Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:39

Voor, mits het maximaal 1x per mens gebeurd...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:39

Ik wist niet wat een pessarium was, dat een vrouwencondoom bestond en hoe zorgvuldig je eigenlijk met de pil moest omgaan. Correct een condoom omdoen kon ik ook echt niet. Maar met dank aan de les op school was het toch een stuk duidelijker!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:54

Ik ben voor.

Ik vind dat iedereen recht heeft op de keuze. Heel cru: maar het dode kind (of klompje cellen afhankelijk van welke week) zal niet weten dat het niet leeft, dat is het mooie aan dood zijn...

Ik denk dat ALS er een God is (en ik denk van niet, maar wie ben ik) dat hij wil dat je gelukkig bent en dat je je best doet om een goed mens te zijn. En als jij je leven als een goed mens leeft, dat je dan de hemel wel in mag. Wat voor God zou goede mensen wegsturen bij de hemelpoort? Dus ik geloof ook dat een abortus niet verboden is door God.

Over de geen seks voor het huwelijk kwestie: Wie heeft Adam en Eva eigenlijk getrouwd? En als god dat gedaan heeft: hoe wisten ze dan dat ze getrouwd waren?

mick75

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 02:08

De keuze moet gewoon bij de vrouw liggen. Goddank leven we in een cultuur waarin de vrouw zelf mag beslissen of ze een kind wil of niet, of ze haar leven en lichaam vernield wil zien voor een kind of niet. De man heeft daarin geen doorslaggevende stem en dat is maar goed ook. Het gaat niet over zijn lijf en als ie er geen zin in heeft loopt ie zo weg.

Niemand dwingt mensen om een kind te aborteren, je kan ook een ander niet dwingen een kind ter wereld te brengen. De termijn waarop het KAN is prima. Wederom, niemand dwingt je daadwerkelijk gebruik te maken van die termijn, maar het is voor die enkeling die het nodig heeft en wil wel heel fijn dat het mogelijk is, ongeacht de reden. En al ziet iemand het als anticonceptie achteraf, dat is het probleem van die vrouw. Daar hebben jullie verder geen last van en ik in elk geval ook niet.

En mocht een vriendin van mij zwanger worden, dan steun ik haar ongeacht welke beslissing ze neemt. Of ik daar nou achter sta of niet. Het gaat immers om haar leven, niet het mijne. En dergelijke beslissingen neem je in de regel niet lichtzinnig, dus kan ze hoe dan ook op mijn steun rekenen.

Ik vind het wel vrij schokkend hoeveel mensen hier op Bokt graag hun mening en levensstijl door de strot van anderen willen drukken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:01

Het valt mij op dat hier voornamelijk voor wordt geroepen en tegen door mensen met een de geloofsovertuiging. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:57

Vjestagirl schreef:
Ik ben voor.

Ik vind dat iedereen recht heeft op de keuze. Heel cru: maar het dode kind (of klompje cellen afhankelijk van welke week) zal niet weten dat het niet leeft, dat is het mooie aan dood zijn...

Ik denk dat ALS er een God is (en ik denk van niet, maar wie ben ik) dat hij wil dat je gelukkig bent en dat je je best doet om een goed mens te zijn. En als jij je leven als een goed mens leeft, dat je dan de hemel wel in mag. Wat voor God zou goede mensen wegsturen bij de hemelpoort? Dus ik geloof ook dat een abortus niet verboden is door God.

Over de geen seks voor het huwelijk kwestie: Wie heeft Adam en Eva eigenlijk getrouwd? En als god dat gedaan heeft: hoe wisten ze dan dat ze getrouwd waren?

Ik weet niet wat God verboden heeft over een abortus. Ik geef alleen aan dat ik zelf nooit voor een abortus zou kiezen. Wat anderen doen is hun leven, maar ik vind het wel erg als mensen ervoor kiezen. Ik vind een kind iets enorm moois, een schepseltje van God. Ik begrijp jullie standpunten wel, maar ik zou het zelf nooit over mijn hart verkrijgen.

Over geen seks voor het huwelijk staat niet zoveel in de Bijbel. Er staat alleen dat seks iets heiligs is tussen twee mensen die van elkaar houden. One night stands zou ik nooit doen. Maar ik ben niet getrouwd en woon wel samen met mijn vriend :) bij mij in de kerk wordt daar niet zo moeilijk over gedaan, dat zijn meer de zwaardere kerken. Ik heb niet zoveel met die kleine details en regeltjes. Jezus geeft duidelijk aan dat in hem geloven genoeg is om gerechtvaardigd te zijn en dat God liefhebben en je naaste als jezelf het allerbelangrijkste is.
Adam en Eva waren ook niet getrouwd, in de Bijbel was er niet zo'n huwelijk als dat er nu is. Ik vind dat de Bijbel wel in perspectief van deze tijd gelezen moet worden, m.i. is hij daar ook voor bedoeld.
Dus ja, ik geef met deze hitte de plantjes ook water op zondag, koop ijsjes op zondag en ga lekker naar het zwembad.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:22

Ik vind dat een kind wel een kwaliteit van leven geboden moet kunnen worden, kan je dat als moeder niet geven, de reden maakt niet uit. Dan zou ik voor abortus zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:26

kimberley12 schreef:
Ik vind dat een kind wel een kwaliteit van leven geboden moet kunnen worden, kan je dat als moeder niet geven, de reden maakt niet uit. Dan zou ik voor abortus zijn.

Dat vind ik ook weer veel te cru. De moeder mag zelf beslissen, en als die het kind wel wil laten komen maar de verzorging door de vader of anderen gedaan wordt, of als ze het wil afstaan voor adoptie, dan is dat ook haar goed recht om dat te kiezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:29

kimberley12 schreef:

Maar wat noem jij kwaliteit? Wat moet een moeder geven?
Moet moeder dan minstens haar middelbare school hebben afgerond omdat ze anders misschien intellectueel te weinig kan bieden? Of moet het huis uit meer bestaan dan 1 kamer?
Wat bedoel je eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:39

Goede vraag vuurneon....het gaat meer neigen richting filosofie hier....

Wat is kwaliteit van leven eigenlijk!?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:51

En dat is dus precies waarom ik voor mezelf ertegen ben. Wie bepaald wat kwaliteit van leven voor het kindje is? Hoeveel moet je dan verdienen per jaar, in wat voor huis moet je wonen, wat voor werk moet je hebben, en wat voor opleiding gedaan? Hoeveel liefde moet je het geven? Moet je elke dag dag in dag uit klaarstaann voor je kind, of mag het ook wel eens een weekje bij oma logeren zonder dat het liefse tekort komt van jou?

Moeilijke keuze hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:58

verootjoo schreef:
Wie bepaald wat kwaliteit van leven voor het kindje is? Hoeveel moet je dan verdienen per jaar, in wat voor huis moet je wonen, wat voor werk moet je hebben, en wat voor opleiding gedaan? Hoeveel liefde moet je het geven?

Maar moeders kunnen wel een mening hebben of ze dat naar hun eigen mening voldoende kunnen geven. Ik denk niet dat je er allerlei externe grenzen aan kunt stellen. Maar als moeders oprecht van mening zijn dat ze niet in staat zijn een kind te bieden wat zij nodig vinden voor een kind... dan moet je die mening ook serieus nemen, vind ik. En er zijn moeders die het niet kunnen (ook al denken ze van wel.) Huis of opleiding zijn niet doorslaggevend, maar er zijn mensen die gewoon echt niet voor een kind kunnen zorgen.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:59

Ik zelf ben er tegen vind het moord( mijn mening niet gelijk aanvallengraag..)
Maar ik snap wel dat in sommige gevallen het nodig zou zijn. Al zou ik het zelf nooit doen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:10

Het voordeel van deze 'moord' (wat het niet is, iets wat niet leeft kun je niet vermoorden), is dat hetgene wat je dood nog 0,0 besef heeft, geen geheugen, geen gevoel, helemaal niets. En het weet dus ook niet dat het dood is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:16

sja, ik heb liever dat iemand tijdig kiest voor abortus dan dalijk een kind het leven zuur maakt omdat die persoon er geen reet mee kan

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:21

HarriesHorse schreef:
kinderen kunnen niet voor zichzelf beslissen, en daarom kiezen de ouders maar dat het kind er maar niet moet komen .

Dit kun je natuurlijk twee kanten uitleggen. Ik denk dat er genoeg kinderen op deze aarde rondlopen die - als ze de keuze hadden gehad - er niet hadden willen zijn.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:28

Froukjeloves schreef:
Ik zelf ben er tegen vind het moord( mijn mening niet gelijk aanvallengraag..)
Maar ik snap wel dat in sommige gevallen het nodig zou zijn. Al zou ik het zelf nooit doen..

dat snap ik dan weer niet. Je ziet het als moord en daar ben je tegen. Maar in sommige gevallen mag moorden wel?

Dat is toch dubbel?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:29

Netje schreef:
HarriesHorse schreef:
kinderen kunnen niet voor zichzelf beslissen, en daarom kiezen de ouders maar dat het kind er maar niet moet komen .

Een klompje cellen is sowieso niet in staat om na te denken en keuzes te maken

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:34

er staat een filmpje op internet waarin in meerdere delen word laten zien hoe abortus in zijn werk gaat. Zodra je de zuiger de baarmoeder in ziet gaan naar het kindje, zie je dat vechten en uiteindelijk in stukken zien scheuren. Ik ben tegen.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:36

Colway schreef:
Een klompje cellen is sowieso niet in staat om na te denken en keuzes te maken

gaan we weer over een klompje cellen.
kijk nu eens...10 weken..dit lijkt niet echt op een klompje cellen toch.
Afbeelding

en idd, het kindje vecht gewoon terug als er een abortus word gepleegd...net als DebGizmo zegt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:38

DebGizmo schreef:
er staat een filmpje op internet waarin in meerdere delen word laten zien hoe abortus in zijn werk gaat. Zodra je de zuiger de baarmoeder in ziet gaan naar het kindje, zie je dat vechten en uiteindelijk in stukken zien scheuren. Ik ben tegen.

Dit gebeurt dan wel in een fractie van een seconde hè: film is geduldig en je kunt natuurlijk iedereen laten geloven dat het een minutenlange strijd is. Maar vergeet niet dat dat wezentje nog geen denkvermogen heeft zoals wij dat hebben op latere leeftijd. 'Vechten' is ook maar een relatief begrip, want waar 'vecht' je tegen als je niet in dat soort termen kunt denken....

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:39

Ik was net 18 toen mijn dochter geboren werd. Nu had ik de keuze al niet meer tot abortus maar had het ook niet als overweging genomen. IK was aan de pil, maar bleek niet te werken, en toen was ik 5 maanden zwanger ( blijven menstrueren). Wij hebben de keuze gemaakt om het te houden, gelukkig werkte mijn man, destijds vriendje, en is het echt ploeteren geweest. En helemaal de reacties van mensen om ons heen was echt moeilijk soms. In het ziekenhuis honds behandeld worden omdat je net 18 bent etc etc.

Maar ik kan me voorstellen dat iemand de keuze maakt tot abortus. Verkrachting, uitzichtloze situatie, lichamelijk ( ik mag bv zelf nooit geen kinderen meer krijgen), maar kan me voorstellen dat het ronduit de zwaarste beslissing is die je maken moet dan en wat je je leven lang bij blijft. Denk ook niet dat het iets is waar een ander over mag oordelen. Je kan alleen iemand steunen in de beslissing en hopen dat ze achteraf niet verder instorten dan ze al doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:41

Vjestagirl schreef:
Het voordeel van deze 'moord' (wat het niet is, iets wat niet leeft kun je niet vermoorden), is dat hetgene wat je dood nog 0,0 besef heeft, geen geheugen, geen gevoel, helemaal niets. En het weet dus ook niet dat het dood is.

het leeft wel degelijk, iets wat niet leeft kan niet groeien, veranderen enz.

Ik vraag me altijd af waarom we dan de grens bij een bepaald aantal weken leggen..waarom spreken we schande van een baby van nog geen half jaar oud die wordt gedood door de moeder..die baby weet toc ook niets, kan niets, enz..waarom is dat dan wel erg??

Ik ben niet direct tegen abortus. Zeker niet bij verkrachting. Maar vind het erg dat er zo makkelijk over gedacht wordt. tenslotte is het wel leven en dat kap je gewoon af.
Vind abourtus echt voor buitengewone situaties.

Lees toch altijd ook wel de maatschappij terug in dit soort discussies. We leven in een maatschappij die staat voor : ikke, ikke, ikke.
Niemand is bereid om een stapje terug te doen voor wat dan ook. Als IK maar mijn leven kan leiden, hoe en wat maakt niet uit.

Hier op bokt ooit topic van iemand die een feestje gaf na een abortus...vond het walgelijk...

Sonja_vR

Harrieshorse: dat plaatsje is wel een heel romantisch weergegeven plaatje, een embryo van 10 weken ziet er niet zo extreem menselijk uti als dit kunstof model, maar heel wat meer buitenaards...

en uiterlijk zegt niets of functies die wel of niet ontwikkeld zijn aan de binnenzijde
dus ook wel erg simplistisch gezegd op deze manier

ik denk zeker wel dat je er voorzichtig mee moet zijn
persoonlijk vind ik de bovengrens ook te hoog liggen (die mag van mij naar 20 of minder weken tenzij er echt medisch iets grondig mis is en dat baseer ik op wetenschappelijk onderzoek maar ook op ervaring uit eerste hand van extreme vroeggeboortes waarbij de kinderen het goed gezond overleeft hebben )
maar ik ben absoluut voor eigen keuze van de betrokken persoon/personen

Boompje1985

Ja hoe bepaal je of een leven wel of geen kwaliteit heeft voor een ander....?