cam schreef:Als u in Nederland werkt, bent u verplicht om een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten. Voor uw gezinsleden kunt u geen zorgverzekering in Nederland afsluiten. U kunt hen soms wel meeverzekeren. U moet zich binnen vier maanden inschrijven bij een zorgverzekeraar van uw keuze. Na de aanmelding ontvangt u van uw Nederlandse zorgverzekeraar het verdragsformulier 106. Deze geeft u aan uw zorgverzekering in het land waar u woont. De verzekeraar zal u registreren als verdragsverzekerde. U kunt zowel in Nederland, als in uw woonland gebruik maken van zorg.
Raar want de regels zijn anders.
Volgens mij betaal je als het goed is maar een keer verzekering
Ik woon in DLD. Mijn man werkt in NL. Heeft dus in NL zijn ziektenkosten verzekering lopen.
Nu heb ik me in het begin (verhuizing) aangemeld bij de Duitse AOK omdat het niet mogelijk zou zijn om in NL verzekerd te blijven (toen die tijd werkeloos).
Na een paar maanden bleek het dus dat ik wel in aanmerking zou kunnen komen voor een Nederlandse verzekering. De Duitse verzekering opgezegt met terugwerkende kracht (was 156,00 per maand) en in NL weer aangemeld (nog geen 900,00 per jaar).
De Duitse AOK heeft alle premies terugbetaald en de Nederlandse verzekering hebben we dan ook vanaf de verhuizing terug moeten betalen.
Uiteindelijk scheeld dit op jaarbasis toch een paar honderd euro. Ik ben gewoon verzekerd via de normen van de Duitse AOK (heb ook die verzekeringspas). De rekeningen gaan ook naar de AOK en die stuurd ze weer door naar NL.