorbeeld )

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:43

Kuggur schreef:
Fellor schreef:

Zolang het maar die andere mensen zijn die de offers brengen nietwaar?
Hier in IJsland wind de consumentenbond zich er momenteel over op dat het vlees wat duurder is geworden, zonder zich ook maar één gedachte te besteden aan de waanzinnige verhogingen van de productiekosten. Er zouden weinig stedelingen willen werken voor het uurloon van de gemiddelde schapenboer....

Dit zeg jij perfect. Zolang het de andere mensen maar zijn mag alles.
Maar oh kom niet aan de portemonnee van de klagers hier. Die werken echt niet voor dat loon dan wat de boer doet.
Maar goedkoop eten willen ze dan weer wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:45

Kuggur schreef:
Geen veganist? Wel melkproducten en eieren? Enfin je voelt vermoedelijk al welke kant het opgaat.

Mmm... ja, die kant gaat het meestal op... Bewust leven en kiezen kan uiteraard. Er is een middenweg.
Op IJsland is het vlees van beter kwaliteit en is de veehouderij toch wat anders geregeld dan hier zoals je weet.
Alhoewel ik geen vlees hoef ben ik niet perse tegen het eten van vlees, maar die gillend goedkope ongezonde massa-hompen die iedereen hier in zijn keel steekt :-(

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:45

little_birdy schreef:

maar vind de rest zo verschrikkelijk hypocriet reageer dan lekker niet als je toch je stukje varken nog
opeet met smaak savonds

onzin een ei gaat geen dier aan dood en aan melk van weide koeien ook niet (biologische melk bijvoorbeeld )

Jij denkt dat die kip als hij niet meer genoeg eitjes legt daarna zijn pensioen mag gaan houden in de weide?

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:46

Oh jeetje, wat erg..

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:47

mannelijke kippen(hanen) leggen geen eieren, en mannelijke koeien(stieren) geven geen melk. deze gaan of door de schredder of ze worden geslacht.

maar zelfs veganisten maken de veehouderij mogelijk door soja en andere plantproducten te eten, waarvan de restjes in het veevoer gaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:52

PocoGaucha schreef:
mannelijke kippen(hanen) leggen geen eieren, en mannelijke koeien(stieren) geven geen melk. deze gaan of door de schredder of ze worden geslacht.

maar zelfs veganisten maken de veehouderij mogelijk door soja en andere plantproducten te eten, waarvan de restjes in het veevoer gaan.

Klopt helemaal.
Als je melk drinkt weet je dat er ook stiertjes geboren worden en door jou geliefde melkproducten de slacht in gaan.
Met ei producten net zo.

ben je tegen de bio industrie kun je maar 1 ding doen, je zelf voorzien in je eet behoefte.
En dat doet bijna niemand.
maar het is wel gemakkelijk om af te geven op de boeren maar dan te doen dat je zelf zoveel beter bent, maar dat dat eigenlijk niet zo is. :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:57

little_birdy schreef:

opeet met smaak savonds

Veel niet biologische koeien komen ook gewoon buiten. Zelf vind ik biologische koeien juist vaak een beetje zielig. :o Vlakbij mij was een biologische boerderij, die koeien waren altijd helemaal vies (dikke bende op het erf) en als ze ziek zijn mogen ze bijv niet met antibiotica worden behandeld (of veel andere medicijnen).
Ik denk niet dat een biologische koe nou echt een beter leven heeft dan de gemiddelde gewone koe. Maar koeien is ook een heel ander verhaal dan pluimvee en varkens, denk toch wel dat koeien het over het algemeen beter hebben dan andere dieren uit de agrarische sector (en ik durf ook te stellen dat de meeste koeien een fijner leven hebben dan manege/particuliere paarden).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:59

Overigens word er geopperd: 'Dan had de boer maar eerder heen moeten gaan', maar dan waren er nog steeds dieren dood... 1100 varkens vallen niet allemaal tegelijk binnen een paar seconde om. Gezien de grote hoeveelheid verwacht ik dat de eerste al vrij snel na de ventilatiestop gestorven zijn. Waarschijnlijk was al meer dan de helft woensdagochtend al dood...

Gezien de schade die ammoniakgas aan richt in het lichaam, zouden de varkens die nog in de stallen waren, sowieso afgemaakt moeten worden in verband met ernstige schade aan luchtwegen en organen. Dus de dieren hadden alleen een kans als de boer het dinsdagmiddag al ontdekt had. Woensdagochtend was al te laat geweest.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:04

wendyenbram schreef:
Klopt niemand verplicht hem om varkenshouder te zijn, echter wanneer iedere vee houder stopt in Nederland dan krijg je dus vlees uit het buitenland, waar lang niet zulke scherpe regels zijn dan in Nederland. DAT is pas een gevalletje kop in het zand stoppen.

Ik zeg niet dat de boer GEEN schuld heeft, Ik zeg ook niet dat deze boer WEL schuld heeft.
Soms is iets domme pech. wat helaas uitmond in nu 1100 varkens die de dood gevonden hebben.
Misschien wanneer de varkenshouder eerst naar deze varkens gegaan was, hadden ze nog geleefd. Echter heeft deze varkensboer er (en terecht in mijn ogen) waarschijnlijk voor gekozen om eerst naar de moederdieren te gaan. Daar waar de controle altijd hoger ligt. daar zijn biggen misschien net geboren, of ligt een zeug in barensnood waar een big klem ligt in het geboorte kanaal. waar de boer bij moet helpen. Of een zeug die voor het eerst bigt bijt haar biggen dood. Dat zijn allemaal dingen die gebeuren. Dan heeft de boer die taken er op zitten en gaat dan naar de biggenafdeling, waar de biggen zitten die van de moeder af zijn. Jonge biggen dus en hebben meer controle nodig! daar wordt gecontroleerd en eventueel behandelt. de boer gaat dan na zijn welverdiende kopje koffie over naar de volgende afdeling. en ja als laatste kom je dan bij de schuur waar de oudere biggen zitten de vleesvarkensschuur. deze varkens gedijen het beste bij rust en regelmaat. De boer komt daar dus met de bedoeling om te kijken of de voermachine zijn werk gedaan heeft, dan om te controleren op zieken/doden. tegelijk zal hij eventueel vieze hokken schoonvegen en van zaagsel voorzien, en zieken behandelen/apart zetten. vervolgens controleert hij zoals hij in elke stal/afdeling doet de computer. en gaat weer weg om savonds precies dezelfde ronde te gaan doen.
Nu echetr kwam hij dus bij deze stal aan, en vond zijn varkens DOOD. hij zal schuur voor schuur af gegaan zijn en in elke schuur het zelfde gevonden hebben dode varkens en een ventilator die niet draait. Vervolgens naar de computer gegaan om te kijken wat er mis is. Daar ziet hij een defect/storing in de computer. en ziet dus dat het alarm het niet gedaan heeft.

De boer zal zich zelf verwijten gemaakt hebben, waarom ben ik niet deze keer eerst naar deze schuur gegaan? waarom heeft dat verrekte alarm het niet gedaan? waarom, waarom, waarom. vervolgens zal hij alles afgebeld hebben wat nodig is (veearts en dergelijke) en is gaan ruimen. elk varken in zijn hand wat hem een hoop geld kost. want alle 1100 varkens kosten nu dubbel geld 1 -alle voer/water/stroom kosten wat nu niet terug verdiend wordt. 2- moet nu afvoerkosten betalen ipv dat hij geld ontvangt voor het afleveren. 3- het duurd een eeuwigheid voor de stal weer vol is (als die alweer vol komt)

Maar he de boer is maar een boer, die niks om zijn vee geeft? DENK NA man/vrouw. dat vee is zijn boterham! als er iemand is die goed voor zijn vee zorgt is het de boer wel (ja oke er zijn uitzonderingen, maar dat is ook bij de hobbypaardenhouder het geval) niet goed voor je vee zorgen staat gelijk aan geen of een heel karige boterham.

Eindelijk iemand die het realistisch inziet en hoe het werkt in een varkenshouderij dan al te gaan roepen.. :) Bedankt!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:07

Dat stuk is inderdaad heel goed geschreven!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:10

Gini schreef:
JoAnn, ik ben een pas afgestudeerde op zoek naar een eerste job.
Mag ik dan vragen waarom dat van enige relevantie zou zijn?

Gewoon, ik was geïnteresseerd naar welke richting je werkt of studeert. Vandaar. Echt uit interesse om te zien wie er achter de antwoorden die je geeft zit.

Dat stuk van wendyenbram is inderdaad goed geschreven. Hoe veel van jullie hebben er hier overigens een idee van de kostprijs van een nieuwbouw zeugenstal? Reken daar maar snel 6 nullen voor als je een bedrijf wil waarvan je met de inkomsten je gezin net aan kunt onderhouden. En de bank wil ook haar centen terug zien natuurlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:19

Aw ok, ik dacht al dat ik mijn cv moest doorsturen, haha :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:29

@joann- .." Reken daar maar snel 6 nullen voor als je een bedrijf wil waarvan je met de inkomsten je gezin net aan kunt onderhouden. En de bank wil ook haar centen terug zien natuurlijk."

precies - de bank leent niet zo veel geld, als ze denken dat het niet terugverdient kan worden.dus er word geld verdient :j en veel ook. want met 6 nullen, los je niet af met 800 in de maand.
al word er gezegd, dat er weinig verdient word ( en schromelijk overdreven met bijstandsniveau ). iemand met een gewoon baantje (waar er hier volgens zeggen "meer "mee verdient word ) kan geen bedrag met 6 nullen lenen.zelfs met 2 banen-man en vrouw- kan je niet meer als 3 nullen lenen.bij een erg goede baan, mss. een bedrag met 4 nullen.
dus hoe goed moet je inkomsten zijn, wil je 6 nullen kunnen lenen ? de bank geeft dat pas, als ze ervan uitgaan, dat ze het MET rente terug krijgen.en dan rekenen ze ook een redelijk inkomen ( en dus ook uitgaven ) voor het boerengezin mee. de bank leent het echt niet, als de boer een maandinkomen over heeft van pakweg 800 euro voor zijn gezin..
ik zeg niet, dat de boer niet (hard ) werkt, ik zeg ook niet, dat ze er geen recht op hebben. alleen meer , als dat er hier word voorgespiegeld..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:31

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:33

Gini schreef:
Dus!! Oplossing!! Geen stallen bouwen en de beestjes lekker vrij laten lopen.
Let them free: http://flowerpower89.files.wordpress.co ... ippies.jpg

:+

En hoe wil je er dan voor zorgen dat iedereen elke avond een stuk vlees op zijn bord heeft? En hoe wil je de ammoniak reduceren?