De politie in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:29

ayla31 schreef:
als je je niet meteen laat fouilleren, drukken ze je meteen met je keel op grond met 3 man totdat je nauwelijks meer lucht krijgt, dat is wat ik heb gezien, en niet 1x :)
edit; dit was bij een 12 jarige jongen

Weet jij dan ook wat de voorgeschiedenis is van die jongen met de politie? En wat zijn eventuele antecedenten waren? Waarom hij gefouilleerd moest worden? En wat de eventuele melding was?
Nee?
Dan weet je dus ook niet waarom ze dat zo deden.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:44

Estera schreef:
ayla31 schreef:
als je je niet meteen laat fouilleren, drukken ze je meteen met je keel op grond met 3 man totdat je nauwelijks meer lucht krijgt, dat is wat ik heb gezien, en niet 1x :)
edit; dit was bij een 12 jarige jongen

Weet jij dan ook wat de voorgeschiedenis is van die jongen met de politie? En wat zijn eventuele antecedenten waren? Waarom hij gefouilleerd moest worden? En wat de eventuele melding was?
Nee?
Dan weet je dus ook niet waarom ze dat zo deden.

ik was er de hele tijd bij, de jongen liep verkeerd en moest naar het zebra pad, deed die niet meteen werd ie meteen gefouiileerd en zo behandelt:) en ik kende die jongen,

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:00

ayla31 schreef:
ik was er de hele tijd bij, de jongen liep verkeerd en moest naar het zebra pad, deed die niet meteen werd ie meteen gefouiileerd en zo behandelt:) en ik kende die jongen,

Sorry dat ik het zeg hoor, maar hier geloof ik dus niks van.
Iemand mag alleen gefouilleerd worden als verwacht wordt dat hij/zij een gevaar vormt voor zichzelf of de omgeving.
Niet wanneer iemand niet naar een zebrapad loopt.
Lijkt mij waarschijnlijker dat hij een grote bek had en niet wilde luisteren.

AmyII

Re: De politie in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:37

Tsja.. Zo werd een kennis van me ook door 3 man op de grond gehouden omdat hij fouilleren niet nodig vond. Terecht dat ze hem zo vast hadden, hij kwam volkomen gestoord over.

Ik ben ook wel eens meegenomen, was ik net 16 :') en ik was zo stom om met een drankje op, met koninginnedag, voor het eerst in mijn leven een boot te gaan besturen. Ze hebben me super behandeld, kreeg nog een glas cola voor de schrik.
(Moest mee omdat ik een A blies, op bureau bleek dat ik voor in het verkeer op de weg wel teveel op had maar niet voor op het water, daar zat destijds verschil in, weet eerlijk gezegd niet of dat nu nog zo is.)

En ja, ik woon in 'de grote stad' en nee ikzelf heb persoonlijk nog nooit echt slechte ervaringen met de politie gehad. Wel een keer een situatie waarvan ik toen al zei dat dat best anders had gemogen, gaven ze ook toe. Maar was op een drukke dag op een hectische plek, het blijven mensen.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:14

YouthReiner schreef:
ayla31 schreef:

Iemand mag alleen gefouilleerd worden als verwacht wordt dat hij/zij een gevaar vormt voor zichzelf of de omgeving.

Zoo niet waar! Ooit van preventief fouileren gehoord? Doen ze hier de hele dag door. Kindjes van 11/12 jaar fouileren en ze doodsbang maken. Kunnen ze beter de Marokaanse hosselaars die op het pleintje staan te dealen fouilleren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 03:09

Politiemensen zijn mensen (oh really :') ) en maken dus ook menselijke fouten. Bij mij in de straat (binnenstad, prostitutiegebied aan de overkant, 2 coffeeshops) is veel herrie maar wat ik zie vanuit mijn raam is dat ze verkeerd geparkeerde auto's beboeten en die zilveren mercedes die avond aan avond staat te dealen voorbij lopen 'want we willen geen rottigheid'. Lekker makkelijk. (en ja, ik heb het gevraagd want ik vind een drugsdealer bij mijn voordeur een slecht plan)

Maar aan de andere kant, ik ben ook wel eens thuisgebracht toen ik vanuit de kroeg naar huis liep omdat ik alleen liep en ze dat niet fijn vonden. Lief!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:58

Ik woon in een iets mindere buurt en daar hebben we wel eens politieinvallen. Laatst werd mijn hond geaaid en werd ik vrolijk begroet (ok, ik zei dat het wel een gezellig samenkomen was :p )

Ook op werk aantal x meegemaakt dat we jegens agressie politie moesten bellen. Altijd correct en vriendelijk hoor.
Denk dat een groot deel met je eigen houding te maken heeft. Werkt van twee kanten en er zitten altijd rotte appels tussen maar ie moet er vanuit gaan dat het overgrote deel professionals zijn en ook gewoon een goede dienst willen draaien, zonder te veel mikmak.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:08

YouthReiner schreef:
ayla31 schreef:

ja? het was mn eigen broertje, die niet meteen aan de kant wilde gaan, ik woon nou niet bepaald in de netste buurt en dan weet je ook dat de politie jou ten alle tijden kan fouilleren, maar die blauwe afdruk op mijn broertjes keel, nee dat word natuurlijk gelogen...

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:13

[/quote]Sorry dat ik het zeg hoor, maar hier geloof ik dus niks van.
Lijkt mij waarschijnlijker dat hij een grote bek had en niet wilde luisteren.[/quote]
Zoo niet waar! Ooit van preventief fouileren gehoord? Doen ze hier de hele dag door. Kindjes van 11/12 jaar fouileren en ze doodsbang maken. Kunnen ze beter de Marokaanse hosselaars die op het pleintje staan te dealen fouilleren.[/quote]
de nederlanders weten ze heel goed te vinden, tegen die buitenlanders(en ik ben geen racist) maar wat valt daar nog tegen te doen? ik zit soms met open mond opsporing verzocht te kijken, maar de politie durft niet eens meer iets tegen ze te doen

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:43

Preventief fouilleren mag alleen maar in gebieden die door de burgemeester als risicogebied voor een bepaalde periode is afgegeven.

Verder lees ik zoveel "de politie durft niets te doen" Wat een onzin. Vaak KAN de politie niks doen omdat zij gebonden zijn aan regels en wetgeving. En soms is het verstandiger voor de politiepost op straat om even te wachten op versterking of om helemaal terug te trekken en de aanpak over te laten aan een arrestatieteam oid.

Sommige mensen zouden eens een paar uurtjes met de politie mee smoeten gaan. Om in te zien dat t politiewerk zoveel andersnis dan er gedacht wordt.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:11

Melissa schreef:
Preventief fouilleren mag alleen maar in gebieden die door de burgemeester als risicogebied voor een bepaalde periode is afgegeven.

Verder lees ik zoveel "de politie durft niets te doen" Wat een onzin. Vaak KAN de politie niks doen omdat zij gebonden zijn aan regels en wetgeving. En soms is het verstandiger voor de politiepost op straat om even te wachten op versterking of om helemaal terug te trekken en de aanpak over te laten aan een arrestatieteam oid.

Sommige mensen zouden eens een paar uurtjes met de politie mee smoeten gaan. Om in te zien dat t politiewerk zoveel andersnis dan er gedacht wordt.

de politie staat idd soms heel machteloos, maar een hulpverleenster die ik ken heeft op het bureau van de politie voor 6 jaar gewerkt, en die zegt zelf dat daar soms dingen gebeuren die echt niet kloppen

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:03

Heel deze stad is een risico gebied...

Denk idd ook dat een aantal agenten dingen niet durft. Ze durven wel kinderen te fouilleren maar volwassen Marokanen die overlast veroorzaken niet.

Wat pas echt triest is..3 meter van de coffeeshop gaan staan fouilleren. Iedereen die daar naar buiten komt wordt gefouilleerd en de wiet in beslag genomen..onder het mom van risicogebied.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:09

kiki1983 schreef:

Denk idd ook dat een aantal agenten dingen niet durft. Ze durven wel kinderen te fouilleren maar volwassen Marokanen die overlast veroorzaken niet.

Wat pas echt triest is..3 meter van de coffeeshop gaan staan fouilleren. Iedereen die daar naar buiten komt wordt gefouilleerd en de wiet in beslag genomen..onder het mom van risicogebied.

Dat is ook gewoon hun goed recht. Misschien heel flauw, maar je mag geen wiet hebben.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:33

Vjestagirl schreef:
kiki1983 schreef:

Dat is ook gewoon hun goed recht. Misschien heel flauw, maar je mag geen wiet hebben.

wiet mag je kopen en hebben hoor? alleen niet verbouwen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:35

ayla31 schreef:
Vjestagirl schreef:

wiet mag je kopen en hebben hoor? alleen niet verbouwen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... andel.html

Citaat:
U bent strafbaar als u drugs bezit, produceert of verhandelt. Dat geldt zowel voor softdrugs als harddrugs. Drugsgebruik is in Nederland voor personen van 18 jaar en ouder niet strafbaar. Maar om overlast te voorkomen, kunnen gemeenten in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opnemen dat drugsgebruik in aangewezen gebieden wel strafbaar is. Als u softdrugs gebruikt op die plekken, kunt u aangehouden worden of een boete krijgen.

Strafvervolging bezit, handel en verkoop softdrugs en harddrugs schreef:
Het bezit van softdrugs is strafbaar, maar in de praktijk worden kleine hoeveelheden voor persoonlijk gebruik toegestaan (gedoogbeleid). Als u maximaal 5 gram cannabis (wiet, marihuana, hasj) of niet meer dan 5 hennepplanten bezit, neemt de politie de drugs en planten in beslag. Meestal vindt er geen strafvervolging plaats. Als u meer dan 5 gram cannabis of meer dan 5 hennepplanten bezit, wordt u wel vervolgd.

Wiet mag je dus ook niet hebben.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:06

Drugs bij je hebben wordt tot zekere hoogte gedoogd, maar is sowieso strafbaar. Dus ook al een stap buiten de coffeeshop.

Ik vraag mij dan toch af in welke stad je woont al de HELE stad een risico gebied is..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:34

Denk omgeving Rotterdam, gezien haar eerdere berichtjes, ook in andere topics.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:20

Ja idd omgeving Rotterdam. Wiet mag je wel bij je hebben zeker als je de shop uitloopt. De hele stad zal geen risicogebied zijn maar het bestaat hier uit 6 wijken en 5 van die wijken zijn risicogebieden.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:21

Wiet mag je niet bij je hebben: je mag het namelijk niet vervoeren. Dus wiet op zak is sowiezo inleveren en als je pech hebt een boete + aantekening.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:43

kiki1983 schreef:
Ja idd omgeving Rotterdam. Wiet mag je wel bij je hebben zeker als je de shop uitloopt. De hele stad zal geen risicogebied zijn maar het bestaat hier uit 6 wijken en 5 van die wijken zijn risicogebieden.

Citaat:
U bent strafbaar als u drugs bezit, produceert of verhandelt. Dat geldt zowel voor softdrugs als harddrugs.

Je mag wie dus niet bezitten.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:50

Echt he...Waarom bestaan er dan shops? GEDOOG beleid heet dat. Voor eigen gebruik mag je houden. Wordt echt een beetje moe van alle moraalridders die hier zitten die nog nooit van een hun leven iets stouts hebben gedaan. Neem aan dat als jullie een buitenrit maken jullie ook alleen op het ruiterpad rijden en ook echt niet een paar meter over het fietspad? De ergste moraalridders zijn meestal stiekem ook de ergste ketters.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:53

Het hebben wordt gedoogd, in de coffeeshop. Het vervoeren is verboden. Ze staan in hun RECHT als zij jou aanhouden en fouilleren en ze nemen de wiet in. Je mag het te slotte niet in je zak hebben op straat. Punt. Dus die joint, hoort ook gewoon in de coffeeshop gerookt te worden. Daar word het gedoogd.
Je mag het simpelweg niet bij je hebben.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:13

Kiki, het wordt gedoogd. Maar is wel strafbaar en je mag het niet bij je hebben.
Ik ken een coffeeshop eigenaar. Als die gepakt wordt als hij spul meeneemt voor zijn shop dan wordt hij opgepakt voor drugsbezit ook al kan hij bewijzen dat het voor de shop is die hij bezit. Maar het is gewoon strafbaar. Totdat het in de shop ligt dan wordt gedoogd. Hij heeft dus mazzel als hij het tot zijn winkel heeft weten te brengen dan is het klaar maar tussen tijd is hij gewoon strafbaar. Risico van het vak. Ook voor degene die een jointje roken, je kan de pech hebben dat je gepakt wordt en dan kan je het inleveren. Nu wordt hier daar niet zoveel opgecontroleerd buiten de shop omdat er geen overlast is. In jullie omstreken zal dat waarschijnlijk meer zijn omdat jullie stad veel groter,drukker ect is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:14

kiki1983 schreef:
Echt he...Waarom bestaan er dan shops? GEDOOG beleid heet dat. Voor eigen gebruik mag je houden. Wordt echt een beetje moe van alle moraalridders die hier zitten die nog nooit van een hun leven iets stouts hebben gedaan. Neem aan dat als jullie een buitenrit maken jullie ook alleen op het ruiterpad rijden en ook echt niet een paar meter over het fietspad? De ergste moraalridders zijn meestal stiekem ook de ergste ketters.

En zodra mensen het niet meer kunnen winnen op argumenten komt het zeiken op andere mensen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:14

Blue_Eyes schreef:
Ik zou wel eens een onderzoek willen zien tussen opleidingsniveau en mening over de politie :=

Dat wil je niet, echt niet :D