DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:07

F_Orumster schreef:
De aansteker in haar tas kan het ook nog moeilijk maken, stel dat hij het slim speelt en zegt dat ze die avond ergens zaten, leuk en gezellig en misschien hebben gevreeen. En daarna of elk hun eigen weg gegaan en een ander is achter haar aangegaan of hij heeft haar na ergens gezeten te hebben en zij een aansteker van hem had, daarna hij haar zgn naar huis gefietst (en zij m vertrouwd) en toen mis is gegaan...

Speculatie is hier erg groot. Zoals het verhaal hoort te zijn is ze samen met haar vriendje en een aantal vrienden opstap geweest in Kollum. Vanuit daar naar buitenpost gereden om een fiets te stelen. Op die fiets is ze naar huis gaan fietsen, halverwege alleen verder. Geen vriend van 31 waarmee ze de avond gezellig heeft doorgebracht. Staat nergens en daar is ook nergens bewijs voor. Alle mensen die die avond iets gezien hebben, hebben een verklaring afgelegd. Waaronder het vriendje en diens vrienden van marianne.
Speculeren heeft geen zin. De waarheid komt wel bovenwater.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:07

Dat ben ík roerend met je eens, maar ons rechtsysteem zal die opties bevechten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:08

Wendel schreef:
F_Orumster schreef:
De aansteker in haar tas kan het ook nog moeilijk maken, stel dat hij het slim speelt en zegt dat ze die avond ergens zaten, leuk en gezellig en misschien hebben gevreeen. En daarna of elk hun eigen weg gegaan en een ander is achter haar aangegaan of hij heeft haar na ergens gezeten te hebben en zij een aansteker van hem had, daarna hij haar zgn naar huis gefietst (en zij m vertrouwd) en toen mis is gegaan...

Speculatie is hier erg groot. Zoals het verhaal hoort te zijn is ze samen met haar vriendje en een aantal vrienden opstap geweest in Kollum. Vanuit daar naar buitenpost gereden om een fiets te stelen. Op die fiets is ze naar huis gaan fietsen, halverwege alleen verder. Geen vriend van 31 waarmee ze de avond gezellig heeft doorgebracht. Staat nergens en daar is ook nergens bewijs voor. Alle mensen die die avond iets gezien hebben, hebben een verklaring afgelegd. Waaronder het vriendje en diens vrienden van marianne.
Speculeren heeft geen zin. De waarheid komt wel bovenwater.

Ik geef dit alleen maar aan dat het theoriën zijn die bijvoorbeeld kunnen worden aangedragen. Absoluut niet dat IK dat denk.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:09

F_Orumster schreef:
Ik geef dit alleen maar aan dat het theoriën zijn die bijvoorbeeld kunnen worden aangedragen. Absoluut niet dat IK dat denk.

Oke duidelijk

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:12

Het kan ook dat de man meteen bekend als hij het gedaan heeft. Wat voor leven zou hij ook nog hebben als hij wegens gebrek aan bewijsmateriaal vrij wordt gesproken? Het lijkt me niet dat je na zo een media circus nog gewoon door kunt met je leven. Een rechter overtuigen is één ding, een verontwaardigd land vol boze ouders overtuigen is iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:17

Douraque schreef:
Menino schreef:
maar hoe groot is de waarschijnlijkheid dat een man die
.1 tijdens het DNA-onderzoek hardop zegt 'ik ben de moordenaar'
.2 een verleden heeft met dissociatieve episodes
.3 onmiskenbaar seks heeft gehad met het slachtoffer (en dan met iemand van de helft van je eigen leeftijd. Wat ik ook niet in het voordeel van de verdachte vind spreken), vlak voor haar dood
.4 wsl voldoet aan het profiel van een persoon die tot de 'vertrouwenskring' van het slachtoffer behoorde aangezien ze dus dicht bij elkaar woonde..
niet de moordenaar is....

Ik acht de kans niet heel groot dat er, nadat ze seks hebben gehad, nog even iemand langsgekomen is om de 'zaak' af te maken en daarbij helemaal géén DNA-sporen heeft achter gelaten. Daarnaast wijst de manier van moord best wel op een seksueel motief, denk ik als leek (iemand wurgen met een BH vind ik daar wel op lijken :+ ) , dus het is raar dat er dan geen sporen van iemand anders gevonden zijn...
Tuurlijk moet je niet op de feiten vooruit lopen, en uiteindelijk beslist de rechter.
Maar hij heeft feiten niet mee... Ik denk dat er wel sprake moet zijn van hele absurde omstandigheden wil hij het niet gedaan hebben (en gezien de sporen weet hij sowieso meer over wat er gebeurd is dan tot nu toe bekend is), maargoed. Uiteindelijk is het niet aan ons om daar over te oordelen. Dat is waar.
En adressen ed. openbaar maken vind ik dan ook niet ok. Maar ik snap wel dat dit baanbrekend nieuws is...

Deze zijn makkelijk voor advocaat te weerleggen dmv getuigenverhoren, wetenschappelijk onderzoek ed. Zijn echt geen sterke argumenten. Punt 1 moet je getuigen hebben, punt 2 is te beamen maar bewijst geen moord/verkrachting, punt 3 sperma blijft enkele uren in het lichaam achter volgens wetenschappelijk onderzoek dus hoeft niet vlak voor de moord hebben plaatsgevonden en punt 4 van een daderprofiel kan over ong. 6000 mannen gaan aangezien het verwantschapsonderzoek zoveel mannen heeft gecheckt.

klopt, maar het is alles bij elkaar, wat het toch wel onwaarschijnlijk maakt dat het niet zo is (in mijn ogen. Maar ik ben dus geen rechter, en ik zeg ook niet dat ik vind dat hij op grond hiervan veroordeeld moet worden)
Juridisch zullen ze met meer moeten komen, zeker, maar als de aanwijzingen richting een persoon zo ontzettend sterk zijn is het (hopelijk) makkelijker om bewijsstukken te vinden dan wanneer ze geen idee hebben waar ze moeten zoeken (zoals bleek uit de afgelopen 13 jaar.........) :) .

Ik ben normaal nogal van het 'eerst zien, dan geloven' zegmaar. Maar in dit geval vind ik het erg lastig om te geloven dat dit niet de dader zou zijn :+ Maargoed, ze zullen idd met de juiste bewijsstukken moeten komen.

F_Orumster

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:21

Hoe duidelijk de aanwijzingen zijn en de schijn fiks tegen voor de verdachte, een goede advocaat weet zo ontzettend goed elk zwakke punt uit te buiten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:50

Voorbeeld van hoe ingewikkeld zo'n rechtszaak kan zijn met verschillende sporen en bewijslast:
http://www.peterrdevries.nl/dossiers/marielladegeus/4/
Zaken zijn niet altijd zoals ze lijken :)
Daarom hoop ik dat er een zeer grondig onderzoek gedaan wordt naar de (on)schuld van de vermeende moordenaar van Marianne.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:07

Hoe dan ook, die omgeving zal die man niet meer met open armen ontvangen als ze hem moeten laten lopen. Als je de woede hebt gezien tegen de asielzoekers toen daar op gewezen werd...

Ik hoop dat hij bekend en ze de zaak rond krijgen. Dan kan deze zaak eindelijk gesloten worden.

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:35

Wat een eng verhaal . . .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:22

Volgens de politie gaat het om zgn "Dader DNA". Dat zijn niet alleen de spermasporen, maar ook DNA sporen die door de verwurging zijn achtergelaten. Het ligt er natuurlijk aan, welke sporen precies waar op het lichaam zijn achtergelaten dat maakt dat je kunt spreken over een dader DNA profiel. Volgens Peter R de Vries staat in dit geval de zaak heel sterk, maar je zoekt natuurlijk altijd nog steunbewijs. Het kan natuurlijk ook dat deze man nog meer slachtoffers heeft gemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 10:21

Als hij echt vanuit een stoornis heeft gehandeld, zal hij ook niet zorgvuldig zijn geweest. Hopelijk vinden ze op die manier nog meer bewijs.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:10

Ik blijf het raar vinden dat hij al die tijd 'buiten beeld' kon blijven :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:17

Cayenne schreef:
Als hij echt vanuit een stoornis heeft gehandeld, zal hij ook niet zorgvuldig zijn geweest. Hopelijk vinden ze op die manier nog meer bewijs.

Hij weet wel dat hij een stoornis heeft, hij weet zich ook dit keer niets te herinneren, aldus het volgende artikel.
http://www.nieuwsgrazer.nl/OOSS/4mBF

MarLottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:29

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:12

Zelfs als iemand tijdens een verkrachting en moord even 'buiten zinnen' is of in een soort trance zou je toch denken dat hij zich achteraf dan afvraagt waar hij is geweest. In dit geval met al die media aandacht zou dan toch ook zijn 'heldere ik' waarschijnlijk denken; waar ben ik geweest en wat heb ik gedaan?

En zou zijn vrouw niet hebben gedacht; waar was je? Ik vraag me af of zij zo haar vermoedens heeft gehad.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:13

respect voor de politie, 'fijn' voor de familie Vaatstra dat er nu wellicht meer duidelijkheid komt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:15

sallandval schreef:
En zou zijn vrouw niet hebben gedacht; waar was je? Ik vraag me af of zij zo haar vermoedens heeft gehad.

Het is heel normaal dat een boer soms tot savond's laat op het land werkt.

MarLottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:16

En het was koninginnen nacht, misschien was die wel met vrienden op stap geweest!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:44

tienus63 schreef:
Cayenne schreef:

Hij weet wel dat hij een stoornis heeft, hij weet zich ook dit keer niets te herinneren, aldus het volgende artikel.
http://www.nieuwsgrazer.nl/OOSS/4mBF

De verdachte zit vast in beperking. Dat betekent dat hij alleen contact met zijn advocaat mag hebben. Maar ook dat zijn advocaat geen inhoudelijke verklaringen aan de pers mag doen en dat geldt ook voor het openbaar ministerie. Informatie over het feit of hij bekend heeft, maar ook over de vraag of hij zich iets kan herinneren mag helemaal niet naar buiten gebracht worden. dit soort sites roepen van alles, maar zijn geen erg betrouwbare bronnen voor feitelijke informatie.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:01

Kom hier even binnenvallen, hele topic gelezen. Vreselijk allemaal, maar ergens hoop ik dat de nabestaanden nu meer rust vinden en de dader gevonden is. Wel heb ik intens medelijden met de kinderen en vrouw van de dader, vanaf nu staat hun leven op hun kop. Lijkt me echt vreselijk als je hierachter zou komen. Ik zou iig niet voor mezelf instaan, in hun geval..

Verder hoorde ik nog iets, ergens tussen neus en lippen door.
Ze hebben ook zijn DNA gevonden onder haar vingernagels. Dat zou wijzen op sporen van worsteling of verweer (in geval van wurging).
Helaas kunnen ze niet meer de sporen bij de dader weer vinden (wat bij een 'verse moord' makkelijker zou zijn, zoals krassen van nagels etc). Ik hoop verder dat het OM meer bwijs tegen hem kan vinden en dat hij eindelijk zijn verdiende loon kan krijgen (hoewel zijn verdiende loon/straf niet uitgevoerd mag worden in NL. 13 jaar je mond houden en vervolgens 'slechts' het gevang in of TBS. Een lachertje...)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:22

Loretta schreef:
sallandval schreef:

Het is heel normaal dat een boer soms tot savond's laat op het land werkt.

tot s'avonds laat wel....maar niet 's nachts

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:25

Ja maar het was 30 april en ik kom al jaren op 30 april in Kollum en dat gaat echt tot de late uurtjes (op 1 mei dus) door hoor ;) Zo gek is het niet dat hij niet thuis is gekomen 's nachts ;)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:33

SAKKIA schreef:
Ja maar het was 30 april en ik kom al jaren op 30 april in Kollum en dat gaat echt tot de late uurtjes (op 1 mei dus) door hoor ;) Zo gek is het niet dat hij niet thuis is gekomen 's nachts ;)

als hij aan het feesten was geweest dan inderdaad niet....maar in de quote hierboven werd werken bedoeld

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:57

sallandval schreef:
Zelfs als iemand tijdens een verkrachting en moord even 'buiten zinnen' is of in een soort trance zou je toch denken dat hij zich achteraf dan afvraagt waar hij is geweest. In dit geval met al die media aandacht zou dan toch ook zijn 'heldere ik' waarschijnlijk denken; waar ben ik geweest en wat heb ik gedaan?

Dat zit ik me dus ook af te vragen. Als die vent een stoornis had waarin hij dingen deed die hij later niet meer wist, zal hij dat toch wel vaker hebben gehad? Sorry hoor, maar als mijn man een auto jat en voor de politie op de vlucht gaat en later zegt dat hij niet wist wat hij deed, zou ik hem persoonlijk bij de psych hebben afgezet.

Hij zal wel niet elke dag iemand vermoord hebben, maar kan me gewoon niet voorstellen dat hij niet vaker last van deze stoornis had en zijn vrouw van niets wist.