Scheidsrechter geeft keeper AZ rood na aanval supporter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:12

Als Esteban niet zou mogen mee spelen,dan speelt AZ met 10 man.Ze kunnen er wel een andere keeper inzetten [uiteraard] maar dat wil niet zeggen dat er ook 10 man op het veld mogen staan.Die regel is er niet.

Die hooligan word mishandeling ten laste gelegd én het overtreden van de stadion 'wet'.

vuurneon

Re: Scheidsrechter geeft keeper AZ rood na aanval supporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:13

Huisvredebreuk :j
En dat is ook terecht.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:14

Ik ben niet helemaal objectief als Ajax supporter, maar dat na trappen kan gewoon echt niet, dat gaat té ver.
Dat Verbeek daarna niet verder wil spelen kan ik begrijpen, maar wat ook nog meespeelt is het feit dat ze met 1-0 achterstaan, en het feit dat ze geen andere goede keeper hebben, dat bij elkaar vind ik het wel een raar verhaal..

Beste oplossing lijkt me verder spelen vanaf 38e minuut, met een 1-0 stand. Maar wel met Esteban, alsof er niets gebeurd was zegmaar, en zonder publiek..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:16

Marrjjollein schreef:
Ik ben niet helemaal objectief als Ajax supporter, maar dat na trappen kan gewoon echt niet, dat gaat té ver.
Dat Verbeek daarna niet verder wil spelen kan ik begrijpen, maar wat ook nog meespeelt is het feit dat ze met 1-0 achterstaan, en het feit dat ze geen andere goede keeper hebben, dat bij elkaar vind ik het wel een raar verhaal..

Beste oplossing lijkt me verder spelen vanaf 38e minuut, met een 1-0 stand. Maar wel met Esteban, alsof er niets gebeurd was zegmaar, en zonder publiek..

Nou nee, zonder Esteban. Zoals ik het nu lees denk ik dat het ook nog een mooie uitvlucht was voor ze ;)

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:18

Maar dat kan helaas al niet meer, rode kaart was terecht vond ik.. Schoppen en vooral na-schoppen kan echt niet... Maar KNVB heeft de kaart al geseponeerd, dus zonder Esteban kan helaas al niet meer..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:23

Vala schreef:
Wat gebeurde daarna dan? Hij schopte nog 1x. Nou nou, poeh poeh!
Je hebt het over schoppen tot iemand niet meer beweegt en dat was hier absoluut niet aan de orde.

Esteban was geloof ik zo van de wereld van de emotie, adrenaline, noem maar op, dat hij in eerste instantie nog denkt dat de steward ook zo'n gek is. Ik geloof dat niemand kan oordelen over te ver gegaan, tot je zoiets zelf mee maakt. Ben blij dat de KNVB de kaart intrekt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:26

gekvanfleur schreef:
Vala schreef:
En wat voor straf hebben jullie dan in gedachten voor dit 'vergrijp' ?

Hij kan aangifte van mishandeling doen...en dan heeft Estaban denk wel een klein probleem...want dit valt nietonder noodweer...niet alles in ieder geval.

Nee, wel onder noodweerexces...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:00

Marjoow schreef:
Afweren is prima, maar daarna nog even 2 schoppen geven NIET. Dat hoort gewoon niet. Simpel!
Wat nou als die trap op zn hoofd was geweest, en de supporter nu dood was? Vinden jullie het dan nog steeds "afweren"?

Sorry, maar ik vind het best verontrustend hoe jullie praten := Het is dus juist om iemand die al op de grond ligt, en jou al niets meer kan doen, nog even een paar flinke trappen na te geven?
Ik vind dat zó not done

Als we het dan toch over een "alsalsals" situatie gaan hebben..
Die debiel lag dan wel op de grond, maar ALS Esteban m niet nog 2x een schop had verkocht was de kans vrij groot geweest dat deze mafketel op had kunnen staan om Esteban nogmaals te belagen. En dan kun je heel hard gaan roepen de andere spelers waren er bij en stewards kwamen er aan.. Nou die sprongen er pas op toen Esteban m voor de 2e x raakte.. Dus ik vind het zeker wel zelfverdediging..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:25

Ja,dan had esteban hem gewoon in de gaten moeten houden en zich moeten afweren. Zeker die tweede trap was geen zelfverdediging hoor!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:40

Deze mensen verdienen een vermogen per jaar en hebben een voorbeeldfunctie van heb ik jou daar en daar is hun salaris ook wel naar. Morgen staan al die 9 jarige wuppies hun vriendje te schoppen, dat moeten we niet hebben.
Dat hij zich verdedigd oke, maar niet op het moment, dat degene die je aanvalt op de grond ligt.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:19

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:06

Nu worden de ouders van die hooligan belaagd in hun huis.Belachelijk toch,die ouders kunnen er totaal niets aan doen wat hun zoon heb gedaan.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:47

Tsja, dat is ook nog een mooie discussie, want wat als... (die ouders hun zoon beter hadden opgevoed?) ;) Nee hoor gohya, dit bedoel ik natuurlijk niet serieus. Die mensen moeten die ouders gauw met rust gaan laten, dit slaat nergens op. Arme mensen...

Ik vind het goed dat die hooligan geen aanklacht indient, daarvoor was het vergrijp van Esteban in verhouding tot zijn eigen vergrijp niet ernstig genoeg. Toch vind ik eigenlijk nog steeds dat Esteban ook op de vingers getikt zou moeten worden, maar dan door een onafhankelijke partij en niet door die hooligan. Die zat immers ook goed fout, zulk natrappen hoort niet op het voetbalveld thuis (ondanks de adrenaline).

Ik weet ook niet of dit volledig onder noodweer-exces zou kunnen vallen: de overschrijding van noodweer komt immers niet volledig voort uit een extreme gemoedsbeweging door de oorspronkelijke 'aanranding', maar ook door de adrenaline van de wedstrijd (die niets met die aanval te maken heeft). En volgens mij geldt dan geen noodweer-exces: net als dat iemand die zwaar gefrustreerd is doordat z'n vrouw hem net heeft verlaten, niet extra mag inmeppen op een tasjesdief.

Esteban zelf is nog steeds verbazingwekkend stil...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:55

Hoe weet jij of het ook door de wedstrijd komt? Dat is niet vast te stellen. Deze debiel is geen 3e zoals de tasjesdief wel zou zijn. Het is de aanvaller. Noodweerexces is namelijk een schulduitsluitingsgrond waarbij het slachtoffer door zijn/haar emoties een te zwaar middel gebruikt om zich te verdedingen. Jouw voorbeeld van de verlaten man en de tasjesdief, is geen verdediging.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:02

Ik denk dat het bij de tasjesdief net zo goed om verdediging gaat (als hij bijv. probeert de man op de grond te duwen en de tas met geweld los probeert te rukken), maar ik kan ook wel een beter voorbeeld verzinnen: dan maken we er een dronken man in de kroeg van die probeert een tik uit te delen. Betekent nog steeds niet dat de verlaten man al z'n opgekropte frustratie vervolgens op die vent mag botvieren.

Dat ik denk dat het gedeeltelijk ook door de wedstrijd komt, is gebaseerd op de reacties hier die onder andere zeggen 'je snapt het niet want je bent geen profvoetballer/keeper'. Ik hoop eigenlijk dat Estebans reactie buiten het veld anders zou zijn geweest, als hij niet al opgefokt was door de wedstrijd. Dat maakt het tegelijkertijd wel dubbel krom: als het buiten de wedstrijd was geweest, was zo'n reactie ook fout (in mijn ogen zelfs nog fouter), maar dan zou noodweer-exces eerder van toepassing zijn omdat je weet dat de opgeroepen emoties een direct gevolg zijn van de aanranding. Ergens lijkt me dit toch niet helemaal te kloppen... Ik hoop dat dit in de rechtszaal niet zo werkt en dat ik het niet helemaal goed begrepen heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:12

Marjoow schreef:
Nou, sorry. Maar heb je gezien hoe hij die 2e trap uitdeelde? Daar ging hij gewoon even perfect voor staan om m maar zo goed mogelijk te maken.

Nee, dat is allemaal maar normaal.

Het hoort bij het openbaar ministerie.
Laat men dáár maar uitmaken of dit noodweerexces was.

De KNVB moet zich op een aanval op een speler richten.

Dit is over de hele wereld uitgezonden en bepaald geen fijn signaal aan doelmannen. Die staan wel een helft deels moederziel alleen voor het vak van de thuissupporters.
Met twee ogen in je achterhoofd kan je 100% opletten wel vergeten.

Persoonlijk vind ik dat de doelman zich terecht enórm in de steek gelaten mag voelen over het feit dat hij daar in de rug aangevallen kan worden.
Het is toch niet bepaald dat die supporter uit de lucht komt vallen in het doelgebied.

Kortom; laat de KNMV en rest van de voetbalwereld zich DAAR druk over maken.
Het eventuele noodweerexces hoort bij het openbaar ministerie.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:19

Ben ik met je eens Huertecilla. Ik zat net nog eens de reacties van oa de KNVB na te lezen, en dan is het toch ergens wel apart dat zij de rode kaart seponeren omdat het om noodweer-exces zou gaan. Daar mogen zij toch niet over oordelen? Tegelijkertijd zou ik als KNVB ook niet weten wat ik zou moeten doen. Die hele actie heeft zo weinig met voetbal te maken, dat je je kunt afvragen in hoeverre je daar als KNVB nog uitspraken over wil/moet doen. Misschien was het achteraf toch handiger geweest van de scheidsrechter de wedstrijd stil te leggen en geen kaart te geven. Even sterk overtrokken: stel de keeper had een geweer getrokken en iemand neergeknald, kreeg hij dan ook rood :+ ? Volgens mij kun je daar als scheidsrechter ook helemaal niks meer mee, en misschien is dit wel zo'n zelfde situatie.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:55

Kleine rectificatie trouwens: schijnbaar heeft Esteban wel van zich laten horen in een Costa Ricaans dagblad. Twee stukjes op de volkskrant site: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Sport/article/detail/3092000/2011/12/23/Doelman-Esteban-Dacht-dat-hij-een-mes-had.dhtml en http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Sport/article/detail/3091963/2011/12/23/Esteban-maakt-excuses-aan-de-jeugd.dhtml

Tsja, wat ik hier nu van moet vinden? Hij geeft iig wel toe dat het niet zo'n goed voorbeeld was, maar tegelijkertijd vindt hij zijn actie ook volledig terecht. 't Is in ieder geval beter dan niets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:05

Sofy schreef:
Ben ik met je eens Huertecilla. Ik zat net nog eens de reacties van oa de KNVB na te lezen, en dan is het toch ergens wel apart dat zij de rode kaart seponeren omdat het om noodweer-exces zou gaan. Daar mogen zij toch niet over oordelen?

Omdat het buiten hun competentie valt kan die rode kaart niet. Ze trekken die dus terug.

Persoonlijk vink ik dat de doelman op de vingers getikt moet worden en een excuus aan de jeugd is +:)+

Daar behoort het m.i. bij te blijven wat hem betreft.

Heel anders ligt het mbt de aanvaller en helemáál mbt de organiserende kant. Stadion en bond behoort het zwaar aangerekend te worden. Ook vanuit de overheid.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:12

Ben het op zich wel met je eens, alleen wat willen ze bij Ajax hier aan doen? Als iemand kwaad wil doen zijn de mogelijkheden op zich altijd aanwezig. Meldingsplicht bij een stadionverbod kan, maar is best zwaar (stel je voor dat je je bij iedere wedstrijd die gespeeld wordt zou moeten melden bij de politie! daar gaan je vrije avonden/weekenden). Tuurlijk, die mensen hebben niet voor niets een stadionverbod en zijn geen onschuldigen, maar straf moet wel in verhouding staan tot vergrijp en ik weet niet zeker of dit niet te zwaar zou zijn.
Geen 4 kaarten per abonnementhouder kan, maar dan hou je veel meer lege plekken in het stadion over.
Eigenlijk zou de beste oplossing misschien wel zijn rondom voetbalwedstrijden geen alcohol meer te verkopen, dan halen de meeste mensen dit soort acties niet meer in hun hoofd ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:41

Ik snap dat de keeper terugtrapte.
Ook vind ik het terecht dat de rode kaart is teruggetrokken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:44

Als er geen relschoppers meer in een stadion komen,blijven die lege stoelen niet lang leeg.
Vader met kind durft dan weer wél naar een wedstrijd te gaan! Veel mensen durven gewoon niet meer te gaan met hun kind.
Gewoon een pasjes systeem invoeren en iedereen kan weer veilig en gezellig naar een voetbal wedstrijd gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:40

Sofy schreef:
Ik denk dat het bij de tasjesdief net zo goed om verdediging gaat (als hij bijv. probeert de man op de grond te duwen en de tas met geweld los probeert te rukken), maar ik kan ook wel een beter voorbeeld verzinnen: dan maken we er een dronken man in de kroeg van die probeert een tik uit te delen. Betekent nog steeds niet dat de verlaten man al z'n opgekropte frustratie vervolgens op die vent mag botvieren.

Dat ik denk dat het gedeeltelijk ook door de wedstrijd komt, is gebaseerd op de reacties hier die onder andere zeggen 'je snapt het niet want je bent geen profvoetballer/keeper'. Ik hoop eigenlijk dat Estebans reactie buiten het veld anders zou zijn geweest, als hij niet al opgefokt was door de wedstrijd. Dat maakt het tegelijkertijd wel dubbel krom: als het buiten de wedstrijd was geweest, was zo'n reactie ook fout (in mijn ogen zelfs nog fouter), maar dan zou noodweer-exces eerder van toepassing zijn omdat je weet dat de opgeroepen emoties een direct gevolg zijn van de aanranding. Ergens lijkt me dit toch niet helemaal te kloppen... Ik hoop dat dit in de rechtszaal niet zo werkt en dat ik het niet helemaal goed begrepen heb.

Ik bedoelde het eerder dat het feit dat die man net verlaten is, niks met de tasjesdief te maken heeft. Bij dit voorval weet je niet of de wedstrijd er mee te maken heeft. Die malloot had hem wel in zijn rug geraakt als Esteban het niet gezien had. Misschien reageert hij zo fel omdat hij zich gewoon doodschrok dat het kón gebeuren en zag hij een het einde van zijn carierrie voorbij flitsen. (Speculatie van mijn kant, want dat het door de wedstrijd komt zijn ook speculaties ;) ) Hier kunnen de reacties ook gewoon het, extreme, gevolg van de aanranding zijn.
Dat vind ik persoonlijk bij een tasjesdief/dronken man die probeert te slaan, anders. Ik zou het eerder vergelijken met een inbreker die betrapt wordt en in elkaar geslagen.

Zijn verschillende juristen die dit noodweerexces hebben genoemd,wij hebben het toevallig ook behandeld op school gisteren. Ik snap je punt wel hoor, dat zeker, maar ik kan ook in de reactie van Esteban komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:44

Sofy schreef:
Ben ik met je eens Huertecilla. Ik zat net nog eens de reacties van oa de KNVB na te lezen, en dan is het toch ergens wel apart dat zij de rode kaart seponeren omdat het om noodweer-exces zou gaan. Daar mogen zij toch niet over oordelen? Tegelijkertijd zou ik als KNVB ook niet weten wat ik zou moeten doen. Die hele actie heeft zo weinig met voetbal te maken, dat je je kunt afvragen in hoeverre je daar als KNVB nog uitspraken over wil/moet doen. Misschien was het achteraf toch handiger geweest van de scheidsrechter de wedstrijd stil te leggen en geen kaart te geven. Even sterk overtrokken: stel de keeper had een geweer getrokken en iemand neergeknald, kreeg hij dan ook rood :+ ? Volgens mij kun je daar als scheidsrechter ook helemaal niks meer mee, en misschien is dit wel zo'n zelfde situatie.

Ik snap de scheidsrechter wel, het staat zo in de regels, alleen is er nog nooit zo'n zelfde voorval geweest (of heel lang geleden geloof ik). Ik denk dat de KNVB in hetpistool voorval heel anders had gereageerd en de keeper mogelijk nooit meer had laten spelen ;) Maar in dit geval is het een voorval dat eigenlijk nieteens had mogen kunnen gebeuren, sowieso een 'supporter' op het veld.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:49