Het is simpelweg onmogelijk om een wereld te hebben waarin alles openbaar is en alles in overleg gaat. Net als dat velen een wereld voor zich zien waarin geld niet bestaat maar alles via ruilhandel gaat; het zal niet werken, je komt uit op een 'prisoner's dilemma'; als iemand ondermijnt, gaat het hele systeem onderuit. Er zijn simpelweg teveel mensen, teveel meningen en gedachten om zoiets ten uitvoer te brengen.
Om die reden is er een overheid, een 'samenlevings-regulerend instituut'; natuurlijk functioneert dat ook niet altijd even goed, en democratie is ook niet alles (ik weet niet meer wie 't zei, maar; democratie is slecht, maar van de opties die er zijn, de beste) en het zou natuurlijk prettiger zijn als er minder spionage/gekonkel en andere zaken waar wij geen weet van hebben, zouden gebeuren. Maar reeel om dat ook daadwerkelijk te willen, is dat niet.
Dat betekent overigens niet dat ik vind dat het een goede zaak is dat er geheime genootschappen zouden bestaan, of dat ik het altijd eens ben met regering en de zaken die zij ontransparant tegenover de 'gewone burger' uitspoken. Maar ik realiseer me wel terdege dat het altijd zo zal zijn omdat er simpelweg niet zo'n wereld zou bestaan. Kleine aanpassingen hier en daar, meer transparentie etc., zijn absoluut niet uitgesloten wat mij betreft; maar het idee dat jij aandraagt, is in mijn ogen an sich niet haalbaar of realistisch.

Ik ben wel benieuwd wat anderen daarover denken!