Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:38

Rowdine schreef:
Ik vind het echt buiten proportioneel wat er nu aan het gebeuren is.
Een eigen huis, Jan modaal of Jan boven modaal is het haasje.
In hemelsnaam, als ze iedereen gelijk gaan maken in dit land he, dan gaat straks de kenniseconomie naar de haaien. Het is bijna voordeliger geen (hoge) opleiding te genieten, je wat minder slim voor te doen en gewoon een simpele baan te nemen.
Ze zullen zo ongetwijfeld voor ogen hebben uit de crisis te komen, maar straks is er crisis op een ander vlak. We gaan slimme mensen met hoge functies verliezen, die gaan verkassen naar het buitenland. Wie gaat de goede functies, met banen waarbij je veel uren moet draaien opvangen? Nou niemand denk ik :)

Inderdaad, zoek een heerlijk stressloos baantje, waarbij je om 5 uur de deur achter je dicht kan trekken of ga lekker part-time werken en houdt toch net zoveel over door alle toeslagen, kortingen etc.

-O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:40

Tiggs schreef:
Rowdine schreef:
Ik vind het echt buiten proportioneel wat er nu aan het gebeuren is.
Een eigen huis, Jan modaal of Jan boven modaal is het haasje.
In hemelsnaam, als ze iedereen gelijk gaan maken in dit land he, dan gaat straks de kenniseconomie naar de haaien. Het is bijna voordeliger geen (hoge) opleiding te genieten, je wat minder slim voor te doen en gewoon een simpele baan te nemen.
Ze zullen zo ongetwijfeld voor ogen hebben uit de crisis te komen, maar straks is er crisis op een ander vlak. We gaan slimme mensen met hoge functies verliezen, die gaan verkassen naar het buitenland. Wie gaat de goede functies, met banen waarbij je veel uren moet draaien opvangen? Nou niemand denk ik :)

Inderdaad, zoek een heerlijk stressloos baantje, waarbij je om 5 uur de deur achter je dicht kan trekken of ga lekker part-time werken en houdt toch net zoveel over door alle toeslagen, kortingen etc.

-O-

Ik werk ook parttime (met veel stress) maar krijg toch geen toeslagen of kortingen e.d. Nooit gehad ook ;)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:41

Er IS geen werk! Moeilijk he? Er zijn veel te weinig banen, het is CRISIS

Electra, dan verdien je dus goed :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:44

Electra63 schreef:
Tiggs schreef:

-O-

Ik werk ook parttime (met veel stress) maar krijg toch geen toeslagen of kortingen e.d. Nooit gehad ook ;)

Uitzonderingen daargelatem :+ . Ik bedoelde meer de situaties waarin je met full-time ongeveer modaal verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:45

Lauren_ schreef:

Met de juiste opleiding is er redelijk werk hoor.
Mensen moeten gewoon eens in de oren knopen dat ze niet alleen studeren voor de lol, maar ook voor een fatsoenlijke baan.
Dus stop met studies zoals culturele antropologie (no offence), dat kost de maatschappij ook bakken vol met geld.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:47

Rowdine schreef:
Dus stop met studies zoals culturele antropologie (no offence), dat kost de maatschappij ook bakken vol met geld.

Nah nee, stop er liever een numerus fixus op :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:49

Tiggs schreef:

-O-

Ja, en die worden toch wel betaald door die idioten die wel hard werken en dus veel verdienen :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:50

Lauren_ schreef:

er zijn genoeg inbound callcenters die mensen nodig hebben. Maar er zijn genoeg afgestudeerden die dat te laag nivo vinden voor wat ze gestudeerd hebben.En helaas, een schop onder hun hol werkt niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:50

Heino schreef:
Rowdine schreef:

Toch merk ik in mijn omgeving dat de pret-studie mensen toch een baan vinden. Welliswaar niet op hun niveau of vakgebied en dus ook niet met het bijbehorende hogere salaris, maar werk vinden ze wel.

En inderdaad, numerus fixus, we hebben die mensen namelijk wel nodig, alleen niet zo veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:51

Heino schreef:
Rowdine schreef:

Op sommige studies zou een numerus fixus volstaan idd. Andere studies moeten gewoon geschrapt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:52

Tiggs schreef:
Heino schreef:

Toch merk ik in mijn omgeving dat de pret-studie mensen toch een baan vinden. Welliswaar niet op hun niveau of vakgebied en dus ook niet met het bijbehorende hogere salaris, maar werk vinden ze wel.

En inderdaad, numerus fixus, we hebben die mensen namelijk wel nodig, alleen niet zo veel...

Weet je wat het de maatschappij kost, een dergelijke opleiding?
Vervolgens gaan ze op een lager niveau werken en kapen de banen van die mensen weg.
Domino effect.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:52

Voor niets gaat de zon op.

Maar om iets te bereiken moet je wel iets doen.

Zonder opleiding valt er weinig te vedienen.
Met een mbo ga je al goed verdienen.

Maar je moet toch wel enige eigen inzet hebben om het te betalen die opleiding.
Geld lenen kan altijd voor de opleiding.

Maar achterover gaan zitten en vadertje staat betaalt alles ?
Die tijd is over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:55

Ariebren schreef:

Die tijd is over.

Vervelend alleen dat je die lening niet terug kan betalen omdat je vervolgens geen werk kan vinden, of modaal verdient waardoor je juist de hele boel weer moet inleveren.
Studeren wordt een luxe. De banen daarna wil niemand meer hebben omdat je verrekes veel uren moet maken en de hele boel word je weer afgenomen. Lang leve de Nederlandse maatschappij. Hoezee

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:56

Lauren_ schreef:

Je hebt gelijk, er is NU crisis, maar 5 jaar geleden waren er ook mensen werkeloos en er zijn nu ook nog steeds vakatures die moeilijk te vervullen zijn. Maar mensen stellen ook steeds meer eisen. Starters willen direct een goed startsalaris. Men wil alleen van 9 - 5 werken, liever niet in het weekend of 'savonds een bepaald aantal uren enz.. Investeren in jezelf, dat snappen sommigen niet, een treetje lager beginnen en dan doorgroeien, bijscholing in je eigen tijd enz. enz. Als je daar nu aan moet beginnen, ben je al te laat.
En een ww-uitkering is iets anders als een bijstanduitkering. Je kan altijd (tijdelijk) je baan verliezen door omstandigheden waar je zelf niets aan kan doen (bedrijf failliet).

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:58

Winged schreef:
Lauren_ schreef:

er zijn genoeg inbound callcenters die mensen nodig hebben. Maar er zijn genoeg afgestudeerden die dat te laag nivo vinden voor wat ze gestudeerd hebben.En helaas, een schop onder hun hol werkt niet.

De bedrijven nemen de hoog opgeleiden niet aan voor dat soort baantjes. Blijft nog dat er veel te weinig banen zijn om nog geen 20% van de werklozen aan een baan te helpen. Ik snap dat dat moeilijk te begrijpen is, maar dat is een FEIT

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:01

Rowdine schreef:
Ariebren schreef:

Die tijd is over.

Vervelend alleen dat je die lening niet terug kan betalen omdat je vervolgens geen werk kan vinden, of modaal verdient waardoor je juist de hele boel weer moet inleveren.
Studeren wordt een luxe. De banen daarna wil niemand meer hebben omdat je verrekes veel uren moet maken en de hele boel word je weer afgenomen. Lang leve de Nederlandse maatschappij. Hoezee

Met enige inzet kan je een baan krijgen of begin gewoon als zzp'er.

De tijd is over dat je achter over kan zitten.
Je moet zelf actie ondernemen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:02

Lauren_ schreef:
De bedrijven nemen de hoog opgeleiden niet aan voor dat soort baantjes. Blijft nog dat er veel te weinig banen zijn om nog geen 20% van de werklozen aan een baan te helpen. Ik snap dat dat moeilijk te begrijpen is, maar dat is een FEIT

En dat klopt dus NIET..

Ik ken verschillende mensen met een HBO opleiding die bij een inboundcallcenter zitten. Dat sommigen er niet tussen komen: A la. Maar het is dus niet onmogelijk! (sterker nog, ik ben vlak voordat ik bij mijn huidige baan aan het werk ben gegaan door het uitzendbureau voorgesteld bij de belastingdienst voor inbound. Mocht ik niet zijn aangenomen bij mijn huidige baan, dan kon ik daar aan de slag. Letterlijke bewoording. En ja, ik heb ook HBO.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:04

Als je in Rotterdam een opleiding doet aan:
http://www.stc-group.nl/Pages/scheepvaa ... anding.htm
heb je gegarandeerd (bijna) een baan als je van school komt. Hetzelfde geldt voor Vapro B/C. In de Rotterdamse haven zit men te springen om dit soort mensen. Maar vaak vindt men het niet "spannend" genoeg of niet van een hoog niveau, terwijl er een hele goede boterham te verdienen is in de Rotterdamse haven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:04

Rowdine schreef:
Ariebren schreef:

Nou excuse me maar ik zou in deze tijd niet zomaar als zzper aan de slag gaan. Kans dat je het namelijk niet redt is aanzienlijk.
Ik hoef niet achterover te zitten, maar daar maakt de overheid het wel naar. Hard werken wordt gewoonweg niet beloond.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:09

Rowdine schreef:
Ariebren schreef:

Nou excuse me maar ik zou in deze tijd niet zomaar als zzper aan de slag gaan. Kans dat je het namelijk niet redt is aanzienlijk.
Ik hoef niet achterover te zitten, maar daar maakt de overheid het wel naar. Hard werken wordt gewoonweg niet beloond.

De kans dat je het wel redt is er ook. Daarnaas doe je ervaring op, en hou je je eigen broek op. Die uitkering kun je altijd nog in als je ook als zzper het niet redt. Hard werken wordt wel beloond, bijstand is altijd nog slechter.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:10

Babsiej schreef:
De zorg wordt veelal gebruikt door mensen die daardoor ook minder/niet meer kunnen werken. Dus de hardwerkende gezonde mens betaald straks 300-500 euro. en de uitkeringsgerechtigde (uitkeringstrekker ) 21 euro, terwijl die meer gebruiken.

Ik wil met alle liefde meer betalen voor mijn zorgverzekering als het zou kunnen, ik weet wat ik per jaar kost en dat is niet misselijk.
Er zit alleen een behoorlijk verschil tussen willen en kunnen, er zijn nu al zat dingen die voor mij niet vergoed worden, die ik wel nodig heb maar dus geen gebruik van kan maken.
Zolang er een tekort aan (geschikte in mijn geval) banen wordt het lastig om van zieke (afgekeurde) uitkeringsgerechtigden vragen meer te betalen als het geld er gewoon niet is.
Als je alles naar gebruik wilt laten betalen krijg je straks dat mensen helemaal geen zorg meer kunnen betalen, dat de bedragen nu teveel verschillen ben ik wel met je eens.

De premies die nu worden voorgeschoteld zijn wel echt absurd, het is nu net alsof de hogere inkomens het allemaal cadeau krijgen terwijl merendeel hier enorm hard voor werkt.
Als ik mij het goed herinner was 1 van de slogans dat werken moet lonen, en op deze manier is het eerder minder werken loont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:11

Hard werken wordt idd niet beloond, maar flink gestraft tegenwoordig.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:12

Lauren_ schreef:

En dit is een uitspraak gebaseerd op?
In mijn vriendenkring zijn er meerdere hoogopgeleiden die in callcenters werken zodat ze i.i.g. een inkomen hebben.
Laatst bijgewerkt door Nijn op 31-10-12 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:13

Abiola schreef:
De kans dat je het wel redt is er ook. Daarnaas doe je ervaring op, en hou je je eigen broek op. Die uitkering kun je altijd nog in als je ook als zzper het niet redt. Hard werken wordt wel beloond, bijstand is altijd nog slechter.

Om hard te werken heb je wel een bepaalde mentaliteit en arbeidsethos nodig en die heeft niet iedereen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:13

Rowdine schreef:
Ariebren schreef:

Dat laatste durf ik mn hand niet meer voor in t vuur te steken.
Laat de faillissementen van de zzpers maar komen. Kosten de maatschappij nog meer geld.
Ik zou lekker voor een baas gaan werken in deze tijd. Biedt ietwat meer zekerheid.