Doe es effe normaal man! Ofwel: taalgebruik parlement?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Doe es effe normaal man! Ofwel: taalgebruik parlement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:45

Nou, dat zeg je nu - maar dat is toch ook niet helemaal waar. Ik ken wel PVV-stemmers die dat toch een minpuntje van de 'partij' vinden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:46

Blue_Eyes schreef:
Nou, dat zeg je nu - maar dat is toch ook niet helemaal waar. Ik ken wel PVV-stemmers die dat toch een minpuntje van de 'partij' vinden.

Maar toch stemmen ze op de PVV, dus kennelijk hechten ze minder waarde hieraan... Ikzelf vind het overigens wel een punt van kritiek. Maar ik haalde het om een hele andere reden aan dan zoals die nu wordt gebruikt... Vandar dat ik er anders op reageer ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:48

Okee, wat jij wil :) Het is wat moeilijk te peilen hoe jij over dingen denkt, dus mensen pakken zaken wellicht vrij makkelijk anders op dan jij ze bedoeld had.
Overigens beetje offtopic: als mijn post direct boven de jouwe staat, is men er hier niet zo blij mee als je die post ook weer quote. Het wordt er wat onoverzichtelijk van.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:49

Het is consequent om zaken te benoemen die zijn zoals ze zijn. Dus dat er in de 2e kamer fractie van de PVV verkrachters, oplichters en mannen die zwangere vrouwen slaan en schoppen en de keel dichtknijpen, en mannen die anderen met een hamer te lijf gaan, zitten is vastgesteld.

Dat andere partijen er niet voor kiezen om mensen van dat allooi aan te wijzen als volksvertegenwoordiger is ook een feit

Dus ik begrijp jouw verontwaardiging niet als dat geconstateerd wordt. En ook niet dat je alsmaar roept: hunnie doen dat ook, want dat is niet zo.

Maar ik begrijp ook niet dat iemand kan kiezen voor een partij die zo ondemocratisch is, zelfs de gemeenteraadsleden van de PVV van Den Haag mogen pas een actie ondernemen als Wilders dat goedkeurt, Poetin is er niets bij

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:50

Goeie tip! En zal kijken of ik mijn posts nog beter kan formuleren... Al zijn er genoeg mensen die laten weten wel te begrijpen hoe ik het bedoeld had :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:53

Ik vind gummie heel duidelijk en begrijp de post helemaal.

Je posten quoten is juist wel fijn, als er iemand anders tussendoor post sluit je antwoord niet meer aan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:54

sarabande schreef:
Het is consequent om zaken te benoemen die zijn zoals ze zijn. Dus dat er in de 2e kamer fractie van de PVV verkrachters, oplichters en mannen die zwangere vrouwen slaan en schoppen en de keel dichtknijpen, en mannen die anderen met een hamer te lijf gaan, zitten is vastgesteld.

Maar het is vervolgens over 1 kam scheren als je ale PVV''ers gespuis noemt

Dat andere partijen er niet voor kiezen om mensen van dat allooi aan te wijzen als volksvertegenwoordiger is ook een feit

Dan ben je wellicht niet op de hoogte van de politici binnen PvdA, Groen-Links, SP, etc. die voor nogal wat ophef hebben gezorgd door hun uitspraken, gedragingen en misdrijven. Waarbij Groen Links de koploper is.

Dus ik begrijp jouw verontwaardiging niet als dat geconstateerd wordt. En ook niet dat je alsmaar roept: hunnie doen dat ook, want dat is niet zo.

En dat bovenstaande is dus waar mijn verontwaardiging vandaan komt. Want we kunnen wel citeren wat Wilders zegt over moslims, maar niet wat bijvoorbeeld een Samson en een Oudkerk hebben gezegd over Marokkanen. en we weten wel precies wat sommige PVV-Kamerleden op hun kerfstok hebben, maar niet wat de Kamerleden van anderen partijen hebben geflikt. Of we weten het wel, maar noemen het niet.

Maar ik begrijp ook niet dat iemand kan kiezen voor een partij die zo ondemocratisch is, zelfs de gemeenteraadsleden van de PVV van Den Haag mogen pas een actie ondernemen als Wilders dat goedkeurt, Poetin is er niets bij
Laatst bijgewerkt door gummie op 28-09-11 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:59

Blue_Eyes schreef:
Okee, wat jij wil :) Het is wat moeilijk te peilen hoe jij over dingen denkt, dus mensen pakken zaken wellicht vrij makkelijk anders op dan jij ze bedoeld had.
Overigens beetje offtopic: als mijn post direct boven de jouwe staat, is men er hier niet zo blij mee als je die post ook weer quote. Het wordt er wat onoverzichtelijk van.

Dit is de post waarin ik het woord parlementaire democratie heb gebruikt... Vond zelf wel duidelijk waarom ik dat deed :)

Wij leven in een parlementaire democratie, waar burgers zichzelf verkiesbaar mogen stellen als zij de nederlandse nationaliteit bezitten en 18 jaar of ouder zijn. Het mooie daarvan is, dat iedereen (zwart/wit/hoogopgeleid/ongeschoold/jong/oud/gehandicapt/homo/hetero) de kans heeft om zich actief in de politiek te mengen. De mensen die in de Kamer zitten, zijn gekozen uit ons midden. Het zijn burgers, mensen, net als jij en ik, van vlees en bloed, maar die in tegenstelling tot ons de behoefte hebben gevoeld om het land te willen besturen of in ieder geval en bijdrage daaraan te leveren. En dat is een hele pittige taak. En ze doen het nooit goed, want er zijn altijd tegenstanders. En zelfs de achterban klaagt regelmatig steen en been. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn. Ik probeer me wel eens vor te stellen hoe het moet zijn als politicus daar te staan en over de moeilijkste zaken te oordelen en beleid te maken. Dat is geen kinderspel. Als dan half nederland over bepaald taalgebruik valt, en dat mag maar wees daar dan consequent in, vraag ik me af waar we mee bezig zijn. Ja, ze zouden zich allemaal wat netter kunnen uitdrukken soms. Maar het blijven wel egwoon mensen en burgers net als wij, die ook eens gefrustreerd aken of zich aangevallen voelen.

Wilders heeft voor een politieke loopbaan gekozen. Niet om bedreigd of uitgescholden te worden, en ook niet omdat hij alle wijsheid in pacht zou hebben. Hij heeft een visie die door een deel van Nederland gedeeld wordt, en voor een deel niet. Zo werkt dat nu eenmaal. Het niet eens zijn met iemands visie moet geen reden zijn om diegene zo naar de grond te halen. Waar Wilders in ieder geval consequent in is, dat is dat hij niet alleen vindt dat hij vrij moet zijn om dit soort uitspraken te doen, maar dat hij vindt dat iedereen dat moet zijn.

Da''s mijn mening

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:07

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:33

gummie schreef:
[iDan ben je wellicht niet op de hoogte van de politici binnen PvdA, Groen-Links, SP, etc. die voor nogal wat ophef hebben gezorgd door hun uitspraken, gedragingen en misdrijven. Waarbij Groen Links de koploper is.

Niet op die schaal en die politici trekken zich terug

Ik had het duidelijk over in de 2e kamer zitten.
Je kan moeilijk iemand die over zijn cv jokt vergelijken met een buurtterroriseerder die in oudere dames hun brievenbus piest. Dus dat steeds maar roepen hunnie doen het ook, zou je eens in het juiste perspectief moeten zetten.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:57

sarabande schreef:

Ach Wim Kok bediende zich destijds ook van een aardige populistische vocabulair toen hij in zijn megafoon stond te tetteren op een stapel pallets in de haven van Rotterdam namens het FNV.........nu is hij nadat hij Min.Pres. is geweest en al jaren bezig zijn zakken te vullen in allerlei commissariaten van bedrijven die hun toendertijd tuig noemde. Dat is pas een voorbeeld van een uitstekend moraal!

En laten we al helemaal niet gaan praten over de heer Wijnand Duyvendak van GL....zomaar wat tags: brandstichting, Rara, inbraak, gevangenisstraf.

Geloof me......er zijn geen andere mensen die zo snel van hun principes afstappen als ze zelf geld ruiken als linkse mensen!!!!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:06

sarabande schreef:
Shellyke schreef:
Hoe Geert Wilders door een aantal leden van de tweede kamer al jaren word aangevallen , uitgescholden en vergeleken word vergeet je voor het gemak. Dan is de zin, doe eens normaal man, toch niks! Naar mijn mening verlaag jij jezelf ook erg door te zeggen PVV gespuis.

Tegen Geert Wilders wordt weinig gescholden, zeker niet in verhouding tot de bakken met troep die hij over anderen uitstort. Hij vindt dat vrije meningsuiting, de meeste mensen vinden dat het in het parlement niet thuishoort, het is platvloers en erger het weerhoudt de kamer ervan om aandacht bij de echt belangrijke zaken te houden.
Het zegt wel wat over het niveau van Wilders en de mensen die dat leuk vinden

wat een opmerking :O .... Jij veroordeelt dus ook keihard mensen op wat ze ergens van vinden, terwijl je niet eens weet hoe ze in elkaar zitten... dat is net zo 'platvloers' als wat Wilders doet hoor, want die doet precies hetzelfde, zij het op andere vlakken.
Mensen die hierom in de lach schieten als ze dat op de radio horen (waaronder mijn vader en ik en nog wel wat meer bokkers heb ik gezien) en er dan een grapje over maken en zich over deze specifieke uitspraak (of misschien zelfs wel de hele politiek) niet zo druk om maken hebben dus maar gelijk 'een bepaald niveau' in jouw ogen... Sorry, maar ik zie het verband niet hoor :')

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:08

Spiritdancer schreef:
Ach Wim Kok bediende zich destijds ook van een aardige populistische vocabulair toen hij in zijn megafoon stond te tetteren op een stapel pallets in de haven van Rotterdam namens het FNV.........nu is hij nadat hij Min.Pres. is geweest en al jaren bezig zijn zakken te vullen in allerlei commissariaten van bedrijven die hun toendertijd tuig noemde. Dat is pas een voorbeeld van een uitstekend moraal!

En laten we al helemaal niet gaan praten over de heer Wijnand Duyvendak van GL....zomaar wat tags: brandstichting, Rara, inbraak, gevangenisstraf.

Geloof me......er zijn geen andere mensen die zo snel van hun principes afstappen als ze zelf geld ruiken als linkse mensen!!!!

Wim Kok had toen een andeer baan waar andere taal gebezigd wordt en Duivendak heeft zich teruggetrokken uit de kamer

Die PVVers blijven gewoon zitten en vertegenwoordigen dus een deel van het volk die zulke dingen goedkeurt anders zouden ze wel opstappen

Waarom doen ze dat niet, omdat, bijvoorbeeld Lucassen zijn riante salaris niet wilde opgeven en dreigde als eenmanspartij (net zoals Geert zelf indertijd) te blijven zitten
Ennnn dat had de regering de meerderheid gekost, dus laten we zo iemand maar gewoon in de kamer zitten waar hij niets anders meer mag en hoeft te doen voor die ruim een ton per jaar, dan op commando komen stemmen.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:32

sarabande schreef:
Wim Kok had toen een andeer baan waar andere taal gebezigd wordt en Duivendak heeft zich teruggetrokken uit de kamer

Ja....en? Jij hebt liever iemand die in jouw ogen netjes praat en je ondertussen belazert waar je bij staat? M.a.w. je laat jezelf graag voor de gek houden.....dat is wel duidelijk nu.

En Duyvendak is echt niet vrijwillig opgestapt als je dat soms mocht denken en dat is niet n.a.v. van bij iemand in de brievenbus pissen!

sarabande schreef:
Waarom doen ze dat niet, omdat, bijvoorbeeld Lucassen zijn riante salaris niet wilde opgeven en dreigde als eenmanspartij (net zoals Geert zelf indertijd) te blijven zitten
Ennnn dat had de regering de meerderheid gekost, dus laten we zo iemand maar gewoon in de kamer zitten waar hij niets anders meer mag en hoeft te doen voor die ruim een ton per jaar, dan op commando komen stemmen.

Tja.....dat heet nu politiek! Denk je nu echt dat er bij andere fracties niemand zit die een discutabele achtergrond heeft en die vervolgens niets meer zelf in te brengen heeft? Links heeft dat zo'n beetje uitgevonden. Denk je nu echt dat GL al die jaren niets wist over de achtergrond van Duyvendak? Politiek draait om macht...en iets weten over iemand geeft macht en dat middel wordt uiterst lucratief aangepakt om politieke posities te versterken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:42

Ach, ik weet dat er overal rotte appels zitten, ook in de politiek, zowel links als rechts en in het midden. Maar een hoop mensen hebben PVV gestemd uit onvrede over de oude politiek. Alles zou anders worden met Wilders/PVV. En dat blijkt IMO niet zo te zijn. De partij is niet transparant, "foute" kamerleden blijven zitten (= kost geld) en er wordt handjeklap gedaan, gedraaid, gekonkeld en gelogen.
Wat is nu anders nu de PVV met een grote club in de Kamer zit en dit kabinet gedoogt? Wat merken PVV-stemmers nu aan veranderingen in Nederland/dagelijkse leven/politiek?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:43

Spiritdancer schreef:
Denk je nu echt dat er bij andere fracties niemand zit die een discutabele achtergrond heeft en die vervolgens niets meer zelf in te brengen heeft? Links heeft dat zo'n beetje uitgevonden. Denk je nu echt dat GL al die jaren niets wist over de achtergrond van Duyvendak? Politiek draait om macht...en iets weten over iemand geeft macht en dat middel wordt uiterst lucratief aangepakt om politieke posities te versterken.

Dat is nu juist het merkwaardige van de zaak. Vage verhalen verzinnen, "links" overal de schuld van geven, ook van beslissingen die genomen zijn door ultra rechtse kabinetten, en de werkelijkheid van wie er in die bankjes zit op dit moment niet willen zien.

Kijk als dat je keuze is, prima. Maar geef daar niet anderen op zon ongefundeerde manier de schuld van

Maar ik heb weinig meer toe te voegen, val in herhalingen, zonde van mijn tijd en energie :evaw:

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:46

sarabande schreef:

Ik had het duidelijk over in de 2e kamer zitten.
Je kan moeilijk iemand die over zijn cv jokt vergelijken met een buurtterroriseerder die in oudere dames hun brievenbus piest. Dus dat steeds maar roepen hunnie doen het ook, zou je eens in het juiste perspectief moeten zetten.

Jij had het over PVV-gespuis, jij had het over het niveau van PVV'ers. Jij koppelt het aan hoe PVV'ers zijn. Dus in dat geval maakt het niet uit of het gaat over of mensen in de 2e Kamer zitten, en of ze er al dan niet uit gezet zijn. In dat geval gaat het over het willen associeren van een groep aan een bepaald niveau. En dat is waar ik op in ben gegaan, want de geschiedenis leert dat dit 'niveau' niet gebonden is aan een bepaalde groep, maar aan individuen. Alleen wordt het hier gebruikt om de PVV als geheel als achterlijk weg te zeten. En als je het schandalig vindt dat Wilders een godsdienst achterlijk vindt, en dat tot haatzaaien betitelt, dan ben jij dus nu officieel ook aan het haatzaaien toch?

Heb je voor de lol eens gekeken op die site waarvan ik de link heb aangeklikt? Want dat gaat bij lange na niet over het jokken over een cv. En je hebt het steeds over dat ik of anderen beweren dat je mag roepen hunnie doen het ook. Maar dan heb je gewoon nog steeds niet begrepen dat ermee bedoeld wordt dat je niet met 2 maten moet meten en dat er dus niet bedoeld wordt dat datgene wat Wilders roept per definitie door de beugel kan omdat anderen het ook zouden doen! Of je mag het allemaal, of je mag het allemaal niet. En jij vindt dat Wilders het niet mag, dat hij haat zaait. Maar dan moet je dus ook vinden dat anderen dat niet mogen, en dat gedrag ook als haatzaaien betitelen. Dat heeft niets te maken met hunnie doen het ook, dat heeft te maken met niet consequent zijn. Ik zeg nergens dat ik vind dat Wilders het zou mogen omdat anderen het ook doen... Ik zeg dat ofwel iedereen het mag, ofwel niemand.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:49

:D Ach...tja... :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:50

sarabande schreef:
Dat is nu juist het merkwaardige van de zaak. Vage verhalen verzinnen, "links" overal de schuld van geven, ook van beslissingen die genomen zijn door ultra rechtse kabinetten, en de werkelijkheid van wie er in die bankjes zit op dit moment niet willen zien.

Kijk als dat je keuze is, prima. Maar geef daar niet anderen op zon ongefundeerde manier de schuld van

Maar ik heb weinig meer toe te voegen, val in herhalingen, zonde van mijn tijd en energie :evaw:

Wij hebben nooit een ultra-rechts kabinet gehad! En jij ziet de werkelijkheid van wat er in de andere bankjes zit niet.... Bagatelliseren aan een kant, demoniseren aan de andere kant. Ik vind het raar dat je allerlei voorbeelde noemt, zoals verkrachtingen, mishandelingen, etc. aan PVV zijde en dat je vervolgens als een ander probeert aan te geven dat linkse partijen precies dezelfde mensen in hun midden hebben, zegt dat links overal de schuld van krijgt en dat dat vage verhalen zijn... Schiet mij maar lek! :?
Laatst bijgewerkt door gummie op 28-09-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:51

gummie schreef:
sarabande schreef:

Wij hebben nooit een ultra-rechts kabinet gehad! En jij ziet de werkelijkheid van wat er in de andere bankjes zit niet.... Bagatelliseren aan een kant, demoniseren aan de andere kant.

Heb ik iets gemist? Hebben wij dan wel een ultra-links kabinet gehad?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:53

Electra63 schreef:
Wij hebben nooit een ultra-rechts kabinet gehad! En jij ziet de werkelijkheid van wat er in de andere bankjes zit niet.... Bagatelliseren aan een kant, demoniseren aan de andere kant.
Heb ik iets gemist? Hebben wij dan wel een ultra-links kabinet gehad?

Nope :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:55

Daarom zijn al die verwijten aan de PvdA altijd een beetje dom :D , er is nooit een partij geweest met een absolute meerderheid in de Tweede Kamer. Daarom is de politiek altijd zo leuk in Nederland: handjeklap.

Ik ga nu weer aan het werk. ;)

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:12

sarabande schreef:

Bij deze heb ik een kans voor je Sarabande om eens niet in herhaling te vallen:

Vertel jij dan maar eens even welk ultra rechts kabinet we gehad hebben de laatste 50 jaar?

sarabande schreef:

Welke keuze? En waar geef ik iemand de schuld van?

Waarom erken je gewoon niet dat je een antipahtie bezit jegens Wilders en zijn PVV en dat je niet in staat ben om met redelijke argumenten te onderbouwen waar die antipathie vandaan komt....zijn partijstructuur bevalt me ook niet, evenmin als de structuren van andere partijen. Dat ze afstand nemen van hun verkiezingsprogramma dat wisten we al, dat doet ook iedere partij.....alleen omdat het Wilders betreft schept men er plezier in om alle rotzooi boven tafel te halen en breedt uit te meten in de media en vooralsnog lees ik alleen maar oneliners van je die direct uit de media afkomstig zijn.

Electra63 schreef:
Alles zou anders worden met Wilders/PVV. En dat blijkt IMO niet zo te zijn. De partij is niet transparant, "foute" kamerleden blijven zitten (= kost geld) en er wordt handjeklap gedaan, gedraaid, gekonkeld en gelogen.
Wat is nu anders nu de PVV met een grote club in de Kamer zit en dit kabinet gedoogt? Wat merken PVV-stemmers nu aan veranderingen in Nederland/dagelijkse leven/politiek?

Wees nou eens eerlijk: Had je nu echt gedacht dat alles anders zou worden met de PVV? Ik in elk geval niet.........er bestaan bijna geen politici die de politiek in gaan uit ideele motieven.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:20

Electra63 schreef:
Daarom zijn al die verwijten aan de PvdA altijd een beetje dom :D , er is nooit een partij geweest met een absolute meerderheid in de Tweede Kamer. Daarom is de politiek altijd zo leuk in Nederland: handjeklap.

Ik ga nu weer aan het werk. ;)

Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt :) Werk ze! ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:46

Omdat sommigen hebben aangeven niet te begrijpen wat mijn mening nu eigenlijk is, bij deze:
1. ik deel het gedachtengoed van Wilders niet, net zo min als dat ik het gedachtengoed van bijvoorbeeld de SP deel. Er is geen enkele partij die uitsluitend ideeen heeft die ik ook heb.
2. ik vind dat mensen elkaar met respect moeten behandelen, en dat er wat betreft taalgebruik fatsoensnormen zijn. Ik vind dat je elkaar ook mag aanspreken op taalgebruik. Ik vind echter niet dat je elkaar erom moet schofferen. En ik vind ook dat we een aanvaring niet moeten misbruiken om van een mug een olifant te maken of een hele groep in een hoek te zetten.
3. ik vind dat we voor iedereen dezelfde maatstaven moeten hanteren, mensen niet over 1 kam moeten scheren, niet moeten discrimineren, etc. Ik heb echter ook een hekel aan positieve discriminatie. De een iets toestaan en de ander niet, vanwege godsdienst, afkomst, politieke overtuiging of sekse, vind ik inconsequent en niet wenselijk. Het steekt mij dat er mensen zijn die dat dan weer aangrijpen om mij in een rechtse hoek te plaatsen. Ik vind dat we kritiek moeten kunnen verdragen, ongeacht waar die betrekking op heeft, maar vind dat we dan wel moeten nadenken over hoe we die kritiek moeten geven. Er is een verschil tussen afbreken en opbouwen.
4.ik vind dat wij zelf de verantwoordelijkheid hebben datgene te doen wat we prediken, en dat we ons dus niet schuldig moeten maken aan datgene wat we in de ander zo veroordelen.
5. ik vind dat we allemaal mensen zijn. Dat we gezamenlijk plichten hebben. En dat we onze tijd beter kunnen besteden aan het zoeken van overeenkomsten, ipv het benadrukken van verschillen.

In concreto:
ik vind dat de zin ''doe eens even normaal man'' niet moet worden aangegrepen om alle PVV'ers te associeren met een bepaald niveau of een gebrek daaraan. Ik vind dat als je kritiek hebt op de PVV'ers inzake taalgebruik of gedragingen, je ook diezelfde kritiek op andere partijen moet kunnen hebben als daar aanleiding toe is. Ik vind dat die aanleiding er is. Ik vind dat we, als we van mening zijn dat het taalgebruik van PVV'ers niet deugt, ook zelf niet dat taalgebruik moeten nuttigen. Ik vind dat we wel wat beters te doen hebben dan vanaf de zijlijn te roepen dat de overheid, de politiek, politie, ambtenaren, etc hun werk niet goed doen. En ik vind dat we dan misschien allemaal zelf maar eens de moeite moeten nemen om de politiek in te gaan, als we vinden dat anderen het toch allemaal niet goed doen. En dan zullen we ons realiseren, dat we het zelf ook nooit goed doen.