Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:31

Voor de OV jaarkaart zou natuurlijk ook een trajectkaart kunnen komen. Dat je gratis van en naar school mag reizen en van en naar je stage. Moet je je stage-adres opgeven of zo. Zou nog niet eens zo'n gek idee zijn...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:36

Maartje1990 schreef:
Dat ben ik niet met je eens, íedereen gaat naar de basisschool idem dito voor de middelbare school en iedereen gebruikt de weg, dus die moet voor iedereen in orde zijn. Maar niet iedereen gaat studeren er zijn mensen die het of niet kunnen of er gewoon voor kiezen om niet te verder te studeren. Waarom zouden die onze stufi moeten betalen?
Maar waarom gaat iedereen naar de basisschool en naar het VO? Omdat dat verplicht is en bekostigd wordt door de overheid. Niet iedereen gaat studeren, maar bijna iedereen gaat wel een vervolgopleiding volgen en ik denk dat het huidige systeem (je volgt een opleiding met financiële ondersteuning van de overheid en draagt daarna bij aan de opleiding van een ander) wat dat betreft een prima 'doorgeefsysteem' is. Of de overheid moet zeggen: je kinderen studeren, dat brengen we in mindering van je belastingen, zodat jijzelf de studie van je kinderen kunt betalen. Maar dat gebeurt ook niet. :+
Mijn vader betaalt zich blauw aan belastingen, waarvan onder andere uitkeringen worden verstrekt, terwijl mijn vader zelf geen dag in de ww of de bijstand heeft gezeten. Nogmaals, als je op die manier gaat redeneren kun je alles wel afschaffen wat betreft subsidies, uitkeringen etc.
Je kunt nu eenmaal geen onderscheid gaan maken tussen mensen met opleiding, zonder opleiding etc. als het aankomt op de bijdrage aan de opleidingen van anderen, net als dat je geen onderscheid kunt gaan maken tussen mensen die de wegen in Friesland wel of niet gebruiken of wel of niet ooit gebruik hebben gemaakt van de ww. Want ik ben van mijn levensdagen nog niet in Friesland geweest en het ziet er niet naar uit dat ik er binnenkort naartoe ga, dus, even bot gezegd, wat zou het mij dan kunnen schelen hoe de wegen er daar bij liggen? :)

Wat betreft het lenen is dat gewoon een gigantisch taboe en daar heeft de overheid zelf aan bijgedragen. Jaar in jaar uit werd een student met een lening afgeschilderd als een zuipende, feestende corpsbal die met een schuld van 15.000 euro of meer in de bijstand terecht kwam of de eerste tien jaar op een houtje kon bijten tot die schuld eindelijk was afgelost. Mensen die een lening afsloten als investering in hun toekomst werden voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten. Vinden ze het dan heel vreemd dat studenten nu zo'n aversie hebben tegen lenen en hun uiterste best doen om dat te voorkomen?

KozieZ

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:39

De overheid betaald per jaar ook al duizenden euro's per student aan de studie hè. Moeten we ook niet vergeten. Ze betalen dus en het grootste deel van de studie en ons OV en onze stufi. (bij mij dan wel in verleden tijd) Wil daarmee niet zeggen dat ze de stufi af moeten schaffen hoor, maar alleen even in de discussie krijgen dat de overheid veel meer aan alle studie betaald dan dat.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:43

Klopt, en zelfs studenten van buiten de EU betalen hier relatief weinig collegegeld. Voor een 'humanities' opleiding betaal je als niet-EU student maar 5000 euro per jaar of zo, in tegenstelling tot de VS waar ze je rustig 15.000 euro per jaar laten dokken als 'overseas' student. Die collegegelden mogen van mij ook best opgehoogd worden; onze universiteiten hebben internationaal ook een goede reputatie, dus mensen komen toch wel. En zelfs voor binnenlandse en EU-studenten vind ik de collegegelden niet hoog. :=

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:47

Maartje1990 schreef:
Dat ben ik niet met je eens, íedereen gaat naar de basisschool idem dito voor de middelbare school en iedereen gebruikt de weg, dus die moet voor iedereen in orde zijn. Maar niet iedereen gaat studeren er zijn mensen die het of niet kunnen of er gewoon voor kiezen om niet te verder te studeren. Waarom zouden die onze stufi moeten betalen?

Zoiets heet nou een sociaal stelsel en dat is in Nederland gelukkig erg goed voor elkaar.

Ik betaal een vermogen aan belastingen, terwijl ik waarschijnlijk nooit in de bijstand terecht zal komen. Is dat een reden dat ik daar niet aan hoef bij te dragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:49

Dit geld dan enkel voor de basisbeurs en niet voor de aanvullende?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:15

miss_nadine schreef:
Ook vraag ik me af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor kinderen met een ouder in de bijstand. Deze kinderen moeten vanaf dit jaar ook mee betalen aan het gezinsinkomen als ze werken. Lijkt me erg lastig om op deze manier te sparen voor je opleiding.

Dit klopt en is ook de reden dat ik zo'n beetje uit huis ben gezet door mijn moeder. Ik woon dus noodgedwongen op kamers, maar wel alsnog 1,5 uur reizen van mijn studie vandaan. Ik leen al maximaal bij en kom nauwelijks rond.
Werk is hier nauwelijks, geen enkele supermarkt neemt iemand van 19 aan, ik ben te duur en niet flexibel genoeg.
Kledingwinkels en dergelijke zoeken mensen voor minstens 32 uur per week, liefst (bezig) met aansluitende MBO-opleiding.
32 uur krijg ik er sowieso niet uit, ik heb 4 dagen les en op zondag is zowat alles hier dicht.
Ik zou dus op woensdag kunnen werken en op zaterdag. Maar op zaterdag kunnen ook scholieren werken die veel goedkoper zijn dan ik... Dan is voor zo'n winkel de keuze snel gemaakt. :=

Ik was trouwens ook diegene met 200 euro reiskosten in de week. Moet wel heel goed betalend werk vinden wil ik dat eruit halen, om nog maar te zwijgen over het collegegeld... :Y)

Rintah schreef:
een makkelijke oplossing daarvoor is iedereen gratis te laten reizen op een door hun te kiezen traject, wat je vervolgens 2x per jaar aan mag passen (heb je direct ook de oplossing voor stages, dan kan je dus je traject aanpassen)

Ik heb zodra ik stage ga lopen 2 dagen stage en 3 dagen school, dus dat gaat niet op...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:55

_Summerly_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Maar waarom gaat iedereen naar de basisschool en naar het VO? Omdat dat verplicht is en bekostigd wordt door de overheid. Niet iedereen gaat studeren, maar bijna iedereen gaat wel een vervolgopleiding volgen en ik denk dat het huidige systeem (je volgt een opleiding met financiële ondersteuning van de overheid en draagt daarna bij aan de opleiding van een ander) wat dat betreft een prima 'doorgeefsysteem' is. Of de overheid moet zeggen: je kinderen studeren, dat brengen we in mindering van je belastingen, zodat jijzelf de studie van je kinderen kunt betalen. Maar dat gebeurt ook niet. :+
Mijn vader betaalt zich blauw aan belastingen, waarvan onder andere uitkeringen worden verstrekt, terwijl mijn vader zelf geen dag in de ww of de bijstand heeft gezeten. Nogmaals, als je op die manier gaat redeneren kun je alles wel afschaffen wat betreft subsidies, uitkeringen etc.
Je kunt nu eenmaal geen onderscheid gaan maken tussen mensen met opleiding, zonder opleiding etc. als het aankomt op de bijdrage aan de opleidingen van anderen, net als dat je geen onderscheid kunt gaan maken tussen mensen die de wegen in Friesland wel of niet gebruiken of wel of niet ooit gebruik hebben gemaakt van de ww. Want ik ben van mijn levensdagen nog niet in Friesland geweest en het ziet er niet naar uit dat ik er binnenkort naartoe ga, dus, even bot gezegd, wat zou het mij dan kunnen schelen hoe de wegen er daar bij liggen? :)

Wat betreft het lenen is dat gewoon een gigantisch taboe en daar heeft de overheid zelf aan bijgedragen. Jaar in jaar uit werd een student met een lening afgeschilderd als een zuipende, feestende corpsbal die met een schuld van 15.000 euro of meer in de bijstand terecht kwam of de eerste tien jaar op een houtje kon bijten tot die schuld eindelijk was afgelost. Mensen die een lening afsloten als investering in hun toekomst werden voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten. Vinden ze het dan heel vreemd dat studenten nu zo'n aversie hebben tegen lenen en hun uiterste best doen om dat te voorkomen?

Wat hebben die wegen in Friesland er mee te maken? :+ belasting wordt indd. voor oa. gebruikt voor wegen in HEEL NEDERLAND dus ja, ook in Friesland, maar iedereen gebruikt wegen dus overal worden die wegen onderhouden en mensen in friesland gebruiken misschien die wegen waar jij woont niet, maar wel de wegen in friesland, dus dan is 't toch 't zelfde? :+

Maargoed, bracht me opzich wel aan 't denken ná dat ik 't gepost had. Want aan 't eind van de dag gebruikt zitten we in elkaar door alle afgestudeerde. De dokters, docenten, psychologen, managers etc. etc. zonder zou ons land een zooitje zijn en dragen we allemaal iets bij en iedereen maakt daar gebruik van natuurlijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:24

Konstantine schreef:
miss_nadine schreef:
Ook vraag ik me af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor kinderen met een ouder in de bijstand. Deze kinderen moeten vanaf dit jaar ook mee betalen aan het gezinsinkomen als ze werken. Lijkt me erg lastig om op deze manier te sparen voor je opleiding.

Dit klopt en is ook de reden dat ik zo'n beetje uit huis ben gezet door mijn moeder. Ik woon dus noodgedwongen op kamers, maar wel alsnog 1,5 uur reizen van mijn studie vandaan. Ik leen al maximaal bij en kom nauwelijks rond.

Klopt niet. Studerende kinderen mogen tot 1.000 per maand bijverdienen zonder dat de bijstanduitkering van de ouders gekort wordt. Alleen als je daarboven komt, of stopt met je studie verlagen ze die uitkering.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:48

Die regel verandert van af 1 juli @Abiola heb hier het zelfde probleem... ik wil wel bij me studie wonen alleen gaat dat niet doordat ik zorg taken heb te verlenen. Dus ik hoop heel erg dat daar een uitzondering voor wordt gemaakt... Studiefinanciering blijft wel vrij staat in de wetswijziging
Het is trouwens nu zo dat je 4000 per jaar bij mag verdienen zonder dat er aan toeslagen (alle) wordt gezeten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:13

Maar daarintegen denk ik dat de regeling alleen van kracht is voor HBO en Uni studenten. MBO studenten krijgen namelijk maar 75 euro per maand en geen 90 euro. En het rentepercentage is zo laag bij de IB groep. Bij een normale lening moet je iets van 90 euro per maand terug betalen met een rentepercentage van 9,8%. En er word al een heleboel gefraudeerd vandaar dat je vanaf morgen met je studenten ov moet inchecken bij de NS. Volgens mij gaan ze daar ook naar kijken, dat als iemand staat ingeschreven bij Groningen en hij reist iedere dag van DEn haag naar Utrecht, er ook iets niet in de haak is.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:33

Magrathea schreef:
Ok weer even ontopic :+
Volgens mij is het in Zweden zo dat je een hoop subsidie krijgt, maar daar wordt dus wel elk kwartaal gecontroleerd of je wel naar behoren presteert. Als je dus helemaal niets hebt gehaald die periode (ziekte en andere omstandigheden uitgezonderd natuurlijk) dan kan je fluiten naar je centen. Pas als je weer bij bent krijg je je geld dan weer.

Prima systeem imo..

zweden is super! ben blij dat ik daar binnen enkele jaren heen verhuis! tevens ivm eventuele kinders in de toekomst := :) AL het schoolgeld, en dan ook echt alles tot uni daar aan toe word betaald door de overheid :) Maar nu betaal je daar ook wel een tikkeltje meer belasting dan hier, toen ik mijn schoonouders vertelde hoe het hier ging met schooling etc vielen hun monden op van verbazing hahaha

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:22

Ik heb het gevoel dat ik elke keer maar NET voor alle rot regelingen uitloop en daar heel veel mazzel mee heb.

Ik zal er geen last van krijgen, aangezien ik aankomende augustus mijn allerlaatste stufie ga ontvangen (en achteraf zeggen, het is toch een lening dat kan dus ECHT niet) ... maar jeetje wat mag ik in mijn handje knijpen dat ik net overal vooruit loop.

Ik baal wel echt voor de studenten die na mij komen. Studeren word echt een heel erg duur geintje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:27

kirri schreef:
Magrathea schreef:
Ok weer even ontopic :+
Volgens mij is het in Zweden zo dat je een hoop subsidie krijgt, maar daar wordt dus wel elk kwartaal gecontroleerd of je wel naar behoren presteert. Als je dus helemaal niets hebt gehaald die periode (ziekte en andere omstandigheden uitgezonderd natuurlijk) dan kan je fluiten naar je centen. Pas als je weer bij bent krijg je je geld dan weer.

Prima systeem imo..

zweden is super! ben blij dat ik daar binnen enkele jaren heen verhuis! tevens ivm eventuele kinders in de toekomst := :) AL het schoolgeld, en dan ook echt alles tot uni daar aan toe word betaald door de overheid :) Maar nu betaal je daar ook wel een tikkeltje meer belasting dan hier, toen ik mijn schoonouders vertelde hoe het hier ging met schooling etc vielen hun monden op van verbazing hahaha

hetzelfde geld voor denemarken :j 't is alleen zo jammer dat ik geen zweeds of deens praat :')

Maar aan de andere kant heb ik óók zitten denken om in Engeland te gaan studeren en daar is 't écht gruwelijk duur, naast 't feit dat daar 't onderwijs eigenlijk maar heel slecht is. Zij hebben pas heel laat algemene systemen opgericht, zoals bijv. algemene examens.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:42

ja idd, maar zweeds is nog best redelijk te leren moet ik zeggen. Ben nu begonnen en het gaat me redelijk af := hoewel vriendlief me soms nog uitlacht :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:53

Het voordeel van Zweeds/Deens is dat het net Nederlands is wat geschreven woorden betreft, dus boeken lezen gaat prima (lees ook wel eens Zweedse stukken maar spreken kan ik het niet :) ). Het studiesysteem daar is inderdaad goed geregeld :j wat hier al wordt gezegd, Engeland is sowieso qua onderwijs niet bepaald fijn te noemen :n een paar goede universiteiten, maar als je kijkt naar de rest... vreselijk. Als je ziet hoeveel mensen daar nog niet eens normaal kunnen lezen of schrijven, triest gewoon. :n

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:01

Iedereen doet net alsof er dan geen mogelijkheden zijn..
Je wilt zelf studeren en dan vind ik dat je het ook (deels zelf) moet betalen.
Dus ja ik ben voor een leenstelsel. Daarna heb je toch een baan en de mogelijkheid om elke maand iets terug te betalen?
Vind het niet meer dan normaal eigenlijk en in bijna alle landen gebeurt het.

Op niv 1 en 2 hoef je niet eens je opleiding af te maken. Deze studenten teren gewoon 1 of 2 jaar op de overheid en betalen helemaal niks terug, maar wel lekker 1 of 2 jaar inkomen hebben..

Ik ben zelf ook student en ze hebben het alleen over de basisbeurs en niet over een aanvullende beurs.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:06

in schotland kun je ook gratis studeren, net als zweden, denemarken en noorwegen.
ook voor buitenlandse studenten.

het is alleen jammer dat je daar geen nederlands kunt studeren......

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:14

Shiloh schreef:
Ik heb het gevoel dat ik elke keer maar NET voor alle rot regelingen uitloop en daar heel veel mazzel mee heb.

Dat idee heb ik ook weleens (ben alweer wat jaren afgestudeerd), maar ik had het ook echt niet zonder die studiefinanciering en aanvullende beurs kunnen afmaken.
Echt jammer dat het nu allemaal zo moet lopen; ik heb genoeg gereisd om te zien dat veel ontwikkelingen beginnen met goed onderwijs en vind het kortzichtig dat hier niet meer (goed) op wordt gelet en over wordt nagedacht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:21

eridinges schreef:
Iedereen doet net alsof er dan geen mogelijkheden zijn..
Je wilt zelf studeren en dan vind ik dat je het ook (deels zelf) moet betalen.
Dus ja ik ben voor een leenstelsel. Daarna heb je toch een baan en de mogelijkheid om elke maand iets terug te betalen?
Vind het niet meer dan normaal eigenlijk en in bijna alle landen gebeurt het.

Op niv 1 en 2 hoef je niet eens je opleiding af te maken. Deze studenten teren gewoon 1 of 2 jaar op de overheid en betalen helemaal niks terug, maar wel lekker 1 of 2 jaar inkomen hebben..

Ik ben zelf ook student en ze hebben het alleen over de basisbeurs en niet over een aanvullende beurs.

Als je dan je opleiding niet afmaakt, heb je toch wel die twee jaren schoolgeld betaald hoor, en dat is meer dan wat je aan stufi ontvangt geloof ik. Dus uiteindelijk gaat die school er toch op vooruit denk ik zo..

Ehmm nou denk eens aan al die jongens en meiden die nu psychologie studeren. De markt wordt straks helemaal overspoeld met psychologen. Dus stel de stufi wordt miv volgend studiejaar afgeschaft, dan hebben zij dus een keuze: een bijbaan nemen en zich drie slagen in de rondte werken, of een andere studie kiezen (want je moet wel werk hebben om je lening terug te kunne betalen..) en tijdsverlies hebben, om maar niet te spreken van het weggegooide collegegeld.. Of ja, de studie afmaken en heel hard hopen dat ze toch een baan krijgen.

Nu heb ik het geluk dat er aan ingenieurs altijd behoefte is en zal blijven, en dat ik zelfs bij de ING kan gaan werken als ik dat zou willen (want handig met wiskunde en inzicht B-) ) maar niet elke student heeft dat geluk..

Oh trouwens, leuk dat de aanvullende beurs blijft, maar voor mij is dat gewoon €290/maand minder. Ben benieuwd hoe alle voorstanders het zouden hebben als hun salaris ineens daarmee werd verlaagd..

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:19

Magrathea schreef:
Ehmm nou denk eens aan al die jongens en meiden die nu psychologie studeren. De markt wordt straks helemaal overspoeld met psychologen. Dus stel de stufi wordt miv volgend studiejaar afgeschaft, dan hebben zij dus een keuze: een bijbaan nemen en zich drie slagen in de rondte werken, of een andere studie kiezen (want je moet wel werk hebben om je lening terug te kunne betalen..) en tijdsverlies hebben, om maar niet te spreken van het weggegooide collegegeld.. Of ja, de studie afmaken en heel hard hopen dat ze toch een baan krijgen.

Nu heb ik het geluk dat er aan ingenieurs altijd behoefte is en zal blijven, en dat ik zelfs bij de ING kan gaan werken als ik dat zou willen (want handig met wiskunde en inzicht B-) ) maar niet elke student heeft dat geluk..

Al die psychologiestudenten hebben net zoveel toekomst als jij. 70% van de hogeropgeleiden doet iets anders dan zijn oorspronkelijke studierichting.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:39

Ik zie dat er hier al een lange discussie is gevoerd m.b.t. het afschaffen van de studiefinanciering. Ik wil me hier ook nog wel even mee bemoeien aangezien ik vind dat er vooral heel veel met emotionele argumenten wordt gestrooid - wat ik overigens wel snap, maar niet eerlijk vind.

Ik ben zelf eerstejaars student in Groningen, woon op kamers, ga 14 uur per week naar college, besteed daarnaast nog wel zo'n 15 à 20 uur aan mijn studie, werk 12 uur per week en krijg een basisbeurs voor een uitwonend student à €266,23. Ik zie maandelijks een behoorlijk bedrag op mijn rekening verschijnen waar ik van schrik sinds ik stufi krijg, maar ik heb het wel echt nodig.

Mijn kamerhuur (ik woon op slechts 9m²) à €165,- betaal ik van mijn stufi, de overige euro's zet ik op mijn spaarrekening zodat ik daar volgend collegejaar een deel van mijn collegegeld betalen kan. De rest vul ik aan vanuit mijn bijbaantje waar ik ook mijn boeken van betaal, spaar voor een vakantie én bovendien mijn rijbewijs daar ook nog van moet betalen. Nog niet gesproken over de zorgverzekering. Als mijn basisbeurs van mij wordt weggenomen valt er een ontzettend groot gat in mijn kostenplaatje en de enige oplossing voor mij is om inderdaad bij te lenen of te stoppen met mijn studie.

Maar ik kan niet zeggen dat het niet eerlijk is als de stufi van de studenten wordt afgepakt. Studiefinanciering is een extra, een luxe, dat we in de loop der jaren als vanzelfsprekend zijn gaan zien. Het is eigenlijk gewoon gratis geld dat je van de staat krijgt zodat jij je kennis kunt verrijken en je kansen in de maatschappij kunt vergroten. Als de staat deze gift om wil zetten in een lening, vind ik dat nog niet eens zo'n gek idee.

Echter, dat er vanuit de staat nu met allerlei maatregelen wordt gegooid om de studieperiode van een student zoveel mogelijk in te korten en in te dammen en vervolgens een student ook nog op te zadelen met een gat in het kostenplaatje, vind ik een hele foute gedachte en bovendien niet eerlijk. Dit is het punt waar voor mij het emotionele argument de intrede doet. Emotionele argumenten komen vanuit elke bevolkingslaag/groep/generatie .. neem iemand zijn WW af en we zullen zien dat daarover óók een heleboel ophef over ontstaat. Ga korten op de kinderbijslag en er zullen een heleboel ouders opstaan en hun stem laten horen. Duidelijk is dat er bezuinigd moet worden in tijd van crisis en er sowieso één groep de l*l zal moeten zijn. Tja, dat zijn wij dan, de studenten.

Studeren wordt met het afschaffen van de basisbeurs echt niet ineens onmogelijk. Er wordt vanuit de IB wel een gunstige lening aangeboden en iemand met een goede diploma en een lekker salaris zou dit echt wel moeten kunnen terugbetalen binnen het gestelde termijn.

OV voor studenten afschaffen vind ik wel een groot punt van bezwaar. De afstanden naar universiteiten zijn groot en voor de meeste studenten niet af te fietsen vanuit het ouderlijk huis. Door het afschaffen van de stufi wordt uitwonen voor veel studenten onmogelijk, waardoor er heel veel toch weer bij hun ouders zullen gaan wonen waardoor er veel gereisd moet worden. Zolang er maar een beperkt aanbod is aan universiteiten en voor een heel groot deel van de studenten de dichtstbijzijnde instelling op 80 kilometer afstand ligt moet de mogelijkheid om daar naartoe te reizen geboden worden. Een traject-ov ligt dan heel erg voor de hand en voorkomt dat mensen onnodige reisjes van Groningen naar Maastricht door de staat laten bekostigen.

Het is niet dat ik het er helemaal mee eens ben dat de studiefinanciering moet worden afgeschaft. Ook ik ben daar totaal niet blij mee. Maar ik zie wel in waar het vandaan komt, waarom het nodig is en wij de l*l zijn. Jezelf vergelijken met andere landen vind ik daarom ook niet eerlijk,; Engeland, Spanje, Denemarken kennen allemaal andere schoolsystemen, Denemarken vraagt zelfs helemaal geen collegegeld, maar zijn in ander opzicht wel weer duur en in dat soort landen wordt er wel weer op een andere manier bezuinigd.

Wat ik wel heel fout vind van de regering is dat er én de Harde Knip, de Langstudeerboete, de BSA en álles tegelijk op het bordje van de student wordt gegooid en ze daar het afschaffen van de Stufi nog even bij willen leggen als een soort van kersje op de taart. Als de appelmoes naast de aardappels, groente en vlees. De kans is al veel groter dat een student het niet haalt of zelfs al naar het eerste jaar van de opleiding wordt gegooid en dus heel snel met een grote schuld zou kunnen blijven zitten. Er wordt een grotere bijdrage van de ouders verwacht, maar als de ouders dat niet hebben verschuiven de ouders die verantwoordelijkheid snel naar hun studerende kind, ongeacht 21 of niet. Mijn twee jongere zusjes gun ik ook hun studententijd en ik wil niet mijn ouders kaalplukken zodat ik het allemaal kan redden en straks een universitaire titel meedraag en mijn zusjes na het voortgezet onderwijs maar meteen zijn gaan werken.

Het afschaffen van een studiefinanciering brengt in dit geval toch heel veel gevolgen met zich mee en die gevolgen zie ik ook wel in, maar volgens mij de regering niet. Die heeft alleen maar als doel een zo laag mogelijke staatsschuld voor ogen en wil dit bereiken over de rug van de bevolking.

Ofwel, een heel complex vraagstuk. Als het aan mij ligt gaat het ook allemaal niet door en pakken ze ook eerst de mensen aan die onnodig op hun luie reet een bourgondisch leventje lijden van hun uitkering. Maar ik vind wel dat alle studenten moeten beseffen dat studiefinanciering geen salaris is voor het aantal uren dat je in je studie stopt, maar als luxe.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:05

Jennx
Dat je studiefinaciering als luxe ziet, ben ik niet met je eens. mijn ouders zitten echt in het minimum modaal kwa inkomen en ik krijg dus ook maximum..
Dit is per 1 januari al met (geloof iets van 40 euro PER MAAND achteruit gegaan) bovendien betaal ik mijn complete studie ervan omdat mijn ouders geen rooie cent kunnen bijleggen.
(schoolgeld 1100 per jaar, studieboeken, materialen, rekeningen die ik achteraf van school krijg voor readers, enzovoort...) verder betaal ik er de rest van de zorgverzekering mee. De rest spaar ik om wat rente te krijgen om het komende jaar weer dingen van te betalen van school.

Ik woon in enschede en reis 2 keer per week naar Zwolle voor mijn school. als ik geen O.V. zou hebben, zou ik echt flink de pineut zijn!

Ik zou niet weten wat ik zou moeten zonder stufie en O.V. bovendien ben ik het met je eens dat sommige echt niet goed met geld omgaan en bijvoorbeeld de boel gaan verzuipen. Ik zou het goed vinden dat ze veeeeeeeel strenger gaan controleren voor mensen die uitwonend geld trekken en vervolgens nog lekker thuis wonen!
die mensen mogen ze van mij enorm hard aanpakken!

Over het feit dat je zegt over langsstudeerders, ben ik het compleet met je eens.. Ik ben misschien zelf zo,n lang studeerder door een medische operatie die ik april afgelopen jaar heb gehad.
Het is de vraag of ik in juni mijn diploma ga halen. zo niet, dan moet ik nog een half jaar extra school doen. dit zou betekenen dat ik een giga boete zou krijgen! Ik ben al bezig om ze alles uit te leggen en heb alles hier liggen van de goedkeuringen van de zorgverzkeringen tot brieven van de doktoren aan toe!

Ik krijg stagegeld omdat ik een geheel schooljaar 24 uur in de week stage loop op een zware woongroep met mensen met een verstandelijke beperking. hiervan betaal ik met moeite een autootje omdat er met O.V. haast niet te komen is. aangezien ik ook late diensten draai, MAG ik van mijn ouders niet op de fiets... (zomers is dat wel iets anders.)

Verder werk ik in vakanties wat bij om wat geld te verdienen voor wat kleding en om wat geld achter de hand te hebben voor als er iets gebeurd met bijvoorbeeld mijn auto.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:18

Op dit moment zou ik ook niet weten wat ik zonder mijn stufi moet doen, maar zoals ik al zei .. daar bieden ze een heel gunstige lening voor (ofwel, ze zetten de gift om in een lening) en als jij je diploma hebt en een goede baan kun je dat gewoon terugbetalen.

Dit geld KRIJG je nu, gewoon cadeau, gratis. Je moet er wel even je diploma voor halen anders moet je het alsnog terugbetalen. Als je gaat lenen moet je ook gewoon je diploma halen, dus in wezen verandert er in je studietijd niks. Achteraf zul je het moeten terugbetalen. Dat is in mijn ogen helemaal nog niet zo vreemd. Hoevaak in je leven heb jij 'zomaar' geld gekregen, en wel zo'n gigantisch bedrag?

Dat je ouders het niet zo breed hebben heeft niks met jouw toekomst te maken nadat je een studie hebt gedaan terwijl je moest lenen om dat te bekostigen. Als jij je diploma hebt en een baan hebt lijkt het me dat jij verantwoordelijk bent voor je eigen financiën en niet je ouders. Als het goed is kun je dat geld tegen die tijd makkelijk terugbetalen. Leuk is het niet, lenen heeft sowieso een negatieve bijsmaak, maar als dit voor mij de enige oplossing zou zijn, zou ik mijn studie er absoluut niet voor laten vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:53

M_D_H schreef:
Wildgirl schreef:
Waarom oppervlakkig?
Als je het als ouder belangrijk vindt dat je kind later de ruimte krijgt om te studeren en je kunt dit betalen, maar voor een 2e niet, wat is er dan oppervlakkig aan om te kiezen voor 1 kind om deze een zo goed mogelijke basis mee te geven?
Trouwens, ik heb al mijn studie's zelf betaald,geen stufi,geen lening,geen ouders.
Ik heb een luttel bedrag van huis uit meegekregen om mijn eerste huisje van in te richten en dat was het.
Ik ben opgevoed met de slogan: Als je iets wil, dan moet je er keihard voor knokken.
Gaan zitten afwachten of de staat iets voor mij gaat betalen omdat ik het wil doen past niet helemaal in dat rijtje.
@Fiffil, ik ben het met je eens dat we ook zeker kritisch naar uitgaves moeten kijken naar bv de 3e wereld etc maar, zolang 9 vd 10 ''klagers'' in dit topic een paard bezitten heb je imo niet echt recht van spreken...

want?
een paard hoeft niet veel te kosten hoor ;)
bovendien, moet je mensen dan alles gaan ontzeggen?
dus als je wilt studeren heb je geen recht op een vrije tijd besteding want dat kost geld?
of ik nou een paard heb, of dat ik volleybal, of hockey of wat dan ook, maakt imo niks uit met wat ik er voor uitgeef om te studeren en wat ik nodig zou hebben...
sorry, maar ik kan aan jou niet anders zeggen dat je ontzettend kortzichtig bent en een enorme tunnelvisie hebt ;)

Je kan je ook vermaken met een voetballetje in de tuin toch, stuk goedkoper :').

Ja ik weet niet.. vind 't belachelijk als studiefinanciering afgeschaft wordt, maar goed, dan maar lenen. Uiteindelijk is de bedoeling van een studie toch dat je een redelijk betaalde baan krijgt. En dan maar je paard verkopen ja. ;) Vind paarden echt een luxe, dus als je wilt studeren.. tjah, keuze's maken.