Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maartje1990 schreef:Maar waarom gaat iedereen naar de basisschool en naar het VO? Omdat dat verplicht is en bekostigd wordt door de overheid. Niet iedereen gaat studeren, maar bijna iedereen gaat wel een vervolgopleiding volgen en ik denk dat het huidige systeem (je volgt een opleiding met financiële ondersteuning van de overheid en draagt daarna bij aan de opleiding van een ander) wat dat betreft een prima 'doorgeefsysteem' is. Of de overheid moet zeggen: je kinderen studeren, dat brengen we in mindering van je belastingen, zodat jijzelf de studie van je kinderen kunt betalen. Maar dat gebeurt ook niet.Dat ben ik niet met je eens, íedereen gaat naar de basisschool idem dito voor de middelbare school en iedereen gebruikt de weg, dus die moet voor iedereen in orde zijn. Maar niet iedereen gaat studeren er zijn mensen die het of niet kunnen of er gewoon voor kiezen om niet te verder te studeren. Waarom zouden die onze stufi moeten betalen?
Maartje1990 schreef:Dat ben ik niet met je eens, íedereen gaat naar de basisschool idem dito voor de middelbare school en iedereen gebruikt de weg, dus die moet voor iedereen in orde zijn. Maar niet iedereen gaat studeren er zijn mensen die het of niet kunnen of er gewoon voor kiezen om niet te verder te studeren. Waarom zouden die onze stufi moeten betalen?
miss_nadine schreef:Ook vraag ik me af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor kinderen met een ouder in de bijstand. Deze kinderen moeten vanaf dit jaar ook mee betalen aan het gezinsinkomen als ze werken. Lijkt me erg lastig om op deze manier te sparen voor je opleiding.
Rintah schreef:een makkelijke oplossing daarvoor is iedereen gratis te laten reizen op een door hun te kiezen traject, wat je vervolgens 2x per jaar aan mag passen (heb je direct ook de oplossing voor stages, dan kan je dus je traject aanpassen)
_Summerly_ schreef:Maartje1990 schreef:Maar waarom gaat iedereen naar de basisschool en naar het VO? Omdat dat verplicht is en bekostigd wordt door de overheid. Niet iedereen gaat studeren, maar bijna iedereen gaat wel een vervolgopleiding volgen en ik denk dat het huidige systeem (je volgt een opleiding met financiële ondersteuning van de overheid en draagt daarna bij aan de opleiding van een ander) wat dat betreft een prima 'doorgeefsysteem' is. Of de overheid moet zeggen: je kinderen studeren, dat brengen we in mindering van je belastingen, zodat jijzelf de studie van je kinderen kunt betalen. Maar dat gebeurt ook niet.Dat ben ik niet met je eens, íedereen gaat naar de basisschool idem dito voor de middelbare school en iedereen gebruikt de weg, dus die moet voor iedereen in orde zijn. Maar niet iedereen gaat studeren er zijn mensen die het of niet kunnen of er gewoon voor kiezen om niet te verder te studeren. Waarom zouden die onze stufi moeten betalen?
Mijn vader betaalt zich blauw aan belastingen, waarvan onder andere uitkeringen worden verstrekt, terwijl mijn vader zelf geen dag in de ww of de bijstand heeft gezeten. Nogmaals, als je op die manier gaat redeneren kun je alles wel afschaffen wat betreft subsidies, uitkeringen etc.
Je kunt nu eenmaal geen onderscheid gaan maken tussen mensen met opleiding, zonder opleiding etc. als het aankomt op de bijdrage aan de opleidingen van anderen, net als dat je geen onderscheid kunt gaan maken tussen mensen die de wegen in Friesland wel of niet gebruiken of wel of niet ooit gebruik hebben gemaakt van de ww. Want ik ben van mijn levensdagen nog niet in Friesland geweest en het ziet er niet naar uit dat ik er binnenkort naartoe ga, dus, even bot gezegd, wat zou het mij dan kunnen schelen hoe de wegen er daar bij liggen?
Wat betreft het lenen is dat gewoon een gigantisch taboe en daar heeft de overheid zelf aan bijgedragen. Jaar in jaar uit werd een student met een lening afgeschilderd als een zuipende, feestende corpsbal die met een schuld van 15.000 euro of meer in de bijstand terecht kwam of de eerste tien jaar op een houtje kon bijten tot die schuld eindelijk was afgelost. Mensen die een lening afsloten als investering in hun toekomst werden voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten. Vinden ze het dan heel vreemd dat studenten nu zo'n aversie hebben tegen lenen en hun uiterste best doen om dat te voorkomen?
Konstantine schreef:miss_nadine schreef:Ook vraag ik me af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor kinderen met een ouder in de bijstand. Deze kinderen moeten vanaf dit jaar ook mee betalen aan het gezinsinkomen als ze werken. Lijkt me erg lastig om op deze manier te sparen voor je opleiding.
Dit klopt en is ook de reden dat ik zo'n beetje uit huis ben gezet door mijn moeder. Ik woon dus noodgedwongen op kamers, maar wel alsnog 1,5 uur reizen van mijn studie vandaan. Ik leen al maximaal bij en kom nauwelijks rond.
Magrathea schreef:Ok weer even ontopic![]()
Volgens mij is het in Zweden zo dat je een hoop subsidie krijgt, maar daar wordt dus wel elk kwartaal gecontroleerd of je wel naar behoren presteert. Als je dus helemaal niets hebt gehaald die periode (ziekte en andere omstandigheden uitgezonderd natuurlijk) dan kan je fluiten naar je centen. Pas als je weer bij bent krijg je je geld dan weer.
Prima systeem imo..
kirri schreef:Magrathea schreef:Ok weer even ontopic![]()
Volgens mij is het in Zweden zo dat je een hoop subsidie krijgt, maar daar wordt dus wel elk kwartaal gecontroleerd of je wel naar behoren presteert. Als je dus helemaal niets hebt gehaald die periode (ziekte en andere omstandigheden uitgezonderd natuurlijk) dan kan je fluiten naar je centen. Pas als je weer bij bent krijg je je geld dan weer.
Prima systeem imo..
zweden is super! ben blij dat ik daar binnen enkele jaren heen verhuis! tevens ivm eventuele kinders in de toekomst![]()
AL het schoolgeld, en dan ook echt alles tot uni daar aan toe word betaald door de overheid
Maar nu betaal je daar ook wel een tikkeltje meer belasting dan hier, toen ik mijn schoonouders vertelde hoe het hier ging met schooling etc vielen hun monden op van verbazing hahaha
Shiloh schreef:Ik heb het gevoel dat ik elke keer maar NET voor alle rot regelingen uitloop en daar heel veel mazzel mee heb.
eridinges schreef:Iedereen doet net alsof er dan geen mogelijkheden zijn..
Je wilt zelf studeren en dan vind ik dat je het ook (deels zelf) moet betalen.
Dus ja ik ben voor een leenstelsel. Daarna heb je toch een baan en de mogelijkheid om elke maand iets terug te betalen?
Vind het niet meer dan normaal eigenlijk en in bijna alle landen gebeurt het.
Op niv 1 en 2 hoef je niet eens je opleiding af te maken. Deze studenten teren gewoon 1 of 2 jaar op de overheid en betalen helemaal niks terug, maar wel lekker 1 of 2 jaar inkomen hebben..
Ik ben zelf ook student en ze hebben het alleen over de basisbeurs en niet over een aanvullende beurs.
Magrathea schreef:Ehmm nou denk eens aan al die jongens en meiden die nu psychologie studeren. De markt wordt straks helemaal overspoeld met psychologen. Dus stel de stufi wordt miv volgend studiejaar afgeschaft, dan hebben zij dus een keuze: een bijbaan nemen en zich drie slagen in de rondte werken, of een andere studie kiezen (want je moet wel werk hebben om je lening terug te kunne betalen..) en tijdsverlies hebben, om maar niet te spreken van het weggegooide collegegeld.. Of ja, de studie afmaken en heel hard hopen dat ze toch een baan krijgen.
Nu heb ik het geluk dat er aan ingenieurs altijd behoefte is en zal blijven, en dat ik zelfs bij de ING kan gaan werken als ik dat zou willen (want handig met wiskunde en inzicht) maar niet elke student heeft dat geluk..
M_D_H schreef:Wildgirl schreef:Waarom oppervlakkig?
Als je het als ouder belangrijk vindt dat je kind later de ruimte krijgt om te studeren en je kunt dit betalen, maar voor een 2e niet, wat is er dan oppervlakkig aan om te kiezen voor 1 kind om deze een zo goed mogelijke basis mee te geven?
Trouwens, ik heb al mijn studie's zelf betaald,geen stufi,geen lening,geen ouders.
Ik heb een luttel bedrag van huis uit meegekregen om mijn eerste huisje van in te richten en dat was het.
Ik ben opgevoed met de slogan: Als je iets wil, dan moet je er keihard voor knokken.
Gaan zitten afwachten of de staat iets voor mij gaat betalen omdat ik het wil doen past niet helemaal in dat rijtje.
@Fiffil, ik ben het met je eens dat we ook zeker kritisch naar uitgaves moeten kijken naar bv de 3e wereld etc maar, zolang 9 vd 10 ''klagers'' in dit topic een paard bezitten heb je imo niet echt recht van spreken...
want?
een paard hoeft niet veel te kosten hoor
bovendien, moet je mensen dan alles gaan ontzeggen?
dus als je wilt studeren heb je geen recht op een vrije tijd besteding want dat kost geld?
of ik nou een paard heb, of dat ik volleybal, of hockey of wat dan ook, maakt imo niks uit met wat ik er voor uitgeef om te studeren en wat ik nodig zou hebben...
sorry, maar ik kan aan jou niet anders zeggen dat je ontzettend kortzichtig bent en een enorme tunnelvisie hebt