Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:24

Electra63 schreef:
Volgens mij waren het toch echt Spekman zijn woorden: nivelleren is een feest (zie het AD).

Blijft misleidend.

Citaat:
Ik vind het een hele domme uitspraak van Spekman. Er zijn ook heel veel PvdA-stemmers die nu zwaar gepakt worden en dan verwacht ik van een voorzitter geen leedvermaak.

Tsja, het is duidelijk dat er in het regeerakkoord (de ongeschreven versie) beslist ook iets staat over de marketing ervan. En een van de aspecten is dat de PvdA dit moet verkopen als iets dat wenselijk is. En dan krijg je termen als 'nivellering'. Waar de PvdA inderdaad ook op aangesproken zou mogen worden. Maar waar de PvdA slechts de term verkoopt, is het de VVD als leidende kracht achter de oneerlijkheid (want ik wel redelijk zeker dat de PvdA ook best akkoord was gegaan met maatregelen die over de hele lijn wat nivellerender waren.)

En is het nota bene de SP die hier opkomt voor de oneerlijkheid naar de middengroep.

(Overigens: enige nivellering is onvermijdelijk. Het was al duidelijk dat er bezuinigd ging worden, het is ook al duidelijk dat er aan de onderkant echt niet zo gek veel meer te halen is. Dan zijn er niet zo gek veel mogelijkheden meer.)

gohya

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:32

IK denk dat er nu heel veel mensen spijt hebben,dat ze toch niet SP hebben gestemt,maar VVD en PvdA.
Ik ben bang dat als dit niet door gaat [zorgpremie] dat ze weer aan de PGB gaan plukken,wéér plukken v.d. gehandicapten,onze oudjes en [chronisch] zieke mensen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:39

Ik ga de volgende keer echt goed nadenken op welke partij ik stem. Ik stem altijd uit solidariteit (taktisch) links, maar er zijn grenzen aan mijn solidariteit. Ik vind het prima om overal de volle pond voor te betalen en geen toeslag voor iets te ontvangen, maar om voor een verzekering meer te gaan betalen, dat is mijn grens.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:56

Ik wóu tactisch stemmen,dus PvdA i.p.v. SP,maar heb het niet gedaan!
Ik heb toch weer SP gestemd,en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.
De rijken zijn voor mij de mensen in het kanbinet,BNNers [o.a. Jord kelder] en mensen die alleen maar winkelen in de PC Hoofdstraat meermalen per week.Díe mensen kunnen vast een hogere premie betalen.Dan gaan ze toch i.p.v. 4 weken naar Hawai 3 weken?Of i.p.v. 6 x per week uit eten,4 x per week?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:04

Electra63 schreef:
Ik ga de volgende keer echt goed nadenken op welke partij ik stem. Ik stem altijd uit solidariteit (taktisch) links, maar er zijn grenzen aan mijn solidariteit.

Dus omdat het regeerakkoord nu de rijkste mensen het meest bevoordeelt ga je een volgende keer minder solidair zijn met de mensen die er weinig mee te maken hebben?

Citaat:
Ik vind het prima om overal de volle pond voor te betalen en geen toeslag voor iets te ontvangen, maar om voor een verzekering meer te gaan betalen, dat is mijn grens.

Dat zijn toch labeltjes? En hoe pakken de compensatiemaatregelen voor jou uit? De zorgpremie wordt er nu uitgelicht, maar het pakket is een geheel. Waarom zou het erger zijn als je meer zorgpremie maar minder belasting moet betalen dan andersom? En waarom zou het erger zijn als de maatregel met een toeslag gecompenseerd wordt? Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:15

gohya schreef:
De rijken zijn voor mij de mensen in het kanbinet,BNNers [o.a. Jord kelder] en mensen die alleen maar winkelen in de PC Hoofdstraat meermalen per week.Díe mensen kunnen vast een hogere premie betalen.Dan gaan ze toch i.p.v. 4 weken naar Hawai 3 weken?Of i.p.v. 6 x per week uit eten,4 x per week?

:') Lekker realistisch beeld.

Ik vind het altijd zo jaloers overkomen als er wordt gezeurd over hogere inkomens... Ja, er zijn altijd mensen die het financieel beter hebben. En wat dan nog? So be it, het leven is niet altijd eerlijk, geniet gewoon van wat je zelf hebt.
Waarom altijd maar zo negatief naar mensen met veel geld? En nee, ik ben niet rijk, wij hebben gewoon een modaal salaris. Maar ik kan me echt niet druk maken over waar anderen hun kleding kopen en hoevaak ze uit eten gaan... Ik ben enorm gelukkig mt wat ik heb.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:17

Maar dit plan levert niets op, kost alleen maar geld........
Maar komt er toch niet door, geen van de oppositiepartijen in de eerste kamer zal voor stemmen en die hebben ze wel nodig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:40

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Ik ga de volgende keer echt goed nadenken op welke partij ik stem. Ik stem altijd uit solidariteit (taktisch) links, maar er zijn grenzen aan mijn solidariteit.

Dus omdat het regeerakkoord nu de rijkste mensen het meest bevoordeelt ga je een volgende keer minder solidair zijn met de mensen die er weinig mee te maken hebben?

Citaat:
Ik vind het prima om overal de volle pond voor te betalen en geen toeslag voor iets te ontvangen, maar om voor een verzekering meer te gaan betalen, dat is mijn grens.

Dat zijn toch labeltjes? En hoe pakken de compensatiemaatregelen voor jou uit? De zorgpremie wordt er nu uitgelicht, maar het pakket is een geheel. Waarom zou het erger zijn als je meer zorgpremie maar minder belasting moet betalen dan andersom? En waarom zou het erger zijn als de maatregel met een toeslag gecompenseerd wordt? Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde.

Ik wil van mijn bruto salaris nog een redelijk bedrag overhouden. :D
Wat betreft de labeltjes? Dat wordt hier toch ook gedaan? Ik ben nog nooit op de PC Hoofdstraat geweest, maar in dit topic wordt aangenomen, dat iedereen met een wat hoger salaris heel de dag aan het winkelen is en in een te duur huis woont of boven hun stand leeft. Ik lees hier zelfs enig leedvermaak en jaloezie op mensen die een wat hoger inkomen hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:56

Jaloers ben ik zeer zeker niet,en van leedvermaak houd ik al helemaal niet.
Ik ben wat dat betreft veel te sociaal,maar ik vind dat niet erg.Als ik mensen kan helpen die het minder hebben dan ik,dan zal ik ze zelfs men laatste geld geven.
Je moet dat prgramma hebben gezien over de PC Hoofdstraat,dan weet je waar ik over praat en wat ik ermee bedoel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:06

gohya schreef:
Jaloers ben ik zeer zeker niet,en van leedvermaak houd ik al helemaal niet.
Ik ben wat dat betreft veel te sociaal,maar ik vind dat niet erg.Als ik mensen kan helpen die het minder hebben dan ik,dan zal ik ze zelfs men laatste geld geven.
Je moet dat prgramma hebben gezien over de PC Hoofdstraat,dan weet je waar ik over praat en wat ik ermee bedoel.

ik ben ook niet jaloers en ik gun iedereen het beste.
Wat betreft de PC Hoofdstraat, als iemand het zich kan permitteren en graag winkelt, dan moet hij/zij dit zelf weten. Misschien liggen die mensen niet wakker van een verhoging van € 300 voor een ziektekostenverzekering , maar dat zijn natuurlijk uitzonderingen. De grootste groep die nu in verhouding gepakt wordt is die van de (hogere) middeninkomens, dat is gewoon de werkende (wat oudere) werknemer met parttime werkende partner en opgroeiende (studerende)kinderen en een koopwoning. Deze vallen vaak net buiten de boot met toeslagen e.d. en betalen voor alles de volle pond. Bruto zijn er dan misschien grote verschillen, maar wat betreft het netto (besteedbare) inkomen worden de verschillen steeds kleiner.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:13

RTL heeft een kort geding aangespannen tegen Rutte.Hij moet zich verantwoorden en uitleggen w.b.t. allerlei papieren.Snap het niet zo goed,maar een kort geding is wel aan gespannen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:27

gohya schreef:
IK denk dat er nu heel veel mensen spijt hebben,dat ze toch niet SP hebben gestemt,maar VVD en PvdA.
Ik ben bang dat als dit niet door gaat [zorgpremie] dat ze weer aan de PGB gaan plukken,wéér plukken v.d. gehandicapten,onze oudjes en [chronisch] zieke mensen.

Aan het PGB wordt ook geplukt, want bv persoonlijke verzorging, begeleiding gaat over naar de WMO en aangezien gemeenten ruim 25% minder gaan krijgen.
Dit is iets wat nog heel weinig onder de aandacht gebracht is (waarschijnlijk met opzet)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:12

cherie78 schreef:
gohya schreef:

Aan het PGB wordt ook geplukt, want bv persoonlijke verzorging, begeleiding gaat over naar de WMO en aangezien gemeenten ruim 25% minder gaan krijgen.
Dit is iets wat nog heel weinig onder de aandacht gebracht is (waarschijnlijk met opzet)

De oudjes worden ook per 2013 enorm gekort. Geriatrische revalidatie wordt per januari al compleet anders, wordt overgeheveld van de awbz naar de zorgverzekeringswet. En dat wordt er niet beter op...Ook worden zzp 1,2 en 3 zo goed als afgeschaft en moeten deze mensenn thuis blijven wonen, deze komen niet meer in aanmerking voor een verzorgingshuisplek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:28

Electra63 schreef:
Wat betreft de labeltjes? Dat wordt hier toch ook gedaan? Ik ben nog nooit op de PC Hoofdstraat geweest, maar in dit topic wordt aangenomen, dat iedereen met een wat hoger salaris heel de dag aan het winkelen is en in een te duur huis woont of boven hun stand leeft. Ik lees hier zelfs enig leedvermaak en jaloezie op mensen die een wat hoger inkomen hebben.

Da's niet waar hoor. Het gaat echt niet om een 'wat hoger salaris' maar om de groep die (bv) nog steeds boven de balkenendenorm zit. (Zelfs al hadden ze afgesproken dat ze hun salaris gingen verlagen.) Da's een hele andere groep dan gewoon goedverdienende mensen.
Maar de balkenendenorm+ blijft nu behoorlijk buiten schot, en om de laagste inkomens niet nog verder in de min te duwen, wordt de rekening nu geheel bij middelhoog neer gelegd. Dat vind ik beslist niet fair. (Maar, eerlijk is eerlijk, ik vind het minder een probleem dan als het de minima waren die er nog weer eens honderden euro's op achteruit gegaan waren. Want bij de minima kan dat ongeveer betekenen dat je dakloos wordt, of geen eten hebt, of geen zorg meer kunt vragen omdat het eigen risico (en eigen bijdrages) niet meer zijn op te brengen. Dat vind ik onaanvaardbaar in een beschaafd land.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:30

verootjoo schreef:
cherie78 schreef:

De oudjes worden ook per 2013 enorm gekort. Geriatrische revalidatie wordt per januari al compleet anders, wordt overgeheveld van de awbz naar de zorgverzekeringswet. En dat wordt er niet beter op...Ook worden zzp 1,2 en 3 zo goed als afgeschaft en moeten deze mensenn thuis blijven wonen, deze komen niet meer in aanmerking voor een verzorgingshuisplek.

Niet alleen aan de ouderen wordt geplukt, maar ook aan de gehandicapten. En die worden op dit moment wel érg makkelijk vergeten in de media.
Trouwens, in het regeerakkoord staat ook extramuralisatie van ZZP4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:58

gohya schreef:

Ik heb zowel niet op pvda en ook niet op de vvd gestemd en ben evengoed de pisang.
De echt rijke mensen merken helemaal niets van een 200 euro meer in de portemonnee. MAar degenen die nu moeten gaan betalen juist wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:11

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Da's niet waar hoor. Het gaat echt niet om een 'wat hoger salaris' maar om de groep die (bv) nog steeds boven de balkenendenorm zit. (Zelfs al hadden ze afgesproken dat ze hun salaris gingen verlagen.) Da's een hele andere groep dan gewoon goedverdienende mensen.
Maar de balkenendenorm+ blijft nu behoorlijk buiten schot, en om de laagste inkomens niet nog verder in de min te duwen, wordt de rekening nu geheel bij middelhoog neer gelegd. Dat vind ik beslist niet fair. (Maar, eerlijk is eerlijk, ik vind het minder een probleem dan als het de minima waren die er nog weer eens honderden euro's op achteruit gegaan waren. Want bij de minima kan dat ongeveer betekenen dat je dakloos wordt, of geen eten hebt, of geen zorg meer kunt vragen omdat het eigen risico (en eigen bijdrages) niet meer zijn op te brengen. Dat vind ik onaanvaardbaar in een beschaafd land.)

Sorry hoor, de balkendenorm is 193.000 euro en de mensen die worden gepakt zitten daar soms bij lange na niet aan. Zelfs rond de 50.000 moet je al een 150 euro per maand meer betalen, rekening gehouden met belastingvoordeel. Maar netto ga je voor die ene persoon van 1300 per jaar naar een 4000 euro per jaar. En dat is dan 1 persoon, de partner moet dan nog en eventuele kinderen, plus dat daarbij een eigen risico komt van 600 euro.
Onderaan hoeft men maar 20 euro te betalen, verhoudings gewijs is dat een veel kleiner percentage van het loon. Boven de 30000 euro bruto ga je er al op achteruit.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:18

In de onderste laag gaan ze meer inkomensbelasting betalen, heb je dat ook meegerekend?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:25

Mindim schreef:
Sorry hoor, de balkendenorm is 193.000 euro en de mensen die worden gepakt zitten daar soms bij lange na niet aan. Zelfs rond de 50.000 moet je al een 150 euro per maand meer betalen, rekening gehouden met belastingvoordeel.

Da's juist mijn punt: rond de 50.000 moet je wel meer betalen, rond de 193.000 euro niet. De middeninkomens en middelhoge inkomens worden benadeeld, de echt hoge inkomens niet. En de verontwaardiging richt zich dan ook niet op de groep tussen 30.000 en 70.000, maar juist op het deel daar nog boven.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:32

Goed alternatief zou zijn meer schalen wbt belasting en dus ook inkomensafhankelijke toeslagen etc.
de hard werkende middeninkomens en daar net boven zijn de pisang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:56

Lauren_ schreef:
In de onderste laag gaan ze meer inkomensbelasting betalen, heb je dat ook meegerekend?

Ik heb het via rtl waar bij staat dat de inkomensvoordelen zijn meegerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:57

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:
Sorry hoor, de balkendenorm is 193.000 euro en de mensen die worden gepakt zitten daar soms bij lange na niet aan. Zelfs rond de 50.000 moet je al een 150 euro per maand meer betalen, rekening gehouden met belastingvoordeel.

Da's juist mijn punt: rond de 50.000 moet je wel meer betalen, rond de 193.000 euro niet. De middeninkomens en middelhoge inkomens worden benadeeld, de echt hoge inkomens niet. En de verontwaardiging richt zich dan ook niet op de groep tussen 30.000 en 70.000, maar juist op het deel daar nog boven.

Ah zo, dan begreep ik je verkeerd en denken we er hetzelfde over. Excuus Y;(

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:09

Als je sociaal en solidair wilt zijn moet je het in verhouding doen. 20 x zoveel bijdragen aan de zorg (van verzekeren is eigenlijk geen sprake meer) betekent dan dat je een inkomen zou moeten hebben van 500.000 euro. Dus ik denk dat ons allen een geweldige loonsverhoging in het verschiet ligt in 2014! Oh nee toch niet....
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk van komt. Iig kunnen wij met ons gezin het voorgestelde niet bekostigen. Ik hoop dat we dan de vaste lasten kunnen betalen en iets voor de boodschappen hebben. Paard weg, kinderen niet meer sporten als uitje op de fiets naar de voedselbank. En dat terwijl je hard werkt en gestudeerd hebt (nee, daar heeft de staat niet aan meebetaald, want deze opleiding is alleen particulier).
Hoe moet ik mijn kinderen vertellen dat ze hun best moeten doen op school, zodat hun kansen op beter werk en bijbehorend salaris vergroot worden. Zoals het er nu voor zou gaan staan heeft mijn zus, die in de bijstand zit en nooit haar best voor gedaan heeft om eruit te komen, straks ruim meer te besteden dan ons.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:26

Er zijn om dit moment ook genoeg mensen die wel hebben gestudeerd maar geen werk kunnen vinden die in de bijstand zitten. Je scheert ze nu over een kam vind ik.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:38

Begrijp me niet verkeerd wemkelover, je kunt in de bijstand zitten en in de bijstand zitten. Toen mijn man afgestudeerd was en er geen werk voor hem was heeft hij ritsen staan maken in een ritsenfabriek, pallets in elkaar getimmerd bij een palletbedrijf en damwanden in de sloten staan aanleggen. Meubels in elkaar gezet voor een meubelwinkel. En nee dit alles sloot in de verste verte niet aan bij zijn studie. Maar goed nogal off topic dit.
Ik blijf erbij dat het moet lonen om te werken en op deze manier is er absoluut geen sprake van.