De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:20

_Tara_ schreef:
BMI is naar mijn mening niet echt een goede maat. Denk dat bv vetpercentage al een veel beter beeld geeft van of iemand echt te dik is of niet.

Mee eens, wij hebben ooit in de klas een keer van heel wat mensen het BMI berekend.
We kwamen tot de conclusie dat het BMI weinig zegt. Zo is spierweefsel zwaarder dan vet. Een meisje bij ons dat fanatiek turnde had een hoger BMI dan het meisje(met bijna zelfde lengte, zal niet meer dan 3 cm hebben verschild) wat helemaal niet deed sporten.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:21

merk wel dat het een heeeel gevoelig onderwerp is. Ik vind bijv ook dat de huisarts het gewoon moet zeggen, ookal kom je voor een ander kwaaltje. Overgewicht kan gewoon heel gevaarlijk zijn.

Shadow0

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:31

Ik vind dat we het allemaal een beetje in perspectief moeten blijven zien.

Er zijn overigens genoeg artsen die gevraagd en ongevraagd kritiek hebben op iemands lichaam, zelfs tot het punt dat er diagnoses gemist worden omdat men er vanuit gaat dat overgewicht alles verklaart. http://fathealth.wordpress.com/ geeft toch een paar onprettige voorbeelden, ik denk dat we ervoor moeten waken dat het die kant niet opgaat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:38

Ojajoh schreef:
Focussed schreef:
21 tot 24% is gezond, 25 tot 31 acceptabel, 32% of meer absoluut onacceptabel.

Kleding maat zegt ook niet zoveel.
Ik heb 19% vet en wissel (afhankelijk van merk) tussen 32 en 40 lol.
Broekmaat 25 of 26 maar heb ook een 28. Dus is echt niks aan vast te knopen.

is onder de 21 dan ongezond?

ik heb een 28 dus ik ben acceptabel, maar kwa uiterlijk toch echt hetgeen waar TS op zou stuiten als zijnde te dikke nederlander

Onder 21% is niet ongezond maar wel aan de lichte kant. Onder de 12% is ongezond weinig vet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:41

Focussed schreef:
Onder 21% is niet ongezond maar wel aan de lichte kant. Onder de 12% is ongezond weinig vet.

ah kijk weer wat geleerd :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:42

Focussed schreef:

Vraag me af of je dat zo kunt stellen, de ene vrouw heeft nu eenmaal een grotere voorgevel dan de ander. Kan me zo voorstellen dat iemand met een B-cup veel gemakkelijker een gezond vetpercentage kan weten te behalen dan iemand met een E-cup :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:43

Ik kende ook een man met overgewicht en die is zo vaak bij de dokter geweest omdat hij zich steeds minder goed ging voelen en zonder veel onderzoek was het advies meneer u moet afvallen..Uiteindelijk werd hij echt ziek en toen kwam er longkanker uit in een vergevorderd stadium..Hij heeft toen nog maar een maand of twee geleefd..Zo ken ik nog wel meer van dit soort voorbeelden niet zo ernstig als dit maar toch denk ik dat het niet goed is deze kant op te gaan waar de oplossing voor alle kwalen afvallen is..Soms zit er wel wat in natuurlijk maar wel moeten deze mensen ook goed onderzocht worden..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:46

een arts moet altijd goed onderzoek doen.. dan was t vast geen goede arts.. Mja niet raar als je heel erg overgewicht hebt en je voelt je niet zo goed dat een arts eer aanbeveelt af te vallen

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:33

Colway schreef:
Erg hoor en begrijpelijk...maar echt niet iedereen die te dik is heeft een rotverleden...dat is het jammere op bokt...als je iets ter discussie stelt worden altijd persoonlijke 'uitzonderingen' erbij gehaald om het gestelde te ontkrachten...no offence voor jou hoor en ook 'goed' om te horen dat er mensen zijn die een achterliggendecreden hebben waarom ze te dik zijn...maar dat neemt niet weg dat ik denk dat een groot gedeelte te zwaar is puur uit verwaarlozing..

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Want hoe was het vroeger dan? Minder dikke mensen dan nu en dat zou betekenen dat men vroeger minder problemen had of zo?

"vroeger" had je wel minder keus en was de verleiding minder groot...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:38

Silvia schreef:
Want hoe was het vroeger dan? Minder dikke mensen dan nu en dat zou betekenen dat men vroeger minder problemen had of zo?

Dat soort redenaties kun je niet zomaar omkeren natuurlijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:03

Heino schreef:
Focussed schreef:

Vraag me af of je dat zo kunt stellen, de ene vrouw heeft nu eenmaal een grotere voorgevel dan de ander. Kan me zo voorstellen dat iemand met een B-cup veel gemakkelijker een gezond vetpercentage kan weten te behalen dan iemand met een E-cup :)

Dat stel ik niet, dat zijn de algemene cijfers.
Gezond vet bestaat niet, extra fout vet wel. Zogenaamde viscerale vetwaarde is vet in de buikholte. Dit moet ten allen tijden onder de 13 zijn. Hoe lager hoe beter.

Een borst bestaat niet alleen maar uit vet. In theorie kan je een B-cup hebben met 10% klierweefsel en 90% vet, en een E-cup met 90% klierweefsel en 10% vet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:13

Tja, ik schijn nauwelijks buikvet te hebben, maar toch een hoog algemeen vetpercentage. Ga er dan toch maar vanuit dat het in mijn borsten en kont zit :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:37

Haha ik heb een viscerale vetwaarde van 1 , ben heel droog op m'n buik, billen, armen, borst etc maar heb veel vet op m'n bovenbenen. Totaal 19% vet (kilo of 10). Ondanks dat ik dus heel weinig vet heb ziet m'n onderlijf er echt "gevuld" uit haha, scheve verhouding helaas.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:46

quera schreef:
Dank je voor het lekkere vooroordeel :')
:j ik heb een BMI van 28
:j ik heb ernstige rugproblemen.

So what? Ik zit echt niet elke dag of week bij een fastfoodrestaurant..

:j ik heb een BMI onder de 28
:j ik zit elke week in een fastfood restaurant.

Conclusie; niet iedereen die een BMI boven de 28 heeft is ongezond en onder de 28 is gezond.
(geen aanval op jou hoor Quera :) )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:50

Focussed schreef:
Haha ik heb een viscerale vetwaarde van 1 , ben heel droog op m'n buik, billen, armen, borst etc maar heb veel vet op m'n bovenbenen. Totaal 19% vet (kilo of 10). Ondanks dat ik dus heel weinig vet heb ziet m'n onderlijf er echt "gevuld" uit haha, scheve verhouding helaas.

Bij mij is het opzich wel redelijk goed verdeeld, al heb ik wel vrij skinny/gespierde armen (doe aan sportklimmen, verklaart wel iets ;))
Mijn buikvet kwam uit op 3, ondanks dat ik wel een buikje heb. Misschien is het dan toch waar, dat buikspieren je een buikje kunnen geven :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:52

Ik had 2 jaar geleden een vetpercentage van 19% terwijl ik 80 kilo woog, stevige benen en billen heb en iets meer als gemiddelde borsten.
Mijn vriend toen 63 kilo had een vetpercentage van 28% terwijl hij echt heel mager was, dat is dat dus veel slechter.
Trouwens is vet op de billen benen en borsten niet zo'n punt buikvet is het gevaarlijkste voor vrouwen is het dan ook het beste om een taille te hebben smaller dan 88cm en voor mannen 102cm

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:59

Volgens mij is je maximale tailleomvang de helft van je lengte :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:04

TS heb je ook wel eens gekeken naar het personeel dat achter het stuur zit van een tram/bus/metro ed? Als je daar naar gaat kijken zie je gewoon dat daar meer als de helft van de mensen onder de 30-40 jaar een vette pens heeft(maar dan ook echt vet). Volgens mij zijn in de OV sector de meeste mensen ziek door hartkwalen enzo.

Verder is het meerendeels de schuld van de maatschappij waarbij alles snel snel moet gaan. Als ik om half 8 thuis kom heb ik ook geen zin meer om een gezonde maaltijd te koken, laat staan de prijzen die de pan uit rijzen van het verse voedsel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:19

purny schreef:
Als ik om half 8 thuis kom heb ik ook geen zin meer om een gezonde maaltijd te koken, laat staan de prijzen die de pan uit rijzen van het verse voedsel.

Voedsel, óók gezond voedsel is spotgoedkoop.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:46

Ik ben ook geen uitgebreide koker. Maar ik eet wel veel groente. De route is zeer simpel, pak een doos diepvriesgroenten uit de vriezer en doe zoveel je wilt in een schaal. Pletter het dan 5-10 min in de magnetron en het is klaar. 125gr vlees is ook in 5 min. klaar en een flinke aardappel is ook met 7 min. klaar in de magnetron. Het meeste werk is het wisselen van je schalen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:02

je doet t toch echt zelf.. ik vind het ook makkelijker om elke dag wat makkelijks te halen, maar dan word ik gewoon vet.. die keuze heb je gewoon. En als je wel dikker dreigt te worden kun je vaak ( uitzonderingen daar gelaten) gewoon lekker veel gaan bewegen

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:09

Ik heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar ik studeer in Nijmegen, en ben dus ook vaak op het station te vinden.
Ik zie het juist helemaal anders, ik zie alleen maar slanke en mooie meiden. Voel me vaak een lelijk eendje tussen iedereen :')
Dus ik weet niet of het nu in Utrecht zo erg gesteld is, of ik mensen toch anders zie :+

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:13

Ik ben ook in 'overconditie', en ik kijk ook veel naar mensen op bijv. het station. En ook mij valt het op, hoeveel mededikkertjes er zijn. Ook veel slanke, mooie meiden, dus ik zal zeker niet op 80% overgewicht komen, maar ben het er wel mee eens. Het lijkt alsof de slanke mensen in de minderheid zijn.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:15

dressagelady schreef:
Volgens mij is je maximale tailleomvang de helft van je lengte :j

tailleomvang? :') Dan zou ik volgens jou 1.30 groot zijn. _O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:19

Er staat ook 'maximale' ;)