Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Guernica schreef:marjolein_el schreef:Z'n eigen stomme schuld.
Guernica: Ik wens het niemand toe, maar dát het is gebeurt vind ik zo terecht.
Ja dat ben ik met je eens. Maar uitspraken als: "ik hoop dat die vent flink verminkt is en zich voor de rest van z'n leven zwaar klote voelt", nee dat is lekker vredelievend.
Ik praat niet goed wat die vent heeft gedaan, ik zeg niet dat ik begrip heb voor stierenvechters, ik zeg niet dat ik vind dat het terecht is dat stieren zulk leed moeten ondergaan, ik zeg niet dat het de stier het wel verdiende en de man niet, integendeel. Ik hoop werkelijk dat dit eens een keer een doorslag gaat geven tot afschaffing.
Maar iemand zulke verwondingen toewensen vind ik echt onmenselijk en volgens mij heb je geen flauw idee waar je over praat als je zulke uitspraken doet.
Guernica schreef:Ik snap echt bij God niet dat er mensen zijn die dit een ander persoon toe wensen? Natuurlijk is het bovenal vreselijk voor de stieren en breekt mijn haar voor zo'n dier als ik dit hoor, en ik vind ook met elke centimeter van mij dat stierenvechten afgeschaft moet worden, maar ik zou nooit maar dan ook nooit zeggen dat het maar oké is dat deze man zoveel pijn heeft nu.
We kennen hem niet eens, we kennen zijn verhaal niet, we kennen zijn geschiedenis niet, de geschiedenis van zijn familie niet. Wie zijn wij om te oordelen?
Amy77 schreef:@ Sefanja..ik moet nog steeds grienen als ik dat filmpje zie. Geloof dat die mannen bij Ivo Niehe waren enkele jaren terug..heb zitten brullen, net wat je szegt, zo hoort het te zijn!
Ik heb geen enkel respect voor de stiergevechten en ik snap de cultuur er omheen ook niet..het is zo iets achterhaalts en in deze tijden zouden mensen beter moeten weten..de natuur wel eens met respect mogen behandelen..
Dus ook hier geen medelijden met de metadoren..echtw algelijk!
sharoontje schreef:Guernica schreef:Ik snap echt bij God niet dat er mensen zijn die dit een ander persoon toe wensen? Natuurlijk is het bovenal vreselijk voor de stieren en breekt mijn haar voor zo'n dier als ik dit hoor, en ik vind ook met elke centimeter van mij dat stierenvechten afgeschaft moet worden, maar ik zou nooit maar dan ook nooit zeggen dat het maar oké is dat deze man zoveel pijn heeft nu.
We kennen hem niet eens, we kennen zijn verhaal niet, we kennen zijn geschiedenis niet, de geschiedenis van zijn familie niet. Wie zijn wij om te oordelen?
Wat heeft de geschiedenis van zijn familie hiermee te maken? Vind jouw reactie nergens op slaan, eerlijk gezegdDie man moet lekker pijnlijden en waarom? Om hem lekker te laten voelen, wat een stier voelt op het moment dat er 5 a 6 stokken met haken in zijn rug worden gestoken. Die beesten kunnen nergens voor kiezen en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Als jij dit ''werk'' doet met een beest, wat zo'n beetje 1300 kilo weegt, weet je ook dat dit kan gebeuren en zéker als je zo ervaren bent weet je dat. Al die stieren die voor publiekelijk vermaak af worden gemaakt, hoor je niks over, máár verwond een stier iemand, dan is het meteen voorpagina nieuws...
![]()
En geen flauw idee waar je over praat als je dit mensen toewenst? Over stierenvechten heb ik geen verstand idd en dat wil ik niet eens weten, wat ik wél weet, is dat er zoveel stieren worden afgeslacht, omdat het publiekelijk vermaak is. Wat is er dan zo erg aan volgens jou om te zeggen dat die man dit verdient heeft? Je neemt zelf zulke risico's als je dit ozo mooie baantje wilt doen toch? Dus ook niet zeuren als je wat overkomt, en ik ben vast niet de enige die zo denkt. Laat mij maar geen flauw idee hebben waar ik over praat, maakt mij niks uit, maar eindelijk vieren de stieren een keer hun zegeMoet veel vaker gebeuren en hopen dat het af word geschaft..
Guernica schreef:Maar dingen zijn niet zo zwart en wit als goed en slecht en ik vind dat er veel meer factoren spelen dan alleen maar: deze man is slecht en verdient de rest van zijn leven pijn.
Diablo schreef:Guernica schreef:Maar dingen zijn niet zo zwart en wit als goed en slecht en ik vind dat er veel meer factoren spelen dan alleen maar: deze man is slecht en verdient de rest van zijn leven pijn.
En toch begrijp ik dat niet. Je hebt toch gevoel? Moreel besef? Je kunt je toch in een ander verplaatsen en bedenken dat dit bijzonder pijnlijk is voor het dier? Of zijn ze gewoon compleet gevoelloos daar?
Optiwolk schreef:Heeft er hier iemand al eens zo'n arena bezocht?
En dan bedoel ik niet zo'n stierengevecht, maar de catacomben?
De moedigste stieren, die het langste gevochten hebben, worden daar vereerd. Ze worden niet gezien als biefstuk dat het lang heeft uitgehouden.
Er hangen daar soms stierenkoppen van in de jaren 1800, volledig intact.
Stierengevechten zijn niet uit bloedlust hoor.
Ik vind het erg voor de matador, maar om nu te zeggen, goed zo stiertje?
Hij wist waar hij aan begon. Het is fout gelopen, hij moet er de gevolgen van dragen.
Om nu te zeggen, ooh, zo zielig voor de stier?
Misschien wel ja. Maar er zijn zoveel sporten met dieren zielig voor het dier. Of het nu doodgaat of niet.
Da's dat ik morgen van m'n paard val, en hij op m'n arm gaat staan.
(Zal alleen niet in de Telegraaf verschijnen)
En dan zeggen: goed zo paard, ze was vast keihard aan't prikken met d'r spoortje, lekker sielugh.
Terwijl hij vier is en af en toe uit joligheid eens 'n bokje geeft bij het aangalopperen
Optiwolk schreef:Als jij vindt dat paardrijden ALTIJD en OVERAL géén mishandeling is, heb je nog niet veel gezien.
Wonden op de buik, bloedende mondhoeken, etterende drukplekken op de rug...
Niet iedereen is zo, toegegeven.
Bon, 't ging hier over die stieren zeker?