Mishandelde grensrechter Almere overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:23

Vas schreef:
ongetwijfeld snapt iedereen op bokt wel dat je ze niet op strafkamp in syberie kan sturen.............. En ook wel dat je ze niet met hun voeten in beton in de noordzee kan gooien. Maar dat doet van het feit niks af dat de meeste er dus duidelijk wel zo over denken...

De meeste wat Vas? De meeste Nederlanders? De meeste mensen op Bokt? Zo ja, hoe weet je dat? Meer dan honderdduizend mensen hebben zich op Bokt aangemeld. Dik dertigduizend daarvan hebben 1 of meer berichten. Dit topic telt een kleine 200 reacties en is bijna 2000 keer bekeken. De reacties variëren van oproepen tot extreem barbaarse straffen tot gewoon rustig politie en justitie hun werk laten doen. Ik denk dat de meeste mensen in Nederland helemaal niet voor strafkampen en betonblokken zijn. Ik denk zelfs dat in dit topic amper de helft daar werkelijk voorstander van is, maar ik heb geen zin en geen tijd om te gaan tellen hoeveel mensen hier hebben gereageerd en of zij in die reactie hebben aangegeven of ze voorstander zijn van allerlei barbaarse maatregelen. Misschien kun je zelf een lijstje maken?

(het is trouwens: het doet aan het feit niets af, niet van het feit)

Vas

Re: Mishandelde grensrechter Almere overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:35

de meeste die reageren in dit topic..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:43

Ik snap eigenlijk niet dat die jongens menen dit te kunnen doen.
Dat je verbaal uit je slof schiet kan ik nog begrijpen. Moment van verhitting zal ik maar zeggen maar dat je echt iemand te lijf gaat... en dat met z'n 3e tegelijk. Heb geen goed woord over voor ze. Ik hoop dan ook dat ze hun lesje leren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:44

Ik zal voor bepaalde personen in deze discussie even mijn mening en uiterst domme uitspraak onderbouwen...

Ik vind dat wanneer iemand doelbewust, want dat is hier gebeurd, een leven van iemand anders wegneemt en dat van de familie, zelf niet meer het recht heeft om te leven. Of op zijn minst in een gevangenis in Marokko of ergens anders zijn hele leven mag blijven zitten.

Maar wanneer iemand per ongeluk iemand dood rijd, wegens weersomstandigheden, of andere oorzaken en deze persoon heeft het niet expres gedaan dan vind ik een andere straf gepast. Of de strafmaat zal aangepast moeten worden naar andere omstandigheden.

Het neemt niet weg dat ik racistisch ben, als het een Nederlander geweest was die dit had gedaan had ik precies hetzelfde gezegd en beweerd. Deze jongens zijn doorgegaan toen Richard weg was gerend. Dan vind ik verzachtende omstandigheden niet op zijn plaats. En al helemaal niet het jeugdstrafrecht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:47

purny schreef:
Ik zal voor bepaalde personen in deze discussie even mijn mening en uiterst domme uitspraak onderbouwen...

Ik vind dat wanneer iemand doelbewust, want dat is hier gebeurd, een leven van iemand anders wegneemt en dat van de familie, zelf niet meer het recht heeft om te leven. Of op zijn minst in een gevangenis in Marokko of ergens anders zijn hele leven mag blijven zitten.

Maar wanneer iemand per ongeluk iemand dood rijd, wegens weersomstandigheden, of andere oorzaken en deze persoon heeft het niet expres gedaan dan vind ik een andere straf gepast. Of de strafmaat zal aangepast moeten worden naar andere omstandigheden.

Het neemt niet weg dat ik racistisch ben, als het een Nederlander geweest was die dit had gedaan had ik precies hetzelfde gezegd en beweerd. Deze jongens zijn doorgegaan toen Richard weg was gerend. Dan vind ik verzachtende omstandigheden niet op zijn plaats. En al helemaal niet het jeugdstrafrecht.

Ik ben oprecht nieuwsgierig naar de bron waarin staat dat de daders doelbewust de arme man hebben doodgeschopt. Want dat kan ik echt nergens uit opmaken en daar is de politie zelfs nog onderzoek naar aan het doen.

En ik denk dat je even moet kijken naar je laatste alinea, want je beweert nu zelf dat je racistisch bent en dat kan niet je bedoeling zijn, toch?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:51

@ purny, ik kan ook nergens uithalen dat ze doelbewust het leven van deze man hebben weggenomen. Ze hebben het wel weggenomen want meneer is overleden maar ofdat dat doelbewust is geweest.... Daar wordt sowieso nog onderzoek neem ik aan?
Verzachtende omstandigheden vind ik ook niet op zijn plaats.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:53

Richard is weggerend nadat hij al enkele trappen had gekregen en toen is hij weer ingehaald door de jongens en zijn ze verder gegaan met trappen. Dat noem ik doelbewust.

Begin een beetje moe te worden van je reacties San. Ik heb dan ook geen zin om erover met jou te discussieren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:53

Peer pressure kan veel doen bij een groep jongens van die leeftijd. Dus zomaar zeggen dat deze jongens dit doelbewust hebben gedaan, vind ik niet iets wat je nu al kan vaststellen.

Er is een mishandeling geweest, en dat is niet goed te praten, maar ik zou op dit moment niet kunnen zeggen dat dat doelbewust is geweest om de grensrechter te doden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:58

purny schreef:
Richard is weggerend nadat hij al enkele trappen had gekregen en toen is hij weer ingehaald door de jongens en zijn ze verder gegaan met trappen. Dat noem ik doelbewust.

Begin een beetje moe te worden van je reacties San. Ik heb dan ook geen zin om erover met jou te discussieren.

Dat is doelbewust zwaar mishandelen, ja :). Doelbewust doodschoppen is (nog) niet bewezen en dat is zeker niet op te maken uit de geplaatste teksten, daar komt nog bij dat de arme man niet dood was nadat de jongens ophielden, hij is later bezweken. Het is aan de politie om gedegen onderzoek te doen en aan het OM om daar een met bewijzen gestaafde eis van te maken.

En zoals ik eerder al aangaf, betwijfel ik of het OM wegkomt met de eis doodslag. Ik denk het niet, al zou het wel mooi zijn omdat daar een veel zwaardere straf aan gehangen kan worden, die imo wel verdiend is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:22

Citaat:
KNVB gelast alle amateurwedstrijden af

Voetbalbond KNVB heeft voor dit weekend al het amateurvoetbal afgelast. De reden hiervoor is de dood van de 41-jarige grensrechter Richard Nieuwendijk na een zware mishandeling door spelers van de Amsterdamse club Nieuw Sloten. Het besluit is in overleg met het bestuur van SC Buitenboys, waarvoor de grensrechter actief was, genomen.

In het profvoetbal zal vrijdag, zaterdag en zondag een minuut stilte in acht worden genomen. Verder zullen alle spelers en arbiters rouwbanden dragen. Een vergadering over het amateurvoetbal die voor dit weekend gepland stond is voor onbepaalde tijd uitgesteld. De KNVB zal om 17.00 uur een toelichting op het besluit geven.

Bron: fok.nl

Toch netjes van ze :).

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:27

aan de ene kant wel, aan de andere kant zou ik er ook enorm van balen als ik voor de zoveelste keer genaaid wordt omdat anderen zich niet kunnen beheersen. Collectief straffen noemen we dat! Pak alsjeblieft relschoppers aan en niet de gemiddelde voetballer die wel geniet van de sport...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:37

Loetie84 schreef:
aan de ene kant wel, aan de andere kant zou ik er ook enorm van balen als ik voor de zoveelste keer genaaid wordt omdat anderen zich niet kunnen beheersen. Collectief straffen noemen we dat! Pak alsjeblieft relschoppers aan en niet de gemiddelde voetballer die wel geniet van de sport...

Dat is ook weer zo, ja :). Toch snap ik de keuze wel en vind ik hem an sich niet verkeerd.

Dit is wel het tweede incident in relatief korte tijd :). Er was een tijdje terug toch ook een 77-jarige man toegetakeld dacht ik.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 04-12-12 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:37

Ten eerste moet er maar eens gestopt worden met het pamperen van criminelen, dus ook deze gasten die al vaker problemen hebben veroorzaakt door agressief gedrag. Vanuit mijn werk weet ik dat in casusoverleggen over nazorg van ex-delinquenten de dames en heren zorgverleners structureel de boel omdraaien en de crimineel benaderen als zijnde een slachtoffer. Echt de omgekeerde wereld en de achterdeur uit. Als ik lees dat die etters die man neer hebben gehaald en daarna nog een keer om m nog even op zijn hoofd en nek na te trappen met de voetbalschoenen krijg ik ook bepaalde beelden voor ogen zoals voetjes afhakken enzo. Gevangenisstraf zoals in Marokko, daar zullen ze wel bang voor zijn, maar zoals in Nederland met allerlei privileges en een softe begeleiding. Mwah, daar worden ze echt niet beter van.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:38

Vas schreef:
de meeste die reageren in dit topic..

Da's al duidelijker. Dan nogmaals: misschien kun je een lijstje maken, want volgens mij zijn helemaal niet de meeste mensen in dit topic voor barbaarse (lijf)straffen. Daarbij, volgens mij zouden de meeste mensen in dit topic geen idee hebben welke straf er volgens ons 'slappe' rechtssysteem kan worden opgelegd als San dat niet had voorgezegd.
Dat mensen emotioneel en angstig worden van zoiets is niet meer dan logisch, je zult zelf maar een broer/zoon/vriend/vader/man hebben die zijn weekenden op en langs het voetbalveld doorbrengt. Maar ik vind het vervelend als mensen hun emoties gebruiken als excuus om dingen te gaan roepen die niet waar zijn. En ik vind het ongelooflijk als (volwassen)mensen kinderen van 15, 16 jaar verwijten dat zij niet in staat zijn zich te beheersen terwijl diezelfde mensen vinden dat zij die kinderen de meest verschrikkelijke dingen mogen toewensen omdat het heel menselijk is om op extreme gebeurtenissen emotioneel te reageren. Ik vraag me echt af of iemand die in deze discussie niet in staat is zich te beheersen en allerlei vooroordelen en verwensingen aan het adres van hen onbekende jongens het internet op slingert, irl in staat is zich te beheersen als er per ongeluk iemand tegen ze aanloopt.
En ik blijf het ook vreemd vinden dat mensen zo verbaasd zijn over wat pubers kunnen doen. Ik noem de facebookmoord, bangalijsten, loverboys, de jaarlijks terugkerende verhalen van jongens die rotjes en strijkers aan eenden voeren, moet ik doorgaan? Ze stelen, stichten brand, verkrachten, mishandelen en moorden in sommige gevallen. Die kids zijn echt niet allemaal slecht of afkomstig uit een slecht milieu hoor.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:45

_San87_ schreef:
Loetie84 schreef:

Dat is ook weer zo, ja :). Toch snap ik de keuze wel en vind ik hem an sich niet verkeerd.

Dit is wel het tweede incident in relatief korte tijd :). Er was een tijdje terug toch ook een 77-jarige man toegetakeld dacht ik.

Vind het ook niet verkeerd.

Dat met die man is vorig jaar gebeurd, de dader heeft wel onlangs zijn straf te horen gekregen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:45

_San87_ schreef:
Loetie84 schreef:

Ik snap de keuze ook. Maar de het KNVB-bestuur zou pas ballen tonen als ze (ook) zelf zouden opstappen. Verliest het Nederlands elftal een wedstrijd dan moet de bondscoach eruit. Maar verzaakt de bond keer op keer terwijl clubs vragen om hulp bij het voorkomen van agressie en geweld, om onderzoeken als het wel is misgegaan en om assistentie omdat er een grensrechter het ziekenhuis is ingemept dan geeft men niet thuis of is boos omdat er wel heel laat op de avond wordt gebeld. De bobo’s blijven nu lekker zitten waar ze zitten en de politie kan z’n lol op als komend weekend allerlei ettertjes zich op straat gaan vervelen in plaats van op het veld van een club waar de trainer z’n pupillen wél in de hand heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:48

AaronYve schreef:
_San87_ schreef:

Vind het ook niet verkeerd.

Dat met die man is vorig jaar gebeurd, de dader heeft wel onlangs zijn straf te horen gekregen.

Ja, dat was het inderdaad. Hij kreeg drie jaar, geloof ik.

Ik vind dat toch wel ernstig... Twee doden wegens geweld op het veld (dat rijmt :')). En het doet mij inderdaad ook afvragen wat maura aangeeft, waarom hoor je zo weinig van de KNVB?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:51

Ik ben er ook wel van overtuigd dat het niet zozeer om het milieu gaat waarin iemand is opgegroeid. In bepaalde milieus zal geweld structureel wel vaker voorkomen, maar volgens mij zijn de "roes" van een moment gecombineerd met de groepsdruk de grootste boosdoeners als je kijkt naar het niet meer kunnen stoppen.

maura: je vraagt je af of de mensen uit dit topic zich zouden kunnen inhouden in bepaalde situaties. Gelukkig kunnen de meeste mensen (en voor je het vraagt: nee, ik ga geen lijstje maken) zich beheersen omdat dat nu eenmaal ook een automatisme is. Of dat nu aangeleerd gedrag is of niet, dat maakt niet uit: die jongens konden zich niet beheersen en moeten daarvoor gestraft worden. Zullen ze het zo niet hebben bedoeld? Ongetwijfeld, je moet wel in en in slecht zijn om van huis te gaan met de gedachte "ik ga de grensrechter zo ontzettend onderuit schoffelen dat hij mogelijk aan de gevolgen daarvan overlijdt". Maakt dat het gebeurde en de uitkomst anders? Nee, zeker niet. Een zware straf lijkt me hier meer dan op zijn plaats.

Maar waarom ben jij nu verwonderd over het feit dat mensen nog verbaasd kunnen zijn? Ik ben over alle voorbeelden die jij noemt verbaasd en soms zelfs verbijsterd. Ik denk dat je je pas écht zorgen moet gaan maken als mensen dit allemaal maar normaal gaan vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:07

Het desbetreffende B elftal heeft eerder dit jaar al een officiele waarschuwing gehad voor verbaal geweld tegen een scheidsrechter!
Zijn geen lekkertjes.
En iemand tegen het hoofd/nek trappen is doel bewust iemand willen doden in mijn beleving!

Mijn vader was vroeger ook grens rechter, ik spreek over begin jaren 80
ik stond toen als kind langs de lijn en ik werd er best verdrietig van als hij uitgescholden werd door spelers of nog erger de tegenstanders langs de lijn. Kun je na gaan hoe vreselijk het voor de zoon van deze arme man moet zijn te hebben gezien dat zijn vader een pak slaag kreeg!

De daders mogen van mij voorgoed weg gestopt worden ook al zijn ze minder jarig. Zulk gespuis hoort niet in onze samenleving!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:16

chevax schreef:
Gelukkig kunnen de meeste mensen (en voor je het vraagt: nee, ik ga geen lijstje maken) zich beheersen omdat dat nu eenmaal ook een automatisme is.

Daar ga ik ook nog steeds van uit, in elk geval bij volwassen mensen. Maar hier in het topic zie ik dingen staan die zijn opgeschreven door mensen die zich duidelijk niet beheersen. Dus die lezen wat er is gebeurd, voelen de emotie die daar bij de meeste mensen logisch op volgt, denken: “in zee kieperen dat tuig”, typen die tekst uit en drukken op versturen zónder dat ergens onderweg het automatische zelfbeheersingsmechanisme (kalm aan, eerst nadenken, kijken welke feiten bekend zijn, kijken o f mijn tekst überhaupt iets toevoegt en nadenken of ik het een goed idee vindt om dit soort uitlatingen op een openbaar forum te zetten) in werking treedt. Het duurt langer dan een paar seconden om een post te typen en versturen, zeker in een snel topic als je soms nog een keer moet versturen om ertussen te komen. Als de automatische zelfbeheersing niet binnen een paar seconden in werking treedt dan stel ik me voor dat die mensen iemand die tegen ze aanloopt al een mep hebben gegeven voordat ze zich realiseren dat het een ongelukje was.

chevax schreef:
Maar waarom ben jij nu verwonderd over het feit dat mensen nog verbaasd kunnen zijn? Ik ben over alle voorbeelden die jij noemt verbaasd en soms zelfs verbijsterd. Ik denk dat je je pas écht zorgen moet gaan maken als mensen dit allemaal maar normaal gaan vinden.

Er is een verschil tussen iets normaal vinden en je ervan bewust zijn dat ‘de adolescente mens’ nog in ontwikkeling is en dus begeleiding nodig heeft. Om de rotjesvoerende jochies als voorbeeld te nemen: dat gebeurt elk jaar. Over een paar weken is het weer zover en kunnen we ongetwijfeld op de voorpagina van de Telegraaf of een ander kwaliteitsblad een kleurenfoto van een ontplofte eendenkop bewonderen. En dan spreekt iedereen daar schande van, maar daar heeft zo’n eend niet zo gek veel aan. Ik hoop dat ik er nooit naast sta als er zoiets gebeurt, want ik ben al niet dol op kinderen en mijn zelfbeheersingsmechanisme heeft net zo goed een paar seconden nodig. Maar ik vind, juist omdat het iets is dat steeds weer gebeurt, dat wanneer pubers rotjes aan eenden voeren de ouders verantwoordelijk zijn en dus ook gestraft moeten worden. En niet moeten gaan jammeren dat ze dat nooit van hun lieverdjes hadden verwacht.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:18

maura, jouw eigen adolescente ikje ;-) is ook ooit in ontwikkeling geweest. Heb jij op enig moment zelfs maar overwogen om iemand op die manier te grazen te nemen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:23

Nog even een andere vraag die niet zozeer met deze gebeurtenis te maken heeft, maar wel met zinloos geweld: zijn er nog mensen die zich zo mateloos ergeren aan de berichtgeving rond Badr Hari? Ik hoorde laatste Albert Verlinde op meelevende toon aan hem vragen "kun je je de gevangenis toch nog uit je gedachten zetten, hoe gááát het nu met je?". Hij heeft iemand geschopt (en daarbij ernstig verwond), maar op één of andere manier is het bij hem dan weer minder erg. Is dat omdat er niemand is overleden of omdat hij een soort van vreemdsoortige BN-er is waar dan niet zoveel tegen kan worden gezegd?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:32

Diane65 schreef:
Ten eerste moet er maar eens gestopt worden met het pamperen van criminelen, dus ook deze gasten die al vaker problemen hebben veroorzaakt door agressief gedrag. Vanuit mijn werk weet ik dat in casusoverleggen over nazorg van ex-delinquenten de dames en heren zorgverleners structureel de boel omdraaien en de crimineel benaderen als zijnde een slachtoffer. Echt de omgekeerde wereld en de achterdeur uit. Als ik lees dat die etters die man neer hebben gehaald en daarna nog een keer om m nog even op zijn hoofd en nek na te trappen met de voetbalschoenen krijg ik ook bepaalde beelden voor ogen zoals voetjes afhakken enzo. Gevangenisstraf zoals in Marokko, daar zullen ze wel bang voor zijn, maar zoals in Nederland met allerlei privileges en een softe begeleiding. Mwah, daar worden ze echt niet beter van.

Ben het helemaal met je eens. Ik ben er echt van overtuigd dat als de straffen hier wat minder leuk zijn er iig minder recidive zou zijn. Handen afhakken is nou weer het andere uiterste maar het minder gezellig maken scheelt al een hoop.
Ik bedoel maar, een TV en PS in je cel waar je maar vanaf 21.00 hoeft te zitten, overdag sporten, werken en een opleiding volgen, pfff ... Wat een zware straffen ....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:34

Nu noem je ook een naam. Albert Verlinden...
Hij kon beter vragen, hoe haal je het in je hoofd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:37

chevax schreef:
Nog even een andere vraag die niet zozeer met deze gebeurtenis te maken heeft, maar wel met zinloos geweld: zijn er nog mensen die zich zo mateloos ergeren aan de berichtgeving rond Badr Hari? Ik hoorde laatste Albert Verlinde op meelevende toon aan hem vragen "kun je je de gevangenis toch nog uit je gedachten zetten, hoe gááát het nu met je?". Hij heeft iemand geschopt (en daarbij ernstig verwond), maar op één of andere manier is het bij hem dan weer minder erg. Is dat omdat er niemand is overleden of omdat hij een soort van vreemdsoortige BN-er is waar dan niet zoveel tegen kan worden gezegd?

Ik weet de omstandigheden niet, maar in feite is wat hij heeft gedaan net zo erg, misschien zelfs erger omdat hij professioneel vechtsporter is. Maar ook die uitspraak is weer afhankelijk van de omstandigheden.

Iemand een korte samenvatting daarover?

Overigens denk ik wel dat er minder hard mee op lijkt te worden gesprongen omdat hij een soort van BN'er en sportheld is. Op een of andere manier is men dan meer vergevingsgezind.