.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:54

cam schreef:
Als u in Nederland werkt, bent u verplicht om een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten. Voor uw gezinsleden kunt u geen zorgverzekering in Nederland afsluiten. U kunt hen soms wel meeverzekeren. U moet zich binnen vier maanden inschrijven bij een zorgverzekeraar van uw keuze. Na de aanmelding ontvangt u van uw Nederlandse zorgverzekeraar het verdragsformulier 106. Deze geeft u aan uw zorgverzekering in het land waar u woont. De verzekeraar zal u registreren als verdragsverzekerde. U kunt zowel in Nederland, als in uw woonland gebruik maken van zorg.

Raar want de regels zijn anders.
Volgens mij betaal je als het goed is maar een keer verzekering

Ik woon in DLD. Mijn man werkt in NL. Heeft dus in NL zijn ziektenkosten verzekering lopen.
Nu heb ik me in het begin (verhuizing) aangemeld bij de Duitse AOK omdat het niet mogelijk zou zijn om in NL verzekerd te blijven (toen die tijd werkeloos).
Na een paar maanden bleek het dus dat ik wel in aanmerking zou kunnen komen voor een Nederlandse verzekering. De Duitse verzekering opgezegt met terugwerkende kracht (was 156,00 per maand) en in NL weer aangemeld (nog geen 900,00 per jaar).
De Duitse AOK heeft alle premies terugbetaald en de Nederlandse verzekering hebben we dan ook vanaf de verhuizing terug moeten betalen.
Uiteindelijk scheeld dit op jaarbasis toch een paar honderd euro. Ik ben gewoon verzekerd via de normen van de Duitse AOK (heb ook die verzekeringspas). De rekeningen gaan ook naar de AOK en die stuurd ze weer door naar NL.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:57

Forcalquier schreef:
denice schreef:
Gelukkig is dat anders gebleken :)

Ik maak mij wel degelijk zorgen. In mijn eentje zou ik niet normaal rond kunnen komen, met een hbo baan en mijn huur die laag is. Alle vaste lasten zijn zo hoog en worden alleen maar hoger, maar mijn salaris gaat echt niet mee hoor! (of ligt dat aan de sector...onderwijs) Laten we hopen dat mijn vriend nog niet uitgekeken is op mij ;)

Mijn vader is ruim een jaar geleden na 30 jaar werken werkloos geworden en solliciteert zich suf, maar nog geen geschikte baan. Ook mijn oom, al een hele tijd zonder baan. Allen zijn goed opgeleide mensen zonder rare bijzonderheden.
Zo ken ik er nog wel een paar. Vaste banen zijn moeilijk, mensen zitten met schulden van hun huizen die onverkoopbaar blijken. Het is lastig om een normaal huurhuis te krijgen, voor alles moet je vaste contracten hebben en die krijg je echt niet meer zomaar. Bij mijn vorige baan zijn er het afgelopen jaar 12!! vaste contracten uitgegaan, daar werken ruim 600 personen! Nog nooit kon het bedrijf zo weinig mensen zekerheid bieden.

En dan te bedenken dat je tot je 67e moet werken, als 30 jarige kom je al haast nergens aan de bak omdat elk bedrijf aan het bezuinigen is.....hoe krom wil je het hebben.
Ik ben veel bewuster gaan leven, spaar waar ik kan en erger me kapot aan het duurder worden van benzine bijvoorbeeld. Ik ben heel benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen, maar ja ik maak me zeker wel zorgen, voor mijzelf maar vooral voor de mensen om mij heen!

Is de quote mislukt of ben je het helemaal met me eens en wilde je er enkel iets aan toevoegen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:04

Cassidy schreef:
De goede baan op niveau is geen garantie dat je die tegenwoordig ook houdt.

En dan, wat is een studie met garantie op een succevolle toekomst?

Ik heb een universitaire graad en kom daarin echt niet aan de bak.

Ik werk op dit moment nieteens op HBO niveau maar op MBO niveau en ik dank God op mijn blote knieeen dat mijn werkgever niet naar mijn vooropleiding heeft gekeken (want voor het werk veel te hoog opgeleid) maar naar mijn kwaliteiten.
Ik leer nog iedere dag, zie mezelf echt niet nog 25 jaar bij deze werkgever zitten, maar wat ik leer is meegenomen.
Ben de 45 inmiddels gepasseerd dus echt niet interessant voor de werkgevers.

Of ik mijn paarden kan aanhouden met het salaris wat ik verdien? Dat is niet het geval. Dus ik zal keuzes moeten maken. En die gaan er ook komen.
Maar verder heb ik er geen problemen mee om, als alles hier in duigen valt, mijn paarden te verkopen, mijn woning in de asociale woningbouw (jawel, ben scheefwoner en dat al jaren) op te zeggen en te emigreren.
Ik kom oorspronkelijk uit Duitsland, en zou dan naar Belgie gaan. En heb geen moeite met een caravan.
En dan je voedselpakket eens in de zoveel tijd ophalen, wat zwart schoon gaan maken en je hebt een wereldbestaan.....

Ik voel er bijzonder weinig voor om op individuele gevallen in te gaan. Maar imo moet iedereen met een universitaire graad, gehaald rond het 24e levensjaar ongeveer, en in een richting die niet valt onder de zg. pretstudies, een normaal bestaan kunnen opbouwen. Misschien niet rijk als in meer dan de Balkenende norm, maar gewoon fijn, paardje, huisje,vakantie, een prettig leven zeg maar.

En als je je dan vanaf je 24 echt inzet voor je baas of opdrachtgever, dan kom je vanzelf bovendrijvenen datvertaald zich dan weer in een nog ruimer inkomen. Maar goed, nogmaals, mijn mening.

Voedselpakketten trekken van de samenlevingscenten en aan de andere kant zwart werken heb ik ook een mening over, maar die zal ik voor me houden :+

denice

Re: Nederland in de crisis, maak jij je zorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:13

Ik denk dat Cassidy dit dan ook figuurlijk bedoelt. Iedereen ziet het liever anders, maar ik vind ook dat profiteren ook wel weer heel makkelijk gemaakt wordt. Als ik op jaarbasis een paar duizend euro minder zou verdienen heb ik recht op huursubsidie, waarom zou ik niet een middag minder gaan werken als het verschil zo terug mn schoenen in geschoven wordt via de huursubsidie.. Ik kies daar niet voor maar ik kan me voorstellen dat mensen dit wel zouden doen..

Een paard is zeker een luxe, maar in een welvarend land als de onze zou dit toch niet enkel voor de rijksten moeten zijn weggelegd..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:15

Abiola. Wat jij nu doet is een aanname. Geen pretpakket, met een Alfa pakket een Beta studie met succes afgerond, op mijn 27ste. Over details wil ik verder niet uitweiden, maar een Beta studie en een werkgever waar je op leeftijd van 33 binnenkomt die de boel ongeveer 10 jaar later verkoopt aan een Amerikaans bedrijf die vervolgens de boel compleet opdoekt en je op de leeftijd van 42 jaar weer de arbeidsmarkt opgooit, is geen garantie voor een baan op hetzelfde niveau dan je voorheen had, laat staan hetzelfde salaris....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:22

denice schreef:
Ik denk dat Cassidy dit dan ook figuurlijk bedoelt. Iedereen ziet het liever anders, maar ik vind ook dat profiteren ook wel weer heel makkelijk gemaakt wordt. Als ik op jaarbasis een paar duizend euro minder zou verdienen heb ik recht op huursubsidie, waarom zou ik niet een middag minder gaan werken als het verschil zo terug mn schoenen in geschoven wordt via de huursubsidie.. Ik kies daar niet voor maar ik kan me voorstellen dat mensen dit wel zouden doen..

Een paard is zeker een luxe, maar in een welvarend land als de onze zou dit toch niet enkel voor de rijksten moeten zijn weggelegd..

En dat is dan weer die arbeidsmoraal die imo bij heel veel mensen niet deugt. Natuurlijk, als jij genoegen wilt nemen met een inkomen onder de huursubsidie grens, dan moet je dat doen. Dan ga je minder werken en nog minder als er dan weer een periodieke verhoging komt. En dan ben je straks wat ouder, endenkt je baas, goh, ik kan ook een gemotiveerde net afgestudeerde fulltimer op die functie zetten. En dan moet jij je paard verkopen en hopen dat je nog aan de bak komt.....
Handen uit de mouwen, of handen ophouden...

Cassidy, ik schreef dat ik niet op individuele gevallen in wil gaan. Dus dat doe ik dan ook niet :)
Laatst bijgewerkt door Abiola op 27-09-12 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:25

Mooi. Prachtig. En dan aan jouw de vraag wat de waarde is van je theoretische mening als je niet bereid bent om dit aan individuele actuele en praktijkgetoetste gevallen op te hangen....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:29

tamary schreef:
russel schreef:
Ik vraag mij af of mensen reeel gestemd hebben,die denken aan hun eigen centen en denken dus dat ze vvd moeten stemmen omdat ze denken dat ze anders tot de groep gaan behoren die moeten inleveren...

Ik geloof op dat punt meer in de theorie dat er vvd gestemt wordt omdat je rijk wil zijn. (Dat je dat daardoor nooit wordt...

:j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:32

Nope. Weer een aanname. Ik heb VVD gestemd omdat me het imago van de PvdA en de smoel van Samson me niet aanstond.
En omdat ik meer had met het programma van de VVD (o.a. de slachtoffers en niet de daders steun te geven)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-09-12 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:36

Maar dan moet je niet op me temmen! Ik lees in je berichten dat je op je 33e je eerste vaste baan had. Dat is imo rijkelijk laat. Ik lees ook dat je moleculaire biologie ofzo hebt gestudeerd. Op de site van Wageningen lees ik dat 80% van de afgestudeerden binnen drie maanden een baan heeft gevonden.

Volgens mij zou jij je studie best eerder dan je 27e hebben kunnen afgerond, ik weet niet wat je precies inde tussentijd gedaan hebt, gaat me ook niet aan natuurlijk, maar ik ga er dus vanuit dat je doorgaans wel op 24 klaar bent met je studie. Jij schrijft zelf dat je pas een vaste baan kreeg op 33 . Dat is imo best laat.

Dat je baas het bedrijf kan verkopen is natuurlijk vervelend voor jou, maar wilde de nieuwe eigenaar je niet meenemen? Wilde een concurerend bedrijf je niet hebben omdat je zo een goede en fijne werknemer was?

Natuurlijk zijn dit een hoop onduidelijkheden voor mij, en ik kan me ook voorstellen dat jij geen zin hebt om je helewerk en studie verleden hier op bokt te gooien. Dus vandaar dat ik liever niet inga op individuele gevallen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:43

Weer aannames.
En ik TEM niet in dit geval.
Mijn opleiding was niet in NL.
Dat ik zo laat mij opleiding in het door mij gewenste vakgebied heb afgerond is niet inherent aan mijn inzet maar aan het gebrek aan stageplaatsen.
Dus Wageningen is helemaal niet aan de orde.
Mijn Amerikaanse werkgever wilde me gerust overnemen.
Dat betekende echter dat ik moest gaan verhuizen naar Frankrijk (Parijs) en ik net voet aan de grond had in NL.
Ik vraag me af hoeveel mensen (met partner) bereid zouden zijn om in NL alles op te geven voor een nieuwe start in FR.
Ik was alleenstaand en had daar geen zin in. Ondanks dat ik de Franse Taal machtig was, had ik geen zin in een nieuwe start in een ander land. Dat was een gepasseerd station. Had net voet aan de grond in NL. Met een woning waar ik DRIE JAAR (let wel dit was begin 1990) op het moeten wachten en een eigen paard (the love of my life)
Voor degenen die nog nooit voet over de grens van NL heeft gezet misschien niet te begrijpen.
Voor degenen die dat wel hebben gedaan, ze snappen misschien waar ik op doel....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-09-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:50

Ik wil je niet aanvallen hoor, maar imo zijn dat allemaal eigen keuzes van je geweest die voor je carriere niet handig zijn geweest. Een gebrek aan stageplekken zou je een indicatie moeten geven van het aantal arbeidsplaatsen. Maar goed, genoeg over jou. Ik hoop dat je een leuke baan vindt waar je gelukkig van wordt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:53

Daar ben ik druk mee bezig.
Maar of dat hetzelfde gaat opleveren (financieel) en me het hoofd boven water laat houden is een tweede.
Ik zal keuzes moeten maken. En dat zal me hoe dan ook de paarden kosten....
Dus voordat je ook maar een mijl in mijn schoenen hebt gelopen, heb je hoe dan ook geen recht om te oordelen...
Het feit dat ik pas op 33 jaar mijn eerste vast baan had, is inherent aan het feit dat we begin de jaren 90 in dezelfde situatie zaten als nu.
Allemaal uitzendwerk en geen kans op een vaste aanstelling.
Voor degenen die het hebben meegemaakt misschien herkenbaar.
Voor degenen die dat niet hebben meegemaakt, misschien handig om je in te lezen, of iig poging te doen om mee te leven.
En wat betreft de eigen keuzes, de vraag is in hoeverre het eigen keuzes zijn, en in hoeverre je door de omgeving die kant op wordt geduwd.
In mijn ogen had ik begin jaren 90 in Duitsland absoluut geen kans. Met de val van de muur, alles wat vanuit het Oosten overkwam en een vreemde Nationaliteit.
Maar het is ontzettend makkelijk voor een buitenstaander om te oordelen (en te veroordelen)...
Ik daag iig iedereen uit om op leeftijd van 33 jaar in het buitenland met een Nederlandse studie binnen een jaar poot aan de grond te krijgen. En dat dan zo te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:44

Cassidy, ikke, ikke, ikke, ikke.... *\o/* liever gisteren dan vandaag en manlief zou dan wat graag mee gaan!

Trailer staat al klaar, knollies zitten er in, tomtom staat ingesteld.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:47

Dus wat let je? Pak je spullen en ga. Zonder baan, risico dat je ter plekke niets vindt, je de paarden kwijtraakt, geen woning vindt. En als je man meegaat ben je al eigenlijk vals aan het spelen, want dan ben je niet alleen :D

O, en licht de TV even in. Is misschien leuk om gevolgd te worden voor het programma "Ik vertrek"....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:28

Cassidy: wat bedoel je precies met dat je door de omgeving een bepaalde kant op wordt geduwd? Bedoel je dat je er geen invloed op hebt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:40

De omgeving/overheid/andere mensen kunnen dingen die je graag wilt voor je saboteren. Mensen die op bepaalde posities zitten kunnen je een opleiding of baan of wat weet ik gunnen, of niet. Ik weet van mensen die meerdere keren uitgeloot waren voor een studie geneeskunde, en van lieverlee wat anders zijn gaan doen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:29

Hoezo zonder baan? Jij had toch die baan bij je Amerikaanse baas???? Je stelt wie dat wil, nou ikke dus en zat meer hoor!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:34

Cassidy schreef:
De omgeving/overheid/andere mensen kunnen dingen die je graag wilt voor je saboteren. Mensen die op bepaalde posities zitten kunnen je een opleiding of baan of wat weet ik gunnen, of niet. Ik weet van mensen die meerdere keren uitgeloot waren voor een studie geneeskunde, en van lieverlee wat anders zijn gaan doen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Het is wel erg makkelijk om al je sores op de omgeving af te schuiven. Een mens is in eerste instantie verantwoordelijk voor zijn eigen pursuit of happiness :)
Laatst bijgewerkt door Abiola op 29-09-12 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:02

Een kwestie van beter je best doen en hogere cijfers halen. Hoef je niet te loten. Dus dat heb je toch zelf in de hand. Kan je moeilijk de overheid de schuld van geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:09

Mee eens. Echter reguleert de overheid op een verkeerde manier. Er is nu al een tekort aan tandartsen in de grote steden. Veel vrouwen die een studie geneeskunde doen gaan dit niet doen om de rest van hun leven fulltime te gaan werken. En dat is nu niet discriminerend bedoeld, maar op de plek van een vrouw die straks parttime gaat werken, zou zomaar een man kunnen zitten die dat fulltime gaat doen. En nu wil ik geen discussie hier dat er ook huismannen zijn of mannen die parttime gaan werken voor eventuele kinderen, wie dat wil kan een ander topic openen. Of dit indirect te maken heeft met de crisis? Nee. Maar er wordt geroepen dat er tekort middelen zijn voor het onderwijs, en dat er tekort studieplekken zijn, en vervolgens een tiental jaren laten tekort tandartsen/artsen, of in de situatie waarom we nu zitten, ingenieurs of electrotechnici.

Een mens is idd verantwoordelijk voor zijn eigen geluk. Echter heb je ook nog te maken met medemensen, en ik denk zomaar dat als je beslist om toch naar Belgie te gaan voor je studie geneeskunde (omdat je een omweg moet maken omdat het hier niet lukt) je soms over anderen heen gaat lopen. Een partner bijv. of eventueel ook kinderen. Of je wilt naar Amerika, hebt partner en kinderen. Die moeten wel mee, of je gaat tijdelijk even uit elkaar, met het risico dat tijdelijk uit elkaar het gevolg heeft dat je helemaal uit elkaar groeit en de scheiding voorgeprogrammeerd is. Er zijn altijd mensen die gevolgen ervaren van de keuzes die je maakt. Daar moet je dan wel samen uit kunnen komen, of over anderen heenwalsen en gewoon je ding doen. Aan jouw de keuze of je dat ook doet.

Goede cijfers is trouwens nog geen garantie dat je geschikt bent om arts te worden. Communicatieve vaardigheden blijven essentieel, empathie ook. Iedereen heeft de verhalen wel gehoord van artsen die nou niet zo subtiel met slecht nieuws kwamen. Studiebollen die alleen maar in de boeken zitten voor die goede cijfers verliezen het contact met de realiteit en de medemens.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-09-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:18

Dus Cassidy, slimme vrouwen moeten ook maar koffiejuf worden in een ziekenhuis als ze dan zo graag in de zorg willen werken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:19

"De zorg" is een groot begrip. Welke kant van de zorg bedoel je? Verplegend personeel is wat anders dan administratief personeel, en weer heel wat anders dan een chirurg.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-09-12 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:21

Jij stelt dat vrouwen maar beter geen ambities kunnen hebben en al zeker geen geneeskunde moeten gaan studeren. Daar ga ik op in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:22

Dan lees je dat verkeerd. Ambities hebben mag altijd, de geneeskunde in kan altijd. Maar ga dan geen chirurg worden om dan vervolgens twee dagen in de week te willen werken (niet dat dat gebeurt, je hebt ook nog met een ziekenhuis te maken die dat liever niet heeft). En zie daar, weer de regulerende factor van anderen die je belemmeren om dat dan toch te gaan doen.