Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:35

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:37

Winged schreef:
Maar eigenlijk is het voor Marianne gewoon pure pech geweest. Verkeerde plaats op het verkeerde moment. Stel dat ze iets later was geweest. Of iets eerder. Of een andere route had gefietst...

:j dat kun je van heel veel dingen van toepassing doen laten zijn.
Het lot?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:56

Pinacolada

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:09

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt...vind het nogal wat. Vooral verschrikkelijk voor de Vaatstra's, maar ook de familie van Jasper S. Het zal je man of vader maar zijn....kan er niet bij.

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:15

Verschrikkelijk voor beide families... Jeetje, wat moet dat meisje angst hebben gehad in haar laatste momenten. :\

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:18

Zit nu naar de livestream te luisteren, hoe het volgens het OM is gegaan. Heftig :=

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:19

Ik ook, afschuwelijk...

Jasper S. had genoeg gelegenheid om zich te beraden op de gevolgen. Moord is bewezen, zegt Mous. #Vaatstra

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:22

Zelfs de advocaat(?) lijkt het er moeilijk mee te hebben...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:23

Ik luister nou ook, sjee... Volgens mij slaap je de eerste nachten niet meer als je hierbij bent en dit zo hoort.

Bah...wat een klootzak

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:34

Winged schreef:
Zit nu naar de livestream te luisteren, hoe het volgens het OM is gegaan. Heftig :=

Echt verschrikkelijk...

Moord achten ze bewezen.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:35

eisen 20 jaar cel dus..... van mij mag daar nog 20 bij aangeplakt worden....

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:40

Ik vind 20 jaar ook echt te weinig, dat is bijna de tijd die hij nog vrij heeft rondgelopen.. bah bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:42

Pff nederland is zo soft en hij een schoft :r , dat je zolang er mee rond lopen kon kan :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:45

OvJ eist moord (voorbedachte rade) GOED ZO!!
Verdachte had tijd en gelegenheid om zich te bedenken. Zijn geen indicaties voor tegendeel.
Vanaf gedachte "zij is van mij" was hij bezig met seks maar kon toen al weten wat de gevolgen van zijn daad zouden zijn voor hem en zijn familie. Bij iedere handeling kon hij nadenken over de consequenties, maar dat heeft hem niet belet om door te gaan.
Vanaf dat Marianne flauwviel en verdachte verklaarde dat zij wel wist dat er ging gebeuren wist hij op dat moment wat hij ging doen. Daarna is nog tijd geweest waarin hij kon besluiten het niet te doen. Vanaf het moment dat Marianne bewusteloos raakte en de daadwerkelijke moord zat nog tijd. Daarbij heeft S. erover nagedacht dat het praktischer was Marianne om te draaien zodat het wurgen makkelijker zou gaan.
Was niet onder invloed alcohol of drugs.
Psychologisch onderzoek heeft uitgewezen dat er geen sprake is van dissiociatie. Geen autisme etc.
Verdachte beschikt over prima oordeelsvermogen. En was niet verminderd. Lust is geen excuus. S. ging doelgericht te werk. S volledig toerekeningsvatbaar. Moord was in koelen bloede volgens OvJ.
OvJ pleit voor strafverhogende omstandigheden. Meermalen verkracht (oraal en vaginaal) + geweld. Strafverhogend is ook het zedenaspect aan de moord. Strafverhogend is ook het jarenlange zwijgen en willen ontkomen aan straf. S. kiest nadrukkelijk voor zichzelf, zijn gezin. Niet geconfronteerd te willen worden met de foto's van Marianne (zelfbescherming) en geen totale helderheid te geven aan fam van Marianne.
Het ernstige levensdelict gepleegd dat onze maatschappij kent. Eis 20 jaar.

Veel te kort wat mij betreft. Dit varken mag nooit meer los. (Varken is nog een te aardig woord.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:48

Denicee_x schreef:
Ik vind 20 jaar ook echt te weinig, dat is bijna de tijd die hij nog vrij heeft rondgelopen.. bah bah

Inderdaad... Maar Nederland heeft helaas geen extreem hoge straffen.

Moet je nagaan dat er zelfs vaak 1/3de van de straf niet wordt uitgezeten... Hij is dus over 14 jaar weer vrij als hij zich goed gedraagt :=

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:54

Ben benieuwd wat de einduitspraak gaat worden. 20 jaar is opzich helemaal niet zo raar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:55

20 jaar voor hem, levenslang voor de familie Vaatstra.
Van mijn part voeren ze de doodstraf weer in, serieus. Maar dat is persoonlijk.
Bewezen moord, schuldbekenning.

Ik mag niet hopen dat hij in beroep gaat.
Ook zoiets raars, dat zoiets kan, maar goed...

Ik brak op het punt dat de eiser ook ff een slokje water moest nemen, wat is dit heftig allemaal!
Ik heb echt zó te doen met de familie Vaatstra. Hun dochter Marianne...
Civiele procedure starten voor het 'smartengeld', tja, dat kan ik wel begrijpen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:59

Winged schreef:
Maar Nederland heeft helaas geen extreem hoge straffen.

Ik snap dat voor zo iemand, voor je gevoel, de doodstraf zelfs nog mild is, maar dat wij niet streng straffen spreek ik tegen.

Als je kijkt naar de netto straf, staat Nederland in de top drie van de zwaarst straffende landen in West-Europa.
Bron:

http://programma.vpro.nl/themadaders/ni ... treng.html

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:59

Doodstraf heb je IMO niks aan. Dader heeft dan even pijn en verdriet en klaar. Laat hem maar mooi in een hokje wegkwijnen op water en brood.

@nicolletje: Jouw link ga ik vanavond even lezen, moet er nu zelf vandoor :)

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:17

Ik volg ook de livestream. En kan echt niet geloven wat hij gedaan heeft. Het vreemde is alleen dat een vriendin van mij, bij hem in de buurt woonde ( zij en haar familie is moslim,) En zij haalden altijd melk bij Jasper. Ik heb het dus best vaak met haar over Jasper gehad en ze zij echt dat ze het niet kon geloven omdat het zo'n enorm vriendelijke man was. En dan bekend hij ineens dit! Echt een shock voor alle bewoners in de buurt die hem kenden. En de 20 jaar, lijkt best wel weinig. Maar ik denk dat het toch wel redelijk is. ( en onze straffen zijn nou eenmaal helaas minder dan in Texas met de doodstraf. )

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:21

Gewoon ff nieuwsgierig he..maakt het uit dat je vriendin moslim is? Omdat je dat er zo specifiek bij zet.

Vind het gewoon altijd erg apart dat "gewone" mensen dit kunnen doen he.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:28

Oh nee hoor zo bedoelde ik het niet :o Kwam een beetje verkeerd over. Was meer om als detail te vertellen. Als reden waarom ze het misschien niet bij de winkel zouden halen of dergelijke.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:35

Okee :D....

Droog stuk dit..

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:38

Brrr ik krijg kippenvel van die verklaringen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:41

Doodstraf is ook iets heel persoonlijks. Water en brood is hier niet zo, ze kunnen zelfs klagen over het eten.

Maar waarom zo'n iemand voor zoveel jaar van gemeenschapsgeld blijven betalen terwijl andere groepen van de bevolking daar onder lijden?
Deze idioot gaat ons 500 Euro p/d kosten. Reken maar uit.

Ik weet dat dit topic niet bedoeld is voor politieke ideeën, maar ik zie dit niet als gerechtigheid.
Voor de familie Vaatstra niet, voor niemand niet.

De eis is 20 jaar en deze gek kan nog in beroep, kost ook weer geld.
Ongelofelijk dat dit maar kan hier: bewezen moord en dan nog in beroep... :n
Maar dit is puur mijn beleving van het recht en dit is nog niet bekend of S dat gaat doen.
Hij kan dat beter niet doen: lekker blijven zitten. 20 jaar lang, misschien wordt ie dan wel vergeten... NOT!

Maar ook een dikke pluim voor Peter R. de Vries, die het nooit heeft opgegeven samen met en voor de familie Vaatstra.
Dat DNA-onderzoek was al in 2000 aangevraagd, maar had toen te weinig kans van slagen.
En een goede haan kraait altijd 2 x, hetzij jaren later: het heeft uiteindelijk geholpen de dader te pakken. DNA-onderzoeken verbeterd, meer kennis.
Prachtig resultaat! +:)+