Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:49

gummie schreef:
Zelfverdediging is sowieso toegestaan, alleen moord , doodslag of ernstige mishandeling niet. Dus waar hebben we het over... Tenzij we het artikel zelfverdediging willen schrappen uit het wetboek en het willen omdopen in een algemeen recht een ieder in jouw eigen huis van kant te maken :)

Een ieder die niet uitgenodigd of welkom is in iemand anders zijn huis, mag wat mij betreft altijd hardhandig de deur uitgewerkt worden. Zelfverdediging is een breed begrip, zeker als deze persoon zichzelf ook probeert te verdedigen, kan het natuurlijk voorkomen dat iemand het leven verliest. Waar trek je dan het verschil tussen moord, doodslag of mishandeling? Ben al blij dat ik ergens las dat er voortaan al 'soepeler' mee omgegaan wordt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:51

Jis_ schreef:
Bloodymary schreef:
Het gaat niet om medelijden met de inbreker. Wij hebben als land met elkaar afspraken gemaakt. Dat we niet zomaar mensen doodslaan bijvoorbeeld. Nu zul je zeggen dit is niet zomaar, maar dat moet dan onderzocht worden. Er moet een grens getrokken worden. Mensen kunnen niet voor eigen rechter gaan spelen, anders gaan we terug naar de Middeleeuwen.

En misschien vinden jullie het in dit geval wel terecht. Ik vind dit niet want volgens mij staat er nog steeds geen doodstraf op inbreken. Maar de reden dat er een grens is wat eigenrichting betreft, is dat niet iedereen voldoende beoordelingsvermogen heeft om te kunnen bepalen wat wel en niet en wanneer wel en wanneer niet geoorloofd is. Het zal je maar gebeuren dat je zoon of dochter doodgeslagen wordt om onterechte redenen.

Vraag me af wat er in ouders hoofd om gaat als ze te horen krijgen dat hun kind bij andere mensen inbreekt om spullen/dieren te stelen of nog erger en daarmee die slachtoffers traumatiseren.

Ja dat is vreselijk. Denk dat heel veel ouders dan nog denken dat ze zelf iets verkeerds gedaan hebben in de opvoeding en zichzelf een schuldgevoel aanpraten, wat uiteraard helemaal niet hoeft. Maar misschien kunnen ze hun kind dan nog wel helpen om op het rechte pad te komen. Het zal in ieder geval minder erg zijn dan wanneer ze horen dat hij/zij doodgeslagen is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:03

Je kunt ook een tussenweg gebruiken: burgerarrest.

Citaat:
Burgers die (bijvoorbeeld) een overvaller of een inbreker op heterdaad betrappen, mogen deze persoon aanhouden, maar daarbij geen onnodig geweld of wapens gebruiken. (burgerarrest) Doen zij dat wel, dan maken zij zich schuldig aan eigenrichting en dat is strafbaar.

Het zogeheten burgerarrest (citizensarrest) volgt uit artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering. Daarin staat dat "in geval van ontdekking op heterdaad ieder bevoegd is de verdachte aan te houden". De aangehoudene moet wel 'onverwijld' overgedragen te worden aan een opsporingsambtenaar (politie). Iedere burger mag dus een ander aanhouden als hij ziet dat deze een strafbaar feit pleegt. Daarbij mag de verdachte worden beetgepakt en in bedwang worden gehouden. Daarbij mag dwang worden uitgeoefend, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden.

Onnodig geweld mag niet worden gebruikt. Wapens mogen ook niet worden gebruikt. Dit is in ons land voorbehouden aan opsporingsambtenaren.
Uiteraard mag degene die tot een 'burgerarrest' over gaat zich wel verdedigen als de verdachte geweld gebruikt. Deze verdediging moet wel in verhouding zijn met het door de verdachte toegepaste geweld.

Zowel politiemensen als officieren van justitie betrachten in de praktijk in dit soort zaken een zekere coulance richting burgers die het initiatief hebben genomen tot een aanhouding. Het is begrijpelijk dat bij een schermutseling of een enerverende achtervolging degene die de aanhouding verricht meer fysieke dwang gebruikt dan in normale omstandigheden. Het mag echter niet zo zijn dat een verdachte die geboeid is wordt geschopt of geslagen. De fysieke dwang moet ophouden zodra een verdachte zich overgeeft of weerloos is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:15

Bloodymary schreef:
Jis_ schreef:
Vraag me af wat er in ouders hoofd om gaat als ze te horen krijgen dat hun kind bij andere mensen inbreekt om spullen/dieren te stelen of nog erger en daarmee die slachtoffers traumatiseren.

Ja dat is vreselijk. Denk dat heel veel ouders dan nog denken dat ze zelf iets verkeerds gedaan hebben in de opvoeding en zichzelf een schuldgevoel aanpraten, wat uiteraard helemaal niet hoeft. Maar misschien kunnen ze hun kind dan nog wel helpen om op het rechte pad te komen. Het zal in ieder geval minder erg zijn dan wanneer ze horen dat hij/zij doodgeslagen is.

Als 1 van mijn kinderen in gaat breken om aan geld te komen en daarbij ook nog eens geweld gebruikt komt hij/zij er bij mij niet meer in.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:17

Jouw rol als ouder stopt dus kennelijk als je kind iets doet wat niet door de beugel kan...?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:19

Nou en? eigen schuld dikke bult.

Of de inbreker agressief was of niet, ze moeten niet gaan inbreken of zomaar in huis/ tuin komen met als bedoeling te gaan stelen en of iemand iets aan te doen, eigen schuld.

Ik voel dan ook helemaal geen medelijden of wat dan ook. Dat tuig moet gewoon heel hard aangepakt worden en heel hard ontmoedigd worden.

Als iemand zomaar in onze huis zou komen, dan aarzelen we ook geen moment en gaan we die persoon gelijk te lijf.

Firegirl

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:25

Tsja, risico van het vak. Als hij niet in had gebroken, had hij ook geen klappen gehad.

BarbaLala

Zou een mooie boel worden als de bewoners hierdoor een straf oplopen....

gummie

Ragdollcat: Dat begrijp ik wel, maar vind je het dan terecht dat je daarvoor straf moet uitzitten als je iemand lichamelijk letsel toebrengt of zelfs doodt terwijl dat geen zelfverdediging was? Of vind je dan dat de wet moet veranderen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:29

Inbrekers mogen van mij heel hard aangepakt worden en als ie daarbij gewond raakt of wat dan ook, jammer dan, risico van het vak.

Zelfverdediging of niet het feit is dat men bij jou aan t inbreken is en of met kwade bedoeling bij jou in tuin/huis is, en dan mag je je bezittingen/lijf beschermen op wat voor manier dan ook, als dat tuig maar zo snel mogelijk oprot en er niet makkelijk vanaf komt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:30

Maar vind je dan dus dat de wet eigenlijk zou moeten worden aangepast...?
Of aanvaard je de straf

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:31

Jis_ schreef:
Als 1 van mijn kinderen in gaat breken om aan geld te komen en daarbij ook nog eens geweld gebruikt komt hij/zij er bij mij niet meer in.

_O- Niet te geloven dit. Eerst wordt hier allemaal gezegd dat het beschermen van kinderen het doodslaan van een inbreker rechtvaardigt. Maar als het kind eens iets fout doet of op het verkeerde pad komt houdt de liefde blijkbaar ineens op? 8)7

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:33

Bij mij op school zat vroeger een jongen, 17 was hij toen, die regelmatig inbrak en dan brommers uit schuurtjes steelde, o.a. ook bij een vriendin van mij. Hij is hier toen ook voor opgepakt en kwam er met een boete vanaf. Hij kwam uit een rijk gezin. Nu is hij een gerenommeerde chirurg in een ziekenhuis. Mensen zijn lovend over hem.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:34

Just_Biancaa schreef:
Ik ben heel hard daarin, maar moet ie maar niet ongevraagd bij iemand het huis inkomen.. Eigen schuld..

Amen!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:37

Nu gaat het over ons eigen huis, maar als het nou gaat om onze vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld? Mag je dan fysiek geweld gaan toepassen als een ander jou de mond wil snoeren?

Ofwel: welke schendingen van onze rechten geven een recht op gebruik van geweld?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:59

gummie schreef:
Nu gaat het over ons eigen huis, maar als het nou gaat om onze vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld? Mag je dan fysiek geweld gaan toepassen als een ander jou de mond wil snoeren?

Ofwel: welke schendingen van onze rechten geven een recht op gebruik van geweld?

Ik vind dit appels met peren vergelijken. De inbreker was in overtreding door de inbraak. Meningsuiting s weer anders. Ja,ook dit kan dan kwetsend zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:00

gummie schreef:
Jouw rol als ouder stopt dus kennelijk als je kind iets doet wat niet door de beugel kan...?

Als het een volwassen vent is, ja.

edit: niet door de beugel kan? Gaat wel om geweld tegen onschuldige mensen hè. Dus maak er niet iets kleins van.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:03

martine0503 schreef:
gummie schreef:

Ik vind dit appels met peren vergelijken. De inbreker was in overtreding door de inbraak. Meningsuiting s weer anders. Ja,ook dit kan dan kwetsend zijn.

Waarom is dat zo anders? Een ander maakt inbreuk op jouw recht. Mag je dit met fysiek geweld beantwoorden?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:08

Jis_ schreef:
gummie schreef:

edit: niet door de beugel kan? Gaat wel om geweld tegen onschuldige mensen hè. Dus maak er niet iets kleins van.

Nee hoor, ik maak er niets kleins van. Ik heb slechts het idee dat je van een taak als ouder iets kleins maakt. Dat je gewoon afstand kan doen van je eigen nageslacht als die crimineel gedrag vertoont. Ik wist niet dat dat kon, maar je mag het uiteraard vinden :)

Maar ik begrijp wel dat je onderscheid maakt tussen volwassen en onvolwassen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:10

Bloodymary schreef:
Jis_ schreef:

_O- Niet te geloven dit. Eerst wordt hier allemaal gezegd dat het beschermen van kinderen het doodslaan van een inbreker rechtvaardigt. Maar als het kind eens iets fout doet of op het verkeerde pad komt houdt de liefde blijkbaar ineens op? 8)7

:roll: Met jou valt niet normaal te Discussiëren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:18

gummie schreef:
Jis_ schreef:

Nee hoor, ik maak er niets kleins van. Ik heb slechts het idee dat je van een taak als ouder iets kleins maakt. Dat je gewoon afstand kan doen van je eigen nageslacht als die crimineel gedrag vertoont. Ik wist niet dat dat kon, maar je mag het uiteraard vinden :)

Maar ik begrijp wel dat je onderscheid maakt tussen volwassen en onvolwassen.

Doe ik zeker niet, Mijn man en ik staan al 17 jaar dag en nacht klaar voor onze kinderen, kunnen altijd bij ons terecht, het zijn schatten waar we zielsveel van houden en dat krijgen ze ook vaak van ons te horen.

Nee zou nooit een kind de deur wijzen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:18

eigen schuld dikke bult.
ha die door moeten leren was die geen inbreker geworden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:20

gummie schreef:

Waarom dit anders is? Jij hebt het over VRIJHEID van meningsuiting en het gaat hier om een OVERTREDIND/MISDAAD. Need I say more?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:23

Uiteraard betreur ik het wel dat de inbreker is overleden. Misschien was dit anders ook wel gebeurd? Doodsoorzaak is nog niet bekend. Althans niet bij mij.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:16

Estera schreef:
Want dan maak ik de verkrachter van mijn kind af, waarna zijn familie achter mijn familie aan komt en zijn familie daar weer op zal gaan reageren, etc. etc. Of ik rij iemand dood, uiteraard zonder enige opzet, maar de familie is van mening dat dat wel zo is, en nog voordat een rechter zich heeft kunnen buigen over deze zaak, doden ze mij, want zij zijn er immers van overtuigd dat er wel opzet was of dat ik beter op had moeten letten of daar helemaal niet had moeten rijden.

Als jij van je dochter te horen krijgt dat ze verkracht is geweest, je gaat een moordwapen halen, je gaat naar het huis van de verkrachter en je slaat hem dood..dan heb je zeeën van tijd gehad om na te denken wa je doet, wat de gevolgen zijn, wat de voor en nadelen zijn..

Maar als jij binnenkomt, je betrapt iemand op heterdaad die bezig is met je dochter te verkrachten, je wordt letterlijk blind van woede en je eerste reactie is een woedend een dodelijke klap uitdelen... is een heel verschil.
Idem voor de auto. Die familie heeft ook nog een tijdspanne tussen het nieuws vernemen en jou daadwerkelijk opzoeken en vermoorden.

Maar in deze situatie staat er een inbreker, nu, recht voor je neus, in je dierbaar veilig huis met god weet wat voor dierbare spullen/mensen. Je hebt geen tijd om na te denken. Je hebt geen tijd om zoals op een forum eventjes alle juridische correctheden te overlopen. Je moet handelen vanuit je allereerste instinct. Veel mensen kunnen er niets aan doen(!) dat hun eerste reflex in een zeer bedreigende situatie vechten is. En dat zijn zeker niet alleen asociale vechtersbaas types. Dat kan de braafste huisvrouw zijn.