Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:02

Schelden met ziektes doe ik ook niet.
En mensen die dat doen die ik ken spreek ik daar ook zeker op aan dat ik dat niet wil hebben..

Als mijn zoontje erbij is vloek ik trouwens niet, als er dan wat gebeurt scheld ik met pot vol koffie..
Maar de echte vloeken spelen zich af in mijn hoofd..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:05

Ik moet spontaan denken aan Achmed, the dead terrorist die op een gegeven moment zegt "goddamnit oh no! I mean, Allah damn it!". :D

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:40

Pascal schreef:
Als ik wat laat vallen is het bij mij ook k*t..
En als ik me goed zeer doe vloek ik ook wel eens...

Mijn vriend werkt bij een zwaar christelijk bedrijf... Die eigenaar krijg een stalen buis op zijn kop, en het enige wat hij zegt is potverdikkie dat doet zeer....

Nou hulde voor die kerel, ik was al vloekend het terrein over gegaan...

Oke, hier ging ik vlak _O-

Mijn vriend had een gelovige jongen in zijn klas en die vloekte met 'Mensenkindertjes!' Nu is mijn vriend op vlak van scheldwoorden toch een echte Nederlander. Zo komt er toch ook geregeld 'Kanker tyfus pokke*iets*' uit, en als hij geïrriteerd reageert op iets zegt hij nogal eens 'Jezus! *blabla*' Toen vroeg zijn klasgenoot of hij dat niet meer wilde zeggen en dat hij zelf schold met mensenkindertjes.
Met alle respect voor die jongen maar ik vrees dat 'mensenkindertjes' 'm niet helemaal wordt :') Uiteraard houdt mijn vriend er wel rekening mee dat hij het niet te bont maakt met die jongen erbij, maar mensenkindertjes... x)

Wat betreft het schelden met ziektes, het is toch echt een Nederlands fenomeen :)) In België wordt het tot nu toe niet gedaan, en dat mag zo blijven ook van mij. Ik neem er als ik in NL ben zeker geen aanstoot aan als ik Nederlanders zo hoor schelden. Ik vind het eerder grappig wat voor ouderwetse ziektebenamingen er zo boven komen drijven (zo heb ik geleerd dat tyfus en t ering (Edit: blijkbaar mag je geen paasei zeggen op bokt) oude ziektes zijn :D weet alleen niet meer welke _O-) en ik vind het een erg grappig cultuurverschil. Het is iets heel eigen aan Nederland, en daarom moet het van mij ook niet over komen waaien. Het zou hier niet eens passen in onze woordenschat en onze manier van praten.
Hierbij trouwens een kleine sidenote: Als een Belg scheldt vindt een Nederlander het vaak 'flauw' overkomen allemaal, en vice versa _O- Toch bij mijn vriend en mij :P

Wat betreft het schelden zelf ben ik er hoegenaamd niet tegen, en ik ben ook van mening dat schelden wel degelijk oplucht :) Als er eens even iets misloopt er een resem scheldwoorden uitgooien, en al naargelang de ernst van het probleem zwakke of sterke termen kiezen, kan echt zwaar opluchten. Net zoals dat schreeuwen in een rollercoaster niet is om aandacht te trekken maar om de adrenalineboost uit je lijf te krijgen :)
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 22-02-12 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:45

Mij valt ook wel op dat Belgen minder met ziektes schelden.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:18

Is in NL wel plaats gebonden hoor, hier in de kleine dorpjes is het veel minder als in de steden..
Buiten dat vind ik vloeken met ziektes echt not done..

Een vriendin van mijn wil het ook wel eens onbewust doen als ze heel erg gefrustreerd is.. maar dan krijgt ze meteen een tik...

Kijk als bij mij iets niet wil lukken is het k*t k*t en nog eens poedersuiker....

En daar kan ik me niet zo druk om maken, maar schelden met kanker vind ik echt heel erg not done...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:21

Bij mij hangt et er van af hoe veel er al mis gegaan is :') Ik kan soms best creatief vloeken :') Dan maak ik gehele zinnen en combinaties van elk vloekwoord dat ik ken _O- Maar dan is het wel al grondig mis gegaan, dat doe ik niet als ik mijn teen stoot :')

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:25

Haha! Vooral de f*ckity-f*ckity-bloody-bugger-f*ck-f*ck-f*ck is bij ons populair. Maar dan moet er wel echt wat aan de hand zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:27

"bugger" vindk niet eens vloeken. Dat mompel ik wel eens als ik in een sarcastische bui ben. :+

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:33

mylittlejoy schreef:
Haha! Vooral de f*ckity-f*ckity-bloody-bugger-f*ck-f*ck-f*ck is bij ons populair. Maar dan moet er wel echt wat aan de hand zijn.

Uit The Kings Speech? :)

Daar zit iig ook zoiets in en het is gé-niaal! *\o/*
(Pas op: Bevat scheldwoorden :+ )

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:43

Wat ik dan weer frapant vind is dat 'pokke' 'tyfus' 'pest' en dergelijke wel redelijk geaccepteerd word.. maar kanker ho maar..
Beetje dubbel..

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:48

Ik vloek, en zoms flink ook. Alles wordt uit de kast getrokken en het lucht op. Het is een manier om jezelf te uiten op een moment dat het even goed tegen zit. Heeft overigens niets met het geloof te maken. Je kunt lekker een partijtje vloeken en toch in God geloven of naar de kerk gaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:55

Mijn pa is daar een mooi voorbeeld van, die wil je af en toe niet horen, en zondags staat ie weer met zijn pak aan in de kerk de dienst te regelen ;-)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:02

Het bestaat volgens mij trouwens ook in alle talen. Dus of vloeken zo persoonlijk op een godsdienst moet worden genomen lijkt me op z'n minst twijfelachtig. Ik denk dat mensen zo zijn gaan vloeken omdat godsdienst nou eenmaal overheersend was in hun leven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:07

LA_Woman schreef:
Om eerlijk te zijn, krijg ik ook spontaan jeuk als mensen denken dat als je vloekt dat het persoonlijk bedoelt is. En dat je een preek krijgt van iemand die gelovig is dat je Gods naam lastert. Pffff... jaaaa hooor!
Met ziektes schelden en aan één stuk door vloeken is wel asociaal en ongepast, maar het kan inderdaad soms even opluchten en ik denk dat ieder voor zich best wel even mag vloeken als hij/zij daar behoefte aan heeft. Als je me boos wil hebben moet je vooral een gelovige scheidsrechter in mijn buurt laten die zich dan geroepen voelt om mij een preek te geven.
Want; er is geen bewijs dat je God lastert, dat hebben mensen die zich bezig hebben gehouden met het geloof (mannen met macht) in de Middeleeuwen als 'regel' opgeschreven. Er is zelfs geen bewijs dat God bestaat, zoiets heet geloof en je mág geloven maar je mág ook NIET geloven.
Ik wil met iedereen rekening houden, maar dan wil ik ook graag dat dat met mij gedaan word.
Kan iemand mij uitleggen waarom ik iemand persoonlijk zou aanvallen of kwetsen als ik GVD zeg?

Vooral hypocriete gelovigen -en daar zijn er veel van- die zachtjes praten en doodsbang zijn dat ze een verkeerd woord zeggen dat God wel eens zou kunnen verstaan en ze 7 jaar onheil over zich kunnen verwachten maar ondertussen vreemdgaan, drugs gebruiken, kinderen misbruiken en noem het maar op.
'Hey, maar ik vloek niet!'

En laat ik bij het rijtje hypocriete gelovigen ook de schijnheiligen toevoegen, stiekem wél vloeken en zich gewoon niet zo voorbeeldig gedragen als dat ze zich voordoen ;)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:29

em_papillon schreef:
Wat ik dan weer frapant vind is dat 'pokke' 'tyfus' 'pest' en dergelijke wel redelijk geaccepteerd word.. maar kanker ho maar..
Beetje dubbel..

Pokken, tyfus en pest komen niet zoveel meer voor.. kanker daarentegen is nog steeds een veel voorkomende ziekte en dus zijn er meer mensen die daar nare ervaringen mee hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:16

Tessa_1 schreef:
em_papillon schreef:
Beetje dubbel..

Pokken, tyfus en pest komen niet zoveel meer voor.. kanker daarentegen is nog steeds een veel voorkomende ziekte en dus zijn er meer mensen die daar nare ervaringen mee hebben.

Tja, maar als ik zou vloeken met reuma dan denk ik dat mijn vriend me alleen heel raar aankijkt :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:25

Pascal schreef:
Is in NL wel plaats gebonden hoor, hier in de kleine dorpjes is het veel minder als in de steden..
Buiten dat vind ik vloeken met ziektes echt not done..

Een vriendin van mijn wil het ook wel eens onbewust doen als ze heel erg gefrustreerd is.. maar dan krijgt ze meteen een tik...
Kijk als bij mij iets niet wil lukken is het k*t k*t en nog eens poedersuiker....

En daar kan ik me niet zo druk om maken, maar schelden met kanker vind ik echt heel erg not done...

Ik hoop niet dat je dit meent? Ik zie al dat als ik een keer vloek, een vriendin mj slaat..... het moet niet gekker worden. Geweld (slaan) is IMO veel erger dan vloeken.

Ik hoor ook moeders wel eens zeggen: dat doet mijn kind niet ............... nou de meeste kinderen als ze wat ouder worden vinden het spannend/leuk om (stiekum) te vloeken, zeker in de pubertijd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:42

Ik ken weinig mensen die nooit vloeken...Ja enkele collega's maar die zie je niet prive

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:46

Het kan mijn persoonlijk geen barst schelen als iemand scheld. Ook niet als het om woorden als appelflap en jezus gaat. Iedereen zijn vrijheid hierin. Ik vind het persoonlijk wel erg als je tegen iemand zegt: krijg de kanker. Dit meer omdat ik niet vind dat je dit iemand toe moet wensen aangezien het niet zon prettige ziekte is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:48

Ik ken weinig mensen die wel vloeken...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:50

Ik ken ook geen mensen die vreemd gaan, maar volgens de statistieken ......................... :D
M.a.w.: misschien vloeken die mensen wel, maar weet jij dat niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:52

Haha, dat zal vast wel, en een enkele keer vloeken als er iets ergs gebeurd vind ik ook niet erg, maar het moet geen gewoonte worden. En dan had ik het vast wel gemerkt in mijn omgeving.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:28

Euh ja ik meen dat serieus, ik ken haar al mijn hele leven en als zij er op los vloekt tik ik haar zeker aan met mijn hand op haar boven arm ofzo!

Ik beuk er niet tegen de vloer!!

Het enige wat werkt bij haar :D
En ik incasseer ook wel is een tik terug als ik een sarcastische opmerking maak!

No big deal hoor we kennen elkaar door en door en weten hoe het zit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:52

loveidefix schreef:
Het kan mijn persoonlijk geen barst schelen als iemand scheld. Ook niet als het om woorden als appelflap en jezus gaat. Iedereen zijn vrijheid hierin. Ik vind het persoonlijk wel erg als je tegen iemand zegt: krijg de kanker. Dit meer omdat ik niet vind dat je dit iemand toe moet wensen aangezien het niet zon prettige ziekte is.

Okee kan iemand mij vertellen wat appelflap is in normaal Nederlands :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:57

god.ver.domme
Even je censuur uitzetten misschien? :))