Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mickyl schreef:Hoe kun je nou zeggen dat we het eens zijn als je daarvoor iets heel anders zei?
vuurneon schreef:Maar je toont inzet en je doet je best, mijn kennis weigert om er ook maar naar te kijken want ze zou er eens moe van kunnen worden
(maar ondertussen wel dingen voor eigen plezier doen....)
Voor de meeste mensen met uitkering is er wel passend vrijwilligerswerk te vinden, maar het valt mij juist op dat in mijn buurt het juist de werkende of mensen met pensioen zijn die vrijwilligerswerk doen.
Jammer, want is voor mensen in de bijstand bijvoorbeeld wel een opstap om weer deel te nemen aan het arbeidsproces.
russel schreef:Jessix schreef:@ Russel, even uit nieuwgierigheid, ben jij alleenstaand? Moet jij echt alles zelf betalen van die 800 euro en kun je dan nog 2 paarden houden? Of heb je een partner?
Ik ben niet alleenstaand, maar je mag best weten dat het wegvallen van een inkomen van mij behoorlijk zwaar drukt en ik dus nu probeer om nog een inkomen te gaan vergaren door voor mij zelf wat op te gaan starten, dan kan ik ook mijn uren plannen. Mijn paarden heb ik aan huis staan, maar dat betekend wel dat op dit moment de paarden op de 1e plaats staan en wij zelf op de onderste..er moet nu ook geen wasmachine stuk gaan of de cv ketel...
ik weet dat dat trickie is...want op dit moment heb ik geen werk en dan heb ik wel eens een zucht....als ik die 800 verdien, dan is het de opengevallen gaten vullen.
Daarom snap ik wel als je 900 uitkering hebt, en er dan nog wat uurtjes bij kleunt dat dat best lekker is, want je bent nl wel heel de week in staat meer energie over te houden...overigens als ik werk, dan rij ik geen paard,.....kwestie van keuzes....
Mickyl schreef:Wat is nou precies de reden dat je Wajong krijgt? Ben ik nu toch wel benieuwd naar..(heb trouwens wel een vermoeden)
gummie schreef:Ik vind het best een verhelderend topic hoorEnkele van mijn "vooroordelen" worden bevestigd. Krijg er nog wat gratis stempels bij van een paar bokkers zodat ik in de toekomst hoe dan ook verzekerd kan zijn van een heerlijke uitkering, veel vrije tijd, gratis loon en dat alles op kosten van de samenleving
Berdien schreef:Als je zo in het leven staat, met een 'alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden'-mentaliteit dan denk ik dat het aangeven dat en waarom je een Wajong krijgt altijd gezien zal worden als iets negatiefs ja. Ondanks hoe de ander erin staat, het is maar net hoe je dingen wil lezen dan wel horen.
russel schreef:Het is nl heel erg fijn om een vast inkomen te hebben en je hoeft er niets voor te doen...een paar uur zwart er bij werken en je hebt een riant inkomen...veel mensen met een uitkering hebben ook nog tal van subsidies en kwijtscheldingen bij de gemeente, waardoor besteedbaar inkomen vaak hoger ligt dan de werkenden die met een laag inkomen moeten zien rond te komen.
Ik denk dat diegenen die kritisch reageren, mensen in hun omgeving hebben waar ze hun wenkbrauwen bij optrekken...vaak ontbreekt het ook aan de mentaliteit en helaas kan ik een handje vol mensen opnoemen waar de wens tot werken er wel is, als het maar niet dit en dit en dit en dat is en als het maar wel minstens ditte verdient, niet verder dan een kwartier reizen....daar zitten ook HBOers tussen, die gaan niet onder hun niveau aan de slag...die blijven liever in de bijstand en kleunen wat bij..
gummie schreef:Bedankt voor deze mooie laatste posts!!! Ik zie dat er toch wel heel veel mensen reagerenEn dat er ook op een normale, prettige manier gediscussieerd kan worden hier
Doet me goed! Zouden er niks aan hebben als het verzandt in verwijten en kortzichtigheid
Ik heb overigens zelf tijdelijk een Wajong-uitkering. Ik zeg tijdelijk, omdat ik weiger de rest van mijn leven niet te werken. Het heeft me een jaar gekost voordat ik me uberhaupt kon neerleggen bij het feit dat ik niet kon studeren, niet kon sporten, niet kon werken en zelf niet langer dan een uurtje op visite kon gaan. Ik heb ook pas na 1,5 jaar een Wajong aangevraagd. Ik zit inmiddels met een onafgemaakte studie (die ik uiteraard wel wil afmaken zodra dat weer kan, maar van welk geld dan??), kan niet meer paardrijden, kan zelfs niet langer dan 20 minuten wandelen zonder ziek te worden, ben gestopt met jureren en bestuurstaken. Ik werd tijdens de studie ziek, en heb toen 5x over het laatste tentamen gedaan (door o.a. concentratie- en geheugenproblemen als gevolg van de ziekte) omdat ik hoe dan ook het derde jaar af wilde hebben (bachelor heb ik dus wel nu, master heb ik moeten afbreken)
Te vroeg weer aan de gang gaan zou mijn gezondheidssituatie verslechteren. En je eigen ziekte in stand houden of erger maken is ook voor de samenleving niet nuttig.
Telkens als ik iets leuks doe, of mezelf iets gun, heb ik me schuldig gevoeld. Dat wordt versterkt door opmerkingen die sommigen maken. Het UWV stelt voorwaarden/ eisen als je een uitkering krijgt. Meestal is dat dat je moet werken aan een terugkeer in het arbeidstraject, dmv solliciteren bijvoorbeeld. In mijn geval stelde ze de voorwaarde dat ik NIET ging solliciteren, studeren, werken, etc. Ze hebben dus de rem erop gezet.
Enkele opvattingen zijn sowieso feitelijk onjuist, een voorbeeld is: "mensen die door een burn out niet werken zijn lui en kunnen best wat doen". Maar luie mensen krijgen uberhaupt geen burn out, dat is de hele clou!
Ook mensen die menen dat CVS (wat niet betekent dat je gewoon moe bent) geen ziekte is, maar onzin, leven nog in de prehistorie. CVS is inmiddels een erkend ziektebeeld. Men is het nog niet eens over de exacte oorzaak: de een meent dat het een virus betreft, gerelateerd aan het HIV-virus. De ander meent dat het een immuunziekte is. Weer een ander heeft ontdekt dat het een ontstekingsziekte is. Wat de oorzaak ook is, de gevolgen zijn groot. Er zijn mensen die alleen nog hun hand kunnen bewegen. Er is zelfs iemand aan overleden. Maar er zijn maar weinig mensen die de moeite nemen zelf op te zoeken wat allerlei ziektebeelden inhouden. Er zijn weinig mensen die de moeite nemen zelf op te zoeken wat zo'n uitkering nou precies inhoudt.
Ik ben van mening dat misbruik moet worden opgespoord en flink moet worden aangepakt. Tegelijkertijd zijn een hoop mensen niet in staat vast te stellen wat misbruik is en wat niet.
Ik ben inmiddels 4 uurtjes in de week als vrijwilliger aan de slag, en zelfs dan moet ik me af en toe ziekmelden. Maar ik doe het toch, want in tegenstelling tot wat sommigen zeggen over al die heerlijke vrije tijd, vind ik het een drama om meerdere jaren niet eens de deur uit te komen behalve om boodschappen te doen of een vriendin te zien. Ik ga niet uit, omdat ik dat niet kan. Mijn paard is verkocht, terwijl ik vanaf mijn 6e al zeer fanatiek rij en nooit gedacht had dat ik OOIT zou stoppen. Mijn oude opaard kan ik zo af en toe nog knuffelen, die staat bij mijn ouders van zijn pensioen te genieten.
Mijn ouders hebben hun leven lang in de bovenste belastingschaal gezeten. Dan roepen mensen al gauw, daar heb je weer van die rijke lui, kunnen die niet voor hun eigen kinderen betalen dan? Maar dat hebben ze dus ook gedaan! Zij hebben mij 1,5 jaar lang onderhouden, totdat ik vond dat ze daarmee dubbel aan het betalen waren en ik bovendien recht had op een Wajong-uiterking. Ik zie het niet perse als een "recht", maar als een gunst. Maar als mijn ouders hun hele leven 52% hebben afgestaan om anderen in een uitkering te voorzien, waarom dan niet ook mij van DAT geld voorzien nu het nodig is.
Men moet niet denken dat het makkelijk of leuk is naar een uitkeringsinstantie te gaan en je handje te moeten ophouden, ofwel: afhankelijk te moeten zijn en te moeten leunen op de samenleving. Ik heb heel eerlijk aangegeven dat ik me ervoor schaam. Dat ik het vreselijk vind. Als het aan mij ligt, was ik gisteren weer aan het werken en studeren. Vandaar dat ook ik mij persoonlijk aangesproken voel door de vele ongenuanceerde uitspraken op verschillende forums, en tussen mensen onderling, in gesprekken. De reden dat ik, en sommige anderen, zo de neiging hebben ons te verdedigen of steeds uit te leggen wat wel en wat niet het geval is, dat is dat er dus wel degelijk mensen zijn die alles op 1 hoop gooien, alles over 1 kam scheren en tegen alle uitkeringstrekkers zeggen: je bent lui, je kunt best werken, profiteurl, etc. Die zijn er! Het raakt de mensen die geen profiteur zijn, die niet lui zijn en die niet kunnen werken. Omdat ze het zelf wel willen. Dat is heel frustrerend.