'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:31

Verschil met die polen die 2000 Km reizen is dat ze hier een onderkomen hebben om te kunnen bivakkeren.

Nederlander die te verweg woont moet dagelijks op en neer gaan reizen, toch vind ik 1 uur heen en 1 uur terug reizen geen bezwaar en of de reden moeten zijn om te weigeren. Wees blij dat je weer zelf geld verdiend, dat is vele malen leuker/fijner.

Ik denk dat het de reden is dat ze weigeren. Het wordt die polen makkelijk gemaakt door ze een onderkomen aan te bieden en ze rijden hier autobelastingvrij en ze stelen ook nog eens als de raven en ze pikken alle banen in.

Sorry maar zo zie ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-03-12 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:34

Hoeveel Polen ken jij persoonlijk? Als het gebaseerd is op eigen ervaringen, kan ik je uitspraak wellicht beter begrijpen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:35

Ja helaas wel en ze breken ook nog eens in hier in de buurt, is ook opgepakt door de politie.

Maar ik moet ook niet vergeten dat ze niet allemaal zo zijn natuurlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:39

Idd. je hebt de goede hardwerkende Polen en de 'criminele' Polen.Maar die heb je hier ook van allerlei andere landen,incl. Nederlanders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:55

zonnebloem18 schreef:
Trouwens niemand die ik ken in de uitkering werkt zwart bij, mijn vriend geeft gitaarles maar dit wordt netjes opgegeven elke maand en gaat maar om iets van 100 euro per maand.

Ik ken verschillende mensen die "zwart" bijwerken. Met de bijstandsmoeder die hier en daar een schoonmaakhuisje heeft om zich wat extra te kunnen permitteren heb ik geen moeite. Met mensen die een laagbetaalde baan hebben van 20 uur per week en 20-30 uur per week bijklussen in vooral de horeca of bouw, daar baal ik wel van. Behalve dat zij geen loonbelasting en premies betalen, hebben zij ook recht op huur- en zorgtoeslag en betalen zij peanuts voor de kinderopvang.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:51

afstand tussen rotterdam en westland is 20min met de auto, als je doortuft.. dus das slap excuse.

zoals eerder gezegd, voor elk probleem is een oplossing.

het gros zal daarom wel gewoon liever lui dan moe zijn :') helaas

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:55

monicees schreef:
afstand tussen rotterdam en westland is 20min met de auto, als je doortuft.. dus das slap excuse.

zoals eerder gezegd, voor elk probleem is een oplossing.

het gros zal daarom wel gewoon liever lui dan moe zijn :') helaas

Dan moet je natuurlijk wel een auto hebben? Ik weet niet of OV bij de kassen komt?
Maar goed, ik vind het wel belachelijk, dat wij hier in Nederland een werkeloosheid hebben en aan de andere kant vacatures die niet ingevuld kunnen worden. ;)
Waarschijnlijk hebben de telers ook liever goed gemotiveerde Polen, die hard werken zonder te klagen, dan ongemotiveerde bijstandstrekkers die gestuurd worden om hun uitkering niet kwijt te raken. :D

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:59

tsja.. auto
een scooter/brommer kost niet zoveel.. of ik ken zelfs mensen die t op de fiets doen.

ov rijdt hier ook gewoon :j

maar idd.. dan liever hardwerkende polen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:23

Als je reiskosten 100% vergoed worden is het niet verkeerd....ga je een flink deel wegdragen aan reiskosten........

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 23:43

Ik vind niet dat je kunt verwachten dat mensen uit Friesland in het Westland in de kassen gaan werken, maar een reistijd tot een uur vind ik best acceptabel. Ik fiets zelf ook een ruim een half uur enkele reis, met mijn dystrofie poot, dus zie ik niet in waarom een gezond iemand dat niet kan doen. We wonen niet allemaal op loopafstand van ons werk toch?

Iemand hier had het over taakstraffen in de kassen. Zou je vast niet zeggen als het jou kas was, dan wil je ook alleen mensen die hard komen werken lijkt me. Bij mij in de straat komen de taakstraffers schoonmaken, nou, dat kan sneller zeg maar :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 00:22

45 minuten reistijd enkele reis lijkt me heel acceptabel om te hanteren. En dan is 20 km bijna fietsafstand.

Werken in de kassen is geen taakstraf, het is gewoon eerlijk werk wat betaald en als je er positief instaat best te doen. Tijdens het werk ouwehoeren met je collega's, radio op de achtergrond aan, lichamelijk moe worden maar wel op een eerlijke manier je geld verdienen en heel goed voor je eigenwaarde.

Ter motivatie zou een tuinder een gedeelte in stukloon kunnen doen; mensen die veel productie draaien krijgen hogere beloning, mensen die wat langzamer werken een basisloon.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 00:27

Ik zeg niet dat het een taakstraf is hoor! Een bokker vond het wel een goed idee om de mensen als taakstraf in de kassen laten werken. Daar zou ik niet op zitten wachten als het mijn kas was. Dan wil je een gemotiveerde club, Polen, bijstandtrekkers of wat heb je niet. Als ze maar snel zijn en niet zeiken toch?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 00:31

Abiola schreef:
Ik vind niet dat je kunt verwachten dat mensen uit Friesland in het Westland in de kassen gaan werken, maar een reistijd tot een uur vind ik best acceptabel. Ik fiets zelf ook een ruim een half uur enkele reis, met mijn dystrofie poot, dus zie ik niet in waarom een gezond iemand dat niet kan doen. We wonen niet allemaal op loopafstand van ons werk toch?

Iemand hier had het over taakstraffen in de kassen. Zou je vast niet zeggen als het jou kas was, dan wil je ook alleen mensen die hard komen werken lijkt me. Bij mij in de straat komen de taakstraffers schoonmaken, nou, dat kan sneller zeg maar :D

hier in Friesland zijn ook kassen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:30

Ik heb geen hekel aan Polen of waar de gastarbeiders momenteel ook vandaan komen, maar vind dat het allemaal wel erg krom is dat juist zij het werk doen dat de - in dit geval - bijstandstrekkers zouden moeten doen. Dus Polen eruit en bijstandstrekkers de kassen in. Als ik werkeloos zou worden, zou ik ook alles aanpakken wat er maar mogelijk is. Dus ook productiewerk. Daar is helemaal niets mis mee.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:36

Heb eerder zelf in de kassen gewerkt en dat was reuzegezellig. Moet ook wel want het werk is vaak echt een no-brainer.
Is het niet in Zweden waar alle mensen die door de staat onderhouden worden ook de staat overal worden ingezet om hun uitkering te verdienen?
Vind ik helemaal geen slechte zaak.
Als je niet kunt vind ik het anders wat maar domweg geen zin hebben mag niet getolereerd worden.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:39

ranna schreef:
Heb eerder zelf in de kassen gewerkt en dat was reuzegezellig. Moet ook wel want het werk is vaak echt een no-brainer.
Is het niet in Zweden waar alle mensen die door de staat onderhouden worden ook de staat overal worden ingezet om hun uitkering te verdienen?
Vind ik helemaal geen slechte zaak.
Als je niet kunt vind ik het anders wat maar domweg geen zin hebben mag niet getolereerd worden.

Hier heb ik ook weleens van gehoord, ik meende dat het Denemarken was, maar beide landen of Zweden kan ook. Ik ben hier 100 % voor.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:43

Ik vind het ook zeker geen slechte zaak dat ze wat doen voor de kost hoor. Maar nogmaals, ik kan mij voorstellen dat een tuinder liever een ploeg hardwerkende en gemotiveerde mensen in zijn kas heeft werken, dan een ploeg mutsende en ongemotiveerde uitkering-trekkers.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:06

Zijn zat andere banen te bedenken natuurlijk. Schoffelen, kauwgom krabben, graffiti oververven, sneeuwschuiven, ouderen rond brengen, ramen lappen enzo :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:14

Als we het dan toch over schoffelen en kauwgom krabben hebben... :) Ik denk wel dat het verstandig is niet direct alle mensen die op zoek zijn naar een baan, maar die niet binnen enkele maanden worden aangenomen, voor dit werk in te schakelen. Al is het maar omdat dat juist ongunstig voor de economie is. Kennis gaat verloren/ wordt niet gebruikt, hoger opgeleiden komen in een lagere belastinggroep terecht waardoor de overheid minder aan ze verdient, etc.

Dus ik zou eerder alleen die mensen voor dat werk in aanmerking laten komen, die aantoonbaar niet, weinig of bewust inadequaat solliciteren. En dat is volgens mij best te controleren. Laat mensen op een gegeven moment maar aantonen waar ze solliciteren, en hoe vaak ze een brief de deur uit doen. En check dan zo af en toe eens, als het riekt naar luiheid, laat een werkgever aangeven wat de reden van afwijzing is geweest. Als iemand 10 jaar geen baan "vindt", is er iets mis.

Dan kun je het kaf van het koren scheiden. Dan hoef je mensen die wel hard solliciteren, niet te straffen door kauwgom te gaan krabben. Dan kun je die groep mensen nog even de kans geven op andere banen te solliciteren die zowel de persoon zelf als de samenleving meer opleveren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:17

gummie schreef:
Als we het dan toch over schoffelen en kauwgom krabben hebben... :) Ik denk wel dat het verstandig is niet direct alle mensen die op zoek zijn naar een baan, maar die niet binnen enkele maanden worden aangenomen, voor dit werk in te schakelen. Al is het maar omdat dat juist ongunstig voor de economie is. Kennis gaat verloren/ wordt niet gebruikt, hoger opgeleiden komen in een lagere belastinggroep terecht waardoor de overheid minder aan ze verdient, etc.

Dus ik zou eerder alleen die mensen voor dat werk in aanmerking laten komen, die aantoonbaar niet, weinig of bewust inadequaat solliciteren. En dat is volgens mij best te controleren. Laat mensen op een gegeven moment maar aantonen waar ze solliciteren, en hoe vaak ze een brief de deur uit doen. En check dan zo af en toe eens, als het riekt naar luiheid, laat een werkgever aangeven wat de reden van afwijzing is geweest. Als iemand 10 jaar geen baan "vindt", is er iets mis.

Dan kun je het kaf van het koren scheiden. Dan hoef je mensen die wel hard solliciteren, niet te straffen door kauwgom te gaan krabben. Dan kun je die groep mensen nog even de kans geven op andere banen te solliciteren die zowel de persoon zelf als de samenleving meer opleveren.

Weet je wel hoeveel sollicitaties op sommige vacatures binnenkomen? De werkgever zit niet te wachten, om nog eens uitleg aan een instantie te geven waarom iemand niet is aangenomen. Er zijn al genoeg administratieve verplichtingen voor werkgevers. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:19

Electra63 schreef:
Weet je wel hoeveel sollicitaties op sommige vacatures binnenkomen? De werkgever zit niet te wachten, om nog eens uitleg aan een instantie te geven waarom iemand niet is aangenomen. Er zijn al genoeg administratieve verplichtingen voor werkgevers. :D

Je moet ook niet ALLE mensen en werkgevers nagaan he! Alleen daar waar twijfel ontstaat, bijvoorbeeld door de duur van uitkering bij iemand waarvan geen goede reden is gegeven om niet te kunnen werken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:21

gummie schreef:
Electra63 schreef:

Je moet ook niet ALLE mensen en werkgevers nagaan he! Alleen daar waar twijfel ontstaat, bijvoorbeeld door de duur van uitkering bij iemand waarvan geen goede reden is gegeven om niet te kunnen werken.

Dit zijn ideeën, die in mijn ogen, nooit gaan werken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:27

tja, om de haalbaarheid te testen is meer nodig dan een idee ;)

Wilde alleen even aangeven dat het mij niet verstandig lijkt ALLE bijstandstrekkers te willen inzetten voor kauwgom krabben en schoffelen, ongeacht opleiding en reden dat ze niet aan het werk zijn. Vanuit economisch perspectief voegt dat niets toe. En tegelijkertijd moet je mensen die er alles aan doen wel te gaan werken, niet korten alleen op basis van het niet in kassen gaan werken. Dat lijkt me wat te simplistisch voorgesteld namelijk :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:36

gummie schreef:
tja, om de haalbaarheid te testen is meer nodig dan een idee ;)

Wilde alleen even aangeven dat het mij niet verstandig lijkt ALLE bijstandstrekkers te willen inzetten voor kauwgom krabben en schoffelen, ongeacht opleiding en reden dat ze niet aan het werk zijn. Vanuit economisch perspectief voegt dat niets toe. En tegelijkertijd moet je mensen die er alles aan doen wel te gaan werken, niet korten alleen op basis van het niet in kassen gaan werken. Dat lijkt me wat te simplistisch voorgesteld namelijk :)

Hierin heb je gelijk.
Ik ben ook voor (om-)scholing voor bijstandstrekkers. Men verwacht over een paar jaar in sommige beroepsgroepen een groot tekort. Maar een werkgever zal alleen gemotiveerde mensen in dienst willen nemen. Tevens zou men de subsidie om langdurig werkelozen aan te nemen, niet moeten stoppen, maar uitbreiden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:33

Uhm je moet kunnen aantonen dat je gesoliciteerd,dus je brieven van afwijzing laten zien aan de soc. dienst.
Je ontkomt er niet aan, je bent verplicht om te soliciteren een bepaald aantal keren per mnd./half jaar.
Heb je niet of te weinig gesoliciteerd? krijg je mindering of je uitkering word stop gezet.