Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:19

Electra63 schreef:
Marktwerking in de zorg werkt gewoon niet, dat is de oorzaak van alle ellende.

Dat denk ik niet. Ik denk dat je vooral last heb van vele verschillende regels die totaal niet op elkaar aansluiten. Daarnaast gaat het ook met bakken eruit op onnodige dingen. Het DBC stelsel is heel onderzichtig en voor een leek helemaal niet te snappen. De geldstromen naar verschillende instellingen zijn ook ondoorzichtig.

Je zou verwachten dat het ziekenhuis geld krijgt per behandelde patient toch? Maar zo werkt het niet.

Marktwerking zorgt er wel voor dat prijzen continue onder druk staan en bijv. apothekers wel zijn gaan letten op prijsschommelingen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:20

Anne_GTI schreef:
Ziekenfonds werkte met een inkomensgrens. Boven die grens moest je je particulier verzekeren, net als zelfstandigen. Die particuliere verzekeringen waren gruwelijk duur.

Ziekenfondspremie was volledig inkomensafhankelijk.

Eigenlijk het zelfde soort stelsel als in Duitsland gebruikelijk is.

Dat over de ziekenfondspremie, ook al werkte je maar 1 middag in de week, dan was je gewoon verzekerd. Dus wat bedoel je met inkomensafhankelijk?
Wat was eigenlijk de grens tussen ziekenfonds en particulier (geen flauw idee meer :o )?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:20

Mijn kinderen en mijn man waren particulier verzekerd toen, maar door de bijdrage (75% op de premie) van de werkgever, waren wij heel goedkoop uit. Nu zijn wij beiden collectief via de werkgever verzekerd (en studerende dochter), maar veel duurder uit. Dat vind ik niet zo heel erg, als je dan maar goed verzekerd bent.
Ik heb slechte ogen, vroeger kon ik iedere 2 jaar een bril/lenzen uitzoeken tot een bepaald bedrag (ik weet niet meer hoeveel), nu nog maar 1 x in de 3 jaar met een max. van € 200. Ik heb maandlenzen, ik ben al € 210 per half jaar kwijt. Ook de eigen bijdrage voor medicijnen, wordt steeds meer. Nu eet ik er geen boterham minder om, maar ik kan mij voorstellen, dat het voor een hoop mensen niet meer te betalen is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:23

Anne_GTI schreef:
Electra63 schreef:
Marktwerking in de zorg werkt gewoon niet, dat is de oorzaak van alle ellende.

Dat denk ik niet. Ik denk dat je vooral last heb van vele verschillende regels die totaal niet op elkaar aansluiten. Daarnaast gaat het ook met bakken eruit op onnodige dingen. Het DBC stelsel is heel onderzichtig en voor een leek helemaal niet te snappen. De geldstromen naar verschillende instellingen zijn ook ondoorzichtig.

Je zou verwachten dat het ziekenhuis geld krijgt per behandelde patient toch? Maar zo werkt het niet.

Marktwerking zorgt er wel voor dat prijzen continue onder druk staan en bijv. apothekers wel zijn gaan letten op prijsschommelingen.

Ik werk bij een grote instelling in de GGZ, ik weet er alles van :D

De grens lag rond de € 38000, dacht ik uit mijn hoofd.

Ik heb het opgezocht: in 2005: € 33.000
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 19-09-11 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:23

Miepie77 schreef:
Anne_GTI schreef:
Ziekenfonds werkte met een inkomensgrens. Boven die grens moest je je particulier verzekeren, net als zelfstandigen. Die particuliere verzekeringen waren gruwelijk duur.

Ziekenfondspremie was volledig inkomensafhankelijk.

Eigenlijk het zelfde soort stelsel als in Duitsland gebruikelijk is.

was wel een stuk eerlijker als dat het nu gaat

Als je in loondienst was tot het middenkader wel misschien. Maar daarna begon het gelazer; hoeveel kan ik verdienen om in het ziekenfonds te kunnen blijven of hoeveel moet ik extra gaan verdienen om het ook echt aantrekkelijk te maken om die nieuwe functie met een hoger salaris te gaan accepteren.
Daarnaast moesten bijv. ZZP-ers zich allemaal particulier verzekeren. Die betaalden dan honderden euro's/guldens per maand waardoor het voor hen ook niet aantrekkelijk werd om als zelfstandige aan de slag te gaan.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:27

Electra63 schreef:

:D Bedankt, ik wist het niet meer. Zou van de week voor de grap wel de oude premies erbij kunnen pakken. Maar of we daar nou zo vrolijk van worden....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:34

Anne_GTI schreef:
Electra63 schreef:

:D Bedankt, ik wist het niet meer. Zou van de week voor de grap wel de oude premies erbij kunnen pakken. Maar of we daar nou zo vrolijk van worden....

Ik zal eens op een oude loonstrook van mijn man kijken wat de premie was, die is altijd collectief verzekerd via zijn werkgever. Ik was altijd ziekenfonds ook via de werkgever en die stroken heb ik ook nog. Als ik tijd heb van de week, kijk ik even.
Wij betalen nu (zonder bijdrage) : ong. € 140, p.p. wel met de meest uitgebreide pakketten.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 19-09-11 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Re: Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:35

Anne,
Bij welke verzekeraar werk jij? Ik ben verzekerd bij het IZZ.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:40

Anne_GTI schreef:

Zo uit mijn hoofd : 70 gulden voor uitgebreid TA en aanvullend (o.a. onbeperkt fysio, want noodzakelijk) Nu 153 euro (en minder TA dekking, met zelfde aanvullende verzekeringen). Verhoging bijna 480% over 9 jaar. 8)7

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:42

Dank je wel VVD, dank jullie wel CDA, dank je wel PVV en iedereen die op jullie gestemd hebben... :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:45

tamary schreef:
Anne_GTI schreef:

Zo uit mijn hoofd : 70 gulden voor uitgebreid TA en aanvullend (o.a. onbeperkt fysio, want noodzakelijk) Nu 153 euro (en minder TA dekking, met zelfde aanvullende verzekeringen). Verhoging bijna 480% over 9 jaar. 8)7

Je vergist je, volgens Veerled (zie 2 pagina's terug) is het gewoon inflatiecorrectie, niets meer, niets minder.

Hebben jullie ook van die leuke banners onderin nu?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:17

Leuke Banners??? ING spaarspektakel.... 'T is maar wat je leuk noemt....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:26

Anne_GTI schreef:

Een leek begrijpt het DBC stelsel niet???? Bijna niemand begrijpt het DBC stelsel. Nouh jah...inmiddels wel maar het is een volslagen idioot systeem wat onnodig veel administratieve rompslomp met zich mee brengt. :n

De Apothekers letten inderdaad nu op de inkoop. Wat leidt tot gevaarlijke toestanden bij patienten thuis omdat ze of niet meer weten welk medicijn wat is of omdat generieke medicijn varianten vrij onvoorspelbaar zijn in hun werking.
Er zijn inmiddels al doden daardoor gevallen en wat...ja noem het ongelukken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:27

Electra63 schreef:
.

Het V&D prijzencircus....hoezo ? :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:35

Anne_GTI schreef:
Electra63 schreef:

Ik weet nog hoe het was toen ik particulier verzekerd was...
110 euro(of was het gulden?) en mijn werkgever betaalde de helft van mijn ziektekostenverzekering. Ik had toen een uitgebreider pakket...De gezondheidszorg was van hoge kwaliteit.

Nu heb ik een collectieve verzekering ben iets meer per maand kwijt en mijn werkgever mag niet meer de helft betalen. Er wordt minder vergoed en de kwaliteit van de zorg holt achteruit.

Steeds meer huisartsen stoppen door de bemoeienissen van de zorgverzekeraars.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:42

Anne_GTI schreef:
Als je in loondienst was tot het middenkader wel misschien. Maar daarna begon het gelazer; hoeveel kan ik verdienen om in het ziekenfonds te kunnen blijven of hoeveel moet ik extra gaan verdienen om het ook echt aantrekkelijk te maken om die nieuwe functie met een hoger salaris te gaan accepteren.
Daarnaast moesten bijv. ZZP-ers zich allemaal particulier verzekeren. Die betaalden dan honderden euro's/guldens per maand waardoor het voor hen ook niet aantrekkelijk werd om als zelfstandige aan de slag te gaan.

Je kreeg van je werkgever dus bijna altijd de helft betaald van je particulieren zorgverzekering. (om dat gelazer te voorkomen waarschijnliijk)
Bovendien was mijn man, ZZP-er, bij mij mee verzekerd voor datzelfde bedrag als ik. Voor pak hem beet 110/120 euro per maand waren wij uitstekend verzekerd.

Nu zijn we dus meer dan het dubbele kwijt.

Het was lastig als de een ziekefonds verzekerd was en de ander ZZP-er of een eigen bedrijf had.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:43

Electra63 schreef:
tamary schreef:

Je vergist je, volgens Veerled (zie 2 pagina's terug) is het gewoon inflatiecorrectie, niets meer, niets minder.

Hoho, dat ging over de 0.9% van dit jaar.
Maar inderdaad, terugrekenen heeft geen zin zonder rekening te houden met 15 jaar inflatiecorrectie. Bovendien heeft terugrekenen dan nog geen zin, omdat de situatie nu niet te vergelijken is met de situatie toen. De ziektekosten rijzen de pan uit door welvaartsziekten en vergrijzing. En dat moet gewoon betaald worden.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:45

En wat is het tarief om een recept uit te schrijven? Lijkt mij nog altijd goedkoper dan een bezoek.[/quote]

Anne_GTI, Nee, tarief verschilt niet. Alleen een herhaalrecept is goedkoper, die kost de helft.[/quote]

Dan zal dit in de loop der jaren veranderd zijn, ik weet me nog wel te herinneren dat eerst een recept uitschrijven de helft koste.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:52

veerledec schreef:
Hoho, dat ging over de 0.9% van dit jaar.
Maar inderdaad, terugrekenen heeft geen zin zonder rekening te houden met 15 jaar inflatiecorrectie. Bovendien heeft terugrekenen dan nog geen zin, omdat de situatie nu niet te vergelijken is met de situatie toen. De ziektekosten rijzen de pan uit door welvaartsziekten en vergrijzing. En dat moet gewoon betaald worden.

Ja, maar door dit systeem stijgen de kosten veel meer dan nodig.

En we hebben een mooi voorbeeld. De VS. Daar is de gezondheidszorg slecht, nagenoeg onbetaalbaar en ongeloofelijk chaotisch. Heel veel amerikanen hebben geen toegang tot gezondheidszorg.

Goed voorbeeld doet voorbeeld doet goed volgen?

Grapjasjes12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:55

Ik heb trouwens al de goedkoopste zorgverzekering die er is (AnderZorg), maar als iemand weet waar je nog minder betaald, stuur ff pb'tje :P

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:00

Ik betaal 150 euro voor twee personen, waarvan één aanvullend verzekerd is (omdat dat gratis was) en allebei maximaal eigen risico omdat we niks mankeren.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:16

kiwi1990 schreef:
serieus 450 euro? :wow:
Zijn ook mensen die zeggen ik ga de premie niet meer betalen/schrijf me uit bij de verzekering. Maar dan zijn ze nog wel zo banketstaaf om 30% meer dan het bedrag wat je moet betalen in te houden van je inkomen.
Zat er zelf namelijk ook aan te denken, maar ze pakken hard aan..

ben ook zon miep aan de telefoon en ja de eerste 170 euro moet je gewoon betalen en ja dat word bepaald door de overheid kun je hoog en laag springen maar betalen moet toch.

volledig uitschrijven bij verz kan niet! mocht jij niet rondlopen met een basis kun je hoge boetes vewachten van de belastingsdienst. Ik vind het zo irritant dat mensen zeggen ik betaal niks etc tuurlijk het kan voorkomen dat je een maand niet red, dan mag je altijd een regeling treffen.
wat mensen vergeten is als je een keer in het ziekenhuis ligt is dat de rekening al gauw oploopt tot een paar duizend euro, dat wij volledig vergoeden minus ER.

dat neemt niet weg dat ik het belachelijk vind dat het zo omhoog gaat in 1 keer.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:35

Ik heb het ale eens eerder genoemd. Nu zie ik het weer staan, de welvaartziektes en de vergrijzing krijgen de schuld. Ik ben ook zo'n groot kostenpost (chronische ziekte). Dat ik op de lagere school zat (geloof me dat is lang geleden!) werd er al over de vergrijzing gesproken in de toekomst. Waarom heeft men er toen geen tegoeden voor opgebouwd (of hebben ze dat wél gedaan en is dit geld verdwenen?)De apothekers doen genoeg aan het preferentie beleid, zodat niemand de medicijnen krijgt die voorgeschreven zijn. Maar er wordt veel geld verspild aan rondhangend kader personeel. Directeuren verdienen meer dan de Balkenende norm (ook iets waar wel over gesproken wordt maar never is ingevoerd!)En mensen die een riant salaris hebben betalen vrijwel hetzelfde als minimumloners. Mensen met het minimum moeten er belangrijke zaken voor laten om die premie op te hoesten. Mensen die het goed hebben besluiten maar dat de premie best omhoog kan. Laten we niet vergeten dat de vergrijsde mensen van nu en mede voor gezorgd hebben dat wij hebben kunnen studeren, vakantiedagen hebben, een veilige werkplaats krijgen.Dus niet wijzen naar de vergrijzing en chronisch zieken (zij zorgen er weer voor de doktoren nodig blijven).Omlaag die premie! Omlaag de salarissen van directeuren en kader personeel! Afschaffen van bonussen!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:56

Ersina schreef:
Ik heb het ale eens eerder genoemd. Nu zie ik het weer staan, de welvaartziektes en de vergrijzing krijgen de schuld. Ik ben ook zo'n groot kostenpost (chronische ziekte). Dat ik op de lagere school zat (geloof me dat is lang geleden!) werd er al over de vergrijzing gesproken in de toekomst. Waarom heeft men er toen geen tegoeden voor opgebouwd (of hebben ze dat wél gedaan en is dit geld verdwenen?)De apothekers doen genoeg aan het preferentie beleid, zodat niemand de medicijnen krijgt die voorgeschreven zijn. Maar er wordt veel geld verspild aan rondhangend kader personeel. Directeuren verdienen meer dan de Balkenende norm (ook iets waar wel over gesproken wordt maar never is ingevoerd!)En mensen die een riant salaris hebben betalen vrijwel hetzelfde als minimumloners. Mensen met het minimum moeten er belangrijke zaken voor laten om die premie op te hoesten. Mensen die het goed hebben besluiten maar dat de premie best omhoog kan. Laten we niet vergeten dat de vergrijsde mensen van nu en mede voor gezorgd hebben dat wij hebben kunnen studeren, vakantiedagen hebben, een veilige werkplaats krijgen.Dus niet wijzen naar de vergrijzing en chronisch zieken (zij zorgen er weer voor de doktoren nodig blijven).Omlaag die premie! Omlaag de salarissen van directeuren en kader personeel! Afschaffen van bonussen!

Dit is economisch en politiek grote onzin.

En tegoeden opbouwen voor de vergrijzing is niet gebeurd door ons democratisch systeem, dat maakt dat de politiek wordt afgerekend op de beslissingen van nu en de (financiële) pijn van nu. Niemand die populair wordt door te roepen dat men meer moet betalen, dat lees je hier ook in het topic. Dus niemand die daar zoveel jaar geleden z'n hachje aan wilde wagen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:03

Nou ja ik neem aan dat de premies keihard gaan kelderen als die babyboomers allemaal onder de groene zoden liggen...