Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:46

BaileyMix schreef:
Neem dan een echte baan man :Y) Vind het niet rechtvaardig dat een kerk om geld schooit bij hun naïve trouwe volgers, en dat die dominee zo veel geld daarvan krijgt terwijl zijn baan niet echt... arbeidsintensief is bij wijze van spreke. Wat doet zo'n man nou eigenlijk?

Niet arbeidsintensief?? Okee :')
Dominee zijn is een baan van gemiddeld 50-60 uur per week waarin je leraar, psycholoog, predikant, voorzitter, begeleider en nog veel meer bent. Je doet meer dan alleen op zondagochtend preken, hoor.
De gemiddelde week van onze dominee, zoals ik hem laatst hoorde vertellen: op maandag begint hij de dag met een gespreksgroep met ouderen. 's Middags doet hij huisbezoeken bij zieken en ouderen die niet meer naar de kerk kunnen komen. 's Avonds geeft hij catecheses. Op dinsdag werkt hij de hele dag voor de Theologische universiteit (vaak van 8 tot minstens 8 excl. reistijd van Brabant naar Amersfoort en vv),. Op woensdag is zijn vrije dag. Op donderdag heeft hij wederom een gespreksgroep en legt hij bezoeken af, verder moet er gestudeerd worden en een preek voorbereid. 's Avonds zijn de vergaderingen van de kerkenraad en de verschillende commissies waarbij hij betrokken is. Op vrijdag werkt hij weer een hele dag voor de TU. Zaterdag bezoekt hij mensen die dat nodig hebben en die doordeweeks werken. Ook moet hij dan de laatste hand leggen aan zijn preek. Oh, en zaterdagochtend om 9.00 is er cathechisatie voor de mensen die belijdenis willen gaan doen. Op zondag staat hij om 9.30 en om 17.00 voor de gemeente.
Nog afgezien van bijkomende zaken als trouwerijen, begrafenissen en begeleiding van stervenden en daarna van nabestaanden.
Maar hij heeft geen arbeidsintensief baantje, hoor :') Demonstreren? Heeft onze dominee geen tijd voor.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:34

De kerk krijgt van ons helemaal niks!!!
Wij vragen de kerk niet om geld, en de kerk ons niet.

Sharani

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:08

Toevallig net ook de brief van de kerkbalans binnen gekregen, moet zeggen een hele nette brief waar geen richtlijnen voor de bedragen worden gedaan. Al zou ik me daar niet zo veel van aantrekken, wij geven een klein bedrag en hebben daar nog nooit commentaar op gehad.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:43

flyfly schreef:
De kerk krijgt van ons helemaal niks!!!
Wij vragen de kerk niet om geld, en de kerk ons niet.

Dat is aan jou. Andersom - mocht het nodig zijn, kunnen wij de kerk ook om geld vragen. Dus wat dat betreft geen 'ongelijkheid' en geen man overboord ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:46

Onder welke omstandigheden zou dat zijn, Blue eyes? Bijv. een gezin die het financieel moeilijk heeft of voor een goed doel de collectebus rond laten gaan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:20

Allebei. Als er iemand zijn baan kwijtraakt en met zijn hypotheek in de problemen komt, kan de diaconie bijspringen. Dit wordt natuurlijk niet kenbaar gemaakt aan de hele kerk, daar wordt vertrouwelijk mee omgegaan. Tegelijk kan het ook dat er in Hongarije een kerk gebouwd moet worden, dat daar een collecte voor komt. Of organisaties als 'Red een kind' etc.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 06:32

ik heb gestemd voor 100 euro of meer. maar dan ga ik uit van gebedshuis, dus dan maak ik van de kerk even een moskee. maar het principe blijft hetzelfde.

Weet je wat nou het grappige is, kerken worden altijd/vaak gespekt door de staat. niet de bouw van een nieuw gebouw, maar bijvoorbeeld het onderhoud aan een bestaand gebouw wordt volledig betaald door de overheid. in 2010 is er 69 miljoen euro aan subsidie betaald aan de 421 kerken in ons land. Nog grappiger is, is dat er per jaar steeds minder kerken zijn, maar meer subsidie wordt betaald. De protestantse kerk had ik 2010 een vermogen van 40 miljoen, ruim 2 miljoen meer dan het jaar ervoor. Als er dan eens een moskeebestuur in het land hetzelfde probeer, bv onder het mom van een multifunctioneel gebouw (als de moskee bijvoorbeeld naast de gebedsruimte fungeert als buurthuis inclusief maatschappelijke activiteiten), dan is dit vrijwel altijd succesloos.

misschien dat vele kerkgangers het ook niet gewend zijn om te sponsoren, juist omdat de overheid dit al jaren doet.

Wat ik ook heel vreemd vind, een staat hoort toch geen religie te sponsoren? waarom de ene wel en de andere niet? ook al is dit indirect dmv 'een gebouw onderhouden' het geld komt uiteindelijk bij de kerk terecht, dus wordt er indirect een religie gesponsord.

Moslims hebben alle moskeeen geheel uit eigen zak moeten betalen, er is enkel sprake van subsidie. Daarom zijn moslims, in tegenstelling tot vele christenen, ook gewend om dit soort donaties te doen. Ik geef een voorbeeld, in Gorinchem is nu sinds lange tijd eindelijk een nieuwe moskee geopend. Dit heeft ruim 7 jaar geduurd en de bouw is tussentijds regelmatig stil komen te liggen. Wij hebben veel georganiseerd om geld in te zamelen, bijeenkomsten en sportevenementen. En ieder jaar na de Ramadan werd de balans van inzamelingen opgemaakt. Nu heeft de Islamitische gemeenschap in Gorinchem dus een hele eigen moskee erbij. Ergens ook wel positief dat het niet door de overheid gesponsord is, want dat betekent ook weer eigenaarschap en redelijke onafhankelijkheid. Ik vind absoluut dat alle gebedshuizen in Nederland zo'n voorbeeld zouden moeten volgen, ongeacht religie.

Dus ja, volmondig, 100 euro of meer. Wat ik kan missen op zo'n moment.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:31

De kerken die qua onderhoud van hun gebouw ondersteund worden, maken gebruik van een gebouw dat op de monumentenlijst staat. Dat dus een bijzonder gebouw is qua architectuur of inrichting. Kerken die daar niet aan voldoen, krijgen voor onderhoud van hun gebouw geen geld van de staat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:41

De toon van de brief is dus in jaren niet veranderd. Ik kreeg ooit zo'n brief in een tijd dat het nog om 50 gulden ging - voor mij als student een enorm bedrag. De toon stond me zo tegen en ik ging toch al jaren niet meer naar de kerk, dus ik heb een zeer boze brief teruggestuurd. Daarna heb ik me uitgeschreven bij de kerk.

Voor wie wel deelneemt aan het (sterke) sociale netwerk van een kerk, lijkt me een bijdrage geven niet gek. Los van de toon van de brief.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:30

jameyskatje schreef:
misschien dat vele kerkgangers het ook niet gewend zijn om te sponsoren, juist omdat de overheid dit al jaren doet.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar dat is al jaren niet meer zo. De kerk van mijn ouders krijgt sinds haar bestaan (ruim 60 jaar) geen enkele cent van de overheid. De nieuwbouw toenertijd en de verbouw van het gebouw wat nu plaats gaat vinden, krijgen ze geen enkele cent voor. Bij navraag ook de andere kerken niet. Alleen kerken die vanwege monumentale waarde blijven bestaan. Als de overheid daar geen geld voor geeft dan worden ze naar de vlakte gebracht of raken ze in verval. Vanwege historische waarde dragen ze daar aan bij en meestal heeft zo'n kerk ook een eigen fonds, tenminste de oude PKN kerk bij ons in het dorp wel.

Volgens mij krijgen mijn ouders geen jaarlijkse brief over de bijdrage maar doen ze het volgens de richtlijnen van de VVB. En die liegt er niet om hoor! Staat los van wat je wilt geven natuurlijk. De kosten moeten gewoon betaald worden en de dominee werkt ook niet voor niks. Ook voor mensen in acute geldnood springt de kerk bij. De financien worden op orde gebracht en eventuele schulden worden afbetaald. Alleen hoor je dit natuurlijk niet en probeer je zoiets natuurlijk te voorkomen.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:18

Wat mensen wel niet over hebben voor een kerk...
In mijn ongen is t maar een gebouw e als je wil geloven kan dat ook thuis...
Maar dat is mijn mening... Wij geven hier dan ook niets

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:38

Blue_Eyes schreef:
Allebei. Als er iemand zijn baan kwijtraakt en met zijn hypotheek in de problemen komt, kan de diaconie bijspringen. Dit wordt natuurlijk niet kenbaar gemaakt aan de hele kerk, daar wordt vertrouwelijk mee omgegaan. Tegelijk kan het ook dat er in Hongarije een kerk gebouwd moet worden, dat daar een collecte voor komt. Of organisaties als 'Red een kind' etc.

Op het moment dat mijn ouders uit elkaar zijn gegaan, en mijn vader een onwijs financieel verlies maakte, wat eigenlijk de hele gemeente wel wist, hebben wij helemaal niks begrepen van de kerk. Als er iemand jarig is bij ons thuis daarentegen, komt de kerk wel altijd als eerste om hun envelopje te brengen waarvan ze verwachten dat die terug komt gevuld met centjes.

Mijn ouders hebben mijn geloof altijd vrij voor ons gelaten, vandaar ook dat we erg lang aangesloten zijn geweest bij de kerk, ze wilden mij en mijn broer het niet ontnemen. Zowel mijn broer als ik hebben ervoor gekozen om geen lid te blijven van de kerk. Ik geef er dan ook geen cent aan, vind het om eerlijk te zijn een stel schooiers, en geloof niet dat ze snel aan zouden komen met geld. Wel zijn ze echter de eerste die hun handje ophouden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:36

Vandaag komen ze het hier ophalen. Kan ik eens in persoon duidelijk maken dat ik geen lid ben, niet gelovig ben & niet wens lastig gevallen te worden wanneer ik al 2x aangegeven heb dat ik geen lid ben!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:10

RusselNuwell schreef:
Blue_Eyes schreef:

Op het moment dat mijn ouders uit elkaar zijn gegaan, en mijn vader een onwijs financieel verlies maakte, wat eigenlijk de hele gemeente wel wist, hebben wij helemaal niks begrepen van de kerk. Als er iemand jarig is bij ons thuis daarentegen, komt de kerk wel altijd als eerste om hun envelopje te brengen waarvan ze verwachten dat die terug komt gevuld met centjes.

Mijn ouders hebben mijn geloof altijd vrij voor ons gelaten, vandaar ook dat we erg lang aangesloten zijn geweest bij de kerk, ze wilden mij en mijn broer het niet ontnemen. Zowel mijn broer als ik hebben ervoor gekozen om geen lid te blijven van de kerk. Ik geef er dan ook geen cent aan, vind het om eerlijk te zijn een stel schooiers, en geloof niet dat ze snel aan zouden komen met geld. Wel zijn ze echter de eerste die hun handje ophouden.

Vervelend dat je die ervaring hebt. Ik ben betrokken geweest bij beslissingen van de diaconie in onze kerken op dat gebied en weet dat er op moment regelmatig wordt ondersteund aan mensen die lijden onder de crisis. Het kan dus wel.

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:49

Ik heb dit jaar voor het eerst ook de Kerkbalans ontvangen. De toon van de brief in onze kerk was echt compleet anders. Er is geen enkele richtlijn gegeven, alleen gevraagd of mensen alsjeblieft wat bij willen dragen, zoals je ook doet bij een sportvereniging.

Bij ons in de kerk wordt trouwens regelmatig gecollecteerd voor mensen in de gemeente die in financiele moeilijkheden zijn geraakt. Dat is ook de kracht van de kerk en van de gemeente, dat je elkaar helpt.

Al die reacties van niet-gelovige mensen die schrijven dat ze nooit iets over zullen maken naar de kerk en geloof eigenlijk maar onzin vinden snap ik eigenlijk niet zo goed. Ik betaal toch ook geen contributiegeld aan een sportclub waar ik geen lid van ben, en als ik wel als lid sta ingeschreven maar ik kom nooit dan zeg ik mijn lidmaatschap gewoon op. Je kunt je bij de kerk ook gewoon uit laten schrijven hoor, kleine moeite...

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:15

Blue_Eyes schreef:
blokje schreef:
Wij betalen trouw. We bezuinigen eerder ergens anders op dan op de kerk.
Maar wij zijn dan ook overtuigd gelovig. Gaan elke dienst heen en ons kindje wordt in het geloof opgevoed.
Geef met alle liefde die 50 euro per maand. Maar idd als ik het niet op zou kunnen brengen zou het niet hoeven.
Het is zelfs zo dat als ik het niet kan betalen en niet rond kan komen ze me financieel bij staan ;)

De kerk komt echt niet zomaar vragen wat je verdient. Elk jaar krijgen wij een jaar overzicht wat de kerk binnen krijgt en uitgeeft etc.
Dan zit er een tabel bij hoe je de Vaste Vrijwillige Bijdrage kunt uitrekenen.
Toen mijn man nog vrijgezel was betaalde hij echt veel aan de kerk. Maar hij kon het kwijt. Nu heeft hij het zelfde loon maar hebben we het bedrag naar beneden gebracht. Ik betaalde als student niets. Had er het geld niet voor.
Als ik dan wel geld had gooide ik het in de collecte ;)

De kerk komt ook niet zomaar langs als je niets betaald. Meestal is aan d emensen en hun levensstijl wel te zien of ze het kwijt kunnen of niet. Maar als ik dure kleren draag en een mooi huis + autotje heb. En ik geef geen cent aan de kerk. Dan komen ze denk ik wel vragen waarom ik de kerk niet steun.

Bij ons ook zo inderdaad :j

marianne1980 schreef:
Wow, dat vind ik toch best apart, dat ze komen vragen waarom je het niet kan betalen. Misschien wilt diegene het niet betalen?
Ik snap best dat er geld voor nodig is om de diensten te kunnen houden, maar op zo'n manier vind ik het geen vrijwillige bijdrage.

Je maakt toch ook gebruik van de diensten van die kerk? Waarom zou je daar dan niet voor betalen?

Nee, het gaat mij erom dat de kerk mensen ook om donaties vraagt terwijl deze niet naar de kerk gaan. Toevallig kreeg ik een paar dagen terug ook een brief in de bus, met de vraag of ik geld over had voor de kerk. Ook netjes met de boekhouding van; daar is dat aan uitgegeven en zoveel is er binnen gekomen. Hele nette brief hoor, maar ik kom al zeker 15 jaar niet meer in de kerk. Ik heb ook geen flauw idee hoe ze aan mijn adres komen! Toen ik het huis uit ging heb ik nooit mijn nieuwe adres doorgegeven, dus misschien vragen ze dat bij de gemeente op waar je woont? Maar ik krijg de brief ook van een hele andere kerkgemeente waar ik als kind kwam, dat vind ik nog het gekke!

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:17

panny schreef:
Ik heb dit jaar voor het eerst ook de Kerkbalans ontvangen. De toon van de brief in onze kerk was echt compleet anders. Er is geen enkele richtlijn gegeven, alleen gevraagd of mensen alsjeblieft wat bij willen dragen, zoals je ook doet bij een sportvereniging.

Bij ons in de kerk wordt trouwens regelmatig gecollecteerd voor mensen in de gemeente die in financiele moeilijkheden zijn geraakt. Dat is ook de kracht van de kerk en van de gemeente, dat je elkaar helpt.

Al die reacties van niet-gelovige mensen die schrijven dat ze nooit iets over zullen maken naar de kerk en geloof eigenlijk maar onzin vinden snap ik eigenlijk niet zo goed. Ik betaal toch ook geen contributiegeld aan een sportclub waar ik geen lid van ben, en als ik wel als lid sta ingeschreven maar ik kom nooit dan zeg ik mijn lidmaatschap gewoon op. Je kunt je bij de kerk ook gewoon uit laten schrijven hoor, kleine moeite...

Ik val eigenlijk onder de niet-gelovigen (als kind wel altijd naar de kerk geweest), maar ik denk dat er ook niet veel weten dat ze zicht uit kunnen schrijven. Ik wist niet eens dat ik er voor IN was geschreven, nu ik jouw berichtje lees!! Ik ben gedoopt, communie en vormsel gedaan, dus dan wordt je ingeschreven neem ik aan? Maar hoe kan het dan (zoals ik hierboven in het vorige bericht omschrijf) dat ik nu van een compleet andere kerkgemeente een brief krijg?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:19

Misschien hebben zij gewoon iedereen aangeschreven? Moet je aan die kerk vragen, die zullen het beter weten dan wij hier :+

Via de edit knop kun je nog berichten aanpassen en dingen toevoegen. Dat scheelt tig berichten onder elkaar :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:50

Ik begrijp uit je bericht dat je Rooms-Katholiek bent? Of je dat nou in Veldhoven of in Amsterdam bent, dat is allemaal 1 grote hoop. En je gegevens kunnen ze inderdaad gewoon opvragen bij de Burgerlijke Stand.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:55

Ook ik kreeg een brief in de bus van de lokale RK parochie. Hoeveel ik van plan was te betalen dit jaar en of ze het bedrag automatisch mochten afschrijven van mijn rekening. Nee dus. :+
Daar begin ik niet aan.
Een paar jaar geleden kwam een wat oudere man het geld voor de kerkbalans ophalen. Ik vertelde hem dat ik altijd per bank betaalde. Hij maakte een opmerking in de trant van: jaja, dat zeggen ze allemaal...... Pffff... Net alsof ik sta te liegen! Ik heb maar niet gereageerd, heb hem goedendag gezegd en ben mijn huis binnengegaan. Maar sindsdien is de animo om geld te geven flink gedaald.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:03

Ik vind het trouwens best raar dat ze zomaar je gegevens op mogen vragen bij de gemeente...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:10

xxrossiexx schreef:
franka75 schreef:
Belachelijk... En je ook nog een schuldgevoel proberen te geven als je minder geeft? Net alsof ze van €100,- geen papier kunnen kopen? Wat een flauwekul. Zeker weten dat die dominee's ook heus wel wat in hun zak steken... En dat is dan leven naar God's ideaal beeld zeker :n

Dat lijkt me logisch ja, die man moet ook een hypotheek betalen en een paar kinderen voeden :')

Neem dan een echte baan man :Y) Vind het niet rechtvaardig dat een kerk om geld schooit bij hun naïve trouwe volgers, en dat die dominee zo veel geld daarvan krijgt terwijl zijn baan niet echt... arbeidsintensief is bij wijze van spreke. Wat doet zo'n man nou eigenlijk?[/quote]
[/quote]

Ik zal je even vertellen hoe mijn vaders week er uit ziet.gemiddeld 1 begrafenis, 1 normale dienst. Dan liggen er gemiddeld 5 mensen in het ziekenhuis op sterven waar die een gesprek mee moet voeren en dan de zegen geven. Dan heeft hij nog de ouderen in het verzorgings tehuis. Daar bij heeft hij dan nog allemaal geboortes. Hij heeft 5 avonden per week vergadering!

Hij werk 7 dagen per week en heeft de meeste tijd verdriet om zich heen. Hoe lang zou jij het volhouden? Een week? Een maand?[/quote]

Ik vind dat als een dominee zo zn werk doet dat het een goede is zo ook de onze. en ik weet wat een dominee doet. mn opa was dominee en nu mn tante. en dan mn eigen dominee van kerk uit de buurt.
er zullen altijd mebnsen zijn die hetgeloof wel misbruiken, door geld afhandig te maken en niet voor het goede te gebruiken tot al die nieuwsberichten over misbruik maar das niet alleen een gelovig probleem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:37

Vjestagirl schreef:
Ik vind het trouwens best raar dat ze zomaar je gegevens op mogen vragen bij de gemeente...

Is dat zo? is het niet andersom := Dat de gemeente aan de kerken doorgeven, we hebben een nieuwe die aangeeft RK te zijn?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:41

Vjestagirl schreef:

Kan niet zomaar, alleen als je een afnemersindicatie hebt....

Je persoonslijst en alle afnemers kun je opvragen in de gemeente waar je woont en deze afnemersindicatie kun je laten beëindigen (belastingdienst kan dat bijvoorbeeld niet). Dan krijgen ze je gegevens niet meer door als er iets verandert.

Edit: afnemer SILA staat dan op je persoonslijst, staat die er niet op mogen ze je gegevens niet zomaar doorgeven (overigens gaat het doorgeven allemaal geautomatiseerd, met sleutelrubrieken enzo, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien ;) )

Edit 2: geloof zelf ( dus RK enzo) wordt al jaren niet meer bijgehouden op de persoonslijst door de gemeente, komt door WO II en de GBA administratie die in zo'n situatie misbruikt zou kunnen worden (zou een selectie maken heeeeel makkelijk zijn).

Je meldt je dus bij een kerk en die laat de SILA de afnemersindicatie plaatsen, zodat al je wijzigingen geautomatiseerd doorkomen. Het zou kunnen dat op je huidige PL deze afnemersindicatie staat omdat dat van de PK (adminstratie voor oktober 1994) is geconverteerd of dat als je een kind krijgt dit kind ook auto automatisch deze afnemersindicatie geplaatst krijgt. Maar je kunt dus een verzoek indienen om deze indicatie te laten beëindigen.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:53

ik ben dus ook niet meer lid van een kerk (eerder wel)
Ook ik kreeg de kerbode van de hervormde kerk en idd ook een accepgirio, vind het maar heel vreemd! terwijl ze al een de deur zijn geweest en ook aangegeven heb dat ik geen belangstelling heb