Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:11

maura schreef:
Weet iemand in hoeverre 'hulp bij afvallen' wordt vergoed? Het lijkt mij behoorlijk demotiverend als je consulten bij een professionele diëtist en de sportschool en een compleet nieuwe garderobe zelf moet betalen en ook geen aanspraak kunt maken op hulp bij het accepteren van je lichaam en eventueel het leren omgaan met je nieuwe lijf. Of ben ik nu zo'n watje?

Diëtist wordt -voor zover ik weet- vergoed door de verzekering, een aantal consulten (vorig jaar in elk geval wel) en de sportschool niet, maar vorig jaar werd wel fysiotherapie vergoed en daar kun je onder begeleiding sporten en je krijgt adviezen.

Garderobe moet je zelf aanschaffen ja :D

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:42

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar de laatste pagina's en vooral de discussie tussen maura en diva.
Op zich kan ik me de stelling van diva voorstellen maar waar leg je de grens?
Het gaat dan niet alleen om mensen die te dik zijn maar ook degenen die onverantwoord sporten, dronken in een auto stappen en tegen een boom rijden, roken (nog steeds na een hartinfarct of tia!), hun kinderen niet fatsoenlijk opvoeden enz enz. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Allemaal keuzes die mensen maken en wat de maatschappij geld kost.

Ik ben het met maura eens dat de bemoeienis van de regering niet te ver moet gaan. Maar ook daar weer: waar leg je de grens?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:08

Precies. Er zijn vreselijk veel mensen die een levensstijl hebben die risico's met zich meebrengt. Te veel eten, te weinig eten, te hard werken, gevaarlijke sporten beoefenen, te hard rijden, door rood fietsen, en noem maar op.

Het is allemaal risicovol gedrag. En het is onmogelijk om individuele afwegingen te maken bij het bepalen van een zorgpremie. "Oh, u heeft 2 snelheidsboetes..tsja, dan betaalt u maandelijks 2 euro meer." Zie je het voor je? Zou hele kromme situaties opleveren, lijkt me. Als je kiest om één vorm van risico-gedrag te bestraffen met een hogere premie, moet je andere vormen ook meenemen. En dan wordt het wel een erg ingewikkeld verhaal.

Dan liever dat het niet helemaal eerlijk is en sommigen 'profiteren' van de premies van een ander, dan dat de zorgverzekeraar een Big Brother wordt die alles moet weten wat je doet om te bepalen hoe hoog jouw risico is..

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:31

Uiteraard kan je dik zijn met andere risico's vergelijken, maar ik zie toch echt een verschil.

Dik worden is een proces, je ziet jezelf groeien tot het risicio's met zich mee brengt en dan nog verder groeien.
Gevaarlijk sporten valt vaak al buiten de verzekering (duiken, snowboarden) of hebben door de verzekering opgelegde voorwaarden (cap dragen).
Roken wordt door de overheid ook gigantisch aangepakt door bijvoorbeeld accijnzen (true, ook financieel erg handig). Het is echt niet zo dat alleen dikke mensen worden aangepakt.

Veel te dik zijn heeft, evenals roken, te maken met dagelijks ongezond zijn, daar mogen de overheid/maatschappij/zorginstellingen zich best mee bemoeien

Silvia

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:52

En dal die mensen die nu massaal gaan schaatsen en op de EH terecht komen?

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:13

Bemoeienis van de regering mag idd niet te ver gaan maar zoals scooby terecht opmerkt zijn er ook anderen die de verzekering en overheid aanpakt. Roken wordt steeds duurder (ik rook niet en mor er ook niet om eerlijk gezegd) en in een zekere zin is dat niet zoveel slechter denk aan zwangere vrouwen die gedurende de zwangerschap door roken, of ouders die roken in bijzijn van het kind (niet bepaald verantwoord) mss denken er sommigen nu wel 2x na voordat ze een pakje per dag oproken.

DaniBanani schreef:
Het is allemaal risicovol gedrag. En het is onmogelijk om individuele afwegingen te maken bij het bepalen van een zorgpremie. "Oh, u heeft 2 snelheidsboetes..tsja, dan betaalt u maandelijks 2 euro meer." Zie je het voor je? Zou hele kromme situaties opleveren, lijkt me. Als je kiest om één vorm van risico-gedrag te bestraffen met een hogere premie, moet je andere vormen ook meenemen. En dan wordt het wel een erg ingewikkeld verhaal.

Dat is niet helemaal correct, als je ongevallen veroorzaakt in het verkeer verlies je 'punten' op een soort balans, de bonus-malus. Het systeem zit zo in elkaar dat als je bijvoorbeeld een autoverzekering afsluit je op nul begint (of mss zelf een paar punten onder nul, over de beginsituatie ben ik niet helemaal zeker). Als je een jaar geen auto-ongevallen veroorzaakt (ook kleine ongevallen zoals kleine botsingen zonder gewonden tellen hier mee) dan krijg je een punt extra en bij ieder ongeval dat je veroorzaakt gaat er een punt af en stijgt ook je bijdrage. Dat lijkt mij een redelijke manier om hardleerse chauffeurs aan te manen om zich beter te gedragen op de weg.

Ik hoor het al aankomen dus laat het duidelijk zijn: nee, ik ben absoluut niet voor een systeem waarbij je met iedere extra kilo meer moet betalen, laat dat duidelijk zijn. Ten eerste is dat overdreven en het is absoluut onredelijk om van iedere persoon te vragen om iedere maand op de weegschaal te gaan staan. Dat leven risico's met zich brengt is mij ook duidelijk, ik heb ook gezegd in mijn laatste post ook gezegd dat leven onder een glazen stolp onmogelijk is, dat kan je aan niemand vragen. En zoals scooby terecht noteert dik dat wordt je, dat overvalt je niet zomaar (als je tenminste dik wordt door ongezond te leven). De grens van waar de overheid zich mag bemoeien is dun en is dat altijd al geweest (huiselijk geweld bijvoorbeeld was vroeger iets wat ieder voor zich moest regelen, de overheid kon niet tussenkomen) maar waarom rokers, slechte chauffeurs en bijvoorbeeld duikers aanpakken en zwaarlijvigen en ruiters enkel de voorwaarde opleggen van een cap te dragen? Waarom de ene wel en de andere niet? Als sigaretten duurder worden dan kan dat met ongezond eten toch ook?
Daarbij is het duurder maken alleen niet genoeg, informatiecampagnes zijn ook nodig!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:32

Roomboter??? Die moet je juist laten staan. Dan maar chemische light producten maar geen roomboter hier. Dan ben ik zo 10 kilo zwaarder.
Optimel mag wel zoetstoffen bevatten maar zit niet veel calorieen in.[/quote]
Jouw kijk op voeding is heel anders dan de mijne geloof ik :P Calorieen verhaal is naar mijn mening achterhaald. Je zou dingen moeten eten die puur zijn, met voedingsstoffen waar je lijf iets aan heeft. Geen chemisch gemaakte dingen waar je lijf niks mee kan.
Over zoetstoffen zal ik maar niet beginnen, hoe je daar je lijf mee voor de gek houdt :=[/quote]

Ben het helemaal met je eens..Het beste is pure producten eten..Ik denk dat je juist door al die chemisch bewerkte producten dik kan worden en zowiezo gezondheidsproblemen krijgt..Als je iets overgewicht hebt maar je eet gezond denk ik eerlijk gezegd niet dat je meer kan hebt op gezondheidsproblemen..Mensen die dik worden door slechte voeding die krijgen wel gezondheidsproblemen,maar dat komt in mijn ogen door de slechte voeding!Mensen weten vaak zo weinig over voeding en vooral wat toevoegingen wel niet allemaal voor een schade aan kunnen brengen..Aspartaam en smaakversterkers zijn de grootste boosdoeners..Smaakverstekers zorgen er bv voor dat je een hele zak chips leeg kan eten en het zit echt overal in..

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:38

natuurlijk eten, dan bedoel ik niet 'raw food'
wel lekker (kort)koken of wokken

geen voorbereide zaken
alles zelf maken :P

bijna iedereen om mij heen is te dik, het is vanwege de dagelijkse stress :=

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:41

Silvia schreef:
En dal die mensen die nu massaal gaan schaatsen en op de EH terecht komen?

Nou daar betaal je dus je verzekering voor.
Misschien dat het zelfs nog onder eigen bijdrage valt.

Beetje een gekke vergelijking, als je met schaatsen valt en je arm breekt is dat iets eenmaligs, je gaat datzelfde jaar hoogstwaarschijnlijk niet nogmaals je arm breken met schaatsen. 60% en 44% is te dik, er zijn niet zoveel mensen die iets breken omdat ze een keer zijn gaan schaatsen. Dat zijn echt de kosten niet.

Weet je hoeveel medicijnen mensen levenslang slikken voor diabetes, hoge bloeddruk etc.?
Daar zit langdurige zorg aan.

Zoals ik eerder heb gezegd is het een proces, je ziet jezelf dik worden, waarom toch teveel eten?
Iedereen doet wel eens wat stoms, waardoor diegene zorg nodig heeft.
Maar jarenlang stom bezig zijn?! Vind ik heel wat anders.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:40

In de winter 2008/2009 hebben zich maar liefst 13.000 mensen gemeld op de EH nadat ze gevallen waren met het schaatsen. En dat zijn de kosten niet?!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:08

Silvia schreef:
In de winter 2008/2009 hebben zich maar liefst 13.000 mensen gemeld op de EH nadat ze gevallen waren met het schaatsen. En dat zijn de kosten niet?!

Nee, dat weet ik zeker ;) Da's mijn werk nl. Zal ik er eens wat leuke cijfertjes ingooien?

De gemiddelde behandeling op de eerste hulp zonder verblijf daarna in het ziekenhuis kost ca. 800 euro. Een heupoperatie doet zo'n 3000 euro, incl. operatie.

Zet dat eens af tegen de kosten die er voor 1 diabeet gemaakt worden: teststrips/bloedsuikermeter/bloedprikken/ketenzorg/insuline, bijkomende complicaties zoals staaroperaties/amputaties/aangepast schoeisel. Alleen dat laatste al kost iedere 18 maanden een paar nieuwe schoenen à gemiddeld 1300 euro (met een eigen bijdrage van 115 euro)

En dat jaar in jaar uit voor de rest van iemands leven. Daar kunnen een heleboel schaatsblessures van betaald worden.... En allerlei anders sportblessures en andere stommiteiten die mensen soms zo kunnen uithalen.... Om nog maar te zwijgen van mensen met ernstige ongeneeslijke aandoeningen die soms erfelijk bepaald zijn of die je overkomen zonder dat je er ook maar enige invloed op kan hebben.

Gelukkig krijgt niet iedereen met overgewicht diabetes want dat zou pas echt onbetaalbaar worden. Voor de patienten die het hebben erg genoeg en gelukkig worden alle kosten ook vergoed (behalve het eigen risico) maar het is wel een doemscenarie waar we opaf stevenen als er geen drastische omslag wordt gemaakt in de leef- en denkwijze van de mensen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:40

Ik vind het ook érg prettig dat veel mensen mogen mee betalen aan mijn ziektekosten :D
En ik vind het jammer dat ik voor die rare lui met die honden hier op de hoek moet betalen voor hun kinderopvangtoeslag.

Maar goed, ach... al met al is het tegen elkaar weg te strepen. Mensen maken zich veel te druk als het om geld gaat :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:53

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:11

Gezond eten is niet caloriën tellen, maar pure producten gebruiken. Van chemische toevoegingen raakt je metabolisme in de war. De voedingsmiddelen industrie is medeverantwoordelijk voor het overgewicht door al dat ' voedselvreemde' eten. De maatschappij (dat zijn wij) is medeverantwoordelijk, omdat alles snel moet en om geld draait.

Voor mij geen pakjes, potjes, blikjes en kant en klaarmaaltijden. Voor mij geen nepartikelen, A-merken vol met toevoegingen en bakken kiloknallervlees. Voor mij geen smerig supermarktbrood vol goedkoop vet en raar broodverbetermiddel.

Gewoon zelf vers koken, weinig vlees, zoveel mogelijk biologisch of biologisch-dynamisch.

Ik ben geschokt door de kortzichtige reacties over het gebruik van ziektekostenverzekeringen. We hebben in Nederland een soort van sociaal systeem. We betalen met elkaar en voor elkaar. Iedereen kan ziek worden. Iedereen is kwetsbaar. Een gezond iemand kan plotsklaps ernstig ziek blijken, mager, dik, sporter of luilak. Je zou zelfs zomaar van je paard kunnen vallen en je rug breken......

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:31

Jetta schreef:
Ik ben geschokt door de kortzichtige reacties over het gebruik van ziektekostenverzekeringen. We hebben in Nederland een soort van sociaal systeem. We betalen met elkaar en voor elkaar. Iedereen kan ziek worden. Iedereen is kwetsbaar. Een gezond iemand kan plotsklaps ernstig ziek blijken, mager, dik, sporter of luilak. Je zou zelfs zomaar van je paard kunnen vallen en je rug breken......

Precies... dan wil je ook graag geholpen worden.
En dan wórd je ook geholpen, want daar heb je recht op. Niemand zal zeggen: 'had je maar niet op dat paard moeten klimmen'.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:11

maura schreef:
Even een vraagje tussendoor:

Ik lees hier ervaringen van mensen die met succes kilo's zijn kwijgeraakt en ervaringen van mensen bij wie die kilo's weigeren te vertrekken. Het valt me op dat meerdere mensen zeggen dat bewustwording én de juiste manier vinden heel belangrijk zijn. Daarbij zie ik regelmatig programma's over afvallen op TV en daarbij valt ook iets op: de kandidaten krijgen vaak meer begeleiding dan alleen eten en sporten. Ze krijgen ook mentale begeleiding, soms van een psycholoog, soms van een mental coach, soms van iemand die ze een goede lichaamshouding aanleert, tot aan haar en stylingadvies aan toe. En die mensen komen gelukkiger, zekerder én nuttiger voor de maatschappij uit zo'n traject dan ze er in gingen.

Weet iemand in hoeverre 'hulp bij afvallen' wordt vergoed? Het lijkt mij behoorlijk demotiverend als je consulten bij een professionele diëtist en de sportschool en een compleet nieuwe garderobe zelf moet betalen en ook geen aanspraak kunt maken op hulp bij het accepteren van je lichaam en eventueel het leren omgaan met je nieuwe lijf. Of ben ik nu zo'n watje?

He he eindelijk eeens een reactie die zoekt naar mogelijkheden, werd echt een beetje moedeloos van dat oeverloos gelul over wie wat zou moeten wat mensen wel kunnen, wie er niks aan kan doen wanneer het eigen schuld dikke bult is pffff Bovenstaande gaat tenminste ergens over. Mensen met Extreem overgewicht krijgen dit echt niet van de lucht! En ook niet omdat ze de hele dag fanatiek aan het bewegen zijn, en alleen maar heeeeeeeeel erg gezond eten. Meestal liggen er echt andere oorzaken als grondslag waardoor mensen grip op hun eet en beweeg patroon kwijt raken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:12

Al eens bedacht hoeveel zout en andere toevoegingen er aan kant-en-klaar-maaltijden wordt toegevoegd? Dat zijn eveneens grote boosdoeners. Mensen die denken een gezonde kant-en-klaar-hap te bereiden, komen van een koude kermis thuis. Het zijn juist dikmakers. Vers (of diepvries) is nog altijd het beste en inderdaad zo puur mogelijk. Het gaat, zoals al eerder gezegd, om het woordje "te". Behalve in tevredenheid. ;)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:05

Paar mensen in mijn omgeving hebben een 'maagband' gekregen. En daarna een reconstructie van hun huid die veel te ruim geworden was. "nou ja, " dacht ik toen, 'iedereen heeft recht op een nieuwe (slankere) kans'. Hoewel ik het wel van de zotte vind dat er landen zijn waar mensen sterven van de honger (ben daar op stage geweest en toen ik 5 kg te zwaar was snel gaan afvallen) dat gezonde mensen een dergelijke operatie ondergaan. Maar nu: van de vier mensen met de maagband in mijn omgeving zijn ze alle vier weer.... veel te dik! Ggrrrrrrrr, en dat ondanks psychische hulp, een heel voor- en natraject, veel pijn etc. Kóóp het dan niet als je je niet kunt beheersen, toen we samen een keer inkopen deden zag ik het fout gaan. Maar ja, ik zeurde natuurlijk toen ik zei dat ik het zelf echt niet in huis haal omdat ik het binnen de kortste keren op(vr)eet :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:21

Quellian schreef:
maura schreef:

Diëtist wordt -voor zover ik weet- vergoed door de verzekering, een aantal consulten (vorig jaar in elk geval wel) en de sportschool niet, maar vorig jaar werd wel fysiotherapie vergoed en daar kun je onder begeleiding sporten en je krijgt adviezen.

Garderobe moet je zelf aanschaffen ja :D

Fout, helaas.
Snap jij het of snap ik het.... Sinds januari 2012 is de Dietist huppakee uit het basispakket gegooid en zit het bij sommigen nog in het aanvullende pakket. De helft van NL is te dik, maar de dietist halen we uit het basispakket. Niet te begrijpen... -O- De meeste mensen moeten het dus zelf betalen vanaf januari. En dan ben je zo'n 25e per consult kwijt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:30

secricible schreef:
De meeste mensen moeten het dus zelf betalen vanaf januari. En dan ben je zo'n 25e per consult kwijt.

Stel dat je om de week naar de diëtist wilt/moet en 3 x per week naar de sportschool. Bij de sportschool is het dan wel zo handig om een programma te laten samenstellen, maar dan moet je een uitgebreid abonnement hebben. € 50 voor de diëtist en nog een keer dat bedrag voor de sportschool (en dan ga ik ervan uit dat je al schoenen hebt die geschikt zijn voor de sportschool) betekent € 100 per maand investeren om te kunnen afvallen. En dan moet je dus ook de motivatie en wilskracht om door moeilijke momenten heen te komen zelf opbrengen, plus, als het je lukt, minstens een paar honderd euro om nieuwe kleding (alles, van ondergoed tot winterjas) aan te schaffen. Nogmaals, misschien ben ik een watje maar als je dat afzet tegen de hoeveelheid chips die je voor € 100 per maand kunt wegkanen dan vind ik het niet heel raar dat het voor mensen met overgewicht gemakkelijker is om verder te gaan met geleidelijk aan steeds dikker te worden. Helemaal als je ook nog alleen woont, of samen met iemand die ook dik is en helemaal geen zin heeft om dat te veranderen.

Misschien kunnen sportscholen gaan samenwerken met dierenasiels. Dat je als je overgewicht hebt je 1 x per week gratis naar de sportschool mag als je ook 1 x per week een uur met een asielhond gaat wandelen. En een jaar gratis sportschool als je een hond uit het asiel haalt (en niet binnen het jaar weer terugbrengt).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:14

Leuk, genoeg mogelijkheden, goed idee, met een asieldier wandelen! Al zullen er ook mensen zijn die gewoon een calorierijk terrasje pikken en de hond aan een stoelpoot vastbinden :)
Uhm, diëtisten....ja ze zijn nodig, dus in het pakket houden, maar als ik soms zie (bij familie en cliënten) wat er als gezonde voeding wordt door deze dië tisten, ga ik me even achter de oren krabben. Ik snap dat het enigzins aangepast is aan wat er in de supermarkt normaal als gezond wordt gezien, maar dat zijn vaak toch heel foute producten. Wie heeft hier ervaring mee of is zelf diëtist?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:13

*steekt hand op* ik ben dietist.
Wat zie jij als gezond en "een dietist" niet dan? Daar ben ik wel benieuwd naar...

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:28

Maar je hoeft toch niet naar de sportschool om aan je beweging te komen? Een flink stuk wandelen/hardlopen per dag kom je ook al een eind mee lijkt me toch?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:47

Volgens mij is het onmogelijk om mensen met een extra gezondheidsrisico meer te laten betalen voor hun zorgverzekering, omdat je dan eerst moet vaststellen welke gezondheidsrisico's er zijn en vervolgens moet vaststellen of iemand tot die risicogroep behoort. Je kunt namelijk niet de ene risicogroep wel meer laten betalen en de andere niet. Misschien dat dat van mensen met behoorlijk overgewicht wel makkelijk te zien/ herkennen is dat ze tot een risicogroep behoren, maar van sommige mensen is dat helemaal niet vast te stellen aan de buitenkant. En hoe gaan we dat dan controleren? Hoe komen we er achter dat iemand rookt, alcohol drinkt, overmatig sport, drugs gebruikt, zich niet veilig gedraagt in het verkeer, etc? En hoe bepalen we dan in welke mate de premie omhoog moet? Welke afwegingen spelen daarbij een rol? Welke berekeningen worden gemaakt?

Ik ben van mening dat extreem overgewicht een maatschappelijk probleem is, en dat het dus ook maatschappelijk gedragen moet worden.......

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:49

Lotskie schreef:
Maar je hoeft toch niet naar de sportschool om aan je beweging te komen? Een flink stuk wandelen/hardlopen per dag kom je ook al een eind mee lijkt me toch?

Als je in de categorie 'overgewicht met gezondheidsrisico' zit kom je er niet met wandelen alleen hoor. En hardlopen zit er dan de eerste 20 kilo niet in, omdat je dan na 2x met een fikse knie/enkel blessure zit. Als je al zonder verdere begeleiding gaat sporten met ruim overgewicht, moet je op de een of andere manier zorgen dat je hartslag niet te hoog wordt.
Soms zie je bij die afvalprogramma's op TV een zeer doeltreffende manier om buitenstaanders te laten ervaren hoe zwaar het is. Die geven ze dan een rugzak met daarin evenveel dood gewicht als de afvaller 24/7 teveel heeft. En dan een rondje over de atletiekbaan.