maura schreef:Even een vraagje tussendoor:
Ik lees hier ervaringen van mensen die met succes kilo's zijn kwijgeraakt en ervaringen van mensen bij wie die kilo's weigeren te vertrekken. Het valt me op dat meerdere mensen zeggen dat bewustwording én de juiste manier vinden heel belangrijk zijn. Daarbij zie ik regelmatig programma's over afvallen op TV en daarbij valt ook iets op: de kandidaten krijgen vaak meer begeleiding dan alleen eten en sporten. Ze krijgen ook mentale begeleiding, soms van een psycholoog, soms van een mental coach, soms van iemand die ze een goede lichaamshouding aanleert, tot aan haar en stylingadvies aan toe. En die mensen komen gelukkiger, zekerder én nuttiger voor de maatschappij uit zo'n traject dan ze er in gingen.
Weet iemand in hoeverre 'hulp bij afvallen' wordt vergoed? Het lijkt mij behoorlijk demotiverend als je consulten bij een professionele diëtist en de sportschool en een compleet nieuwe garderobe zelf moet betalen en ook geen aanspraak kunt maken op hulp bij het accepteren van je lichaam en eventueel het leren omgaan met je nieuwe lijf. Of ben ik nu zo'n watje?
He he eindelijk eeens een reactie die zoekt naar mogelijkheden, werd echt een beetje moedeloos van dat oeverloos gelul over wie wat zou moeten wat mensen wel kunnen, wie er niks aan kan doen wanneer het eigen schuld dikke bult is pffff Bovenstaande gaat tenminste ergens over. Mensen met Extreem overgewicht krijgen dit echt niet van de lucht! En ook niet omdat ze de hele dag fanatiek aan het bewegen zijn, en alleen maar heeeeeeeeel erg gezond eten. Meestal liggen er echt andere oorzaken als grondslag waardoor mensen grip op hun eet en beweeg patroon kwijt raken.