Veulen84 schreef:Het blijft lastig om dieren te verplaatsen. Maar het had wel moeten gebeuren. We zijn niet heilig, dus dat je in eerste instantie aan jezelf denkt. Ja dat kan gebeuren. Maar na dagen moet er toch echt wel aan het vee worden gedacht. Het is niet alleen je brood, het zijn ook levende wezens. Langzaam verdrinken is een enorm pijnlijke dood. Maar verhongeren omdat je op een klein stukje droogte staat zonder eten is niet veel beter.
Ik ken de gebieden, dus ik weet dat het niet altijd makkelijk is. De grond is er niet zo vlak als hier en er is veel onontgonnen land. Maar dat onontgonnen land kan je ook helpen. Het is makkelijker een wei te maken in de bossen met draad dan op een totale leegte.
Duitsland/tjechie kent een hoge leegstand van oude (vervallen) boerderijen. Die staan soms op heel gunstige plekken. Daar kun je gebruik van maken.
Je kan zeggen in eerste instantie lukt het allemaal niet. Maar nu na een 2 weken had je al om hulp kunnen vragen. Natuurlijk kun je vee niet makkelijk uit water halen. Maar daar waar het lukt zijn er heus mensen met vrachtwagens die ze ergens heen willen vervoeren.
En ja ik realiseer me dat de problemen pas daarna komen. Geen geld voor voedsel is problematisch. Stal ingestort is enorm onhandig. Maar als je 100 koeien hebt, je red er 75 en je eet er daarna 50 op door ze te moeten slachten voor geld... Dan heb je er nog wel 25 en een beetje mogelijkheid.
Als ze alle 100 verzuipen heb je niks en ook geen geld om daarna iets te doen.
Verder liggen er overal dus dode dieren in het water. Dat word met de temperaturen van de komende paar dagen een probleem. Dat gaat enorm rotten. Water word op die plekken giftig, dieren die daar in de buurt nog leven krijgen dat binnen. Ze zullen door hun zwakte sneller sterven.
Nu is het leed al geleden, 2 weken later. Ik snap dat ze nu geen hulp meer vragen voor het zuiden.
Hóe had het moeten gebeuren? Hoe wil jij, snel, een hele boerderij met koeien die niets gewend zijn (geen trailer, niet drijven) al die koeien redden?
Als er al niet heel erg veel tijd is?
En wat moet de hulp nu nog doen? De dieren die niet gered konden worden, zijn dood. Alles moet worden opgeruimd, ja. Maar waarom zouden ze hulp vragen aan Nederland daarvoor? Duitsland is groot en sterk genoeg om dat zelf te doen

.
Het is niet zo dat het ging binnen een paar dagen. Mensen zijn te laat ingelicht (daar zit ook een probleem!), ze hadden niet een paar dagen. Ze hadden een dag hooguit. Dan denk je eerst aan jezelf, ja. En een mens is makkelijker te redden, kan voor zichzelf zorgen. Voor dieren moet je zorgen, en de meesten zijn toch een stuk groter dan de gemiddelde mens.
Als ze dagen hadden gehad, ja, dan was ik het met je eens geweest. Maar zoveel tijd was er niet.
IMO hebben de boeren en andere mensen geen schuld. De overheid wel degelijk.
Hulp vragen om structureel dinigen op te bouwen zullen ze aan Nederland ook niet veel hebben. Immers, wij hebben niet zulke problemen, in zo'n mate. Friesland/Groningen leegloop is niet te vergelijken met dit soort dingen.
Overigens, als alle 100 verzuipen, krijg je ze alle 100 vergoed. Als je er 75 redt, krijg je er 25 vergoed. Dan slacht je er 50 (slachtprijs), maar die krijg je niet vergoed hoor! Want die zijn niet direct gedood door de overstroming, maar indirect. Dus geen vergoeding.
Cassidy, klopt. Maar de mensen zijn niet op tijd ingelicht. Verder kan je als leek niet heel makkelijk voorspellen wat er gaat gebeuren. Je moet worden ingelicht. Je kan niet bij het minste of geringste waarschuwing de hele zaak evacueren

.
Het is lastig imo, mensen op tijd te evacueren, niet te vaak vals alarm te slaan, maar ook niet dit soort dingen te laten gebeuren. Balans vinden

. En dat is hier helemaal fout gegaan.
unihorses: wat dacht je van weides? En om nou ook nog je hooi mee tenemen..
Als je boerderij vernietigd is, is ook je voer vernietigd. En de meeste weides staan óók onder water. Dus geen hooi, geen krachtvoer, weinig gras. Oftewel, dierenvoedsel (en mensen ) -prijzen gaan omhoog.