130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:43

gummie schreef:
Lees anders de links die ik geplaatst heb even.... Waar als reden voor niet verhoging van de snelheid op bepaalde wegen de veiligheid en milieu worden gegeven.

En laten we vooral alle koeien weer binnen houden ;) dan poepen ze de ozonlaag niet kapot :P


Toch zal het de luchtkwaliteit niet ten goede komen. Dan is 120 nog altijd beter. Ik vraag me werkelijk af wat de winst is hier. (het verhogen van 120 -> 130 24/h, ik heb het niet over de plekken waar je 100 moet op een 5 baansweg bijv.)

Zal de economie ervan profiteren nu we maximaal 20 minuten eerder ergens zijn (Met 120km/h over 300 km is 2,5 uur, met 130 km/h is 2 uur en een kwartier)?

Het donorentekort wordt kleiner? ( :D )


gummie schreef:


Dat snap ik ook wel en ik heb helemaal niets gezegd over het klimaat btw. :+

Op de plekken waar het wel gewoon verhoogd wordt heeft het nog steeds invloed op de luchtkwaliteit. Die gaat achteruit, want er is meer uitstoot. Punt.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:47


gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:52

@ Skygirl: de uitstoot gaat omhoog dor de snelheid, maar gaat anderzijds omlaag door de afname van autogebruik, het gebruik van andere, zuinigere auto's en beter onderhoud, etc. Het heft elkaar dus op. Vandaar de links.

Een ander had het over klimaatverandering, ik reageerde daarop, en daar reageerde jij weer op door het over uitlaatgassen te hebben. Logisch dat ik dan de link ga leggen met klimaatverandering en aan wil geven dat het verband tussen beide niet is aangetoond.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:52

Ik zou er zo 1 van bestelling maar op snelweg hou ik wel netjes 100 omdat dat ook beter is voor je benzine en het verkeer om je heen.
Als er een 100 was dan had ik die bestelt:P

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:58

gummie schreef:
@ Skygirl: de uitstoot gaat omhoog dor de snelheid, maar gaat anderzijds omlaag door de afname van autogebruik, het gebruik van andere, zuinigere auto's en beter onderhoud, etc. Het heft elkaar dus op. Vandaar de links.

Een ander had het over klimaatverandering, ik reageerde daarop, en daar reageerde jij weer op door het over uitlaatgassen te hebben. Logisch dat ik dan de link ga leggen met klimaatverandering en aan wil geven dat het verband tussen beide niet is aangetoond.


In welke link staat dan de afname van het autogebruik?

En ik vind die links geen redenen om de snelheid te verhogen. Ook zuinige auto's stoten (veel) meer uit bij 130 dan bij 120.

Ik heb ook nog steeds geen antwoord op de vraag wat nou de winst is? Als we er een enorme economische winst mee zouden boeken zou ik het wel snappen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:00

Ben blij! De wegen waarop het mag, zijn wegen waarop het aanvaardbaar is en op tijden waarop het niet druk is, ik vind al jaren dat je op bepaalde wegen makkelijk wat harder zou kunnen rijden, Nederland betuttelt alleen maar. Sommige wegen is een strakke snelheidslimiet zeker nodig, maar andere wegen en zeker savonds laat of smorgens heel vroeg, hup gas erop

En ja, ik ben een fervent hardrijder

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:02

Colway schreef:
Ben blij! De wegen waarop het mag, zijn wegen waarop het aanvaardbaar is en op tijden waarop het niet druk is, ik vind al jaren dat je op bepaalde wegen makkelijk wat harder zou kunnen rijden, Nederland betuttelt alleen maar. Sommige wegen is een strakke snelheidslimiet zeker nodig, maar andere wegen en zeker savonds laat of smorgens heel vroeg, hup gas erop

En ja, ik ben een fervent hardrijder


Maar eigenlijk is 130 ook nog betuttelend. Op bepaalde tijdstippen moet je er dan 140 kunnen, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:03

Skygirl schreef:
Colway schreef:
Ben blij! De wegen waarop het mag, zijn wegen waarop het aanvaardbaar is en op tijden waarop het niet druk is, ik vind al jaren dat je op bepaalde wegen makkelijk wat harder zou kunnen rijden, Nederland betuttelt alleen maar. Sommige wegen is een strakke snelheidslimiet zeker nodig, maar andere wegen en zeker savonds laat of smorgens heel vroeg, hup gas erop

En ja, ik ben een fervent hardrijder


Maar eigenlijk is 130 ook nog betuttelend. Op bepaalde tijdstippen moet je er dan 140 kunnen, niet?


Dan zou 140 ook nog betuttelend zijn, elke limiet is betuttelend..

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:03

Die links zijn ook niet bedoeld als reden om de snelheid te verhogen :) Had ik er ook bij gezet.

Ik heb in het hele topic nog niet aangegeven wat ik vind van het nut van de snelheidsverhoging :P Ben alleen ingegaan op argumenten die volgens mij geen stand houden...
Dan nu inhoudelijk: volgens het ministerie van infrastructuur is het doel een betere doorstroming van het verkeer en reistijdverkorting. Ik vind reistijdverkorting verwaarloosbaar met zo'n kleine verhoging. Of er sprake van betere doorstroming is, kan ik niet beoordelen. Als ze het 120 hadden gelaten, had ik het ook prima gevonden. Maar wellicht dat het in zijn algemeenheid voor anderen wel wat "oplevert".

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:04

Jans schreef:
Skygirl schreef:

Maar eigenlijk is 130 ook nog betuttelend. Op bepaalde tijdstippen moet je er dan 140 kunnen, niet?


Dan zou 140 ook nog betuttelend zijn, elke limiet is betuttelend..


:))

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:05


Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:06

Citaat:
Maar eigenlijk is 130 ook nog betuttelend. Op bepaalde tijdstippen moet je er dan 140 kunnen, nie


Klopt :+ Ik zou dan ook graag een ontheffing willen ;-)

Ik houd me sowieso zelden aan de snelheid :o alleen als het druk is natuurlijk wel, of op gevaarlijke plekken (kruisingen, woonwijken, etc)
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 30-11-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:07

Ik ben blij dat je dat filmpje plaatst HC! Dan kun je ons vertellen wat de oorzaak van het ongeval was, hoe hard de tegenligger reed, wat de maximumsnelheid op die weg was, of het ongeval ook had plaatsgevonden als de maximumsnelheid op die weg 10 km/h lager was, etc :)

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:57

Wendy schreef:
@ersina: nog nooit in het Ruhrgebied gereden zeker :') Daar is het toch echt een stuk drukker dan in de rustige delen van Nederland. Duitsland is echt niet zo'n gekke vergelijking hoor :n

Waarom verontrust het je dat mensen bewijzen willen zien? Wat is er mis met goed onderbouwde besluitvorming?


Ik ben in vele delen van Duitsland geweest en natuurlijk ook op de hele drukke delen. Maar Duitsland is ruim 9x groter en heeft niet 9x zoveel inwoners. Dus er zijn veel meer wegen die niet zo druk zijn. Ook ken ik de provicies van Nederland die rustiger zijn, maar als een besluit wordt genomen, gaat dit over het hele land. Ik had al gezegd dat waar het KAN , daar heb ik geen problemen mee.

In dit geval is een bewijs meer ongelukken, vaker een dodelijk afloop. Dat verontrust me. Er zijn al voorbeelden van het afnemen van ongelukken na het verlagen van snelheid.
Dit besluit van verhogen van snelheid is juist NIET goed onderbouwd. Met elk besluit moeten de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen worden. Voordeel is dat men sneller op zijn werk kan zijn....meer voordelen kan ik niet bedenken. Alhoewel ze er vast wel zijn en ik nu overspoelt ga worden met die voordelen.
Ik kan een legio nadelen bedenken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:04

gummie schreef:
Ik ben blij dat je dat filmpje plaatst HC! Dan kun je ons vertellen wat de oorzaak van het ongeval was, hoe hard de tegenligger reed, wat de maximumsnelheid op die weg was, of het ongeval ook had plaatsgevonden als de maximumsnelheid op die weg 10 km/h lager was, etc :)


Dat is allemaal irrelevant geneuzel.
De crux is dat poep gebeurt en dat de ernst van de gevolgen evenredig toeneemt met het stijgen van de snelheid.
Ceterus paribus is dat bij 130 meer erger dan 10 km snelheidsverschil tov 120 en dát is al 8% meer.
Om in jouw eigen woorden te schirjven doet het vanaf 130 meer pijn dan vanaf 120.
Dat is geen punt van discussie.
Wat telkenmale door onzin, schijnargumenten en irrelevant afleidingsgeneuzel wordt ontweken, is
het echte punt; dat het sneller rijden voor sommigen meer doden waard is en voor anderen niet.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:09

Daar gaan we weer :) Ik vind jouw filmpje irrelevant geneuzel, de opmerking over meer pijn kwam niet van mij en tot slot heb je nog steeds geen bewijs gegeven van een toename aan verkeersdoden door het verhogen van de maximumsnelheid met 10 km/h. Daarbij toon je wederom aan de argumenten van anderen niet te (willen) begrijpen en niet te kunnen weerleggen, val je in herhaling met je geleuter over schijnargumenten, en probeer je dat te verhullen door zelf met allerlei termen en wiskunige formules te komen.

In IEDERE discussie waar iemand welk argument dan ook aanvoert, doe jij ze af als onzin en schijnargumenten. Waarmee je de discussie wederom op slot gooit.
Volgende patient.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:10

Citaat:
Daarbij toon je wederom aan de argumenten van anderen niet te (willen) begrijpen en niet te kunnen weerleggen, val je in herhaling met je geleuter over schijnargumenten, en probeer je dat te verhullen door zelf met allerlei termen en wiskunige formules te komen.

In IEDERE discussie waar iemand welk argument dan ook aanvoert, doe jij ze af als schijnargumenten. Waarmee je de discussie wederom op slot gooit.
Volgende patient.


dat was algemeen bekend over hem toch? :=

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:21

Als een snelheid verhoogd wordt, wordt de remweg langer. Da's een feit. Als de remweg langer wordt, zul je dus meer afstand moeten houden. Da's een feit. Als je je rijgedrag en dus de afstand niet aanpast aan de snelheid, is het risico op een ongeluk groter. Dat geldt voor alle snelheden. Echter: de conclusie dat er dus meer doden vallen bij verhoging naar 130 km/h zie ik nergens bewezen, te meer omdat de 2-seconden-regel (of om discussie over die regel te vermijden, pak er dan 3) op alle snelheden van toepassing is en uit al het voorgaande niet volgt dat er ineens MEER mensen te weinig afstand houden.

Als zich een situatie voordoet waarbij je met voldoende afstand niet meer op tijd kunt remmen, bijvoorbeeld een plotseling overstekend hert of een in dikke mist stilstaande file , dan had dat bij 120 km/h ook een ongeval opgeleverd.

Te weinig afstand, en dus niet de snelheid, is de reden dat ongelukken gebeuren. Dat is mijn mening. En mensen die bij 130 km/h onvoldoende afstand houden, deden dat hoogstwaarschijnlijk ook al bij 120 km/h. Dat is mijn inschatting. Bumperkleven, om maar een extreem voorbeeld te noemen, is ook bij 50 km/h gevaarlijk en strafbaar.

En dan het argument van nat wegdek, gladheid, etc.: ieder weldenkend mens WEET dat je dan je rijgedrag moet aanpassen. Iemand die dan 130 blijft rijden, of 120, veroorzaakt geen ongeluk door het te hard rijden, maar door stupiditeit en zwakzinnigheid. Het is geen argument om geen 130 km/h niet in te voeren.
Laatst bijgewerkt door gummie op 30-11-11 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:26

Ersina schreef:
In dit geval is een bewijs meer ongelukken, vaker een dodelijk afloop. Dat verontrust me. Er zijn al voorbeelden van het afnemen van ongelukken na het verlagen van snelheid.



Dat is hier ook aangetoond. Zelfs met simpel verbeteren van wegen.
De ernst van de gevolgen stijgt met het kwadraat van de snelheidstoename.
Sinds de provinciale weg waar wij vlakbij wonen is verbeterd in het aantal ongevallen meer dan gehalveerd op het stuk van ons dorp tot de provinciegrens.
Er wáren echter nooit serieuze ongevallen. Doorgaans alleen blikschade. Na de verbetering 3 doden.
Het maximum is en was 60 km/u.
Voorheen kón dat helemaal niet en nu wordt er 90 gereden.

Het is een heel rustige, erg goede weg en voor het grootste deel overzichtelijk. Er gaat daarom niet vaak wat fout. Áls er wat fout gaat, is het ook gelijk goed raak.

Het is een heel eenvoudig probleem; is meer snelheid ernstiger gevolgen waard en zo ja in welke mate?
Mijn persoonlijk antwoord dat het in ieder geval geen mensenleven waard is.

_Lente_

Berichten: 671
Geregistreerd: 23-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:29

Héérlijk! Jammer dat dat vorig jaar nog niet was, toen ik elke week 's nachts van de Belgische grens naar Flevoland moest... De trajectcontroles vind ik minder tof, maar het verhogen van de snelheid.. Doe mij maar net zo'n systeem als in Duitsland (maar dan met minder pleur-ineens-van-de-snelweg-zo'n-korte afslagen..) :D
Uiteraard is het geen mensenleven waard, maar als iedereen ook gewoon fatsoenlijk afstand blijft houden zie ik geen probleem..

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:37

_Lente_ schreef:
Héérlijk! Jammer dat dat vorig jaar nog niet was, toen ik elke week 's nachts van de Belgische grens naar Flevoland moest... De trajectcontroles vind ik minder tof, maar het verhogen van de snelheid.. Doe mij maar net zo'n systeem als in Duitsland (maar dan met minder pleur-ineens-van-de-snelweg-zo'n-korte afslagen..) :D
Uiteraard is het geen mensenleven waard, maar als iedereen ook gewoon fatsoenlijk afstand blijft houden zie ik geen probleem..


Is het niet zo dat de remweg ... meter is, als je 130 kilometer per uur rijdt en je moet plotseling stoppen? Zo ver rijden auto's vaak niet uit elkaar.
|(

Ha, ha wil mijn tekst helemaal weghalen, maar weet nog niet hoe dat moet....offtopic

_Lente_

Berichten: 671
Geregistreerd: 23-01-08

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:40

2 seconden regel, geldt voor elke afstand en hoort iedereen zich dus ook aan te houden.. Anders kleef je ;)

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:43

Zou je werkelijk stil staan na 2 seconden als je 130 rijdt???

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:46

@ Ersina: je maakt nu een grapje, toch?

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:47

Het is helaas al beslist dat er harder gereden mag worden. Ik hoop dat ik ongelijk heb, als ik denk dat er meer ongelukken met dodelijke afloop zullen komen. -O-
Laatst bijgewerkt door Ersina op 30-11-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt