de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:15

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, wel even snel de eerste en laatste pagina door gelopen. Wat ik het allerbelangrijkste vind is dat de maatschappij beschermd wordt tegen geweldadige mensen. Dus iemand zoals die gast in Oslo moet m.i. gewoon de doodstraf krijgen, je wilt het risico gewoon niet lopen dat zo iemand ooit nog vrij komt, ontsnapt of op welke andere wijze dan ook nog een keer zoiets kan doen. Gewoon een spuitje, hij hoeft heus geen hel te doorstaan, je kan zo iemand toch nooit zo raken zoals hij zijn slachtoffers heeft geraakt.
Uiteraard enkel de doodstraf als er 100% zekerheid is. Bij die gevallen waar er na tig jaar uit komt dat het toch niet de dader bleek te zijn was er dus geen 100% zekerheid. Maar een dutroux en een fritzel bijvoorbeeld, die hebben zulke vreselijke dingen gedaan, daar moet je onschuldigen tegen verdedigen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:19

@ amable, volgens het laatste nieuws lijden de mensen die een spuitje krijgen wel degelijk ;)

Amable

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:19

Ach, dan gewoon een kogel, weet je, het maakt me feitelijk niet zo zeer uit hoe en of het volledig pijnloos is enzo, het gaat me er vooral om om duidelijk te maken dat het mij niet gaat om oog om oog. Het gaat me om het beschermen van de maatschappij. Een valse hond maak je ook af om de maatschappij te beschermen, en dat moet je m.i. met "valse" mensen ook doen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:22

Brrr, als in Nederland de doodstraf wordt ingevoerd ga ik emigreren.

Hoe erg het ook is wat iemand doet, ik geloof er niet in dat je de maatschappij verbetert door de doodstraf.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 00:37

Gek dat mensen zeggen dat Breivik ziek in z'n hoofd is. Of een kronkel heeft. Die man is al vreselijk lang bezig met het plannen en organiseren van zijn "evenement". Dat maakt hem in weze zelfs nog vreselijk slim, zeker niet achterlijk.

Daarbij heeft elk mens een keuze. Breivik heeft ervoor gekozen om onschuldige mensen te vermoorden. Dan vind ik dat hij het "verkeerde" pad heeft gekozen en daarvoor dus een passende straf zou moeten krijgen. Met de doodstraf schiet je niks op. De rest van z'n leven achter tralies zou toch een enorme geruststelling zijn voor alle nabestaanden.

Trouwens over Folkert van der G. Die komt binnenkort vrij, maar durf er voor te wedden dat die of niet lang in NL is, of heel snel onder de groene zoden ligt.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:35

sologirl schreef:
Gek dat mensen zeggen dat Breivik ziek in z'n hoofd is. Of een kronkel heeft. Die man is al vreselijk lang bezig met het plannen en organiseren van zijn "evenement". Dat maakt hem in weze zelfs nog vreselijk slim, zeker niet achterlijk.

Daarbij heeft elk mens een keuze. Breivik heeft ervoor gekozen om onschuldige mensen te vermoorden. Dan vind ik dat hij het "verkeerde" pad heeft gekozen en daarvoor dus een passende straf zou moeten krijgen. Met de doodstraf schiet je niks op. De rest van z'n leven achter tralies zou toch een enorme geruststelling zijn voor alle nabestaanden.

Trouwens over Folkert van der G. Die komt binnenkort vrij, maar durf er voor te wedden dat die of niet lang in NL is, of heel snel onder de groene zoden ligt.

Ja Folkert maakt het niet lang denk ik , maar het is wel jammer dat er dan dus opnieuw een moordenaar wordt gecreeerd , die hem evt omlegt , en die moet ook weer opgesloten worden .
Als Folkert meteen de doodstraf had gekregen , waren er toch een stuk minder problemen geweest .En wie zegt dat Folkert niet nog eens iemand vermoord , Wilders bv , hij heeft nu ervaring en verblijft daarna weer een paar jaar veilig in een gevangenis.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:23

Is dat ook niet waarom mensen zoals Folkert makkelijker nogmaals moorden? Ze worden daarna weer in veiligheid gebracht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:33

sologirl schreef:

Als je het gek vindt dat mensen dat denken, wil je daarmee dan stellen dat zijn acties/denken overeenkomen met die van een gemiddeld denkend individu in deze maatschappij?

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:52

Ayasha schreef:
sologirl schreef:

Als je het gek vindt dat mensen dat denken, wil je daarmee dan stellen dat zijn acties/denken overeenkomen met die van een gemiddeld denkend individu in deze maatschappij?

Ja en nee. Eigenlijk is Breivik iemand die vreselijk discrimineert op geloof/politieke overtuiging. Iets wat, gokje, 70% van de gehele wereldbevolking doet. Het enige -ZEER grote- verschil is dat Breivik extreem is doorgeslagen in zijn discriminatie en dit heeft laten uitlopen op het uitmoorden van het ras/volk dat hij zo haat.

Maar dit is niet het type man dat, in mijn ogen, in het hokje schizofreen etc. kan worden gezet. Hij plande, organiseerde en voerde alles tot in perfectie uit. Dan moet je echt wel alles op een rijtje hebben. Deze man is ontzettend bewust te werk gegaan.

Ik bedoelde er eigenlijk meer mee te zeggen dat ze Breivik nooit kunnen veroordelen met een psychische stoornis. Dat heeft hij, denk ik, niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:02

desalniettemin zou ik niet stellen dat hij gezond in zijn hoofd is. Als we dit gezond gaan noemen is het erg gesteld met de mensheid.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:04

Ik heb hierbij een dubbel gevoel.
Aan de ene kant; Bij de doodstraf zijn we ervan verzekerd dat zo'n persoon niet weer in de maatschappij terecht zal komen. Of 't andere criminelen afschrikt waardoor er minder criminaliteit is? Weet ik niet ...

Aan de andere kant; Een levenslange straf is natuurlijk wel erg gepast want dan kan de persoon èlke dag weer nadenken wat hij heeft gedaan & zichzelf kan gaan opvreten. Want nabestaande zullen hun levenlang een dierbare moeten missen door diegene.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:08

Aieshja schreef:
Een levenslange straf is natuurlijk wel erg gepast want dan kan de persoon èlke dag weer nadenken wat hij heeft gedaan & zichzelf kan gaan opvreten

Tot op heden lijkt he erg ingenomen met zichzelf en vind hij dat zijn werk geslaagd is, dus opvreten is er voorlopig niet bij

Hij wilde het alleen erg graag met de wereldpers delen, ik vind het al erg genoeg dat er foto's van zijn grijnzende kop in de auto gemaakt kunnen worden, zet zon hufter en een totaal geblindeerde auto

Ik heb eigenlijk geen idee waar je zo iemand echt mee straft, eenzame opsluiting en afgesneden van de media is het beste, maar dat kan niet jarenlang.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:15

Ayasha schreef:
desalniettemin zou ik niet stellen dat hij gezond in zijn hoofd is. Als we dit gezond gaan noemen is het erg gesteld met de mensheid.

Wat is gezond in je hoofd? Welke norm en maatstaf kun je daarvoor gebruiken?
Wat de 'gemiddelde mens vindt? Wat wij (wie is wij?) als mensheid afkeuren of goedkeuren?
Breivik was en is er heilig van overtuigd dat wat hij deed, het juiste was en de mensheid, zijn landgenoten, een dienst bewees. Anders ga je niet tot zulke daden over.

Ik veroordeel absoluut wat hij gedaan heeft en ben ervan overtuigd dat hij nooit meer in de maatschappij terug zal kunnen keren omdat zijn denkbeelden waarschijnlijk onveranderd blijven, waarmee hij een enorm gevaar blijft voor de maatschappij.

Ik zou dus niet willen stellen dat hij niet gezond in zijn hoofd is, maar een denkbeeld ontwikkeld heeft wat totaal afwijkt van wat passend is in onze maatschappij. Hij had bijv. geen psychose of andere fysieke toestand waardoor hij overging tot deze daad :n

Wat betreft de doodstraf: ik ben tegen. Geen enkele daad, hoe intens vreselijk en gruwelijk ook, rechtvaardigt de doodstraf wat mij betreft. Ik besef me ook dat er mensen zijn die nooit in staat zullen zijn terug te keren in de maatschappij en vindt dat deze op een andere manier toch nog iets voor de mensheid zouden moeten betekenen. Al is het maar waterputten slaan in Afrika of ander ontwikkelingswerk...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:38

Doodstraf lost niks op, het is alleen maar een "bevrijding" voor de dader...

Ik ben meer voor hele leven op water en brood. Laat ze maar lijden......

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:39

@Sarabande, daar ben ik mee eens. Hij lijkt erg te genieten van zijn actie..
Het enge ervan, vind ik, is dat hier jaren voorbereiding in zat. Dit was een nuchtere actie, helemaal uitgedacht. Like, what the hell.
Voor hem zou ik de doodstraf èrg gepast vinden, anders komt hij over ca. 21 jaar gewoon weer terug. Al kan ik er op de donder op zeggen dat iemand hem dan wel door de kop schiet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:50

doodstraf, blijft gewoon een moeilijk iets
ga kijken in de hele historie van de doodstraf in verschillende plekken in de wereld, er zijn voldoende mensen onterecht veroordeeld waarbij de straf ook is uitgevoerd en deze mensen zijn dus eingelijk gewoon vermoord... onterecht ge-executeerd.

ook vind ik het een heel hypocriet iets om aan te geven dat een ander doden niet mag door middel van het doden van een persoon...where's the logic in that??
"mag niet en als je het wel doet, maken we je dood"
iemand een levenslange straf geven is een betere optie, mocht dan ooit blijken dat het onterecht is, kun je dit nog veranderen op dat moment , ipv : "oops hij was onschuldig , maar ja, jammerdebammer...doden tot leven wekken is een beetje lastig"
daar staat naar mijn mening wel tegenover dat het gevangenisleven wel heel wat versoberd zou mogen worden , het moet wel een straf blijven natuurlijk
maar ik ben soieso van mening dat zodra iemand een dermate ernstig delict heeft gepleegd dat het beter geacht word voor de maatschappij dat de persoon er van weggehouden word, de straf niet in luxe hoort te worden uitgevoerd

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:03

Myca schreef:
Brrr, als in Nederland de doodstraf wordt ingevoerd ga ik emigreren.

Hoe erg het ook is wat iemand doet, ik geloof er niet in dat je de maatschappij verbetert door de doodstraf.

Inderdaad, zodra de doodstraf wordt ingevoerd, loopt iedereen in het land in principe het risico op een kwade dag aangeklaagd te worden wegens moord, en daar met de dood voor te moeten betalen, als die persoon de pech heeft toevallig in de buurt te zijn geweest van een zwaar misdrijf, of als die persoon geen alibi lijkt te hebben, of als iemand domweg de schuld op je wil schuiven. Dat is de praktijk in landen waar de doodstraf nog wèl is.
Het probleem met gruwelijke misdrijven is namelijk dat de verontwaardiging erover zó groot is, dat de drang om te scoren in feite te groot kan worden om nog een objectief, eerlijk onderzoek te doen, en als er iemand eenmaal is opgepakt, zal er àlles aan gedaan worden om die persoon te laten bekennen.

En als slaan niet mag, dan helpen langdurige ondervragingen en langdurig niet laten slapen, en trucs als toezeggen dat 'meewerken' bepaalde rechten geeft, om mensen te laten bekennen.

Breivik is een dusdanige uitzondering dat je vanwege hem niet de doodstraf kan invoeren. Wel 'levenslang' langduriger laten zijn dan het nu is. En hem ook niet de kans geven zijn ideeën te publiceren, zolang hij nog zo graag aandacht daarvoor wil.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:43

Ben tegen de doodstraf ongeacht het misdrijf welke begaan is.

Gevoelsmatig denk ik wel eens, die zouden ze beter dood kunnen maken, maar het kan naar mijn mening niet zo zijn dat een wetgever zich gaat verlagen tot dit niveau......'jij maakt iemand (of meerdere) dood, dan maken wij jou dood'.
Dat de samenleving beter beschermd mag worden door middel van levenslange opsluiting zonder een kans op vervroegde invrijheidstelling vind ik wel zinvol.
Laten ze eerst maar eens de gevangenisstraffen aanpassen, de duur van 1/3 standaard van de straf af kan er wat mij betreft wel af.
Als iemand 10 jr krijgt is dat ook 10 jr en laat de 1/3 mindering maar achterwege......

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:12

Maar waar ik dan aan terug moet denken is die ontsnapping een tijdje terug, waarbij gevangenen zich met een lepel een weg naar buiten hadden weten te graven... Dutroux is ook een keer ontsnapt geweest... Zelfs al wil je iemand niet vrijlaten, zolang hij leeft bestaat er het risico dat iemand vrij komt. En dat risico wil ik met sommige mensen gewoon echt niet lopen, brrrrrrr de gedachte alleen al...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:23

Amable schreef:
Maar waar ik dan aan terug moet denken is die ontsnapping een tijdje terug, waarbij gevangenen zich met een lepel een weg naar buiten hadden weten te graven... Dutroux is ook een keer ontsnapt geweest... Zelfs al wil je iemand niet vrijlaten, zolang hij leeft bestaat er het risico dat iemand vrij komt. En dat risico wil ik met sommige mensen gewoon echt niet lopen, brrrrrrr de gedachte alleen al...

Daar heb je gelijk in, dat is het risico van gevangen zetten.

Al is het ontsnappen uit een extra beveiligde inrichting wel lastig, niet onmogelijk dat klopt ook daar zit een risico in....maar dit risico is vrij klein.
Mensen die levenslang gevangen zitten nemen dit risico sneller omdat er niks meer te verliezen valt, levenslang zitten ze dan toch al.
De angst dat zo'n persoon ontsnapt is volgens mij terecht, maar geen 'recht' om een ander mens dood te maken. Er lopen veel meer gekken van een dergelijk kaliber of nog erger in de vrije samenleving rond, daar heb ik meer angst voor.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:28

BaileyMix schreef:
Ik zou er ook geen problemen mee hebben hoor :n Nu gaat zo'n idioot op 'onze' kosten de cel in, terwijl zo iemand toch helemaal niks waard meer is in deze wereld? Ik zou zeggen opgeruimd staat netjes, weg ermee.

Mee eens! Gevangenen kosten heel veel geld, en als iemand echt slecht is is de doodstraf een goede oplossing. Mensen zoals Dutroux bijvoorbeeld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:28

Ik ga even niet inhoudelijk in op de eigenlijke vraag van de TS, maar heb onlangs wel een super goed stukje gelezen over bejaarden vs gevangenen. Op een of andere manier kan ik het stukje nergens meer terug vinden, maar het kwam hier op neer:

Zet de bejaarden in de cel en de gevangenen in een bejaardenhuis. Zo krijgen de bejaarden de zorg die ze verdienen, waaronder goed toezicht en driemaal daags een maaltijd. De gevangen worden vervolgens aan hun lot overgelaten, krijgen hopelijk een maaltijd per dag en mogen de rest van de dag in hun kamer doorbrengen...en verder weet ik even niet meer wat er in stond. Het was in ieder geval goed geschreven en heel treffend! Als het goed is, dan heeft mijn moeder nog een kopie van het stukje thuis liggen. Zodra zij van vakantie terug is, dan zal ik haar vragen het voor mij op te zoeken en kan ik het eventueel alsnog hier neer zetten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:37

Toevallig had ik het er vandaag niog over, ik ben voor - honderd procent. Maar wel onder enkele voorwaarden, dat er genoeg bewijs is natuurlijk, en het echt erg is - dus niet dat iemand die 3x iets gestolen heeft. En we kunnen wel zeggen zet hem alleen op water en brood, genoeg mensen die in hun gedachten de gebeurtenissen nog honderd keer herhalen en niet wegkwijnen in een cel maar juist tróts zijn op hun daden - en het zo weer zouden doen. Tsjah, dan ben je het imo niet waard meer om te leven. En ookal hebben sommige mensen dan het gevoel dat de dader niet genoeg gestraft is, gevangenen worden imo veelste goed 'verzorgt'. En daar betalen wij voor. Sorry, maar vooral dat idee vind ik BELACHELIJK als je er zo over nadenkt. Wij betalen voor mensen die andere mensen die iets verschrikkelijks hebben gedaan. En dat voelt gewoon niet goed.

Verder vind ik wel dat de doodstraf op een normale manier moet gaan dmv een spuitje in een kamer alleen, dus niet dat we 100 jaar terug gaan in de tijd en het op de beestenmarkt laten onthoofden of ophangen of iets anders verschrikkelijks. Ik kreeg vandaag trouwens de opmerking op mijn werk dat de dader eigenlijk de straf moet ondergaan die hij zijn slachtoffer(s) heeft aangedaan. Klinkt leuk, maar je gaat een dader niet verkrachten oid.Ik vind het stukje hierboven erg intressant, zou graag het artikel lezen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:54

Jorienn schreef:
Toevallig had ik het er vandaag niog over, ik ben voor - honderd procent. Maar wel onder enkele voorwaarden, dat er genoeg bewijs is natuurlijk, en het echt erg is - dus niet dat iemand die 3x iets gestolen heeft. En we kunnen wel zeggen zet hem alleen op water en brood, genoeg mensen die in hun gedachten de gebeurtenissen nog honderd keer herhalen en niet wegkwijnen in een cel maar juist tróts zijn op hun daden - en het zo weer zouden doen. Tsjah, dan ben je het imo niet waard meer om te leven. En ookal hebben sommige mensen dan het gevoel dat de dader niet genoeg gestraft is, gevangenen worden imo veelste goed 'verzorgt'. En daar betalen wij voor. Sorry, maar vooral dat idee vind ik BELACHELIJK als je er zo over nadenkt. Wij betalen voor mensen die andere mensen die iets verschrikkelijks hebben gedaan. En dat voelt gewoon niet goed.

Verder vind ik wel dat de doodstraf op een normale manier moet gaan dmv een spuitje in een kamer alleen, dus niet dat we 100 jaar terug gaan in de tijd en het op de beestenmarkt laten onthoofden of ophangen of iets anders verschrikkelijks. Ik kreeg vandaag trouwens de opmerking op mijn werk dat de dader eigenlijk de straf moet ondergaan die hij zijn slachtoffer(s) heeft aangedaan. Klinkt leuk, maar je gaat een dader niet verkrachten oid.Ik vind het stukje hierboven erg intressant, zou graag het artikel lezen!

Er zijn er een boel die met "genoeg bewijzen" de dood in gejaagd zijn waarbij later toch een "oops.... Foutje" kwam...
Denk je trouwens dat de doodstraf gratis is?
Nee, het is zelfs niet goedkoper. ;)

Attitude: enkel omdat er meestal niet genoeg narcose en pijnstilling gebruikt wordt, doe het zoals een operatie et voila, pijnloos! ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-08-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:56

Shenavallie schreef:
Ik ga even niet inhoudelijk in op de eigenlijke vraag van de TS, maar heb onlangs wel een super goed stukje gelezen over bejaarden vs gevangenen. Op een of andere manier kan ik het stukje nergens meer terug vinden, maar het kwam hier op neer:

Zet de bejaarden in de cel en de gevangenen in een bejaardenhuis. Zo krijgen de bejaarden de zorg die ze verdienen, waaronder goed toezicht en driemaal daags een maaltijd. De gevangen worden vervolgens aan hun lot overgelaten, krijgen hopelijk een maaltijd per dag en mogen de rest van de dag in hun kamer doorbrengen...en verder weet ik even niet meer wat er in stond. Het was in ieder geval goed geschreven en heel treffend! Als het goed is, dan heeft mijn moeder nog een kopie van het stukje thuis liggen. Zodra zij van vakantie terug is, dan zal ik haar vragen het voor mij op te zoeken en kan ik het eventueel alsnog hier neer zetten. ;)

Ik denk dat jij je eens zowel op de hoogte moet stellen van de noden van bejaarden als de manier waarop gevangen behandeld worden. Populisme is erg makkelijk maar uitwassen aan beide zijden met elkaar vergelijken heeft weinig werkelijkheids zin.