Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:26

ik kijk het nooit meer := Maar die stonden gewoon tussen de kindertjes zonder beveliging?

Ik heb het even opgezocht. Ze stond er inderdaad gewoon tussen toen de Sint aankwam.
Maargoed ik vond het apart om te zien, de hele Dam volgepakt met mensen en die kinderen er gewoon tussen.
Laatst bijgewerkt door Nic op 04-12-11 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:35

Tijden veranderen, is toch normaal. Meer gevaar, meer afzonderingmaatregelen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:44

Even een heel klein beetje over het slaven gebeuren;
In africa overviel de ene stam de andere stam, de mensen die gevangen werden genomen werden gebruikt als slaven!
Zou best kunnen dat ze hiermee de blanken op dat idiote idee hebben gebracht.....!?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:49

Sterker nog, zo hebben ze de blanken op ideeën gebracht. Bij de ruilhandel werden de slaven gewoon aangeboden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:52

Amable schreef:
Sterker nog, zo hebben ze de blanken op ideeën gebracht. Bij de ruilhandel werden de slaven gewoon aangeboden.

Omdat ze toch gevangen werden door de turken? En daarna is het overgenomen door fransen enz niet?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:54

Zou allemaal best kunnen, maar er was geen Snieklaas bij te bekennen. :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:58

Dat hele zwart/witte slavengebeuren is maar een fractie van de hele slavernij inderdaad.
Christenen werden tot slaaf van moslims gemaakt, Afrikanen maakten elkaar tot slaaf, in China was het ook heel normaal, in de Arabische wereld was er al veel eerder slavernij dan bij ons.

Ik vind het ontzettend vervelend dat het elke keer zo groot en breed uitgemeten wordt wat Nederland toch gedaan heeft in het verleden, terwijl het eigenlijk over de hele wereld voorkwam en ook door de hele geschiedenis heen.
Alsof wij als enigen ons meten schamen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:59

Vind sowieso niet dat wij ons moeten schamen, niemand die nu leeft heeft er nog schuld aan.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:11

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:49

Ik denk dat het probleem vooral is, dat de rassendiscriminatie in bijvoorbeeld de USA nog steeds behoorlijk heftig is, in sommige staten. Er zijn daar allerlei onfrisse Ku Klux Klan- achtige genootschappen, waar blanke kinderen al leren dat andersgekleurde mensen minderwaardig zijn. Ongelooflijk dat het tegenwoordig nog kan, maar het gebeurt... en dat maakt rassendiscriminatie toch nog een aktueel iets. En daarom ligt het toch nog steeds gevoelig.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:55

Ik leerde vroeger dat zwarte piet zn kleur had gekregen door het roet uit de schoorstenen dus ik vindt het niet discriminerend.

Wij hebben niet zo heel lang sinterklaas gevierd, wij wilde als klein kind al veel liever kerst omdat de kerstman veel liever en gezelliger was als sinterklaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:03

Ik vindt het ook niet discriminerend , wij vieren het al zo lang en nu opeens in opsptraak. Waren ze bang voor brammetje?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:25

Ik vind het ook echt nergens op slaan. Zwarte Piet is een held voor al die kinderen.

Ze zouden er juist trots op moeten zijn toch? :){

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:37

Als Nederlander weet ik dat Zwarte Piet voor kinderen eerder een leuke Sinterklaashulp is dan een symbool van slavernij. Bovendien is een zwart gemaakt gezicht onherkenbaar, heel handig als een bekende van de kinderen voor Zwarte Piet speelt. :){

Maar blijkbaar voelen zich toch mensen gekwetst, terecht of onterecht.
Wij Nederlanders bedoelen het niet verkeerd, terwijl een Amerikaan gelijk aan "blackfacing" denkt, een manier van naäpen (bespotten?) van zwarte mensen door blanke muzikanten in de jaren '30 van de vorige eeuw. Uiterlijk zagen die mensen er precies zo uit als onze Pieten, alleen zonder het bekende Pietenpak. Tja, met die kennis in het achterhoofd... kan ik me de anti-Pieten reacties wel enigszins voorstellen eerlijk gezegd.
Vooral als buitenlanders Youtube filmpjes zien, zonder dat ze verder de bedoeling van het feest kennen. <:) /3

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:43

lesilla schreef:
Amable schreef:

Omdat ze toch gevangen werden door de turken? En daarna is het overgenomen door fransen enz niet?

Over turken gesproken, Sinterklaas is ook een turk...
Die hoor je eigenlijk helemaal er niet over dat het anders moet.

Maar nog wat de geschiedenis kan je niet meer veranderen.
slavernij is er geweest en de zwarte piet van nu, vind ik totaal niets MEER met slavernij te maken hebben...
Vroeger misschien wel maar nu niet meer.
Laatst bijgewerkt door Vanntje op 04-12-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:45

Oh hier hadden we het ook over in de klas.
Mijn nederlands docent zei dat andere kleuren pieten al eens geprobeerd waren maar dat veel mensen dan nog riepen 'wanneer komen de zwarte pieten nou!'

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:46

Er zijn stammen in Afrika en andere werelddelen, waar mensen hun gezicht...wit schilderen. Doet mij persoonlijk ook niets. Maar ik had dan ook geen overgrootouders die slaaf waren van die mensen en hun cultuur domineert ook niet de rest van de wereld. Dus ik heb makkelijk praten. :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:53

Sint Nicolaas kwam inderdaad uit het dorpje Mira in Turkije.
Amerikanen DENKEN dat ze de Kerstman hebben uitgevonden, Santa Claus is gewoon een verbastering van Sint Nicolaas, wat is meegenomen door nederlandse kolonisten.
Ik was er niet bij, maar als ik het mis heb, verbeter me maar. :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:00

Ik kan me gewoon echt kwaad maken door dat verhaaltje dat iemand zich gediscrimineerd voelt! Wat is het nou voor onzin. Bekijk eens wat iets in de hedendaagse cultuur doet. Zwarte piet als slaafjes van Sinterklaas? ja inderdaad.... Sinterklaas is te oud om de pakjes door de schoorsteen te gooien dus heeft hij daar zijn zwarte pieten voor. En waarom zwarte piet? omdat de pieten zwart zijn geworden door de schoorsteen. De pieten hebben allemaal een wereldtijd bij sinterklaas...

En dan nog, werkgevers moeten ook maar afgeschaft worden? want de werknemers die werken ook voor hun... zijn ook een soort slaafjes. Kom op zeg wat een onzin! Je kan je ook gediscrimineerd voelen gewoon om je gediscrimineerd te voelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:02

Inderdaad, je kunt zo'n oude man toch niet in een schoorsteen laten kruipen? Waar is het respect voor de oudere medemens gebleven...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:52

MyLittleLove schreef:
Oh hier hadden we het ook over in de klas.
Mijn nederlands docent zei dat andere kleuren pieten al eens geprobeerd waren maar dat veel mensen dan nog riepen 'wanneer komen de zwarte pieten nou!'

Klopt, ze hebben 1 intocht de gezichten van de pieten in allerlei kleuren geschilderd. Paarse piet bijvoorbeeld.... een afgang :+
De herkenning was volledig weg, t leek eerder op carnaval hahah :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:42

En piet is toch degene die de kinderen met de roe geeft, hoe slaafs is dat.

Ik kan het niet helpen dat mijn voorvaderen nederlander waren en misschien deelnamen aan slavernij. Moet alles daar nog steeds om draaien? Zwarte afrikanen ronselden elkaar om ze aan te bieden aan de blanken, maar dat stukje vergeet men altijd voor het gemak. Zwarte piet is nederlandse traditie en zwarte piet wordt door niemand als een slaaf behandeld, dus gun kinderen hun held zwarte piet. Mensen die er niet tegen kunnen, ja jammer dan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:51

En jouw voorvaderen waren vast ook Christelijk.
Moet je eens opzoeken wat toen gebruikelijk was mbt martelmethodes enzo.
Je zou je bijna schamen voor je afkomst. :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:55

Zwarte Piet kan helemaal niet discriminerend zijn.. Welke neger heet er nou Piet? -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:56

Nee hoor, schaam ik me niet voor, ik heb er geen hand in gehad. We worden er nu op afgerekend door mensen die slavernij zelf niet aan den lijve hebben ondervonden.
Mijn grootouders hebben vreselijke dingen beleefd met de duitsers. Daar kan ik de huidige generatie toch ook niet voor verantwoordelijk houden en mijn kleinkinderen later al helemaal niet en als we 200 jaar verder zijn ook totaal niet. Zou wat zijn.