Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:52

Nee maar bij mensen is het ook niet zo dat we maximaal 1x medicatie per jaar toegediend mogen krijgen :+
Dat vind ik trouwens ook een rare regel... Als je kunt rechtvaardigen waarom medicatie nodig is dan mag je dat toch gewoon geven :z en dan bedoel ik niet preventief

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:59

Dat zeg ik dus ook. een medicatie toedieding door het water en na 2 weken 1x herhalen en het was Over.
Maar ja dat 2x zagen ze als preventief en dat mag niet bij ecologische (is weer net een stapje verder dan biologische) kippen.

dus dan maar allemaal afslachten.... dat is pas zinloos.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:02

Ah, dat had ik niet meegekregen.
Nee, dat is triest :n Als ik het zo leest is dat meer een soort van 'kuur afmaken', zodat je zeker weet dat het ook echt weg is.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:26

Dat is inderdaad wel heel krom!
Ik denk ook niet dat biologisch (of ecologisch) altijd beter is voor het dier.
Dat is wel wat de media de consument voorschoteld en die denken het goed te doen door biologisch vlees/eieren enzovoort te kopen. Helaas is het in de praktijk niet altijd per se beter voor het dier.
Hier zitten we ook met de strengere regels wb antibiotica gebruik, alle koeien die drooggezet worden, krijgen preventief antibiotica. Nu zijn we aan het kijken of het ook zonder kan, maar tot nu toe is nog elke koe ziek geworden door ze zonder antibiotica droog te zetten......

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:03

Peppertree schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt en ik denk eigenlijk zelfs dat we het in principe gewoon eens zijn. Want je hebt gelijk, een consument is heel erg makkelijk te beïnvloeden. Maar zulke organisaties komen voort uit meer bewustzijn vanuit de (goed voorgelichte, juist opgeleide, geïnformeerde) consument die zich gaat organiseren om van daaruit ook andere consumenten aan te sporen/ voor te lichten. Dus de media/organisaties sturen de consument aan--> de consument koopt anders in--> de supermarkt verandert assortiment.

Dan zijn we het inderdaad eens. :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:08

Peppertree schreef:
De prijs word inderdaad niet bepaald door de consument. Ook niet door de boer. De schakels die ertussen zitten zijn degenen die er het meest aan overhouden en ook wel zorgen dat ze eraan blijven verdienen. Het gaat hier echter om het aanbod. Dat wordt wel bepaald door de consument. Als niemand meer melk zou kopen vanaf morgen zou het echt niet lang meer in het assortiment zitten.

de melkprijs wordt structureel bepaald door het handelsgedrag van de europese unie. Wanneer er veel aanbod aan melk is, kopen zij het op (in poedervorm) zodat de boer een eerlijke prijs ontvangt voor zijn product, wanneer het aanbod schaars is verkopen ze die melkpoeder weer zodat het voor iedereen betaalbaar blijft.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:37

Die interventie wordt steeds minder hoor, dat was alleen tientallen jaren terug zo. Bij een lage melkprijs doet de EU niet zoveel, die gaan steeds meer richting de vrije markt. Richting 2015.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:44

Amalarab schreef:
mensen die vlees eten kunnen erg geirriteerd en verdedigend reageren als het om hun dagelijkse portie vlees gaat, wees voorbereid! :P

Als mensenvlees toen en nu op het menu zou hebben gestaan had je misschien een echt punt om te vergelijken.
:)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:46

Magrathea schreef:
Nee maar bij mensen is het ook niet zo dat we maximaal 1x medicatie per jaar toegediend mogen krijgen :+
Dat vind ik trouwens ook een rare regel... Als je kunt rechtvaardigen waarom medicatie nodig is dan mag je dat toch gewoon geven :z en dan bedoel ik niet preventief

Maar mensen worden niet gegeten....

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:38

gummie schreef:
Magrathea schreef:

Maar mensen worden niet gegeten....

En bij dieren zit er een wachttijd op medicijnen om zeker te weten dat mensen er geen gevolgen van kunnen ondervinden...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:22

jeetje tis toch wel heel erg hoor wendy als ik dit zo lees, blij dat ze het bij jullie goed hebben

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:23

We doen ons best!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:19

Wendyenbram: Naar mijn weten is er geen verschil tussen ecologische en biologische landbouw? Wat is bij jullie kippen dan anders als bij biologische kippen? Of bedoel je biologisch-dynamisch?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:27

ecologische kippen hebben meer regeltjes. de eieren gaan dan voornamelijk naar duitsland.
ze moeten speciaal voer. en met medicijnen, mogen ze maar zeer weinig van wat er op de markt is.
aan biologische zitten natuurlijk ook regels. maar met voornamelijk het en naar buiten en binnen kunnen is het al voldoende.
ook vvor medicijngebruik zitten daar regels aan, maar niet zoveel als bij onze kippen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:34

Kun je me daar misschien een bron van geven waar deze regels staan?

Ben aan het zoeken geweest naar verschillen tussen biologisch en ecologisch maar kan echt niets terugvinden van wat jij zegt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:42

Ik zal de info eens opzoeken bij mijn schoonouders in de kasten.
wij zijn 10 jaar geleden begonnen met de kippen. en hebben toen alles uitgeplozen. (mijn schoonouders dan)
en zij hebebn toen duidleijk voor ecologische kippen gekozen, omdat de eierprijzen hoger lagen dan bij biologische.
de stal is daar toen op aangepast en de weide ook!
en de dierenarts gaf vorig jaar ook duidelijk aan, Waren het maar biologische kippen dan mochten we dat kuurtje gewoon geven!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:47

Boeiend topic. Knap zoals je het beschrijft. Kan me er ergens wel in vinden.. Lijkt verdomd veel op elkaar als je het zo zegt..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:55

Ik ben echt heel benieuwd. Dat de eieren naar Duitsland gaan is niet zo gek, aangezien er daar weinig aanbod is van biologische eieren en er niet zo lang terug dioxine is gevonden in 'gewone' eieren.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:02

Wauw,wat belachelijk om te verbieden een behandeling af te maken en dan maar alle dieren dood te laten gaan :?
Een antibiotica-kuur doe je toch nooit in één dag?Daar kweek je alleen maar resistentie mee.Hoe zit dat dan?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:48

jodi schreef:
Wauw,wat belachelijk om te verbieden een behandeling af te maken en dan maar alle dieren dood te laten gaan :?
Een antibiotica-kuur doe je toch nooit in één dag?Daar kweek je alleen maar resistentie mee.Hoe zit dat dan?

Dat klopt. Maar daarom zal het ook wel niet gegeven mogen worden omdat de 2e keer ''preventief'' zou zijn.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:04

Blacky94 schreef:
En bij dieren zit er een wachttijd op medicijnen om zeker te weten dat mensen er geen gevolgen van kunnen ondervinden...

Maar de resistentie van de bacteriën ga je er niet mee tegen. Zelfs met onze meest potente antibiotica zijn we de strijd al aan het verliezen. Zo goed als nederland het doet op het gebied antibioticaverstrekking onder mensen, zo slecht doen wij het bij dieren. Nederland doet op dat gebied echt onder aan andere landen in Europa.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 03:18

Antibioticaresistentie is echt doodeng, ik wil er niet over nadenken, hellup :+

Wendy, puur uit interesse, waar halen jullie de kippen zelf vandaan? :) Ik lees zo inderdaad dat ze het bij jullie echt niet slecht hebben en ik geloof oprecht dat je hart voor ze hebt, dus het is geen aanval.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:33

labyrinth schreef:
Blacky94 schreef:

Maar de resistentie van de bacteriën ga je er niet mee tegen. Zelfs met onze meest potente antibiotica zijn we de strijd al aan het verliezen. Zo goed als nederland het doet op het gebied antibioticaverstrekking onder mensen, zo slecht doen wij het bij dieren. Nederland doet op dat gebied echt onder aan andere landen in Europa.

Hoe het met andere dieren zit weet ik niet precies, maar bij de koeienindustrie zijn ze momenteel bezig met bedrijfsbehandelplannen en bedrijfsgezondheidsplannen waardoor ook het antibioticagebruik flink op de schop wordt gegooid. In de, als ik het goed zeg, gezondheidsplannen staat het aantal ziektegevallen, AB gebruik, score AB, punten mbt gezondheid en huisvesting, aandachtspunten en actiepunten. In het behandelplan staat per boer welke middelen (AB) ze tegen welke ziekteverschijnselen ze mogen gebruiken en middelen die in de humane zorg of dichtbij de humane zorg staan mogen alleen nog als laatste middel gebruikt worden juist om te zorgen dat er minder resistentie ontstaat tegen middelen die ook bij mensen worden gebruikt. Daarnaast las ik laatst iets over dat ze willen verbieden dat er (spuitbare) AB op een bedrijf aanwezig is waardoor boeren niet zoals nu nog een flesje mogen hebben staan maar dus voor alles een DA moeten roepen. En volgens mij is dat laatste van toepassing op de hele veehouderij.

Er zijn al resistente bacteriën aanwezig op de wereld en dat praat ik zeker niet goed, maar op dit moment zijn ze wel degelijk druk bezig om het AB gebruik in NL aan te pakken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:55

Pff, ik HAAT de bio-industrie!
Te zielig voor woorden, als er een stal afbrand komen er miljoenen dieren om het leven. ECHT ZIEK! Maar ja, dat krijg je als mensen veel en goedkoop vlees willen eten!

Ik zie regelmatig op de snelweg kippentransport en heb er al een paar keer naast gestaan in de file. Wat je in die vrachtwagen ziet zitten is verschrikkelijk! Echt te gruwelijk, want een groot deel is al half dood tijdens het transport. Daarnaast zit de vrachtwagen stampvol en bungelen poten en veren eruit. De helft is kaal. Echt waar als je dit ziet draait je maag zich drie keer om.

Als je ziet hoeveel chauffeurs rijden met die dieren, echt bizar. Vooral in de nacht gaan ze veels te hard door de bochten. Ze rijden ook veel te dicht op de voorganger. Echt totaal geen respect voor dieren, maar goed, dat verwacht ik ook niet als je dat werk doet. Op de slachterijen werken veel Polen en andere buitenlanders, deze mensen hebben toch haast geen hart voor dieren, omdat het in hun cultuur heel anders is als hier.

Ik kan zo nog wel even doorgaan.

Ja, ik vind de bio-industrie hetzelfde als de Holocaust als ik er over nadenk. En dat dit in 2012 nog gebeurd is te erg voor woorden!
Het is eigenlijk ook zo, want in de concentratiekampen werden ook proeven gedaan met mensen, bijvoorbeeld om te kijken hoe lang ze zonder eten kunnen. Er werden ook dingen ingespoten en allerlei andere gruwelijke dingen werden er gedaan, dit gebeurd nu nog steeds met dieren met al die dierproeven.
En door de 'mensenproeven' hebben wij nu in ons leven ook profijt van proeven die destijds gedaan zijn bij mensen. MAAR daar gaat het niet om, het gaat er om dat WAT er gedaan wordt heel erg sneu is.

En dan nog maar niet te spreken van de ruimingen die hier regelmatig voorkomen. Als ze maar denken dat er een ziekte is, dan wordt gelijk alles geruimd....
En dan vragen mensen zich af: hoe kan dat nou?
Nou dat is heel erg simpel. Als je je hele leven volgespoten wordt met antibiotica wordt je vanzelf resistent ervoor.

Maar ach, de mens vernietigd zichzelf. Het is triest dat er zo met dieren wordt omgegaan, en met de natuur, maar dat is weer een hoofdstuk apart.

Gelukkig zijn er ook genoeg goede mensen, maar je leest en onthoudt vaak het slechtste.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:04

Lees alsjeblieft mijn posts op pagina 1 even terug. Verder heb ik geen zin om op je verhaal in te gaan. Verdiep je alsjeblieft eerst ergens in vóór je zomaar wat gaat roepen.