Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:06

Moderatoropmerking:
Ik begrijp dat dit een onderwerp is waar je een sterke eigen mening over kunt en mag hebben. Zorg er voor dat je niet persoonlijk wordt en ontopic blijft. Bedankt voor de medewerking.

Anoniem

Re: Stier verwond beroemde matador gruwelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:11

Goed zo stiertje }>

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:28

dat het cultuur is kan zo zijn, maar dat is nog geen rede waarom er dan geen aanpassingen in gemaakt kunnen worden.
hiermee bedoel ik dat anno 2011 zulk soort dierenleed door veel mensen niet meer wordt getollereerd en aangezien er veel mensen hun brood mee verdienen draai het dan om naar iets positiefs. maak de show zo dat je juist de kundigheid laat zien en wat voor methodes er gebruikt worden om een stier te ontwijken ipv dat arme dier te bestoken met speren nadat hij voordien al flink verwond is.

hiermee kan iedereen nog steeds zijn geld verdienen en denk ik dat er veel meer publiek juist wel wil gaan kijken.
ik zou nu nooit naar zoiets toe gaan zoals het nu is, maar als het dier niet wordt toegetakeld en de andere aspecten juist worden uitgelicht zou ik zeker eens willen gaan kijken. en ik denk met mij veel dieren liefhebbers.

sowieso kan ik er niet bij dat we in deze tijd nog naar spelletjes of rituelen willen gaan of mee doen waarbij dieren worden mishandeld tot een gruwelijke dood lijd.

en als het het over eer hebben heb ik meer respect voor iemand die het durft om een grote vent een mep te verkopen met de kans dat hij klappen terug krijgt dan dat je het op neemt tegen een dier wat op voorhand al geen kans maakt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:13

Guernica schreef:
marjolein_el schreef:
Z'n eigen stomme schuld.
Guernica: Ik wens het niemand toe, maar dát het is gebeurt vind ik zo terecht.

Ja dat ben ik met je eens. Maar uitspraken als: "ik hoop dat die vent flink verminkt is en zich voor de rest van z'n leven zwaar klote voelt", nee dat is lekker vredelievend.

Ik praat niet goed wat die vent heeft gedaan, ik zeg niet dat ik begrip heb voor stierenvechters, ik zeg niet dat ik vind dat het terecht is dat stieren zulk leed moeten ondergaan, ik zeg niet dat het de stier het wel verdiende en de man niet, integendeel. Ik hoop werkelijk dat dit eens een keer een doorslag gaat geven tot afschaffing.
Maar iemand zulke verwondingen toewensen vind ik echt onmenselijk en volgens mij heb je geen flauw idee waar je over praat als je zulke uitspraken doet.

Guernica, daar quote je mij: ik ben dan ook absoluut NIET vredelievend naar mensen toe die moedwillig dieren mishandelen. Sterker nog, zulk soort idioten wens ik de brandende hel toe. Wie zijn wij, mensen, om te denken dat we het recht hebben dieren te mishandelen? En dan voor hobby... nee, ik ben blij dat hij niet dood is, en dat hij nog even mag "genieten" van zijn wonden. Zijn ze helemaal... :(

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:56

Guernica schreef:
Ik snap echt bij God niet dat er mensen zijn die dit een ander persoon toe wensen? Natuurlijk is het bovenal vreselijk voor de stieren en breekt mijn haar voor zo'n dier als ik dit hoor, en ik vind ook met elke centimeter van mij dat stierenvechten afgeschaft moet worden, maar ik zou nooit maar dan ook nooit zeggen dat het maar oké is dat deze man zoveel pijn heeft nu.
We kennen hem niet eens, we kennen zijn verhaal niet, we kennen zijn geschiedenis niet, de geschiedenis van zijn familie niet. Wie zijn wij om te oordelen? :n

Wat heeft de geschiedenis van zijn familie hiermee te maken? Vind jouw reactie nergens op slaan, eerlijk gezegd ;) Die man moet lekker pijnlijden en waarom? Om hem lekker te laten voelen, wat een stier voelt op het moment dat er 5 a 6 stokken met haken in zijn rug worden gestoken. Die beesten kunnen nergens voor kiezen en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Als jij dit ''werk'' doet met een beest, wat zo'n beetje 1300 kilo weegt, weet je ook dat dit kan gebeuren en zéker als je zo ervaren bent weet je dat. Al die stieren die voor publiekelijk vermaak af worden gemaakt, hoor je niks over, máár verwond een stier iemand, dan is het meteen voorpagina nieuws... :n

En geen flauw idee waar je over praat als je dit mensen toewenst? Over stierenvechten heb ik geen verstand idd en dat wil ik niet eens weten, wat ik wél weet, is dat er zoveel stieren worden afgeslacht, omdat het publiekelijk vermaak is. Wat is er dan zo erg aan volgens jou om te zeggen dat die man dit verdient heeft? Je neemt zelf zulke risico's als je dit ozo mooie baantje wilt doen toch? Dus ook niet zeuren als je wat overkomt, en ik ben vast niet de enige die zo denkt. Laat mij maar geen flauw idee hebben waar ik over praat, maakt mij niks uit, maar eindelijk vieren de stieren een keer hun zege :j Moet veel vaker gebeuren en hopen dat het af word geschaft..
Laatst bijgewerkt door Bumba01 op 10-10-11 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:00

Gelukkig heeft de matador het overleefd...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 00:08

Amy77 schreef:
@ Sefanja..ik moet nog steeds grienen als ik dat filmpje zie. Geloof dat die mannen bij Ivo Niehe waren enkele jaren terug..heb zitten brullen, net wat je szegt, zo hoort het te zijn!

Ik heb geen enkel respect voor de stiergevechten en ik snap de cultuur er omheen ook niet..het is zo iets achterhaalts en in deze tijden zouden mensen beter moeten weten..de natuur wel eens met respect mogen behandelen..
Dus ook hier geen medelijden met de metadoren..echtw algelijk!

Jeetje ik heb het wel eens gezien een tijd terug maar meteen kippenvel hoor, zooo lief en hup met 4 voetjes van de grond

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:14

Agossie schreef:

Gelukkig wel, kan zichzelf letterlijk niet meer aankijken in de spiegel! Geheel terecht en ook zijn eigen keus geweest door met zijn zieke geest in die arena te gaan staan.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:14

DaphneR93 schreef:
Agossie schreef:

Gelukkig wel, kan zichzelf letterlijk niet meer aankijken in de spiegel! Geheel terecht en ook zijn eigen keus geweest door met zijn zieke geest in die arena te gaan staan.

Precies!! :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 00:15

Ik vind dat de matador hetzelf afgeroepen heeft en het ergste dit is zon soort die als ooit weer redleijk geneest hij zo de arena weer ingaat om nog meer stieren gruwelijk af te maken, van mij had hij er in mogen blijven. aan de andere kant als hij niet geneest kan hij zn leven lang nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:07

sharoontje schreef:
Guernica schreef:
Ik snap echt bij God niet dat er mensen zijn die dit een ander persoon toe wensen? Natuurlijk is het bovenal vreselijk voor de stieren en breekt mijn haar voor zo'n dier als ik dit hoor, en ik vind ook met elke centimeter van mij dat stierenvechten afgeschaft moet worden, maar ik zou nooit maar dan ook nooit zeggen dat het maar oké is dat deze man zoveel pijn heeft nu.
We kennen hem niet eens, we kennen zijn verhaal niet, we kennen zijn geschiedenis niet, de geschiedenis van zijn familie niet. Wie zijn wij om te oordelen? :n

Wat heeft de geschiedenis van zijn familie hiermee te maken? Vind jouw reactie nergens op slaan, eerlijk gezegd ;) Die man moet lekker pijnlijden en waarom? Om hem lekker te laten voelen, wat een stier voelt op het moment dat er 5 a 6 stokken met haken in zijn rug worden gestoken. Die beesten kunnen nergens voor kiezen en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Als jij dit ''werk'' doet met een beest, wat zo'n beetje 1300 kilo weegt, weet je ook dat dit kan gebeuren en zéker als je zo ervaren bent weet je dat. Al die stieren die voor publiekelijk vermaak af worden gemaakt, hoor je niks over, máár verwond een stier iemand, dan is het meteen voorpagina nieuws... :n

En geen flauw idee waar je over praat als je dit mensen toewenst? Over stierenvechten heb ik geen verstand idd en dat wil ik niet eens weten, wat ik wél weet, is dat er zoveel stieren worden afgeslacht, omdat het publiekelijk vermaak is. Wat is er dan zo erg aan volgens jou om te zeggen dat die man dit verdient heeft? Je neemt zelf zulke risico's als je dit ozo mooie baantje wilt doen toch? Dus ook niet zeuren als je wat overkomt, en ik ben vast niet de enige die zo denkt. Laat mij maar geen flauw idee hebben waar ik over praat, maakt mij niks uit, maar eindelijk vieren de stieren een keer hun zege :j Moet veel vaker gebeuren en hopen dat het af word geschaft..

Denk je nou echt dat dit HELPT om het af te schaffen? Natuurlijk niet. Waarom gaan mensen uberhaupt naar stierenvechten? Omdat ze dit soort dingen WILLEN zien. Dus de volgende keer zit die arena net zo vol, zo niet voller.
En natuurlijk heeft de geschiedenis van zijn familie ermee te maken, als jouw familie, en jij zelf, een heel leven lang te horen krijgen dat dit traditie is, dat dit de manier is om jezelf te bewijzen, tja, niet iedereen heeft de vrijheid om een eigen mening te hebben zoals wij hier. In Spanje is stierenvechten nou eenmaal traditie en zijn stierenvechters helden. Goed? Nee, natuurlijk niet. Maar dingen zijn niet zo zwart en wit als goed en slecht en ik vind dat er veel meer factoren spelen dan alleen maar: deze man is slecht en verdient de rest van zijn leven pijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:20

Guernica schreef:
Maar dingen zijn niet zo zwart en wit als goed en slecht en ik vind dat er veel meer factoren spelen dan alleen maar: deze man is slecht en verdient de rest van zijn leven pijn.

En toch begrijp ik dat niet. Je hebt toch gevoel? Moreel besef? Je kunt je toch in een ander verplaatsen en bedenken dat dit bijzonder pijnlijk is voor het dier? Of zijn ze gewoon compleet gevoelloos daar?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:23

Diablo schreef:
Guernica schreef:
Maar dingen zijn niet zo zwart en wit als goed en slecht en ik vind dat er veel meer factoren spelen dan alleen maar: deze man is slecht en verdient de rest van zijn leven pijn.

En toch begrijp ik dat niet. Je hebt toch gevoel? Moreel besef? Je kunt je toch in een ander verplaatsen en bedenken dat dit bijzonder pijnlijk is voor het dier? Of zijn ze gewoon compleet gevoelloos daar?

En het rare is, hondengevechten worden afgekeurd in heel de wereld, en ook op bokt als ik het vaak lees. Maar stierengevecht is dan weer ok omdat het traditie is? Dat vind ik zo raar denken

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:48

Heeft er hier iemand al eens zo'n arena bezocht?
En dan bedoel ik niet zo'n stierengevecht, maar de catacomben?
De moedigste stieren, die het langste gevochten hebben, worden daar vereerd. Ze worden niet gezien als biefstuk dat het lang heeft uitgehouden.
Er hangen daar soms stierenkoppen van in de jaren 1800, volledig intact.

Stierengevechten zijn niet uit bloedlust hoor.

Ik vind het erg voor de matador, maar om nu te zeggen, goed zo stiertje?
Hij wist waar hij aan begon. Het is fout gelopen, hij moet er de gevolgen van dragen.
Om nu te zeggen, ooh, zo zielig voor de stier?
Misschien wel ja. Maar er zijn zoveel sporten met dieren zielig voor het dier. Of het nu doodgaat of niet.

Da's dat ik morgen van m'n paard val, en hij op m'n arm gaat staan.
(Zal alleen niet in de Telegraaf verschijnen :D)
En dan zeggen: goed zo paard, ze was vast keihard aan't prikken met d'r spoortje, lekker sielugh.
Terwijl hij vier is en af en toe uit joligheid eens 'n bokje geeft bij het aangalopperen :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:50

Optiwolk schreef:
Heeft er hier iemand al eens zo'n arena bezocht?
En dan bedoel ik niet zo'n stierengevecht, maar de catacomben?
De moedigste stieren, die het langste gevochten hebben, worden daar vereerd. Ze worden niet gezien als biefstuk dat het lang heeft uitgehouden.
Er hangen daar soms stierenkoppen van in de jaren 1800, volledig intact.

Stierengevechten zijn niet uit bloedlust hoor.

Ik vind het erg voor de matador, maar om nu te zeggen, goed zo stiertje?
Hij wist waar hij aan begon. Het is fout gelopen, hij moet er de gevolgen van dragen.
Om nu te zeggen, ooh, zo zielig voor de stier?
Misschien wel ja. Maar er zijn zoveel sporten met dieren zielig voor het dier. Of het nu doodgaat of niet.

Da's dat ik morgen van m'n paard val, en hij op m'n arm gaat staan.
(Zal alleen niet in de Telegraaf verschijnen :D)
En dan zeggen: goed zo paard, ze was vast keihard aan't prikken met d'r spoortje, lekker sielugh.
Terwijl hij vier is en af en toe uit joligheid eens 'n bokje geeft bij het aangalopperen :)

Jij bent je paard toch niet moedwillig aan het mishandelen? Dan zal niemand zulke uitspraken doen, denk ik zomaar.

En dat de stieren vereerd worden, heel fijn, en wat hebben die (mishandelde en dode) stieren daar aan?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:59

Ik weet niet hoe sommige mensen hier paardrijden.
Maar ik stap nooit op met het idee hem tot bloedens toe te rijden.
En ook niet met hem na 20 minuten dood te hebben.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:02

:) Het antwoord op je twee vragen staat ook in m'n post, maar zal ze maar herhalen.

Nee, ik mishandel mijn paarden niet. Maar vaak wordt bij een mens+dier-ongeluk de schuld bij de mens gelegd, terwijl het best een stom ongeluk kan zijn.

Die 'mishandelde' en dode stieren hebben er niets (meer) aan dat ze opgezet worden. Dat klopt. Maar dat was het punt niet hé.
Punt was dat stierengevechten "o zo gruwelijk zijn, want ze willen bloed zien" sja nee. Moedige stieren zijn volkshelden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:07

Verbazingwekkend om sommige reacties te lezen. Het "voor puur vermaak (of het nou op basis van cultuur is of niet) van het volk opzettelijk lichamelijk mishandelen en pijn laten lijden met als doel het doden van een onschuldig dier" wordt vergeleken met bijvoorbeeld paardrijden of vlees van kalveren eten. Alsof het in de verste verte ook maar een heel klein beetje te vergelijken is?

De onderscheidende factor hier is het voor vermaak opzettelijk verwonden en laten lijden van een dier. Daar is geen sprake van bij paardrijden, of bij een kalvermesterij. Echt absurd, zulke vergelijkingen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:10

Als jij vindt dat paardrijden ALTIJD en OVERAL géén mishandeling is, heb je nog niet veel gezien.

Wonden op de buik, bloedende mondhoeken, etterende drukplekken op de rug...
Niet iedereen is zo, toegegeven.

Bon, 't ging hier over die stieren zeker?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:10

In het land der blinden is éénoog koning, moedigheid van een stier die in een gesloten arena wordt opgefokt en gepijnigd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:15

Maar de vergelijking paardrijden en stierenvechten slaat toch nergens op :? natuurlijk kan paardrijden mishandeling zijn, maar dat is niet altijd het geval. Er zit toch een groot verschil tussen paardrijden en 'm teveel met je sporen prikken (of waarom ook niet, neem alle vormen er maar bij... kapotte mond, rug etc) en een stier steken en uiteindelijk doden? Alleen al het feit dat paardrijden niet het bewust doden als eind heeft en stierenvechten wel. Ontzettend kromme vergelijking.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:17

Maar dat was ook het PUNT NIET van m'n vergelijking ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:19

Wat was het punt dan wel? Je zegt, er zijn zoveel sporten zielig voor het dier. Maar imo zit er nog wel een verschil tussen welke sport dat dan is...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:21

Optiwolk schreef:
Als jij vindt dat paardrijden ALTIJD en OVERAL géén mishandeling is, heb je nog niet veel gezien.

Wonden op de buik, bloedende mondhoeken, etterende drukplekken op de rug...
Niet iedereen is zo, toegegeven.

Bon, 't ging hier over die stieren zeker?

Hoeveel ik al dan niet gezien heb, dat weet jij niet, dus een beetje raar om daar dan direct een mening over te vormen vind ik. Overigens leg je mij een mening in de mond die ik niet geuit heb.

Het gaat er ook niet om dat paarden niet gewond kunnen raken bij het paardrijden, het gaat om het opzettelijk, puur voor vermaak van de menigte, verwonden van dieren met de dood als einddoel.

De bloedende mondhoeken, etterende drukplekken etc, zijn niet het gevolg van opzettelijk, puur voor vermaak van de menigte, aangebrachte verwondingen die als einddoel hebben het dier te doden. Het zijn gevolgen van allerlei andere zaken, maar niet van het hiervoor omschrevene.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 10-10-11 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:24

Dat er moord en brand wordt geschreeuwd om die stieren, terwijl die er voor gefokt zijn, een goed leven hebben èn na hun dood herinnerd worden.

Dat heb ik liever dan dat paard dat elke dag weer gemept wordt door z'n ruiter en NIET uit z'n lijden verlost wordt.

Mijn mening hé ;)