De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:16

Laten we het dan zo zeggen, jullie hebben 5 weken vakantie, daar nemen we er eentje vanaf, die krijg je ook niet extra betaalt, pik je dat?

Wij werken gemiddeld genomen zoals spekkie al uitgerekend heeft 41,5 uur per week om die extra weken te compenseren. We staan nl max 36 uur op contract.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:19

Donderdag was ik erbij.
dejavu schreef:
Ik ben met bijna al mijn collega's naar Utrecht gegaan. De staking zelf vond ik met Harm Edens echt te lacherig gedaan. Mooie praatjes en goede grapjes, maar ik had het liever wat serieuzer. Desondanks ben ik wel blij dat ik gegaan ben, want ik wilde graag mijn standpunt maken. :j

Die ervaring deel ik :j

Van alle baantjes die ik heb gehad is dit wel het allerzwaarste, maar zeker ook het allermooiste baantje. Ik houd van het vak dat ik doceer, ben dol op mijn collega`s en zie de band met mijn leerlingen als iets magisch. Dat ik met mijn academische studies een kariger loonstrookje krijg dan velen die minder werk verzetten en minder onder de pet hebben, neem ik daarbij voor lief. De werkdruk en het onrecht in en de devaluatie van het onderwijs doen me echter twijfelen aan het beroep en het gebrek aan kennis, begrip en empathie van La Bijsterveldt en de haren zijn, in dat kader bezien, stuitend.

Zie hieronder het relaas van een ervaringsdeskundige :D
http://giel.vara.nl/Joep-van-Deudecolum ... &tx_ttnews[tt_news]=21089&tx_ttnews[backPid]=818&cHash=816694b84bd3969fb06ee57054e353f3

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:20

pinuts schreef:
maar dat heb je bij zoveel banen.. ik snap niet waarom dat een probleem is.. Alsnog heeft een docent erg veel vakantie. Ik zal wss later een baan hebben waarin ik altijd aan het werk ben.. dat is ook geen probleem. Ik snap wel dat het niet klopt dat je meer uren moet werken en niet meer krijgt betaald.. maar dat je het als docent zoveel meer drukker hebt dan andere banen.. met zoveel vakantie.. nee dat geloof ik niet. Of je moet als je het echt vervelend vind een baan zoeken waarin je denkt meer vrij te zijn.

Waarom snapt nou niemand dat het daar niet om gaat? :') Die week vakantie is het probleem niet. De kwaliteit van het onderwijs gaat achteruit door de maatregelen die mevrouw Verbijsterveld (:')) wil doorvoeren. Meer uren, met minder mensen, en alle 'moeilijke gevallen' weer in de gewone klas. Hoe zie je dat dan voor je?

pinuts

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:23

dat heb ik daarvoor gezegd, dat ik dat stom vind en dat ik het er niet mee eens ben en dat ik vind dat de kwaliteit niet verbeterd;) maar er word hier over uren gepraat en dat het zwaar is, vandaar dat ik dit daarna zei.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:24

Dat krijg je - als een protest tegen die maatregelen direct de opmerking oplevert 'dat leraren niet zo moeten zeiken omdat ze maar de helft werken van wat anderen werken'. Want dat is dus niet zo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:26

Blue_Eyes schreef:
Een fulltime onderwijswerkweek is 25 lesuren, dus 25x50 minuten. Reken voor ieder lesuur dan een lesuur aan voorbereiding en nakijken (is wat krap gerekend, maar even voor het beeld). Dat zijn al 41 klokuren. Tel daarbij op de vergaderingen, ouderavonden, studiedagen, klaslokaal-onderhoud, materiaal bijhouden, ontwikkelen en verzamelen, en tel uit je winst.

Afhankelijk van de onderwijssoort kan een fulltimer soms wel 28 lesuren draaien. Ik denk echter dat een uur voorbereiding/nakijken per gegeven lesuur (dus voor alle uren, 5 dagen/week, 40 weken/schooljaar) echt niet klopt.
Of eigenlijk: dan doe je iets niet goed...
Ik blijf bij mijn eerdere stelling dat de zwaarte veel meer in het lesgeven zelf zit (vooral op bv het vmbo, niveau 1 en 2 van het MBO en in toenemende mate ook op de Havo), dan in alle werk er omheen. Dat heb je namelijk overal.
Wat ik wel een probleem vindt is de enorme bureaucratie van de laatste jaren - maar daar hoor ik hier verder niemand over - dus voor de meeste docenten zal dat wel meevallen, of er zijn weinig MBO-docenten hier, want daar is het probleem nogal aan de orde.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:27

Liek_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Helemaal niet, baas kan er ook niks aan doen. Ze krijgt gewoon het werk niet af in de tijd dat de overheid heeft bepaalt dat het kan. Is gewoon niet mogelijk.

@ fiffill: Op veel scholen is dit toch niet te realiseren, te weinig leraren en ze hebben maar een beperkt budget uitaard.

Begrijp ik dus goed dat jij het normaal vindt dat de problemen die de werkgever met de overheid heeft, op de schouders van de werknemer terecht komt?

de problemen die de werkgever heeft?

Nee natuurlijk vind ik het niet normaal dat docenten zoveel moeten overwerken. Maar daar kan de werkgever OOK niks aan doen! Dat is het hele punt namelijk! Docenten moeten té veel doen in té weinig tijd. En dat gáát niet dat is wat de óverheid doet níet de werkgever!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:28

blue_eyes.. jij leest mijn posts wel erg zwart wit, en je haalt meteen het negatieve eruit.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:33

Deze leuzen heb ik trouwens opgesteld. Als onze minister niet buigt komen ze volgende maand opnieuw van pas :D
Citaat:
• Straks weet niemand nog hoe je dat spelt: ‘Van Bijsterveldt’…
• Leraren zijn verBijster(vel)d(t)!
• Zegt Zijlstra straks: “Ich Ha(l)be das nicht gewusst???”
• Ons mooie vak gaat naar de knoppen, Ma(a)r ja…!
• Onderwijs geveld door Van Bijsterveldt
• Marja, heb een (Vliegent)hart!
• Ophokuren: leerlingen bekneld dankzij Van Bijsterveldt
• Bezuinigen op Passend Onderwijs: dat geeft geen pas!
• Door zulke on(der)wijze wetsvoorstellen gaan zelfs wij een potje rellen!
• Zomervakantie een week versneld door Van Bijsterveldt

En nu maar weer aan het werk. Er liggen hier nog 61 recensies, 22 toetsen, 46 schoolexamens en een stapeltje boekverslagen op me te wachten :Y)

Voorts is morgen de open avond van onze school en daarvoor ga ik nog een kekke speurtocht, een gepatenteerd 'Ik hou(d) van Nederlands'-spel en een schoolkrant uitdraaien. Een lokaalkast zit mooi in een nieuw verfje en de mooiste werkstukjes om te etaleren zoek ik morgen na het werk uit, tussen de jaarlaagvergaderingen 3 havo & 5 vwo. De uitvoerige presentatie over de schoolreizen die onze school aanbiedt ligt klaar en over de outfit die de potentiële leerlingen en hun ouders moet overtuigen van de degelijkheid van ons onderwijs is zowaar nagedacht :+

:wave:

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:38

pinuts schreef:
blue_eyes.. jij leest mijn posts wel erg zwart wit, en je haalt meteen het negatieve eruit.

Ik zeg niet dat jij dat zegt... Maar wel dat daar de discussie vandaan komt.

@Kendra; ook dat lijkt me afhankelijk van de onderwijssoort. Ik geef onder andere les aan anderstaligen in het volwassenenonderwijs. Dat zijn mensen uit alle windstreken met allemaal problemen die specifiek zijn voor hun eigen moedertaal. Daar zit behoorlijk wat voorbereidingstijd in, uitzoeken en evalueren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:56

Zonnetje81 schreef:
Laten we het dan zo zeggen, jullie hebben 5 weken vakantie, daar nemen we er eentje vanaf, die krijg je ook niet extra betaalt, pik je dat?

Wij werken gemiddeld genomen zoals spekkie al uitgerekend heeft 41,5 uur per week om die extra weken te compenseren. We staan nl max 36 uur op contract.

Ik stel voor dat als ze die week afpakken we ook exact het aantal uren gaan werken dat er voor staat elke week. Werk niet af? Toets niet nagekeken, jammer dan. Rapport een weekje later dan maar?

Zullen ouders en leerlingen leuk vinden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:00

Misschien dat we met dergelijke stiptheidsacties nog wel veel meer bereiken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:03

Lente schreef:
Misschien dat we met dergelijke stiptheidsacties nog wel veel meer bereiken.

wat moet ik me daar bij voorstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:06

Nou inderdaad exact doen wat we kunnen doen binnen de gestelde uren. Pauze is pauze, etc etc.
Wat alleen altijd een probleem is met acties in het onderwijs is dat je de leerling het hardste treft met dat soort dingen en dat is nu net wat we niet willen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:19

ja dat is de pest altijd

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:35

Lente schreef:
Nou inderdaad exact doen wat we kunnen doen binnen de gestelde uren. Pauze is pauze, etc etc.
Wat alleen altijd een probleem is met acties in het onderwijs is dat je de leerling het hardste treft met dat soort dingen en dat is nu net wat we niet willen.

Maar toch..in het OV. doen ze dat ook.
Gewoon niet nakijken maar een stempel erop: wegens tijdsgebrek niet nagekeken. Dank ej wel, minister! :')

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:42

Zit me nog even zwaar te buigen op de vergelijking met zorg en onderwijs. Mijn conclusie in de zorg krijg je niet meer zulke grote contracten en mag je echt blij zijn met 36 uur (veelal is het 20/ 24) en dan nog onregelmatig dus hoefsmid plannen, paarden overdag los vond ik die tijd veel makkelijker te plannen!

Als ze belgische docenten hierheen gaan halen mogen dan aub de leerlingen ook mee? :')

Mensen hebben het nu over het kwaliteit van onderwijs wat natuurlijk verschilt per school, per klas, per docent, maar met het invoeren van cluster 3/4 leerlingen gaat het onderwijs nog meer achteruit en dan nog meer werken.... We houden straks geen docenten meer over!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:49

Ik heb weer even bijgelezen, maar ik verlaat hierbij de discussie. Ik zit niet in het onderwijs, dus ik heb geen recht tot spreken, volgens sommigen. Ik vind sommige (toekomstige) leerkrachten erg gefrustreerd reageren en ik hoop niet dat jullie zo voor de klas staan. Het lijkt mij een leuk, soms zwaar beroep, maar je moet niet overdrijven, er zijn tientallen beroepen die ook zwaar zijn, sommige op een andere manier, sommige worden beter, andere worden slechter betaald. Maar ik vind dit wel een klaagtopic geworden, waarbij de inbreng van buitenstaanders niet wordt gewaardeerd. Als (aanstaande) leerkracht zou ik i.i.g. de volgende keer maar goed onderzoeken/nadenken op wie je het beste kan stemmen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:53

Is dat gevoel echt zo electra? Wat jammer.
Ik vind sommigen ook erg negatief, en dat is naja het gevoel van een individu. Niet perse van een hele beroepsgroep.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:55

wouterpaard schreef:
Zit me nog even zwaar te buigen op de vergelijking met zorg en onderwijs. Mijn conclusie in de zorg krijg je niet meer zulke grote contracten en mag je echt blij zijn met 36 uur (veelal is het 20/ 24) en dan nog onregelmatig dus hoefsmid plannen, paarden overdag los vond ik die tijd veel makkelijker te plannen!

Als ze belgische docenten hierheen gaan halen mogen dan aub de leerlingen ook mee? :')

Mensen hebben het nu over het kwaliteit van onderwijs wat natuurlijk verschilt per school, per klas, per docent, maar met het invoeren van cluster 3/4 leerlingen gaat het onderwijs nog meer achteruit en dan nog meer werken.... We houden straks geen docenten meer over!

Deze vergelijking gaat om meerdere zaken mank. Onregelmatig werken is inderdaad leuk om je hoefsmid in te plannen, maar heeft een hele grote lichamelijke belasting. Het is bewezen dat bijv. borstkanker meer voorkomt bij vrouwen die onregelmatig werken. De beloning in de zorg ligt lager dan in het onderwijs. De verlofregeling is lager dan het onderwijs. De geestelijke belasting is soms zwaar, afhankelijk van de afdeling waar je werkt en de lichamelijke belasting is ook zwaarder.
Dus geen appels met peren vergelijken. :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:56

Negatief omdat er zoveel vooroordelen zijn ja. Ik reageer ook niet bepaald positief, terwijl ik het heerlijk vind om voor de klas te staan. Laatst was ik even op mijn oude stage en bleef meteen vier uurtjes meedraaien (naast de reguliere afdeling hebben zij ook een afdeling met het Nieuwe Leren, drie docenten op drie klassen die bij elkaar zitten, dus een extra handje is altijd fijn), knapte er een eind van op. Nu weet ik weer waarvoor ik al die grijze haren kweek door studieproblemen. Inschrijfproblemen overigens, niet qua niveau.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:58

Vlgs mij is hetvan primair belang dat meer bezuiniging ten koste gaat van de leerlingen. En de kinderen van nu zijn wel de mensen van de toekomst. Die hebben ook behoefte en recht op gedegen onderwijs en aanpassingen aan wat zij nodig hebben. Uiteindelijk kunnen zij er niks aan doen dat de volwassenen van vandaag er zo'n bende van maken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:59

Ik ben zeer positief over mijn beroep, maar zeer negatief over de miskenning van het beroep. ;) Dat is gelukkig niet altijd aan de kinderen te wijten.

Wouterpaard mag haar mening toch wel geven over wat zij fijner vond?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:00

Pauline schreef:
Vlgs mij is hetvan primair belang dat meer bezuiniging ten koste gaat van de leerlingen. En de kinderen van nu zijn wel de mensen van de toekomst. Die hebben ook behoefte en recht op gedegen onderwijs en aanpassingen aan wat zij nodig hebben. Uiteindelijk kunnen zij er niks aan doen dat de volwassenen van vandaag er zo'n bende van maken.

Precies. Er kunnen minder leraren aangenomen worden door bezuinigingen, waardoor de klassen almaar groter worden. Zo kun je leerlingen geen goede begeleiding geven :n

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:01

dejavu schreef:
Ik ben zeer positief over mijn beroep, maar zeer negatief over de miskenning van het beroep. ;) Dat is gelukkig niet altijd aan de kinderen te wijten.

Nee, pubers zijn leuk :+: