respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:06

Maar noem dan eens wat films, musicals en series waarvan jullie vinden dat er "gespot" wordt met het geloof. Ik kan zo 1,2,3 geen dingen bedenken, maar jullie zien dit dus blijkbaar dagelijks! Ik maak overigens wel onderscheid tussen een grapje en echt spotten.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:10

esmolove schreef:
Citaat:
Tegenwoordig kom je geen film/musical/serie meer tegen waarin niet met het geloof (en dan voornamelijk met het christelijk geloof) wordt gespot.

tja erg genoeg wel.
en wat denk je van al die kinderprogramma's. het merendeel bestaat uit geweld.
ben zelf ook cristen maar ga niet elke week naar de kerk oid.

Dan moet je maar de hele dag de dvd van Elly en de wiebelwagen draaien...

Waar word tegenwoordig niet mee gespot??
Als je neus 3 cm langers is wordt daar ook mee gespot, als je een dikke reet hebt ook...

En je kan toch zelf bepalen waar je wel en niet naar kijkt???

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:31

_Ella_ schreef:
Ik vind het altijd zo beroerd voor de christelijke winkeliers die op zondag nog wel rustdag willen houden... die kunnen er haast niet meer onderuit als ze niet op de fles willen.

Net als de buitengewoon ambtenaren van de burgelijke stand die moeite hebben met het sluiten homohuwelijk. De hele landelijke politiek valt er overheen dat deze huwelijken mogen weigeren. Dat je als homo wil trouwen... oke prima, maar dan kies je toch een andere babs? Je gaat toch ook niet naar een halal-slager voor een stukje varkensvlees?
jij draait de boel een beetje om. ;) die ambtenaar is in dienst van maatschappij. De wet heeft erin voorzien dat homo's mogen trouwen en aangezien hij in dienst is van de wet, om 't zo maar ff te zeggen, kan hij niet weigeren. Het is dus andersom en deze ambtenaar moet dus ander werk gaan zoeken, als hij uit principe tegen het werk is dat hij moet doen. Als jij op zondag bijvoorbeeld niet wil werken, moet je geen baan in de horeca zoeken. ;) datzelfde geldt voor die winkelier die op zondag niet open wil. Je hebt principes of niet. ;) en vaak hebben die voor jou persoonlijk negatieve gevolgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:41

Nicolletje schreef:
Shenavallie schreef:
Er was iemand die begon over een ander geloof en waarom deze niet besproken wordt.

Dat was ik... Voor Turken en Marokkanen (moslims) is de vrijdag eerder een belangrijke dag, die hebben niks met de zondag.
Ik bedoelde eerder deze zin uit de openingspost:

Citaat:
Tegenwoordig kom je geen film/musical/serie meer tegen waarin niet met het geloof (en dan voornamelijk met het christelijk geloof) wordt gespot.

en daar kan ik de ts gelijk in geven, want je bent je leven niet zeker als je openlijk met de islam spot, maar het christelijke geloof mag dus wel?

Nooit geweten dat die de vrijdag als belangrijke dag hebben. Komt waarschijnlijk ook omdat daar door hen niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven wordt.

De tweede citaat is dan wel niet van mij, maar wil toch graag reageren: ik denk dat het spotten met het christelijke geloof alleen maar opvalt, omdat daar door die groep mensen extra op gelet wordt. Er wordt over zoveel "gespot" (ook in films), maar daar wordt gewoon om gelachen of het wordt genegeerd. Doordat de - in dit geval - christenen zo fel reageren, is dat weer "voer" voor een volgende spot.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:54

liedje89 schreef:
En er zijn realtief zo weinig hindoës en boeddisten in Nl

Je moest eens weten hoeveel er in Nederland wonen, dat zijn er echt heel, heel veel. Alleen zij houden het meer binnenshuis en proberen ook niemand ervan te overtuigen. Bij ons in de straat woont bijvoorbeeld een Hindoestaans gezin en dat zijn echt ontzettend lieve mensen. Doordat ze niet zo uitbundig zijn in hun doen en laten, heb ik oprecht interesse getoond in hun geloof. Niet omdat ik zelf dat geloof wilde aanhangen, maar om (nog meer) begrip te kunnen hebben voor deze vorm. Zij hebben me uitgebreid dingen uitgelegd en ik vond het reuze interessant. Dat was het dan ook hoor, meer hoef ik er niet over te weten. We gaan goed met elkaar om en er wordt geen woord verder over gerept. Alleen als ik er zelf om vraag. Het enige ritueel dat ze ooit in hun huis hebben gedaan, was de inwijding en het reinigen van de woning. Ze hadden me uitgenodigd om het bij te wonen en het was echt heel mooi. Verder zijn het gewoon mensen zoals jij en ik, die keihard werken en op goede voet met de omgeving willen leven. Een enkele keer gaan ze naar een bijeenkomst ergens in het land. Dan zijn ze extra mooi gekleed en nemen hapjes mee. Het is dat ik het weet, anders valt het niet eens op. Alles gaat namelijk heel onopvallend. Eind van de dag zijn ze terug en gaat het leven gewoon weer verder, zoals het anders ook gaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:57

joyce2 schreef:
Precies Big Bang Theory is ook een goed voorbeeld van grappen over van alles! Nerds, domme blondjes, gespierde leeghoofden, joden, hindoes...

Inderdaad! Ik ben zelf ook blond en vind blondjes-moppen hilarisch!!!! _O- Zo ken ik een paar meiden die daar helemaal niet tegen kunnen en door hun reacties dus voortdurend het mikpunt zijn bij (met name) mannen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:05

Dat zullen vast nog wel veel mensen zijn maar als je het vergelijkt met andere religies is het niet zoveel. Als je wikipedia geloofd (misschien niet de beste bron maar wel de makkelijkste) is iets meer dan 40% christelijk terwijl maar 1.3% hindoe is. Dan is het ook niet gek dat christenen zoveel meer opvallen in de samenleving meer opvallen en meer het onderwerp zijn in de media, en daar hoort spot dan ook bij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:13

Inderdaad, Wikipedia is niet waterdicht en in de meeste gevallen slechts deels onderzocht. Al eens bedacht hoeveel Chinezen hier in Nederland wonen bijvoorbeeld?
Wist je trouwens dat steeds meer nederlanders zich aansluiten bij het Boedhisme? Iemand vertelde me een tijdje terug dat ze een boek had gelezen, waarin stond dat "god" zegt "Als je mij respecteert, dan help ik je. Zo niet, dan zoek je het maar uit" (in die strekking) en dat Boedha zegt: "Als je mij respecteert, dan help ik je. Respecteer je me niet, dan help ik je ook". Klinkt toch even wat anders. ;)
Zoals mijn vader altijd zei (en nog steeds zegt): het is de toon die de muziek maakt. :j

joyce2

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:47

Ik ben nog steeds wel nieuwsgierig naar al die films etc. waarin het Christendom bespot wordt...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:13

Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-02-12 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:17

Oh maar ongelovigen worden gelukkig door vele gelovigen nooit afgekeurd omdat ze niet geloven :D

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:50

Mindfields schreef:
Oh maar ongelovigen worden gelukkig door vele gelovigen nooit afgekeurd omdat ze niet geloven :D

is dit sarcastisch?zoja dan wil ik nog even duidelijk maken dat dat niet zo is en dat dan waarschijnlijk weer alleen naar de extremen (waar er veel minder van zijn dan de niet extremen)gekeken wordt,want bijna alle mensen bij mij in de kerk, die ik ken (en ik zelf ook) hebben een vriendengroep die grotendeels bestaat uit mensen die niet gelovig zijn. Ik heb zelf eigenlijk maar 1 vriendin die ook Christelijk is. Zo weet ik ook van iemand die zo tegen de evolutietheorie is dat hij bijvoorbeeld ook toetsvragen met betrekking tot de evolutietheorie niet wilde beantwoorden,dan zou je misschien denken dat hij er "extreem" in is? maar ook zijn vriendengroep bestaat grotendeels uit mensen die niet geloven.

En wat betreft films/series: south park bijvoorbeeld. Big bang theorie vind ik dan weer erg leuk :)) maar dat vind ik ook echt grapjes en south park vind ik spottend

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:08

Ik woon in Rijssen, dat is net als Staphorst zeg maar :o hier lopen ze op Zondag ook met hoedjes op en rokjes aan over straat. Ik ben daar in tegen niet gelovig, de kerk is bedacht om mensen richtlijnen van leven te geven, anders wordt het een chaos. We hebben graag richtlijnen en iemand die verteld wat we moeten doen, net als schapen een herder nodig hebben. In deze maatschappij zie je dat tegenwoordig overal terug, daar hebben we geen kerken meer voor nodig vind ik zelf.

In hoeverre is respect heb voor het (christelijke) geloof? Ligt eraan hoeveel respect ze voor mij hebben. Mijn schoonouders zijn ook gelovig, en hebben liever ook niet dat ik ga grasmaaien op Zondag maar als mij dat zo uitkomt kwa tijd doe ik dat, en dat respecteren ze.
Als ik in mijn eigen tuin de heg aan het knippen ben op Zondag, en kerkgangers lopen erlangs zeg ik netjes goedendag, maar ze zeggen niks terug omdat ze het afkeuren wat ik doe, ze zeggen ook niks als ik een spijkerbroek aan heb op Zondag.
Maar de volgende dag wel gewoon weer wat zeggen! Dat vind ik hypocriet.

Zo kan ik eeeeuwen doorgaan met voorbeelden, TV's in kastjes beneden in de kelder zodat andere mensen niet zien dat ze een TV hebben maar wel stiekum kijken!

'God' zijn schepping moet je respecteren, maar ondertussen wel pijpen in de grond waar ze katten in doden, dat zijn toch ook 'gods scheppingen?'

De christelijke jongeren worden vaak de grootste criminelen omdat ze thuis zo kort worden gehouden, dit weet ik uit eigen ervaringen in naaste kring!

Ik vind dat je elkaar moet respecteren, goed en vriendelijk voor elkaar zijn, elkaar moet helpen waar je kan en eerlijk zijn. Dat is toch alles wat telt in deze wereld?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 04:00

lovelanga schreef:
En wat betreft films/series: south park bijvoorbeeld. Big bang theorie vind ik dan weer erg leuk :)) maar dat vind ik ook echt grapjes en south park vind ik spottend

Niks is echt veilig voor South Park.. tenminste, ze hebben onder andere een aflevering gemaakt met dat Bono eigenlijk de grootste menselijke drol ooit is dit tot leven is gekomen.. en iets met cavia's in allerlei pakjes die South Park aanvielen.. om nog maar niet te spreken over de beroemdheden die ze 'onder vuur nemen' .. Specifiek op gelovigen weet ik eigenlijk niet, heb er niet veel van gezien, maar het is me niet echt opgevallen tussen alle andere maffe troep die er gaande was in die afleveringen..

Kan het trouwens niet ook deels zijn dat Nederland makkelijker spot met het Christendom dan met bijv de Islam omdat Nederland/Europa lange tijd christelijk geweest zijn? Ik kan me zo voorstellen dat spotten met je eigen geloof toch wat sneller geaccepteerd wordt in een cultuur dan dat je spot met een geloof dat al een minderheidspositie heeft in Nederland.. Zelfs al zijn de meeste Nederlanders niet christelijk, dan hebben ze toch nog net wat meer ervaring met/kennis van het christendom dan met een ander geloof.. ? Of is dat een rare gedachte?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:09

Stiekem moet ik daar inderdaad wel een beetje om lachen, South Park... Dan noem je ook wat! Echt niemand, maar dan ook echt totaaaaaal niemand is veilig bij de makers van South Park!

En Monty Pyton neem toch ook niemand serieus? Alhoewel, ik heb het nog nooit gezien, dus ik kan er eigenlijk ook niet over oordelen. Maar wat ik over Monty Pyton heb gehoord, is dat het op het nivo zit van Mister Bean en Little Britain. Vandaar dat ik het ook niet kijk ;) Maar kom op, je gaat toch niet menen dat jullie je daar serieus door gekwetst en bespot voelen? Want dan kan ik ook tig dingen opnoemen waar ik een drama van zou kunnen gaan maken...

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:40

lovelanga schreef:

Vind ik wel een extreem voorbeeld, je hoeft geen gelovige te zijn om South Park (vanwege de soort humor) helemaal niks te vinden. Daar is echt niémand veilig voor. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:41

joyce2 schreef:
Stiekem moet ik daar inderdaad wel een beetje om lachen, South Park... Dan noem je ook wat! Echt niemand, maar dan ook echt totaaaaaal niemand is veilig bij de makers van South Park!

En Monty Pyton neem toch ook niemand serieus? Alhoewel, ik heb het nog nooit gezien, dus ik kan er eigenlijk ook niet over oordelen. Maar wat ik over Monty Pyton heb gehoord, is dat het op het nivo zit van Mister Bean en Little Britain. Vandaar dat ik het ook niet kijk ;) Maar kom op, je gaat toch niet menen dat jullie je daar serieus door gekwetst en bespot voelen? Want dan kan ik ook tig dingen opnoemen waar ik een drama van zou kunnen gaan maken...

Nou daar zit je goed mis. Monty pyton was absoluut van een hoog nivo. Tis nu misschien wat gedateert. John Cleese is nog steeds voor veel mensen het boegbeeld van de Britse humor.
Life of Brian heeft erg veel comotie veroorzaakt en was in het zuiden van de VS verboden in de bioscopen.
Maar het was echt niet het nivo van mister bean.....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:51

ach....wat is spotten,en wat is repect.......als je niet kwaat bedoeld aan een christen vraagt,,waarom vier je het hijlig avondmaal `smorgens en niet `savonds,en waarom eet je dan niet ook echt gezellig een maaltijd met zn allen,en je wordt dan vervolgens uit gemaat voor hijden...dan vind ik dat ook niet voor respect vol uitgaan.....(echt mee gemaakt)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:53

Wat ik vooral heel erg vind aan de meeste gelovigen, is dat ze geen gevoel voor humor hebben...
Neem nu Monty Pyton en South Park, die lachen met alles en iedereen en wel op zo'n manier dat het er over is en dus voor mij totaal niet gemaand of aanstoot gevend is.
Neem nu een komiek zoals Alex Agnew, die lacht constant met vrouwen, ik ben een vrouw, dus ik moet Alex Agnew vreselijk vinden? Kom aan, er zijn ergere dingen dan dat hoor.
Hou je je beter bezig met hoe god van plan is de aarde te redden...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:58

Alex Agnew ken ik niet. Monty Python vind ik geweldig, ook als christen. Daar zit geen kwaaiigheid in. South Park vind ik per definitie mega-irritant en datzelfde geldt voor bepaalde cabaretiers.
Het is een gevoel dat je erbij hebt. Ik heb best gevoel voor humor, maar ik kan er niet om lachen als mensen van de daken menen te moeten schreeuwen dat christenen achterlijk zijn en dat je toch stom bent als je in zulke sprookjes gelooft. Ik denk ook niet dat dat als grapje bedoeld is en ik vind dat dus echt niet zo leuk. Maar goed, als je dat wilt roepen moet je het vooral doen, zelf weet ik dat er met mijn intellect niets mis is.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:09

Als we nu eens gewoon allemaal respectvol met elkaar omgaan, ongeacht geloof, huidskleur, geslacht enz... Dan blijven er voor allerlei mensen nog steeds zaken over die zij spottend, beledigend, vervelend vinden. Dan kan je er voor kiezen om als individu die zaken uit je leven te bannen door bv niet naar dat spottende programma te kijken, die scheldende meute links te laten liggen, de beledigende opmerkingen te negeren. Dat doe je dan om het voor jezelf leefbaar te houden. Je kunt nl niet van een ander verwachten, dat zij zaken net zo interpreteren als jij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:15

TS,

ik weet niet of het al gezegd is, maar 'g.odverdomme' betekent: god zal me verdommen.

Je beledigd met deze uitspraak dus niét god, maar eerder jezelf. Je zegt dus iets dat betrekking heeft op jezelf.

Klein nuanceverschil, en dus niet echt kwetsend als iemand op zichzelf scheldt?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:23

de vraag is ook waarom mensen zo snel op hun tenen getrapt zijn en zich zo snel aangevallen voelen...

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:05

Het lijkt mij zo'n teleurstelling voor al die gelovigen.. Heb je je hele leven je keurig gedragen en kom je eindelijk boven, blijkt er helemaal geen hemelpoort te zijn...

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:09

Mareng schreef:
Het lijkt mij zo'n teleurstelling voor al die gelovigen.. Heb je je hele leven je keurig gedragen en kom je eindelijk boven, blijkt er helemaal geen hemelpoort te zijn...

_O- _O-