Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:36

Ja, dat meen ik! Voor het salaris wat ze ontvangen en het feit dat zeer veel normale onkosten/levensonderhoud ook nog voor ze betaald worden zeg ik zeer zeker ja! Na 10 jaar zeg je dag met het handje en ga je genieten op een tropisch eiland van je opgespaarde centjes. Ik teken er echt voor!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:38

Maar je kan niet naar 10 jaar dag zeggen.
Lid zijn van het koninklijk huis kan je niet uit weg komen. Zelfs niet door afstand te doen van alles (denk maar aan Friso). Het blijft, je hele leven. Vanaf je geboorte tot je dood. En daarna.
Het is geen tijdelijke job, het is 24 uur per dag, 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar, je hele leven lang.
En je scheept je kinderen en je man met hetzelfde op.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:38

En jij denkt dat je op dat tropisch eiland wel met rust gelaten wordt? :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:39

femke27 schreef:
Na 10 jaar zeg je dag met het handje en ga je genieten op een tropisch eiland van je opgespaarde centjes.

Dat geeft al enigzins aan dat je je niet echt voor kunt stellen wat het inhoudt. Kun je beter de showbiz in gaan. Koningschap is toch een wat andere orde.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:39

Zelfs als je dood bent, of in coma, word je nog niet met rust gelaten..
(Prins Bernhard, Lady Diane, prins Friso etc)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:42

Dat denk ik niet. Als je echt weg bent ben je weg. Het enige probleem bij de koninklijke familie is dat ze geen definitief afscheid nemen (kijk maar naar Bea nu, die gaat vrolijk verder met afspraken maken). Zoals Friso, die afstand heeft gedaan, hij heeft een relatief rustig leven geleid. Hoeveel mensen hebben foto´s e.d van hem gezien? In Lech kwam hij weer in het nieuws. Deels doordat dat ook een persuitje is, en deels door zijn ongeluk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:43

LoveBodin schreef:
Zelfs als je dood bent, of in coma, word je nog niet met rust gelaten..
(Prins Bernhard, Lady Diane, prins Friso etc)

Niet mee eens. Over de doden wordt altijd gesproken, herinneringen opgehaald, e.d. Doe jij toch ook over je oma, of niet dan? En friso in coma wordt heel erg met rust gelaten. Er staat geen tv ploeg naast zijn bed, en ook zijn vrouw en kids worden met rust gelaten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:47

Maar ik zou niet , aan niemand, vertellen wat voorr slechte dingen m'n oma zou hebben gedaan. (Nu is die nog springlevend, dus nog niet aan de orde ;) ). En bij mijn oma zou het ik en mijn familie zijn, die leuke herinneringen ophalen.

Niet 20 miljoen mensen die klagen over dat ene ding. Niet hele onderzoeken die worden ingesteld. Niet vreemde mensen die het 20 jaar na haar dood nog steeds over haar hebben.

Edit: en dan vooral niet mensen die alleen de slechte dingen onthouden, en daar 20 jaar later nog steeds over zeueren.

Als lid van t koninklijk huis ben je een figuur dat iedereen kent en onthoud. Je gaat dood, maar je komt in de geschiedenisboeken. De gedachte aan je leeft voort. En mensen onthouden vaak alleen de negatieve dingen.
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 18-04-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:47

Die optie bestaat dus niet, van een paar jaar je zakken vullen en dan weggaan. En gelukkig maar, juist die continuïteit maakt het koningshuis zo waardevol, dat er iemand op die plek zit die er echt helemaal in zit en voor wie het belangrijk is om de boel goed te houden, want zijn hele leven heeft hij er mee te maken en zijn voorouders, kinderen en kleinkinderen ook nog...dan sta je er toch heel wat beter in dan iemand die even een paar jaar zijn stoel warm zit te houden :=

Ben ook blij dat we een koninklijke familie hebben die hun taak wel serieus nemen en er echt voor gaan, beter dan zo'n opportunistische zakkenvuller die vooral voor eigen gewin wel even een paar jaar aan de macht wil, met de intentie om daarna alles achter te laten en te gaan genieten van het geld -O-

DAT is pas zonde geld: het investeren in iets dat binnen een paar jaar weer weg is. Waarna je weer opnieuw kunt beginnen en het eerder betaalde salaris in rook is opgegaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:50

Dat hangt er helemaal van af. Het gebeurd zo vaak dat er na de dood van iemand hele ruzies ontstaan over huis, grond, testament, kinderen (onwettig) en de hond. Daar komen ook rechtbanken, onderzoeken en moddergooien aan te pas. Het is wellicht op een kleinere schaal, maar uiteindelijk tot aan de schoonfamile in verwegistan van de buren krijgen dat verhaal over ´wat er nu weer bij die rare buren gebeurd´ telefonisch te horen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:53

Pmarena, inderdaad!
Helemaal mee eens.
Wij mogen niet klagen.. Ons koningshuis is behoorlijk goed.

Maar goed, femke, het is wel zo dat die paar buren en 25 miljoen mensen niet echt te vergelijken zijn.
En gaat mn oma oook niet de geschiedenisboeken in. Maargoed, dit gaat een beetje een zijspoor op zo.

Tevens ga je ook niet in op de andere argumenten die hier gegeven worden?
Het is echt niet voor 10 jaar, zeker niet als je koning bent (/bent geweest)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:55

Gelukkig maar dat iemand die het bij voorbaat maar voor 10 jaar wil doen (en eigenlijk alleen voor het geld) de kans niet krijgt :=

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:56

Hij mag aftreden wanneer hij wil. Dus als dat snel is, dan is dat zo. Dat is afhankelijk van zijn eigen ideeen en ambities. En ik weet zeker dat als je aftreed en je gaat ergens anders wonen dat je rust hebt. Nogmaals haal ik het voorbeeld van Friso aan, en ook die andere broer leeft relatief rustig. In belgie geloof ik?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:31

femke27 schreef:
Hij mag aftreden wanneer hij wil. Dus als dat snel is, dan is dat zo. Dat is afhankelijk van zijn eigen ideeen en ambities. En ik weet zeker dat als je aftreed en je gaat ergens anders wonen dat je rust hebt. Nogmaals haal ik het voorbeeld van Friso aan, en ook die andere broer leeft relatief rustig. In belgie geloof ik?

Vast om belastingtechnische redenen _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:40

Natuurlijk kan hij stoppen. En dan lekker van al zijn geld gaan leven zonder al het gezeur en alle verantwoordelijkheden enzo. Maar hij doet het niet.

Verantwoordelijkheidsgevoel heet dat :)

En het geld dat we al die jaren in hem gestopt hebben levert ons straks dus een prima voorbereide koning op die zijn taak serieus neemt en een goede investering is geweest :)

Heel wat beter dan het besteden aan een steeds maar weer wisselend staatshoofd dat telkens weer vanaf 0 moet beginnen en na een paar jaar van de verantwoordelijkheid af is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 14:45

Gisteren gaf hij aan geen problemen te hebben met een eventuele verandering naar een ceremoniele functie.

Is het enorme bedrag in geval van ceremoniele functie "nog steeds" gerechtvaardigd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:49

femke27 schreef:
Ja, dat meen ik! Voor het salaris wat ze ontvangen en het feit dat zeer veel normale onkosten/levensonderhoud ook nog voor ze betaald worden zeg ik zeer zeker ja! Na 10 jaar zeg je dag met het handje en ga je genieten op een tropisch eiland van je opgespaarde centjes. Ik teken er echt voor!

Hmmm... Toch blij dat we nu wel een capabel koningshuis hebben en niet iemand die wel even tekent voor een privacyloos leven met veel geld en na tien jaar pleite is. :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:49

Ja voor mij wel, het enige dat dan wegvalt is de beediging van de ministers. Verder blijft alles gelijk, de contacten met andere landen die weer werk kunnen opleveren enz.

Femke je opmerking geeft maar aan waarom ze zo belangrijk zijn, het is hun leven hun roeping en niet even als een directeur van een bedrijf, erin geld graaien en snel weer weg. :n

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:02

femke27 schreef:

Dan doe je dat toch? Koningin zul je niet worden, vrees ik, maar ondernemer? Why not? 825.000 per jaar is wel te doen hoor, sommige mensen verdienen nog wel meer dan dat.

Alleen denk ik persoonlijk dat de meeste succesvolle ondernemers zeer gepassioneerd zijn en heel erg houden van hun vak, die zie je niet na 10 jaar rentenieren maar eerder werken tot hun dood. Je moet ook wel hart voor je zaak hebben wil je er echt een succes van maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:07

Weer een voordeel van geen koning zijn: er wordt geen achterlijk kroningslied voor je gemaakt ;)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:20

stef schreef:
Weer een voordeel van geen koning zijn: er wordt geen achterlijk kroningslied voor je gemaakt ;)

:roll: :evaw:

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:50

stef schreef:

Nog erger dan het kroningslied is niet kunnen zeggen dat je het niet zo mooi vindt. }>

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:24

Deze is toch veel passender?